8-vuotiaan Eerikan murha, Helsinki 2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Samuli
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: To Marras 22, 2012 11:43 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Loistava kirjoitus ja kannanotto Destinylta!! Yhdyn joka ikiseen sanaan ihan täysin palkein!! Tämä(kin) ketju on seilannut missä milloinkin, mutta NYT!! NYT ollaan vihdoinkin päästy oikeiden asioiden äärelle! Sinä Destiny sanoit kaiken sen, mitä olen huonolla menestyksellä itse yrittänyt muotoilla "sovinnaisiin raameihin". Ja jättänyt sanomatta, kun en ole osannut oikeita sanamuotoja löytää.

Mä lähden Destinyn kelkkaan tässä hommassa ihan epäröimättä!!
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6562
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja awa »

Destiny kirjoitti:Niin,tässä tapauksessa minua kiinnostaisi erityisesti Touko Tarkin äidin osuus ja ehkä isänkin. Mikä vaikutus mamma-Tarkin asemalla oli siihen, että silmät suljettiin Eerikan kärsimyksiltä sosiaaliviranomaisten taholta?
Samaa mieltä, ja uskon ja toivon, että tuo seikka selvitetään viranomaisten toimesta, että meidän ei sitä tarvitse tehdä.

Touko Tarkin äidin osuus poikansa huoltajuuskiistaan on selvitettävä julkisesti.

Onko äiti poikansa kaltainen vähäosainen? Suojeleeko kiduttaja Touko Tarkin äiti vähäosaista poikaansa? jne jne ..
mummo59
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: To Loka 04, 2012 10:38 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja mummo59 »

Eräästä Erikalle perustetusa facebook-ryhmästä
muistan eerikan ja minun ensinmäisen tapaamisen. hän ei tuntenut minua lainkaan, mutta puhetta ja kysymyksiä riitti. nauraen hyppäsi kaulaani ja kömpi syliini istumaan, äidille virnistäen. lähtiessäni kysyi "tuletko uudestaankin kylää?" johon vastasin myöntävästi. kaikista pihan lapsista, eerika oli yksi kilteimmistä. vaikka tahtoa ja luonnetta löytyi, noudatti hän sääntöjä esimerkillisesti ja oli viellä rohkeutta kommentoida tottelemattomia kavereita. ei se eerikan elämä onneksi alusta loppuun ollut hirveää. kiitos äidin, mummin ja varavaarin, sai hän elää myös pikku prinsessan elämää. itse päivittäin eerikaa seuranneena, en voi käsittää kuinka eerikasta on saatu muka hirviö. oma tuska hirveä, en voi edes kuvitella äidin ja mummin tuskaa! mutta ei ole eerikan poismeni täysin mennyt hukkaan. ainakin tässä yhteiskunnassa on saatu kunnon keskustelu aikaan, erittäin pahasti pielessä olevasta asiasta. sitä kautta on muilla lapsilla ja perheillä toivoa enemmän, paremmasta ja helpommasta huomisesta. pidetään huoli että aihetta ei lakasta maton alle, vaan lopetetaan hölmöily ja aletaan kiinnittää huomiota TODELLISIIN ongelmiin ja niiden ratkaisemiseen kaikkien edun mukaisesti.
täytyy sen verran viellä sanoa, että ei se eerikan äiti ollut paha tai huono äiti. hän on ihana ja kiltti ihminen, liian kiltti. juomisestakin saa täysin väärän kuvan todellisuuteen verrattuna. ja vaikka olisikin ottanut, olin usein kesäiltaisin itse porukassa mukana vesi selvänä. joten selvä aikuinen oli lasten kanssa. itselle ei koskaan tullut pieneen mieleen, että olisi pitänyt omien lapsien turvallisuutta pelätä tai asioita epäillä. omat lapseni vietti paljon aikaa heidän kanssa, vaikka pientä tissuttelua grillin ääressä kesä illoin olikin. harvalle jättäisin omat lapseni hoitoon, varsinkin koska toisella adhd. mutta he olivat ihmisiä joille lapseni olisin voinut jättää, sillä he osasivat käsitellä herkästi reagoivaa adhd lastakin. vaikka lapsile sanottiin tiukasti, sanottii oikeasti asiasta ja lapsille selitettiin paljon asioita maan ja taivaan väliltä. olen itse saanut myös osani tiettyjen naapureiden touhuista, koska minulla oli likaiset tiskit tiskipöydällä ja he näkivät ne ikkunasta kurkkien. myös eerikan äiti sai osansa, kilttinä ja herkkänä ihmisenä se otti koville. mikä mielestäni oli täysin ymmärrettävää, kun jokainen vessassa käyntikin kuunnellaan lasi seinässä ja viellä arvostellaan päälle, vaatien muuttamaan elintapojaan heitä miellyttäväksi. jokainen tekee virheitä, ei meistä kukaan täydellinen ole. jokainen joskun on huonolla tuulella ja väsynyt, on asioita jotka mieltä raastaa ja repii. toivoisin että kaikkiin kirjoitteluihin julkisuudessa jätetään vara, että asiat ei ehkä ihan ole niin kuin niistä kuva mieleen tulee.
Michelangela
Neuvoja-Jack
Viestit: 581
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 1:06 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Michelangela »

