Juu ma tiedan, etta autossa kaytetaan laminoitua lasia ainakin tuulilasissa. (Kertoo nimimerkki "Kiven auton ikkunaan useamman kerran saanut.") Tasta oli pitka keskustelu aikanaan taalla.
Tiedan myos, etta taloissa kaytetaan tavallista ikkunalasia yleensa ikkunoissa ja karkaistua joissain paikoissa ( meilla lasiovet ja alhaalla olevat isot ikkunat). Kuten olen lisaksi aiemmin kertonut, ma hajoitin yhden meidan kaksinkertaisen
tavallisen ikkunan tahallaan kun vaihdettiin talon ikkunat, eika se lahtenyt karmeineen irti. Meinasi tulla talo mukana kun vaannettiin... Noista pienista hileista ympariinsa raportoin silloin myos. Ja siita kuinka vaikea se oli itse asiassa rikkoa -- tarvitsin useamman kumautuksen vasaralla ennenkuin sain edes ekan saron.
Videolla oli vanhasta romuttamoautosta kyse. Temperoitua lasia ruvettiin kayttamaan yleisesti auton
sivuikkunoissa ja takaikkunoissa vasta joskus viis-kuus-seitkytluvulla (?). Taalla ainakin kaytetaan niissa sita vielakin, koska sen lapi paasee pelastustustilanteessa helpommin kuin laminoidun lasin.
Jos katsoit videon loppuun, nait, ettei tuon auton sivuikkuna hajonnut mitenkaan hallitusti vaan teraviksi hampaiksi, joihin rikkoja sitten rikkoi rystysensa, kun kurottautui ottamaan autosta tavaraa. Eli ei minusta nayttanyt laminoidulta eika karkaistulta. Siksi ma sanoinkin, etta katsokaa loppuun.
Jos katsoit videon loppuun, nait, ettei tuonkaan auton sivuikkuna hajonnut mitenkaan hallitusti vaan teraviksi hampaiksi, joihin rikkoja sitten rikkoi rystysensa, kun kurottautui ottamaan autosta tavaraa. Eli ei nayttanyt laminoidulta eika ihan karkaistultakaan.
Tassa taas opetusvideo siita miten auton temperoidun sivuikkunan saa hajalle sytytintulpan palalla.
http://www.youtube.com/watch?v=y83UQ9lj ... ure=fvwrel
Ma olen kayttany muuten tuollaista temperoitua lasimurskaa (esim. kuljetuksessa rikkimenneesta lasipoydasta) askartelutarkoituksiin -- siita saa hyvannakoista vetta vaikka simpukankuoritaideteoksiin -- annumammalle vinkiksi kunhan paasee taas antamaan askarteluohjeita.