Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 9.9.2015

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
ProBonoPublicum
Lauri Hanhivaara
Viestit: 148
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 8:40 am

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja ProBonoPublicum »

cidip77 kirjoitti: Itse olen edelleen sitä mieltä, että Nela on jättänyt jäähyväis viestin tai ainakin vihjeen. Se selittäisi omaisten ja poliisin toimintaa. Sitä ei vain kerrota medialle. Se selittäisi esim. Sen miksi aviomies ja ystävät lähtivät niin isolla vaihteella etsimään jo katoamis iltana. Onhan tämä tylsä vaihtoehto palstan spekuloijien mielestä, mutta kumminkin todennäköisin.
Tai sitten läheisten nopean jalkautumisen syynä on yksinkertaisesti se, että mies kuuli vasta illalla vaimonsa työpaikalle soittaessaan vaimon ilmoittaneen jo aamulla olevansa menossa lääkäriin päänsäryn vuoksi, eikä mies ole tavoittanut vaimoaan koko päivään. Vaimo ei vastaa puhelimeen, mutta hän ei ole ollut asiasta suuremmin huolissaan ennen kuin vasta illalla. Poliisi ei ilmeisesti kuitenkaan reagoinut heti? Jos selkeä itsemurhauhka on olemassa, poliisin tulee siihen reagoida.

Jos olisi ollut joku selkeä viesti, esimerkiksi se äidille iltapäivällä lähetetty, tapahtumien luulisi käynnistyneen jo aiemmin päivällä?

Noh, me kun emme tiedä kaikkea ja se mitä on kerrottu muuttuu jatkuvasti, niin voi vaan todeta, että itsemurha ei ainakaan ole poissuljettu vaihtoehto.
SuomenColumbo
Neuvoja-Jack
Viestit: 567
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 1:04 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja SuomenColumbo »

Tutkinnanjohtaja ei ole tiettävästi missään vaiheessa kertonut, että missä välissä Sergei yritti soittaa Nelalle.

Sehän saattoi soittaa ne puhelut vasta sen jälkeen, kun Nela oli jo lähettänyt sen tekstiviestin äidilleen. Joten vasta sen jälkeen kun hän joutui tuon "henkirikoksen" kohteeksi, niin ei enää siellä kivikkoisessa rantakaislikossa kyennyt vastaamaan puhelimeen, kun kallo oli jo murskattu.
Köpekman
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 103
Liittynyt: To Marras 28, 2013 2:35 am

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja Köpekman »

Adrian kirjoitti:
Syskon S kirjoitti:Minä olen ollut 15 vuotta ensiavussa töissä ja siihen perustan näkemykseni, että on erittäin harvinaista loukkantua hengenvaarallisesti vaellusonnettomuuksissa/kiipeillessä tai löytyä pusikosta jonkin aivotapahtuman seurauksena. Itse asiassa en muista ainuttakaan tapausta, en elävissä enkä kuolleissa (käsittelen myös patologian papereita). Ne eivät ole mitään tavanomaisia tapauksia, vaikka ihmisille tapahtuu vaikka minkälaisia onnettomuuksia. Mitä tahansa voi tietysti olla tapahtunut Nelalle, sitä ei voi kiistää, mutta kyllä tahallinen katoaminen tai tästä maailmasta poistuminen (tai rikoksen uhriksi joutuminen) on minusta ehdottomasti todennäköisempää kuin kallioilla kompuroiminen tai sairauskohtaus.
Hmm..jopa minäkin tiedän erään tapauksen onnettomuudesta joka sattui tietämälleni nuorelle kaverille maastossa, ja joka johti tämän henkilön kuolemaan. Sen tarkemmin yksityiskohtiin menemättä, mutta kyllä niitä vaan onnettomuuksia (jopa kuolemaan johtaineita) maastossa liikkuessa tapahtuu...tapaukseen ei myöskään liittynyt päihteet tai alkoholi.
Harvinainen ei meinaa mahdotonta, Oma kokemus ei meinaa sitä, ettei toinen ole sitä kokenut. Minäkin olen tippunut pentuna puusta varmasti sen 20-30 kertaa ilman mitään vammoja, jollekkin on riittänyt se ensimmäinen putoaminen vakaviin vammoihin, jopa kuolemiin.

