Kauhajoen koti- ja laitostalousoppilaitoksen ammuskelu 2008

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
loneliness
Jessica Fletcher

Re: Kauhajoen koti- ja laitostalousoppilaitoksen ammuskelu

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Sterling kirjoitti:
Saarihan kävi äidin mukaan festareilla, yksin.

Festareilla ei käy ihminen joka on hiljainen,kiusattu hissukka. Siitä laitan pääni pantiksi. Varsinkaan yksin.
Väkisinkin tulee mieleen, että kuinka paljon tätä kiusaamista on kärjistetty.

Olisi hyvä asia, jos julkisuuteen tulisi edes yksi Saaren piinaaja. Vaikka sitten huppu päässä, ääni muutettuna.
Miksi ei ole mahdollista, että hiljainen hemmo käy festareilla yksin? Jos haluaa kuunnella musiikkia ja vaikka tarkkailla mimmejä vaikkei asialle mitään pystyisikään ujouden takia tekemään? Matin äiti sanoi Matin käyneen yksin festareilla, mikä motiivi hänellä siitä olisi valehdella? Millä perusteella epäilet ettei kiusaaminen olisi ollut jatkuvaa ja vakavaa?
Paavo Arhinmäki on äijä!
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Lauryn kirjoitti:
SYLJETTIIN KASVOIHIN
KOSTI TAPPAMALLA SYYTTÖMIÄ
tai
SYLJETTIIN KASVOILLE
KOSTI JA TAPPOI YHDEKSÄN
tai
YHDEKSÄN HENGEN KOSTOMURHA
SYY: SYLJETTIIN KASVOILLE
tai
SYLJETTIIN KASVOILLE
TAPPOI KOSTOKSI YHDEKSÄN
Sinussa on aineksia toimittajaksi!
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Rorschach
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Rorschach »

Marsalkka kirjoitti:
vuosia jatkunut järjestelmällinen henkinen ja fyysinen lamauttaminen
Onko meillä faktaa tällaisesta?
Olisi pitänyt pistää ne spekulaatiohakaset alkamaan aiemmin niin olisi päässyt vähemmällä työllä... "Tällaisesta" ei yllättäen ole puolueetonta tutkimustietoa kaikkien saatavilla, kuten ei juuri muutenkaan ampujan mielentilasta. Kuitenkin esimerkiksi Saaren äiti kertoi A-Zoomissa kiusaamisesta (omien kokemusteni mukaan äidit eivät yleensä tiedä edes kymmenesosaa lastensa kiusaamisesta). Lisäksi Iltalehdessä 25.9.2008 on haastateltu Saaren ystäviä ja jutun mukaan "Matti löysi uusista kouluista yleensä ystäviä, mutta yläasteella, lukiossa ja varsinkin ammattikoulussa häntä myös kiusattiin." Juttu kokonaan Lisäksi Suomen Kuvalehdessä on samana päivänä julkaistu juttu, jossa kaverit kertovat mm. seuraavaa: "Saari ei tuttaviensa mukaan pärjännyt suurissa ihmisryhmissä vaan joutui ikätoveriensa silmätikuksi. ”Se oli nälvimistä, luokassa nöyryyttämistä. Häntä nimiteltiin ja pilkattiin. Monien mielestä hän oli epämiellyttävä, outo, rasittava ja epäsosiaalinen”, ystävä kuvaili. Toisella paikkakunnalla asuva ystävä on kertonut tunteneensa Saaren jo vuosia. Saari oli kertonut, että häntä kiusattiin rankasti varsinkin yläasteella. Kiusaaminen jatkui myös lukiossa." Juttu kokonaan
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
Marsalkka
Horatio Caine

Rorschach kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
vuosia jatkunut järjestelmällinen henkinen ja fyysinen lamauttaminen
Onko meillä faktaa tällaisesta?
Olisi pitänyt pistää ne spekulaatiohakaset alkamaan aiemmin niin olisi päässyt vähemmällä työllä...
Näin on usein hyvä tehdä, jos kirjoittamastaan asiasta ei ole faktaa.
"Tällaisesta" ei yllättäen ole puolueetonta tutkimustietoa kaikkien saatavilla,
Ei ole faktaa. Kiitoossshhh!
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Sterling
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Sterling »

loneliness kirjoitti:
Sterling kirjoitti:

Festareilla ei käy ihminen joka on hiljainen,kiusattu hissukka. Siitä laitan pääni pantiksi. Varsinkaan yksin.

