HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

Arska kirjoitti:
Kotipoliisi kirjoitti:Miltähän vaikuttaisi jos Häke-nauhasta olisi litteroitu esiin kaikelle kansalle myös "taustahäly", joka FBI:n toimesta on siis poistettu.

Kyllä sieltä on litteroitu kaikki taustahäly, askeleet, kolahdukset ja laahaukset.
Taisi olla sarkasmia :D

Mukava aina lukea teidän kirjoituksia, Arska ja Kotipoliisi, kun niistä paistaa sellainen "tolkun ääni" ja huumori :wink: .
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
kalmusto
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja kalmusto »

Mitenkä sanotaan lounaismurteella "Hän kuolee"?
Oliskohan jotenkin "Se kuolle" tai "Se kuole"?

Jospa Auerin raivokas toteava huuto onkin tarkoitettu HÄKEn suuntaan: "(SE K)UOLE!" eli pistäkääs vauhtia sinne. Äitinsä toteamuksen kuultuaan tytär loogisesti huutaa "Iskä, älä kuole!"

Tämä tapahtuu luultavasti, kun Auer tavoittelee pulssia pesuhuoneen ovesta. Ovi on auetessaan kopsauttanut Lahtea päähän, johon tämä on kommentoinut "Älälälä!"

Huppuhemmoa ei mailla halmeilla, hän on poistunut, kun Auer luuri korvassa kuuntelee puhelimen hälytysääntä. Onko Lahti jo silloin "tapettu" ja pää halki örveltää 2:30 min? Vai menikö huppuhemmo vain hakemaan kirvestä terassilta ja jäi sinne passimaan ja tappoi vasta puhelun jälkeen? Lahti ainakin oli sitä mieltä, että "se jäi".

Entäs tämä takaa-ajo? Auer hiipii kurkkaamaan varmana, että näkee huppuhemmon pystyssä ja Lahden maassa. Mutta Hemmo onkin poissa ja Lahti onkin saanut itsensä kammettua ylös (kylhä nous). Hämärässä makkarissa kasvot kenties veren tummaksi tahrimana hahmo tavoittelee Auerin suuntaan, ei ihme että Auer herkässä mielentilassa kuvittelee sen huppuhemmoksi ja ottaa jalat alleen. Tähän hölmistynyt Lahti kommentoi: "Vois vähän auttaaki".
mysteerin miettijä
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja mysteerin miettijä »

mun täytyy kyllä sanoa, että niin pal ko määki länsrannikolt ihmissi tunnen, niin nuo auerin sanomiset on todella vaikeaa luettavaa. en nyt äkkiseltään osaa niitä suoraan turuksi tai poriksi mieltää.
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

kalmusto kirjoitti: Tämä tapahtuu luultavasti, kun Auer tavoittelee pulssia pesuhuoneen ovesta. Ovi on auetessaan kopsauttanut Lahtea päähän, johon tämä on kommentoinut "Älälälä!"
Ovessa ei ole veristä jälkeä pään osumisesta siihen.
Dexter Morgan
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Dexter Morgan »

kalmusto kirjoitti:Mitenkä sanotaan lounaismurteella "Hän kuolee"?
Oliskohan jotenkin "Se kuolle" tai "Se kuole"?
Se kuolee.
teppo
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja teppo »

Sirpa kirjoitti:Ja minun mielestäni - jos olisi kyse vanhempien tappelusta - niin tyttö olisi huutanut ÄLÄÄ KUOLKO, sillä eihän hän olisi pystynyt määrittelemään, että kumpi vanhemmista on alakynnessä, eikä tietysti olisi toivonut, että menettää kumpaakaan.
Niinpä tästä onkin pääteltävä, että lapsi pystyi hahmottamaan, että alakynnessä on se, joka makaa verilammikossa, kun toinen mättää tylpällä esineellä kalloa tohjoksi ja huutaa KUOLE.

Ihan oman itsesuojeluvaiston kannalta on fiksua yrittää kehottaa isää pysymään hengissä eikä esimerkiksi neuvomaan äitiä olemaan tappamatta. Tuollaisen episodin nähtyäni olisin itse aika hiljaista enkä viitsisi sanoa äitille vastaan hetkeen aikaan.
Ori Jorhonen
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Ori Jorhonen »

Peräkylän Maigret kirjoitti:Aivan ! On viranomaiselta tarkoitushakuisuutta tulkita kohdassa 2:03 kuultu epäselvä tokaisu *****UOLE nimenomaan imperatiiviksi KUOLE, kun se on ollut "ÄLÄ KUOLE"

Kun tyttörukka joka on koko ajan tuossa äitinsä tahtokentässä sanoo kohdassa 2:19 "Iskä,älä kuole" :cry:

Eiköhän asiat kuitenkin mene niin oikeassa elämässä että tyttö vain toistaa sen mitä on kuullut äitinsä sanovan 16 sekuntia aikaisemmin.
Mä olettasin, ettei tyttö ole voinut kuulla tuota Jukan valituksen alle jäänyttä osaa "_uole" -kommentista. Hän on kuitenkin ollut ko aikana about samalla etäisyydellä Annelista kuin puhelimen mikrofonikin, ekä hänellä ole edes ollut FBI:tä tulkkaamassa.
just just.
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Mä olettasin, ettei tyttö ole voinut kuulla tuota Jukan valituksen alle jäänyttä osaa "_uole" -kommentista. Hän on kuitenkin ollut ko aikana about samalla etäisyydellä Annelista kuin puhelimen mikrofonikin, ekä hänellä ole edes ollut FBI:tä tulkkaamassa.[/quote]

No nimenomaan. Jokseensakin aivan turhaa vääntöä tytön kuulemisista on ollut muutamissa viesteissä.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
taavetti
Perry Mason

Tuo tuntemattoman "aja" kuuluu mielestäni samaan sarjaan Häkestä kuuluneen " miten mä pääsen linjoille?" kanssa. Heti "ajan" jälkeen Häke on taas linjoilla. Heti ensimmäillä kerralla puhelua luettuani minulle tuli mieleen, että hätäkeskuspäässä yhdistetään (ajetaan) puhelua tauon jälkeen taas Annelille.

