Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Halkokauppias
Lauri Hanhivaara
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2012 12:35 am

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja Halkokauppias »

mielikki kirjoitti:Kuules Halkokauppias,sä ole ilmeisesti nuori ja mies.Elämää kokematon.(et muuten laittaisi tollasta viestiä)
Kun itse kohtaat vaikeuksia ja kovia sellaisia ehkä empatian kykysi herää tai sitten mikään ei sitä( empatiaa)saa sinussa aikaiseksi.Häpeäisit.
Syvin osanottoni Jamin omaisille. :cry:
Voi kuule kun tietäisitkin!
Nuori olisin vielä mieluusti (miehuuden myönnän oikeaksi) ja nämä omat vaikeudet/kokemukset olisin mieluusti jättänyt kokematta...myös täällä käsitellyt spekulaatiot läheisistäni (yhdestä kadonneestakin).
Diabetes löytyy itsellänikin, kaikki ystäväni sen tietävät ja katsovat vähän perään jos alkoa tullut nautittua, valitettavaa ettei Jamillla tälläisiä ystäviä ollut.
Häpeää en tunne sanoministani, eikä löydy myöskään empatiaa tälläisille jameilla ja julioille, diabetes on vakava asia ja jos siihen ei suhtaudu vakavasti on lopputulos valitettavasti sitten tälläistä, alkon kanssa saa aina olla varpaillaan...toivottavasti joku ottaa opikseen tästäkin kohtalosta, puhuu ystäviensä kanssa diabeteksestaan, oireista ja "hoidosta...

Sori OT
Tirpiz
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 9:26 am

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja Tirpiz »

Minun mielestä varsin asiallinen ketju tämä tapaus oli. Nimi oli jossain vaiheessa väärä, mutta sekin korjattiin nopeasti. Paljon puhetta insuliinista ja Diabeteksestä. Alueen rajaamista jne. Omaiset olivat tietysti hädissään arvatenkin ja puhuttiin näköhavainnosta jossain, ehkä menossa pohjoiseen, ehkä piilossa ja pyydettiin tulemaan piilosta pois, jossain ladossa. Mikähän kirjoitus loukkasi noin paljon, että täytyi asiasta mainita ? Täytyykin lukea ketju kertaalleen läpi. Monet yrittivät mielestäni olla tukena ja halusivat osallista etsintöihinkin. Minä en ymmärrä.
Kainonsorttinen
Frank Drebin
Viestit: 383
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 12:22 pm

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja Kainonsorttinen »

Rita varmaankin piti loukkaavana mm. minun viestiäni, jossa arvelin Jamin ottaneen "omaa lomaa" ja löytävän kyllä kotiin aikanaan.

Sitä kun jotenkin itse haluaisi odottaa aikuiselta ihmiseltä tietynlaista vastuuta, että jos on lääkitystä vaativa sairaus, niin se hoidetaan sitten itse.

Omaiset tietysti aina kertovat, että "kerromme toisillemme kaiken ja meillä pidetään toisista huolta". Niin myös niissä tapauksissa, joissa omaiset kuitenkin lopulta tietävät vähän enemmän läheisensä katoamisesta. Sama pätee näihin "en olisi ikinä siitä tyypistä uskonut" ja "XX ei todellakaan ollut itsetuhoinen!!" -spekuihin. Ulkopuolisena näistä asioista ei voi tietää mitään 100 % varmaksi.

Eli jos omaisten mielestä loukkaavaa on ollut se, että esim. minä spekuloin Jamin piilottelevan omasta tahdostaan, vaikka omaisten mielestä näin ei todellakaan voi olla, niin ok.
Kurkkumaa
Hetty Wainthropp
Viestit: 462
Liittynyt: La Tammi 31, 2009 11:54 pm
Paikkakunta: Santaharju

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja Kurkkumaa »

Ehkäpä omaiset tahtoivat ja saivat kauniin loppukirjoituksen, jolla pestiin pojan maine julkisuudessa kertomalla että kaikki johtui vain ja ainoastaan sairaudesta? Jos "syyllisiä" tarvittiin, hidasteleva poliisi ja netissä kaikenlaista kirjoittelevat on ihan hyvä ulkopuolinen maali suunnata vihan tunteita. Jos tällainen surutyötä yhtään helpottaa, se suotakoon.

Kuitenkin, jos ei jatkossa halua monensorttisia nettikirjoitteluja, ei kannata antaa haastatteluja lööppilehdille. Se pitää vaan asiaa esillä ja tuottaa monenlaisia kommentointeja. Sitten se seuraava neuvo täällä on jo toistettunakin esitetty, kaikkea ei kannata lukea. Silloin kirjoitettu ei ainakaan voi loukata.