Olisi hyvä asia, jos julkisuuteen tulisi edes yksi Saaren piinaaja. Vaikka sitten huppu päässä, ääni muutettuna.
Miksi ei ole mahdollista, että hiljainen hemmo käy festareilla yksin? Jos haluaa kuunnella musiikkia ja vaikka tarkkailla mimmejä vaikkei asialle mitään pystyisikään ujouden takia tekemään? Matin äiti sanoi Matin käyneen yksin festareilla, mikä motiivi hänellä siitä olisi valehdella? Millä perusteella epäilet ettei kiusaaminen olisi ollut jatkuvaa ja vakavaa?
Saarin harrastukset olivat treffi-ilmoituksen mukaan: seksi
Se siitä ujoudesta. Ja lukemani mukaan hänellä oli jossain vaiheessa myös tyttöystävä,(Kauhajoella

En ole väittänyt että äiti valehteli, ainoastaan kyseenalaistin asian.

Lisäksi kyseenalaistin myös Kauhajoella Restonomi aikaisen koulutuksen aikana tapahtuneen kiusaamisen.
Jos tätä hemmoa ei osa opiskelijoista edes tiennyt, on aika ihmeellistä että ollut tyyliin silmätikku.
Ja tämän olen kuullut ihmisiltä, jotka ovat opiskelleet samassa rakennuksessa.
Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Sterling kirjoitti:
Saarin harrastukset olivat treffi-ilmoituksen mukaan: seksi
Se siitä ujoudesta. Ja lukemani mukaan hänellä oli jossain vaiheessa myös tyttöystävä,(Kauhajoella

En ole väittänyt että äiti valehteli, ainoastaan kyseenalaistin asian.

Lisäksi kyseenalaistin myös Kauhajoella Restonomi aikaisen koulutuksen aikana tapahtuneen kiusaamisen.
Jos tätä hemmoa ei osa opiskelijoista edes tiennyt, on aika ihmeellistä että ollut tyyliin silmätikku.
Nettitreffi-ilmoituksessa voi ujo poika vähän revitellä. Jos minä olisin ujo poika, joka laittaisi nettiin treffi-ilmoituksen, niin kai sitä voisi reteesti laittaa harrastuksiksi seksi, vaikka seksi olisi masturbointia. Seksiähän sekin. Voi olla, että Mattia kiusattiin restonomi-opinnoissa vähemmän kuin lukio- ja peruskouluaikoina, mutta itsellä kummittelee äidin puheet aikuisesta miehestä, koska aikuiseksi voi sanoa oikeastaan vasta abivuodesta lähtien. Kiusaaminen korkeakouluissa lienee ainakin osittain piilokiusaamista, eikä koko koulu luultavasti tiedä niitä kiusattuja tyyppejä. Se ei silti tarkoita etteikö kiusaamista olisi tapahtunutkaan.

Ujo poikamies, jota on kiusattu läpi elämän ja intti on mennyt perseelleen, kavereita ei ole, naissuhteet olemattomia tai lähes olemattomia. Räkää naamalla ikätovereiden toimesta. Tilanne on varmasti tuntunut rajusti vähätellen ikävältä. Haastattelun perusteella (mistä ei nyt tietenkään voi mitään syväanalayysiä Matin elämästä tehdä), äiti vaikutti rauhalliselta ja empaattiselta tyypiltä. Uskoisin Matilla olleen hyvät välit vanhempiin, vaikka ei tietenkään aikuinen mies kaikkia elämänsä saloja heille kerro.
Paavo Arhinmäki on äijä!
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Sterling kirjoitti:

Ei tietenkään yksikään kiusaaja tule julkisuuteen, vaikka jo sen takia, että semmoinen käytös osoittaisi hänet kusipääksi ja kiusaajaksi. Ei kai kukaan myönnä sellaista, vaikka se totuus olisikin? Toiset peittävät sen jopa itseltään. Lisäksi, saadaanpahan lisäsyitä väittää, että Saari oli vain mielenvikainen ja kiusaaminen kuviteltua, kun kukaan ei myönnä sitä.