Tässä just tää pointti mitä hain aikasemminkin, kannattaa oikeasti miettiä muutakin, kun että miten juuri sinä olet/olisit toiminut tilanteessa x. Me emme toimi kuten sinä, tai minä, me toimimme miten toimimme, sinä tai minä emme voi kenenkään pään sisälle mennä.
Vaikka tämä tapaus tuntuu tosiaan minustakin ihan helkkarin oudolta yksityiskohtineen, niin tässä ei kuitenkaan ole loppuunsa varmaankaan mitään kummallista. Kaikkeen varmaankin löytyy se järkevä ja looginen selitys.

Lähes joka twistiin kyllä jo looginen selityskin löytyy, pitääkö ne paikkansa vai ei on siten asia erikseen.

Niin se on miltein aina ja miltein kaikissa muissakin semivastaavissa keisseissä ollut.
Nuuskumuikkunen
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 10:49 am

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja Nuuskumuikkunen »

Nela lähetti viestin työnantajalleen ja kertoi olevansa kipeä, koska muuten työnantaja olisi ehkä soittanut miehelle, että miksi Nela ei ole tullut töihin. Vaikka Nela olisikin saanut olla päivän pois töistä pelkällä omalla ilmoituksella, hän petasi lääkäriinmenoviestillä sitä tilannetta, että arvasi miehen saattavan soittaa työnantajalle kun hän ei vastaa puhelimeen. Näin mies olisi ajatellut hänen olevan lääkärireissulla.

Nela ei halunnut, että mies heti tietäisi hänen olevan lähetenyt omille teilleen, koska silloin mies olisi saattanut löytää hänet. Halusi saada siis saada muutaman tunnin etumatkan. Mies soitteli Nelalle yleensä noin 5-10 kertaa päivässä. Tämä voi antaa osviittaa mahdollisista ongelmista parisuhteessa.

Nela pakeni suunnitelmallisesti ja todennäköisesti nimenomaan miestään. Sen takia rikoksen mahdollisuus on lähes olematon. Itsemurhan mahdollisuus on olemassa, mutta se on melko pieni, koska reissulle oli haettu evästä, eikä viitteitä itsemurha-aikomuksista ole. Onnettomuuden mahdollisuus on olemassa, koska vaikka Nela selkeästi halusi mennä Nuuksioon tavoittamattomiin, saattoi tarkoituksena olla palata vaikkapa samana päivänä. Jotain erikoista on siinäkin, että omaehtoisesti reissussa olevaa henkilöä etsitään näin ankarasti.
lech
Martin Riggs
Viestit: 633
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 9:55 am

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja lech »

lillarejoete kirjoitti:Kun otetaan huomioon, ettei Nelan pankkitilejä ole käytetty katoamisen jälkeen, voitanee omaehtoinen katoaminen poissulkea 99% varmuudella.
---
Nelan toiminta viittaisi selkeästi suunniteltuun itsemurhaan.
Ööh, humphh... eikös nämä ole pikkuisen ristiriidassa?

Olen itse ikävä kyllä kallistumassa siihen suuntaan, että Nela teki itsemurhan. Hän oli nykyisessä firmassaan töissä 10 kk ja oli kärsinyt työuupumuksesta aiemmin (ks. aiemmat sivut). Kovin lyhyt aika sairastua työuupumukseen, nuori, urheilullinen ihminen. Sopii erittäin tarkoille, pedanteille ihmisille. Poliisi kertoi, että Nelan tekstiviesti ei varsinaisesti/suoraan viitannut itsetuhoisiin aikeisiin eli polisi on tarkentanut aiempaa viestiään.