Mummo59, kiitos valaisevista lainauksista. Näinhän olen mm. minä asioiden arvioinut olevan. Eerikan äitiä ei tulisi mustamalaata.

Minulla oli eilen pieni ajatusleikki. Tämä on nyt silkkaa spekulaatiota, ehdottomasti. Kuvitellaanpa, että Toukon suvulle, vaikkapa Toukon äidille, on ollut kovasti mieleen ja tärkeä asia, että Toukolla on perhe. Vaimo ja lapsi. Kuvitellaan, että Toukon äiti on vaikka kovasti närkästynyt poikaansa, perheen hajottua Toukon juomisen ja törttöilyn (alaikäiseen sekaantuminen) takia. Kuvitellaan, että Toukon äiti on vaikkapa vain suutuksissaan vihjannut, että perintöä on turha odotella, kun ei perhettä ole. Touko kohdannut Sirpan, joka on ehkä vaikuttanut juurikin perheen perustamisesta kiinnostuneelta naiselta. Sirpallekin on tullut käsitys, että Toukolle syystä tai toisesta vaimo ja lapset ovat se tärkeä juttu. Ei muuta kun nelosia odottelemaan siis. Touko tahtonut vielä Eerikankin itselleen, lapsensa. Sitten olisi se vaimo ja lapsi, kun ei niitä nelosia vaan kuulu.

Tuo ajatusleikkini saattaisi selittää osaltaan Toukon mieltymyksen paitsi Sirpaan, myöskin Eerikan pitämiseen itsellään, maksoi mitä maksoi. Ei sen syvempiä tunteita välttämättä taustalla. Jos Toukon (rahallisen?) arvon mitta vaikkapa äitinsä silmissä on perheellisyys, niin asia on järjestettävissä? Kun nyt vaan jotenkin saisi Eerikan ja Sirpan tulemaan toimeen keskenään... Eiköhän se siitä, kun vähän yritetään auttaa siinä...
"Tropic corridor, tropic treasure/ What got us this far, To this mild equator?"
jmit
Vic Mackey
Viestit: 1930
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:55 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja jmit »

"Eerikan äitiä ei tulisi mustamalaata."

Ketään ei pidä mustamaalata. Mutta kaikki fakta olisi syytä kuitenkin laittaa pöydälle.