Ja kyllä hemmetissä porukkaa käy festareilla yksin, oli sitten kuinka hiljainen ja kiusattu tahansa. Eikö se ole nimenomaan järkevääkin? Kun ei ole kaveria, mutta on hinku päästä festareille -> mennään yksin. Ei kaikki hiljaiset hissukat automaattisesti pysy vain neljän seinän sisällä. Lisäksi tällä yksinmenolla varmistetaan se, että saa tehdä itse mitä haluaa, milloin haluaa, jutella kenen kanssa haluaa ja vaikka iskeä niitä mimmejä sitten, jos tuntuu siltä. Ei ole toista ihmistä siinä riippakivenä kannettavana.
Sterling kirjoitti:Saarin harrastukset olivat treffi-ilmoituksen mukaan: seksi
Uskotko kaiken mitä netissä lukee? Kyllä minäkin voisin kirjoittaa ihan mitä tahansa ilmoitukseen, jos uskoisin sen hyödyntävän päämäärän saavuttamista.

Ja toisekseen, ujotko eivät harrasta seksiä? :lol:
Sterling kirjoitti: Lisäksi kyseenalaistin myös Kauhajoella Restonomi aikaisen koulutuksen aikana tapahtuneen kiusaamisen.
Tästäkin olen puhunut useissa ketjuissa aiemmin; kiusaajat eivät välttämättä muista kiusaamiaan henkilöitä edes vuoden päästä enää. Kiusatut ovat heille yhdentekeviä ihmisiä, joilla ei oikeasti ole mitään muuta merkitystä kuin olla pahanolon purkamisen pisteenä. Ihmisyyttä ei näillä ihmisillä ole laisinkaan. Lisäksi koulun loputtua sitä unohtaa yllättävän nopeasti muut ihmiset, koska niillä ihmisillä harvoin on enää minkäänlaista kontaktia sinuun tuon jälkeen.
Lisäksi kiusattu voi kuvitella herkästi olevansa paljon kiusatumpi kuin on. Pikainen hiljainen kysely samaan aikaan kanssani koulua käyneiltä aikanaan pahimman kiusaushelvetin aikana osoitti, että suurin osa niistä ihmisistä ei edes muista minua enää. Osa ei edes tiennyt kiusaamisesta, tai muistanut sitä. Tämä oli sikäli yllättävää, että minulla oli kiusaajia jokaisessa ikäryhmässä ja yleensä tunsin olevani se silmätikku koulussa, josta kaikki vähintään kuiskivat pahoja sanoja, jos eivät suoraan tulleet vittuilemaan. Kuvittelin kuinka koulun jälkeenkin nämä ihmiset jatkoivat mollaamistani kavereidensa kesken, puhuivat paskaa iltaviihteen aikana ja tulivat sitten kouluun lausumaan viikonlopun aikana keksimiään lisäilkeyksiä päin naamaa. Näin ei sitten ilmeisesti ollutkaan, mutta ei se muuttanut mitenkään niitä tuntemuksia, joita minulla oli silloin.
Minusta kuitenkaan kiusattua ei pitäisi syyllistää näiden tuntemuksien vuoksi, koska sillä hetkellä se tilanne on muutenkin paha ja räjähdysaltis. Olisi keskityttävä antamaan apua, jos mahdollista, ja vähentämään se kiusaaminen, mikä tapahtuu oikeasti, minimiin.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