Voimia omaisille surutyöhön!
EDIT: Kirjoitusvirheet, jotka huomasin vasta tekstin lähettämisen jälkeen. Esikatselusta huolimatta.
URSA
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11539
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja URSA »

Lueskelin Iltasanomien uutisen kommentteja, ja siellä monet diabeetikot tai diabeetikkojen läheiset ihmettelevät, miksi uutisessa puhutaan vain insuliinien unohtumisesta. Useiden kirjoittajien mielestä on todennäköisempää, että nuorukainen kuoli verensokerin laskemisen seurauksena, ja olisi pelastunut saatuaan vaikka lasillisen mehua, tai jos hänellä olisi ollut mukana edes sokeripaloja. Rivien välistä voi lukea tuon uutisen sisältäneen sellaista tietoa, josta ei ole apua, jos joku toinen diabeetikko vielä joutuu samanlaiseen tilanteeseen ja kaipaisi sivullisten apua. Tuon uutisen tietojen perusteella kukaan ei osaisi auttaa diabeetikkoa.

En ole perehtynyt diabetekseen enkä tiedä mikä oli totuus tässä tapauksessa, mutta ainakin tämä on hyvä esimerkki siitä, ettei surutyö onnistu lööppilehden uutisessa. Uutinen vain herättää huomiota ja uusia kysymyksiä siitä, kuinka tuollainen onnettomuus pääsi tapahtumaan. Ikävää, kuinka pienestä nuorukaisen elämä oli kiinni ja kuinka moni asia meni pieleen.
evelynn_
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Tammi 12, 2014 6:40 pm

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja evelynn_ »

Pakko nyt sen verran kommentoida, että mielestäni Jamin omaisia ei voi mollata ja syyttää siitä että he ovat tätä keskustelupalstaa lukeneet. Voin kuvitella, että itsekin samassa tilanteessa lukisin vaikka tietäisin ettei siinä ole mitään järkeä. Pitää tehdä jotain, etsiä jotain vastauksia, ihan mistä vaan. Omaiset kertoivat useaan kertaan olevansa läheisiä ja olisivat varmasti tietäneet jos Jamilla olisi ollut sellaisia ajatuksia, että pitää päästä pois. Ymmärrän turhautumisen ja syyllisen etsimisen. Kaikki suree eritavalla. Itsekin tätä kyynel silmässä mietin ja kirjoituksia luen. Poliisia syytän, vaikka en heidän toimistaan paljoakaan tiedä. Se riittää, etteivät he tehneet asian hyväksi tarpeeksi.
Jälkiviisaana on helppoa olla. Mietittiin ensimmäisenä etsimispäivänä kaverini kanssa äidin asuinpaikkaa. Kadunnimi tai viereiset kadut olisi riittäneet, että oltaisiin keskitetty etsinnät sinne. Etsittiin pisin ojia ja litimärällä niityllä. Oltaisiin käyty läpi myös tuota peltoa. Siitä ei tietenkään olisi ollut muuta apua, kuin että Jami olisi löydetty vähän aikaisemmin..
evelynn_
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Tammi 12, 2014 6:40 pm

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja evelynn_ »

URSA kirjoitti:Useiden kirjoittajien mielestä on todennäköisempää, että nuorukainen kuoli verensokerin laskemisen seurauksena, ja olisi pelastunut saatuaan vaikka lasillisen mehua, tai jos hänellä olisi ollut mukana edes sokeripaloja. Tuon uutisen tietojen perusteella kukaan ei osaisi auttaa.
En ole asiantuntija, mutta mikäli Jami oli pellolla jo ketoasidoosissa tajuttomana, olisi hänet elossa löytäneellä pitänyt olla mukanaan glukagonipiikki, jota tuskin kenelläkään on. Tämänkin jälkeen Jami olisi tarvinnut paljon sokeripitoista juotavaa ja syötävää. Muutama sokeripala olisi tietysti helpottanut oloa, mutta ei jos Jami olisi ollut jo tajuttomana.
Luulen, että tapahtuneeseen on vaikuttanut myös hypotermia. Litimärissä vaatteissa viileässä yössä humalassa.
eloq
Sabrina Duncan
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Marras 05, 2007 9:16 pm

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja eloq »

Ketoasidoosi ja matala vs ei ole sama asia. Glukoosipiikki ei auta jos on humalassa. Diabeetikko ei aina itse tunnista matalaa vs, ei tajua syödä vaikka olis kuinka paljon evästä mukana.

T: 1- tyypin diabeetikko
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Minua mietityttää uutisoinnissa tämä kohta:
"Kahdestaan kotona pienen vauvansa kanssa ollut nainen avasi oven ja näki edessään tuntemattoman miehen.
Tummaan takkiin ja vihreisiin oloasuhousuihin pukeutunut mies pahoitteli häiriötä ja pyysi kyytiä kuuden kilometrin päähän, Turun Haritun kaupunginosaan.
Nainen ei pystynyt auttamaan, vauva nukkui jo sikeästi yöuntaan."