Poliisin viestittely on taas kerran ollut outoa ja ammattitaidotonta. Ensin pitkä hiljaisuus ja kun viestiä pukkaa niin faktoja joudutaan korjaamaan jälkeenpäin. Niin kovin tavallista Suomessa ja kuten joku totesikin niin katoamistapauksissa pitäisi olla nopea ja tehokas.
JulleXT
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 8:58 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja JulleXT »

Mikäli kyseessä olisi omatahtoinen katoaminen/itsemurha niin aikamoista resurssien haaskaamista moinen etsintä. Mikäli ihminen haluaa päästä hengestään niin antaa mennä vaan. Sikäli ikävä tilanne,kun rikoksenkaan mahdollisuutta ei voitane 100% poistaa,saati että olisi tapahtunut jokin onnettomuus retkeillessä. Sanoisin,että hengissä selviytyminen vaikkapa jonkun avomurtuman kanssa viikko tolkulla metsässä on hyvin kaukaa haettua.
Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Faktoja ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ande »

Tiedottaminen on ollut sitä mitä on ollut, pitävätköhän nämä faktat paikkaansa:
Lähti kotoa töihin. Oliko hänellä tapana pukeutua sillä tavalla ja kanniskella reppuakin mukana työpäivinä?
Hän ilmoitti työpaikalleen päänsärystä ja menevänsä lääkäriin. Tällä hän varmisti sen, että työkaverit eivät kysele kotoa, ja jos mies kyselee, luulee olevan lääkärissä.

Ajatelkaapa itse tilannetta, jolloin puolisonne/lapsenne/ kuka tahansa olisi lähtenyt aamulla normaalisti kotoa töihin ja illalla valkenisi, että ei olisi töissä ollutkaan vaan olisi ilmoittanut olevansa päänsäryn vuoksi poissa ja menevänsä lääkäriin. Ettekö te hätääntyisi, mitä kamalaa hänelle on tapahtunut? Mulle tulisi mieleen ensimmäiseksi soitella kaikki sairaalat, jos on ollut joku vakava kohtaus ja joutunut tajuttomana teholle tai peräti kuollut. Tämä perustuu siihen, että useampi kuin yksi läheinen on kuollut äkillisesti päänsäryn jälkeen. Olisi varmaan ollut aiheellista epäillä, että ulkomaalaiselle ei olisi heti löytynyt sitä lähiomaista, jolle tapauksesta olisi ilmoitettu. Tai olisin ajatellut hänen makaavan tajuttomana jossakin, matkalla lääkäriin.

Mies soitteli työpaikalle. Tai siis yritti soittaa. Yksi puhelu olisi ehkä riittänyt selvittämään sen asian, jonka vuoksi soitti, mutta nyt yritti soittaa useamman kerran , koska ei vastannut. Mutta oliko miehellä tapana soitella hänelle yhtenään tavallisinakin työpäivinä?

Jos minä olisin menossa tekemään itsemurhaa, ottaisin kyllä toisenlaiset varusteet. Monet itsemurhat ovat pikemminkin epätoivoisia hätähuutoja, eikä läheskään kaikilla ole tarkoitus kuolla vaan saada huomiota ja apua. Ja sitähän tulee, jos sattuu jäämään henkiin.

Onko Venäjänmatkalla tapahtunut jotain, joka sai hänet pakenemaan? Tapahtuiko jotain sellaista, joka sai hänet vähintään "retkeilemään" selvittääkseen ajatuksiaan ja asioitaan, tai peräti pakenemaan, joko tarpeeksi kauas miehestä tai peräti tuonpuoleiseen?
Martti
Martin Riggs
Viestit: 631
Liittynyt: La Elo 06, 2011 10:30 am

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja Martti »

No nythän on helppo homma etsijöillä, marssia vain sinne kahden meedion kertomaan paikkaan ja hakea kadonnut pois.

Toivon kyllä, että Nela löytyy nyt viikonlopun aikana, kun alueella on porukkaa liikkeellä paljon, toisaalta ikävä jos joku pieni partiolainen löytää, ei mikään mukava tilanne.

Aviomiehen soittelusta, pitäisin järkeenkäypänä, että puhelut ovat ajoittuneet aikaan, jolloin vieraat ovat tulossa-jo tulleet ja Nelaa on odotettu saapuvaksi ihan millä hetkellä hyvänsä. "Vieraat ovat tulossa, entä sinä?" ja sitten "Täällä jo odotellaan, meneekö sulla vielä kauan?" ja sitten kun on jo myöhäistä kotiintuloa myöhäisempi ajankohta on mies soittanut työpaikalle ja tiedustellut vaimoaan. (Mä olen kerran soittanut poikani perään 36 kertaa ilman vastausta, hän soitti koulusta, että lähtee kotiin kesken päivän ja vannotin soittamaan, kun on kotona, ei kuulunut soittoa ja huolestuin...duunista soitin varmaan 5-10 kertaa ja sitten kun lähdin kotoa kohti huolestuneena, soitin koko automatkan tauotta)
Viimeksi muokannut Martti, La Syys 19, 2015 9:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kaljaloota
Theo Kojak
Viestit: 1158
Liittynyt: To Syys 13, 2012 5:34 pm
Paikkakunta: si lähikauppa