v-a-45
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

Ihan ot. Mut tähän kiusaamiseen, lapsena voitin jonkun päivänsäde kisan ja äitiini otti yhteyttä joku mainostoimisto, jonka kautta minua vietiin sitten muutamia vuosia esim. Anttilan mainoskuviin. Juurikin tämän takia jouduin kiusatuksi koulussa jo ala-asteella. Olin niin vihainen kaikille kiusaajille, että menin karateen ja silloin (siis ala-asteella) jo suunnittelin vetäväni kaikkia kiusaajia kunnolla turpaan. Ylä asteella sitten tapahtukin näin, kun aikani katsoin sitä kiusaamista. Aloin myös puolustaa muita kiusattuja ja sain oikein hurjan maineen asuinaluella, joka tupsahtaa vieläkin eteeni jos joku muistaa lempimimeni siihen aikaan. Jos olisin silloin pahimpina aikoina saanut aseen jostakin niin olisin varmaan käyttänyt sitä. Jotenkin ymmärrän näitä kiusattuja, mutta aivan viattomien tappamista en kyllä ymmärrä. Sen opin kuitenkin, että jos on tullut pienikin vihjaus lasteni kiusaamisesta, ei asia ole jäänyt siihen, jos opettaja tai koulussa joku muu taso ei lopeta kiusaamista tai oppilaan vanhemmat eivät välitä tapahtuneesta, olen sitten itse käynyt pitämässa puhuttelun kiusaajalle.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
mallory1
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja mallory1 »

Äiti voi nähdä kiusaamisen tuhat kertaa pahempana, kuin mitä se oikeasti on.
Ja kiusattu taas voi tuntea kiusaamisen ylitsepääsemättömänä, vaikka olisikin 'pientä'.

Ei ollut mitenkään erityisesti silmätikkuna?
Äiti sanoi tuossa a-Zoomissa, että Matti tuli kotiin itkien. Hälle se kiusaaminen oli oikeata tuskaa mitä ilmeisemmin. Niinkuin äiti sanoi, jos aikuinen mies tulee kotiin kyyneleet silmissä, ei kaikki ole kunnossa.

Ja tuo treffi ilmoitus.. Varmaan hänestä itsestäänkin se -seksi harrastus oli huvittava lisä.

Kun tää ammuskelu Kauhajoella oli tapahtunut, niin duunissa ruokatauolla puhuttiin asiasta... Eräs n 60 vuotias rouva sanoi jotenkin näin.. "Sillä pojallahan oli treffi ilmoituksessa harrastuksissa seksi, olut ja aseet.. että ei ihan normaali ollut!".
Oi jumalauta että nauroin sen päälle :P
TOO MUCH TV!
Murder me Mickey! Murder me Mallory!
Sterling
Hetty Wainthropp

Tarkoitin nyt , "vääntää rautalangasta" : Oikeasti nörvelö, ahdistunut,ujo ihminen ei edes ajattele jotain Festareita.

Itse sen verran festareilla pyörineenä voin sanoa, on joo yksin liikkuvia ihmisiä, mutta he eivät välttämättä ole ujouden tai kaverittomuuden takia yksin, vaan haluavat liikkua yksin, ilman kaverirasitteita :)

Ja luultavasti täällä on oikeus omaan mielipiteeseen ja edellämainitut ovat minun mielipiteitä. So simply.
Marsalkka
Horatio Caine

jos aikuinen mies tulee kotiin kyyneleet silmissä, ei kaikki ole kunnossa.
Näin on...
Sterling
Hetty Wainthropp

Marsalkka kirjoitti:
jos aikuinen mies tulee kotiin kyyneleet silmissä, ei kaikki ole kunnossa.
Näin on...
Tämä on totta mutta sopii hyväksyä asia, että syy voi olla MIKÄ tahansa. Olen nähnyt aikuisia miehiä jotka ovat kyyneleet silmissä kun muija on Vidduillut... Tai naisia jonka on mies jättänyt...
Aikuinen ja aikuinen... Parikymppinen on kuitenkin aika nuori vielä.

Sopii vaan ihmetellä, että jos/kun äidillä oli tiedossa nämä kaikki. Miksei niihin puututtu?