Skekulaatiollekkin on syytä antaa tilaa. Tunnen suomalaisen lastensuojelujärjestelmän. Tätä tapausta en tunne. Tiedän, että järjestelmä on äidin puolella ja isää vastaan järjettömyyksiin asti. Järjestelmän näkökulmasta ainoastaan laitos voittaa lapsen oman äidin. Täytyy olla jokin erityinen syy sille, jos järjestelmä lähtee puoltamaan isää. Mitä erityistä tässä keisissä on, joka olisi voinut tähän suuntaan vaikuttaa? Touko Tarkin perusturvajohtajan virkaa hoitava äiti? Onko jotain muuta?
Viimeksi muokannut jmit, Su Maalis 24, 2013 2:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mummo59
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: To Loka 04, 2012 10:38 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja mummo59 »

Oma ajatusleikkini:

Taustat: Touko ollut ilmeisesti totaalisen rappiolla, häiriköinyt Eerikan äitiä ja Eerikaa. Touko raitistunut (jostain luin, että olisi tullut uskoonkin) ja tavannut Sirpan. JOku sanoi, että kova pyrkimys ollut näyttää, että pärjää.

Eerikan äiti varmasti tissutellut ja mitä ilmeisimmin ollut mielenterveysongelmia. Uskon kuitenkin, että Eerikalla on ollut hänen luonaan hyvä olla. Kunnollinen koti, oma huone, mummo lähistöllä, paljon ystäviä, normaali lapsen lapsuus.

Uskon myös tuohon vainoavaan naapuriin, joka on sitten kosteiden illan istujaisten aikaan tehnyt tuon ilmoituksen, poliisithan sinne oli tullut.
Jostain ihmeen kumman syystä Eerikan äiti on pelästynyt ihan totaalisesti ja ollut Toukoon yhteydessä. Touko tietysti äitiinsä, joka tietysti ilman muuta ilman mitään epäilystäkään, on auttanut Toukoa saamaan Eerikan itselleen ja avustanut ja painostanut Eerikan äitiä luopumaan huoltajuudesta.

Uskon tähän syyksi vain sen, että kun Eerikan äidillä on sitä tissuttelua ollut, on työtön ja mielenterveysongelmia, on jostain vääristyneestä käsityskulmasta uskonut, että tekee oikein.

Ei ole pysähtynyt miettimään Eerikaa ja Eerikan tunteita. yli 6 vuotta pyyhkäistään pois, tuntemattoman naisen hoidettavaksi yksiöön, ei kavereita, sydäntäni riipii naapureiden kertomukset, miten tyttö oli aina yksin, lauleskeli kellarin rapussa tai hiekkalaatikolla.

Koska Eerikaa ei huostaanotettu äidiltään vaan äiti luopui huoltajuudesta, ilmeisesti ei tarvittu mitään seurantaa tai Eerikan isän perheen tutkimuksia, äitihän luovutti huoltajuuden lapsen isäll.

Isän luona ollut tiukka kuri, Eerika ikävöinyt äitiään, kavereitaan, kotiaan ja alkanut oireilemaan. (Isä sanoi tämän poliisikuulusteluissa, että Eerika oltuaan heidän luonaan noin pari kuukautta alkoi oireilla, pissi huosuun yms).

Sirpa jäänyt lähes yksinhuoltajaksi, mukava romanttinen elämä kaksi elättäjän kanssa totaalisesti muuttunut, Eerika oireillut, Sirpa ei ole jaksanut ja aloittanut lavastamisen ja väkivallan.

Toukollakaan ei ole mitään kokemusta lasten kasvatuksesta ja uskonut lääkäri-Nadjaan.

Touko tosissaan hakenut ensin Eerikalle apua, toisaalta ollut lojaali Sirpalle kunnes pikkuhiljaa itsekin lähtenyt mukaan touhuun.

Sydäntäni särkee vieläkin Eerikan äidin sanat: Minun piti käräjäoikeudesta hakea oikeutta suojella lastani ja oikeutta olla taas äiti.
jmit
Vic Mackey
Viestit: 1930
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:55 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja jmit »

"Toukollakaan ei ole mitään kokemusta lasten kasvatuksesta."

Toukolla kyllä oli kokemusta. Jokuhan hänet on kasvattanut.
mummo59
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: To Loka 04, 2012 10:38 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja mummo59 »

jmit kirjoitti:"Eerikan äitiä ei tulisi mustamalaata."