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja kaljaloota »

Kun on harrastanut maastopyöräilyä, suunnistusta, niin sellainen on selviytyjä ja tottunut maasto-ohjus.
Ei ollut tarvetta viestittää miehelle, sai ainakin kunnon etumatkan, pelasi aikaa, mikä oli tarkoituskin?
Mitä on sattunut kun on pitänyt kadota?
Viimeksi muokannut kaljaloota, La Syys 19, 2015 9:26 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
debbie

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja debbie »

Kun puhutaan itsemurhaepäilyistä, tulee minulle ensimmäisenä mieleeni kysymys: kuinka tavallista on, että ihminen, joka on päättänyt päättää päivänsä, käy ensin ostoksilla kauppakeskuksessa ja lähtee sitten luontoretkelle?
Ajatteleeko itsetuhoinen ihminen, että ostanpa tästä nyt evästä ja lähden vähän samoilemaan luontoon viimeisenä tekonani?
Kysyn, koska en tiedä. Itsemurhia tutkineet osaisivat vastata tähän.
Minulle tulee ennemminkin mieleeni, että hän on ollut jostain todella ahdistunut, tai hänellä on mielenterveysongelma, ja lähtenyt ottamaan etäisyyttä kaikkeen.
Mitä sitten on tapahtunut, saattaa olla onnettomuus, spontaani itsemurha tai eksyminen.
En usko, että hän on alun alkaen lähtenyt itseltään henkeä riistämään.
Rosi
Lauri Hanhivaara
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 7:59 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja Rosi »

Onko käynyt ilmi jostain että onko hän aikaisemmin retkeillyt yksin. Useasti on puhuttu että on retkeillyt miehensä kanssa. Tämä kertoisi sitä että onko nelalla paikallistuntemusta mitä miehellä ei ole. Itse olen päätymässä omakohtaiseen harkittuun itsemurhaan tai sitten johonkin harkittuun tapaamiseen joka ei välttämättä täytä ihan kaikkia lain kirjaimia tai hyviä tapoja. Tapaturmaan en sentakia usko että silloin pitää kahden sattuman osua samaan hetkeen eli tahallinen katoaminen mikä on ilmiselvää ja sitten onnettomuus joka lamaannuttaa niin että ei saa kehenkään yhteyttä.
Serena
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: To Syys 17, 2015 10:07 am

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja Serena »

Ei kukaan itsemurhaa aikova osta ruokaa.
Kun on tiedossa paikkoja, missä Nela on liikkunut, niin eikö kuuluisi pikaisesti mennä jälkikoirien kanssa paikalle. Miten vanhoja jälkiä koira pystyy haistamaan? Viekö sade jäljet?
Rebdomine
Remington Steele
Viestit: 242
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:15 am
Paikkakunta: 7878km Columbine High Schoolista

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja Rebdomine »

Ensiksi olin sitä mieltä että aviomies on syyllinen koska tilastollisesti se on todennäköisempää ja aviomiehen tiedotteet särähtivät korvaani..
Tällä hetkellä olen sitä mieltä että Nela teki itsemurhan..
“Fine, I’ll start shooting anyway!”
-Eric Harris 20.4.1999
Pätemistä Minfossa vuodesta 2011
Syskon S
Jane Marple
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe Touko 08, 2015 9:45 pm