Muoks. ja se "nui vaa" liittyy myös Häke-pään neuvontaan. Vastaus kysymykseen, kuinka päästä linjoille.
BlackFriday
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja BlackFriday »

Pyydän anteeksi humalatilaani jo tässä vaiheessa päivää :mrgreen: mutta kysyisin ETP:n haltijoilta, onko niissä selvitetty, onko nämä tunnistamattomaksi jääneet lauseet 'kuin mä pääsen linjoil', 'nui vaan' ja 'aja' todettu saman vai eri henkilön ääneksi?
Hmm. Kuulostaa mielenterveysongelmaiselta kakkapyllyltä!
ny rillataan @ murobbs: "En puutu tuohon sherlockointiin mutta nyt tässä ketjussa alkaa olla oikeanlaista otetta. Vähän kuin murha.info mutta järkevillä ihmisillä."
taavetti
Perry Mason

Ei ETP:n haltijana mielestäni "kui mä pääsen" on häkessä puhelun vastaanottajan kysely ja "nui vaa" ja "aja" häkessä sitä ohjeistusta puhelun vastaaottajalle antavan henkilön sanontoja. Eli kahden eri henkilön.
kalmusto
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja kalmusto »

0:59 Epäilty: Meni, lähtikse mies jo?
1:01 Uhri: Aargh (erittäin voimakas karjaisu).

Aika riskaabeli kysymys Auerilta, jos tietää nauhoituksesta. Toisaalta jos ei tiedä, miksi hämäisi kun häkepäivystäjä on poissa linjalta (hämäys voi tietty kohdistua lapseen.)

Jos oletetaan että Auer tietää nauhoituksesta, niin hän voi syystä tai toisesta olettaa, että Lahti ei vastaa: "Mikä mies? Sähän mua puukotit, *mmä!"
Dexter Morgan
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Dexter Morgan »

kalmusto kirjoitti:Toisaalta jos ei tiedä, miksi hämäisi kun häkepäivystäjä on poissa linjalta (hämäys voi tietty kohdistua lapseen.)
Anneli kysyi häkeltä: Kuuletko ku mun mies huutaa?, vaikka häke oli juuri sanonut poistuvansa linjalta.
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Minä en Lahden sanomisille tuossa loppupuolella laittaisi ihan kauheasti painoarvoa.
Hänen fyysinen tilansa on ollut jo niin heikko, että hän tuskin on kauheasti tajunnut enää aikaa ja paikkaa.

Tuo viittaus siihen, että miksi lapsi ei pyydä äitiä olemaan menemättä isän ja mahdollisen surmaajan luo:
Joko hän toivoo että äiti vielä auttaisi iskää tai sitten äidin olemuksessa on jotain sellaista, että lapsi vaistoaa paremmaksi olla aika hissukseen.

Minua tämä Häke-nauha ei jaksa kauheasti inspiroida. Siinä on Auerin kertoman kanssa niin paljon ristiriitoja ja se mitä mahdollinen ulkopuolinen ääneti touhuaa on niin kaukaa haettua, että lähinnä ihmetyttää miten tuohon jonkun kuuromykän psykopaatin saa ympättyä.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

HerloCCi Solmunen kirjoitti:Minä en Lahden sanomisille tuossa loppupuolella laittaisi ihan kauheasti painoarvoa.
Hänen fyysinen tilansa on ollut jo niin heikko, että hän tuskin on kauheasti tajunnut enää aikaa ja paikkaa.

Tuo viittaus siihen, että miksi lapsi ei pyydä äitiä olemaan menemättä isän ja mahdollisen surmaajan luo:
Joko hän toivoo että äiti vielä auttaisi iskää tai sitten äidin olemuksessa on jotain sellaista, että lapsi vaistoaa paremmaksi olla aika hissukseen.

Minua tämä Häke-nauha ei jaksa kauheasti inspiroida. Siinä on Auerin kertoman kanssa niin paljon ristiriitoja ja se mitä mahdollinen ulkopuolinen ääneti touhuaa on niin kaukaa haettua, että lähinnä ihmetyttää miten tuohon jonkun kuuromykän psykopaatin saa ympättyä.
Samaa mieltä Lahden sanomisista, epäilen hänen tajunnan tasonsa olevan alentunut tuossa vaiheessa.

Ajattelisin, että lapsi on tiedostanut jos ei muuta niin alitajuisesti, ettei äidillä ole hengenvaaraa, eikä siksi anele tätä olemaan menemättä takkahuoneeseen (ainakaan nauhoituksen aikana).

Äänitutkija oli muuten muistini mukaan kommentoinut tätä häkenauhaa jotenkin niin, ettei merkityksellisintä ole se, mitä sillä kuuluu, vaan mitä siltä pitäisi kuulua, jos tapahtuma on mennyt niinkuin AA kertoo.
Vastaa Viestiin