Ketään ei pidä mustamaalata. Mutta kaikki fakta olisi syytä kuitenkin laittaa pöydälle.

Skekulaatiollekkin on syytä antaa tilaa. Tunnen suomalaisen lastensuojelujärjestelmän. Tätä tapausta en tunne. Tiedän, että järjestelmä on äidin puolella ja isää vastaan järjettömyyksiin asti. Järjestelmän näkökulmasta ainoastaan laitos voittaa lapsen oman äidin. Täytyy olla jokin erityinen syy sille, jos järjestelmä lähtee puoltamaan isää. Mitä erityistä tässä keisissä on, joka olisi voinut tähän suuntaan vaikuttaa? Touko Tarkin perusturvajohtajan virkaa hoitava äiti? Onko jotain muuta?
Toukon äiti, Toukon raitistuminen, Äidin mielenterveys- ja alkoholiongelmat, Nadja? Nadja on lääkäri? Äiti luopui itse "vapaahetoisesti" huoltajuudesta
Viimeksi muokannut mummo59, Su Maalis 24, 2013 2:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mummo59
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: To Loka 04, 2012 10:38 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja mummo59 »

Kaiken kaikkiaan surullinen tosiasia on, että jokaikinen lenkki petti Eerikan tahallisesti tai tahtomattaan.

Syyttäjä näkee Eerikan äidin niin negatiivisesti, että en usko hänen kauttaan tulevan selvyyttä tuohon huoltajuudenvaihdoskysymykseen.

Kunpa Eerikan äiti jaksaisi oman asianajajansa kanssa selvittää sen, tiedän paljon ihmisiä, joille tuon paperin allekirjoittaminen epätoivon, masennuksen, hädän keskellä, on vienyt koko elämältä pohjan.

Useimmiten isiltä.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack
Viestit: 569
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:15 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Kinsey Malone »

jmit kirjoitti:Ketään ei pidä mustamaalata. Mutta kaikki fakta olisi syytä kuitenkin laittaa pöydälle.


Joka toinen kirjoitus sivuaa Eerikan äidin oletettua alkoholiongelmaa ja mitään faktaa en ole nähnyt mistään ongelmasta vaikka siitä totena puhutaan. Facebook ryhmässä jopa sanotaan että äiti oli usein se sselvä aikuinen muitten juodessa. Tuolla ryhmässä piirretään ihan erinlaista kuvaa Erikan lapsuudesta äidin luona kun esim syyttäjän sanoma koko pieni elämä oli yhtä kärsimystä. Täälläkin jopa:
mummo59 kirjoitti:Eerikan äiti varmasti tissutellut ja mitä ilmeisimmin ollut mielenterveysongelmia.
puhutaan siihen tyyliin että Eerikan äitinä jo kysyisin poliisilta täyttääkö esim tuo herjaamisen merkit. Mistä nuo mielenterveysongelmatkin nyt keksittiin. Ei sossuille tarvi olla mitään alkoholiongelmaa, se riittää kun on kerran päissään niin että lapsi ei ole hoidossa ja tekevät kiireellisen huostaanottopäätöksen. Kokeilkaa jos ette usko. Lopetetaan ihan oikeasti jo tuo äidin syyllistäminen ja puhuminen olemattomista ongelmista. Tämä ei ole elokuvaa, ihminen on oikeasti menettänyt lapsensa karmealla tavalla ensin menetettyään huoltajuuden pervoTarkille.
Yhteiskunta on jättänyt tuon naisen ihan yksin taistelemaan tyttärensä puolesta, taistelu tuulimyllyjä vastaan on hävitty ja naisesta leivotaan jo mielenterveysongelmaista täällä palstalla. Tulee mieleen sossun sanoma kun äiti kertoi huolensa tyttären hiustenlähdöstä :
Oletko harkinnut meneväsi hoitoon. Jos noustaan tuolta sossujen tasolta hiukka ylemmäs ja annetaan niitten hävetä loassa ja lopetetaan Eerikan äidin mustamaalaus, ihminen kärsii jo aivan tarpeeksi ja ei tule koskaan saamaan oikeutta. Jos tulee niin liian myöhään, vaikka sossu myöntäisi virheensä, Eerika ei tule koskaan enään kotiin äidin luo, miettikääpä sitä hetken aikaa niin itku pääsee.
mummo59
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: To Loka 04, 2012 10:38 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja mummo59 »