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

debbie kirjoitti:Kun puhutaan itsemurhaepäilyistä, tulee minulle ensimmäisenä mieleeni kysymys: kuinka tavallista on, että ihminen, joka on päättänyt päättää päivänsä, käy ensin ostoksilla kauppakeskuksessa ja lähtee sitten luontoretkelle?
Ajatteleeko itsetuhoinen ihminen, että ostanpa tästä nyt evästä ja lähden vähän samoilemaan luontoon viimeisenä tekonani?
Kysyn, koska en tiedä. Itsemurhia tutkineet osaisivat vastata tähän.
Minulle tulee ennemminkin mieleeni, että hän on ollut jostain todella ahdistunut, tai hänellä on mielenterveysongelma, ja lähtenyt ottamaan etäisyyttä kaikkeen.
Mitä sitten on tapahtunut, saattaa olla onnettomuus, spontaani itsemurha tai eksyminen.
En usko, että hän on alun alkaen lähtenyt itseltään henkeä riistämään.
Olen moneen kertaan toistellut tätä, mutta minun logiikkani mukaan eväissä ei ole mitään ihmeellistä.

Jos varma päätös itsemurhasta on ollut etukäteen, Nela on voinut haluta mennä mahdollisimman kauas (jos on halunnut ettei häntä löydetä) ja on ottanut siksi evästä mukaan, että jaksaa vaeltaa.

Jos Nela on vielä ollut epävarma itsemurhasta ja on mennyt metsään mietiskelmään elämäänsä, ei ole sitten tarvinnut nälkäisenä vaellella koko päivää ja on ollut jotain mistä saa energiaa kotiin lähtöä varten.

Itsemurhapäätös on voinut syntyä myös spontaanisti ahdistuneen olon seurauksena eli tarkoitus on ollut alun perin viettää rentoutumispäivä luonnon helmassa, mutta on sitten päätynyt hukuttautumaan tms.

Ajattelen että vakavasti masentunut ihminen ei välttämättä jaksa ajatella eväitä ja vaatevalintoja vaan toimii suoraviivaisemmin, mutta ahdistunut ja sekavissa ajatuksissa oleva ehkä todennäköisemmin. Toivon ettei Nela ole tehnyt itsemurhaa, mutta ei se ole minusta pois suljetukaan.
roybean
Alibin satunnaislukija
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 17, 2015 12:12 am

Re: Nela Saglenova (Utkina), 27v, Malminkartano 8.9.2015

Viesti Kirjoittaja roybean »

Rosi kirjoitti:Onko käynyt ilmi jostain että onko hän aikaisemmin retkeillyt yksin. Useasti on puhuttu että on retkeillyt miehensä kanssa. Tämä kertoisi sitä että onko nelalla paikallistuntemusta mitä miehellä ei ole. Itse olen päätymässä omakohtaiseen harkittuun itsemurhaan tai sitten johonkin harkittuun tapaamiseen joka ei välttämättä täytä ihan kaikkia lain kirjaimia tai hyviä tapoja. Tapaturmaan en sentakia usko että silloin pitää kahden sattuman osua samaan hetkeen eli tahallinen katoaminen mikä on ilmiselvää ja sitten onnettomuus joka lamaannuttaa niin että ei saa kehenkään yhteyttä.
Tää vaivaa liika mua.
Itsekin olen itsemurhan kannalla. Nela on varustautunut viimeiselle matkalle. Ostaa aamupalaa, ehkä pientä evästä myöhemmäksi. Ei halua poistua epämiellyttävissä olosuhteissa. Nahkatakki on sopiva alusta, minkä päälle mennä nukkumaan. Ehkä mukana on peitto, viltti. Sopivan lämmin päivä, ei sateinen.

Motiivia mietin.. tietenkin Nela on voinut olla herkkä mielinen, stressaantunut, mutta mieleeni tulee myös syyllisyys ja häpeä. Mitä jos suht tuoreen häätapahtuman jälkeen, Nela on ollut tekemisissä jonkun toisen miehen kanssa, ja tämä on aiheuttanut hyvin ristiriitaisia ajatuksia, syyllisyyttä ja rankkaa häpeän tunnetta. Vieraassa kulttuurissa hänellä ei ole ollut riittävää sosiaalista tukiverkostoa, tosiystäviä, vaikka onkin ollut paljon kavereita. Ja jos kavereilla ei ole ollut tietoa hairahduksesta (tai ehkä pidemmästäkin suhteesta), hänellä ei ole ollut ketään kenen kanssa puida elämää. On pitänyt vain hymyillä. Miksi kaksi tekstiviestiä työpaikkaan, eikö viesti esimiehelle olisi riittänyt?
Vastaa Viestiin