matalanveenmanaatti kirjoitti: ↑Su Loka 18, 2020 5:04 pm
Sain, tässä koko juttu.
Laivaturman suomalaistutkija Tuomo Karppinen: Oli paha virhe koteloida Estonian keularamppi visiirin sisään
Tukkimäki Paavo
20.12.1994 2:00
Estonian keularampin paikkaa huomattavasti tärkeämpi syy turmaan oli keulan rakenne, jossa vedenpitävä ramppi oli osin koteloitu visiirin sisään.
Näin arvioi turman kansainvälisen tutkimuskomission suomalainen asiantuntijajäsen, tekniikan tohtori Tuomo Karppinen . Hänen mielestään Estonia keula on konstruktioltaan "absoluuttisen vaarallinen".
Sama rakenne on Suomen lipun alla yhä ainakin Viking Linen Mariellassa ja Rosellassa. Helsingin-Tukholman linjalla ajavan Mariellan visiiri on kuitenkin hitsattu kiinni, ja rampin kotelo tuettu teräspalkein niin, ettei visiiri pääse vääntämään ramppia auki.
(lyhensin tuota lainausta turhan toiston välttämiseksi)
Tuota keulavisiirin ja portin rakennetta olen jo muutamaan otteeseen yrittänyt tuoda esille, eli rakenne oli tosiaankin näin jälkikäteen ajatellen melko idioottimainen.
Tuo myöskin selvittää sitä miksi Meyer Werftin tutkimukset ovat mielestäni monin osin jäävejä koska heillä on niin sanotusti "oma lehmä ojassa" ja se selittää heidän intoaan etsiä "todisteita" räjähteistä ja sukellusveneistä, koska Meyer Werft kuitenkin lopulta on se taho joka laivan keularakenteineen on rakentanut eikä ollut puuttunut asiaan siinä vaiheessa kun laiva oli siirretty käyttöön sellaiselle reitille jolle se ei rakenteensa vuoksi soveltunut.
Toki peiliin katsomisen paikka on osaltaan laivan tilaajalla ja suomen viranomaisillakin että ovat moisen rakenteen hyväksyneet, mutta kuten sanottu rakennehan oli sen aikaisten lakien mukainen ja hyväksytty siihen liikenteeseen johon laiva alunperin tilattiin, eli suomen ja ruotsin väliseen liikenteeseen.
Virolaisethan kovasti aikoinaankin vetosivat siihen että heille ei mukamas oltu kerrottu että laivan keularakenne ei sovellu viron ja ruotsin väliseen liikenteeseen koska merenkäynti on voimakkaampaa sillä reitillä, mutta kuten tuossakin kerrotaan niin laivan rajoitukset oli aivan selkeästi mainittu laivan papereissa, eli kyllä se tieto on mennyt perille, siitä ei vaan oltu välitetty.
Väitän edelleen että perimmäinen ja suurin syy onnettomuuteen oli välinpitämättömyys ja kustannusten välttely, eli hankittiin laiva joka ei ollut tarkoitettu kyseiselle reitille, ja jätettiin toteuttamatta muutokset joilla sen turvallisuus olisi voitu taata siinä käytössä johon se oli viroon ostettu.
Sabotoinnista tuossa ei mielestäni ollut kyse, ihan vaan silkasta tyhmyydestä ja välinpitämättömyydestä.