MIelenterveysongelmat tulee ihan Eerikan äidin omasta haastattelusta. Hän heitti Toukon ulos Eerikan ollessa 6 kk ja joutui hakemaan apua, kun luhistui. Kodinhoitajan kanssa tamppasivat yhdessä mattoja, tekivät tavallisia kotiaskereita jne.
Korostaa, että hänen vasymisensä takia ei lapsilla kuitenkaan ollut mitään hätää.



Lisäksi hän itse sanoo, että ongelmia on ollut hänen terveytensä kanssa.
Mitä tuohon juomiseen tulee, uskon, että tissuteltu on, kavereiden kirjoituksista voi näin rivien välistä lukea. Eerikan äiti itse sanoo, että koskaan hän ei juomisen kanssa ole ollut samalla tasolla kuin TOuko.

Et tainnut lukea ihan huolella sitä Eerikan äidin ystävän kirjoitusta, jonka kopsasin. Eerikan äiti ei ollut se aina selvinpäin oleva, vaan tuo kirjoittaja eli Eerikan äidin kaveri!
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack
Viestit: 569
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:15 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Kinsey Malone »

Ei nuo ole mummo mitään mielenterveysongelmia vaan normaali reaktio kun saa tietää miehensä olevan pedofiili. Luhistuminen jonkun trauman yhteydessä ei ole mielenterveysongelma.
Viimeksi muokannut Kinsey Malone, Su Maalis 24, 2013 2:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mummo59
Remington Steele
Viestit: 202
Liittynyt: To Loka 04, 2012 10:38 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja mummo59 »

Kinsey Malone kirjoitti:Ei nuo ole mummo mitään mielenterveysongelmia vaan normaali reaktio kun saa tietää miehensä olevan pedofiioloi. Luhistuminen jonkun trauman yhteydessä ei ole mielenterveysongelma.
Tuolla logiikalla flunssa ei ole flunssa.
Itselläni on ollut mielenterveysongelmia, olen luhistunut perhetragedian johdosta. Normaali reaktio, mutta mielenterveysongelma, jota voidaan hoitaa kuten flunssaakin!
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack
Viestit: 569
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:15 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Kinsey Malone »

En jaksa inttää, jos koe korrektiksi huudella mielenterveysongelmista tarkentamatta että tarkoitat äidin luhistumista kun Tarkki paljastui pervoksi niin jatka samaan malliin. Muista kuitenkin että tuolla lailla lyöt aikamoisen leiman äidin otsaan. Muista rikkinäinen puhelin efekti, pelkkä mielenterveysongelmista hokeminen ja äidillä onkin kohta skitsofrenia.
Atlanta
Adrian Monk
Viestit: 2565
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 1:46 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Samaa mieltä kuin Kinsey Malone.
Mutta eiköhän isälläkin ole ollut mielenterveysongelma, ja paha. Se johti tyttären kuolemaan.
Eerikan äitiä on turha parjata. Hän ei tappanut tytärtään.

Isällä on vielä yksi paha ongelma:läheisriippuvuus.
Lisäksi hän oli kahden voimakkaan naisen johdatettavissa; äitinsä ja Laamasen.

Äiti halusi poikansa julkisivun kuntoon:vaimo ja lapset ja Laamanen ryhtyi puuhaan mukaan. Sekin oli järkevä kirjoitus. Olen samaa mieltä siitäkin. Oliko mummo59:n ajatus?
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Vastaa Viestiin