Voin kokemuksesta sanoa, että lapseni alkava koulukiusaaminen loppui seinään, kun kävin itse valaisemassa valopäätä mitä tapahtuu, jos ei lopu. Tosin oli aika raakaa tekstiä ja pidin huolta ettei kukaan kuullut mitä sanoin. Lopputulos tyydytti kummasti. Tosin tätä ennen valitin opettajalle,rehtorille, jotka voivottelivat kuinka vaikea tuo kiusaaja oppilas on , on ankeet kotiolot ja tuolleen. Kiusaaminen jatkui. Kunnes otin ohjat omiin käsiini.Loppui kun seinään. Ilmeisesti vaihtoi seuraavaan uhriin, jolla ei ole seinähullua äitiä :)
mallory1
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja mallory1 »

Voihan festareille mennä yksinäinen ihminen yksin, saamaan uusia kavereita.
TOO MUCH TV!
Murder me Mickey! Murder me Mallory!
Rorschach
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Rorschach »

Marsalkka kirjoitti:
Rorschach kirjoitti:"Tällaisesta" ei yllättäen ole puolueetonta tutkimustietoa kaikkien saatavilla,
Ei ole faktaa. Kiitoossshhh!
Hätäinen johtopäätös ja linjoja vedetään suoraksi suuremmalla innolla kuin uutistoimituksen otsikkotyöpajassa. Laajan näennäisesti objektiivisen tutkimuksen puute ei tarkoita, ettei asiasta ole faktatietoa. Äidin näkemyksiä tuskin kannattaa pitää puolueettomina (olen muuten samaa mieltä muissakin rikostapauksissa sekä mm. kadonneiden tapauksissa). Kavereita en kuitenkaan lähtisi suoralta kädeltä tuomitsemaan valehtelijoiksi, etenkin kun on haastateltu useampaa kuin yhtä satunnaisesti valittua henkilöä.

Oletetut kiusaajat eivät takuulla tule ilmoittautumaan, ja veikkaan että kaikki Saaren entiset opettajatkin ovat sitä mieltä etteivät ole huomanneet kiusaamista vaikka sellaista olisi tapahtunutkin. Ihmisten on vaikea myöntää, että he ovat saattaneet omalla toiminnallaan edesauttaa jonkun henkilön mielenterveyden romahtamista. Muistan tältä istumalta tavanneeni elämäni aikana ainoastaan yhden rehtorin, joka myönsi että heidän koulussaan on kiusaamistapauksia ja että niihin koetetaan puuttua. Samalla muistan kuusi rehtoria, jotka ovat iloisina kertoneet että heidän koulussaan ei muuten kiusata ketään.
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
apila
Alokas

Viesti Kirjoittaja apila »

mun on ihan pakko saada avautua. mät tiedän, että tämä herättää varmasti kymmeniä kiukkuisia vastauksia, mutta mun on pakko saada kirjoittaa tämä.

mua ottaa todella paljon päähän se, että saaren äiti on lehdistössä itkemässä tuen puutetta ja kuinka ihana poika matti oli jne, jne. siis todella raivostuttaa. kun matin äiti on ihan eri tilanteessa kuin kauhajoen uhrien omaiset. matti oli tehnyt ratkaisunsa itse ja halusi päättää elämänsä. eli siinä mielessä matin omaiset saavat rauhan - matin on epäilemättä nyt parempi olla. olennaista on kuitenkin se, että matti saaren ratkaisu oli hänen oma valintansa.

muut uhrit eivät olleen suunnitelleet kuolevansa 23.9.2008. kaikilla muilla uhreilla oli suunnitelmia ja elämä, jota he kunnioittivat. matti saaren äiti EI voi tietää, miltä tuntuu, kun rakkaan ihmisen elämä riistettiin.

matin äiti voi joskus saada rauhan, ymmärtää poikansa ratkaisun. me muut emme koskaan saa rauhaa, vaan joudumme elämään tuskan kanssa koko loppuelämämme. miettien, kuinka paljon rakkaamme pelkäsi. kaivaten ja toivoen, että joskus saamme vielä halata rakastamme.
Vastaa Viestiin