Okei, nainen ei voinut lähteä Jamia kuskaamaan, kun vauva oli unillaan.
Onko Jami mahtanut kertoa naiselle, että hänellä ei ole välttämättömiä lääkkeitään matkassa? Koska kai siinä tilanteessa nainen olisi voinut edes soittaa Jamille apua, esim. Jamin äidille, kaverille tai viime kädessä tilata sairasauto paikalle.
Eikö yksi mahdollisuus olisi ollut soittaa taksi. Jamin äiti olisi varmasti sen maksanut (ellei tältä vieraalta naiselta olisi herunut luottoa), eihän tuollainen matka maksa juuri mitään.
En halua syyllistää naista, mutta jos itse sentään menisin avaamaan oven vieraalle henkilölle, kai pyrkisin hankkimaan hänelle apua. Onhan tietysti näitä epämääräisiä tyyppejä, jotka pyrkivät asuntoihin tekosyyllä jos toisellakin, mutta kun nyt oltiin sentään jo keskusteluyhteydessä ovella, ihmetyttää, että asia jäi hoitamatta. Eihän naisen olisi tarvinnut Jamia sisälle päästää.
Crishelle
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Su Tammi 10, 2010 7:29 pm

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja Crishelle »

Mä en käsitä, miten kukaan voi loukkaantua nettikirjoittelusta täällä. Asiaahan nimenomaan pidetään yllä puhumalla täällä ja keskustelijoita kuitenkin kiinnostaa tämä aihe. Jos kukaan ei olisi puhunut sanaakaan, epäilen, että Rita olisi valittanut siitä ettei ketään kiinnosta. Joillekin kun ei mikään kelpaa. Joskin sitä mä en tiedä, miten itse suhtautuisin jos oma läheiseni katoaisi ja joku spekuloisi että omaa lomaa se on ottanut. Ehkä saattaisin tulla tänne itse spekuloimaan, ehkä rähjäämään teille - mulla ei ole koskaan läheinen kadonnut joten en tiedä miten siihen reagoisin.

Tämä keissi oli ikävä, mutta aikuinen ihminen on edelleen vastuussa omasta terveydestään. En väheksy omaisten surua, tämä on heille hirvittävää aikaa, mutta kyllä mä järkytyin paljon enemmän esimerkiksi Arttu Ollilan tapauksesta. En kyllä tiedä sokeritaudista paljoakaan, mutta eikö esimerkiksi insuliinishokissa pitäisi ennemminkin riehua ja raivota kuin kulkea paikasta toiseen etsimässä apua? Vai oonko mä käsittäny väärin?

Ja mitä tuon ihmisen, jolla oli vauva nukkumassa, olisi pitänyt tehdä? Ehkä Jamilla ei ollut rahaa taksiin? Kai olisi sitä kysynyt jos olisi sellainen tullut mieleen että taksillakin pääsee? Olisiko tämän vauvan hoitajan pitänyt jättää vauva sikseen ja lähteä kyytsäämään aikuista ihmistä joka kyllä tiesi apua tarvitsevansa kun sitä osasi kysyä?
"You say stick to the highway. I say we should take my shortcut.
Why don't we just flip a coin?"
Joku toinen
Harjunpää
Viestit: 348
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 11:22 pm

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja Joku toinen »

Mielestäni on outoa syyllistää poliisia. Poliisin aloittaessa tutkintaa on Jami maannut hengettömänä Haritussa 99,9% varmuudella. Jo alusta asti oli selkeää että joko kaveri on kuollut lähes heti tai piilossa jossain. Sekö olisi asiaa paljon auttanut jos Jami olisi saatu pussitettua paria viikkoa aiemmin?
Ailarin ja evelynn_in jälkiviisastelut on jeesustelua ja aika kovaa syyllistämistä tuntematonta naista kohtaan. Kyllä nuorella aikuisen on otettava vastuu omasta itsestään eikä heittäydyttävä tuntemattomien hoidettavaksi. Syylllistäkää niitä kavereita enemmän koska he ovat paremmin selvillä tarvittavasta lääkityksestä jne. jos joitakin syyllistää haluatte.

Jami ei ymmärtänyt mitä voi tapahtua kun yhdistetään märät vaatteet, kylmä ilma, alkoholi ja mahdollinen alentunut sokeri voivat yhdessä aiheuttaa.
Eipä ole ensimmäinen eikä kyllä viimeinenkään nuori joka ei terveydestään osaa pitää huolta.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Joku toinen kirjoitti:Ailarin ja evelynn_in jälkiviisastelut on jeesustelua ja aika kovaa syyllistämistä tuntematonta naista kohtaan. Kyllä nuorella aikuisen on otettava vastuu omasta itsestään eikä heittäydyttävä tuntemattomien hoidettavaksi. Syylllistäkää niitä kavereita enemmän koska he ovat paremmin selvillä tarvittavasta lääkityksestä jne. jos joitakin syyllistää haluatte.
Niinhän se tietysti on. Eikös kaikki jälkeenpäin kirjoitettu ole vähän samaa laatua. En minä naista syyllistää halunnut, vaan jäin miettimään sitä, että eikö Jami kertonut tuolle naiselle, että nyt on tosi kyseessä ja hänen on välttämätöntä saada apua. Pitkään Jami ei ole tuon keskustelun jälkeen ilmeisesti jaksanut eli kyllä hänellä on varmaan ollut jo tosi paha olo, kun on vieraan oven taakse uskaltautunut.

Crishelle kysyi, mitä naisen olisi tullut tehdä. En tiedä, onko niin tapahtunutkin, mutta esim. kysyä:
-Voinko soittaa sinulle apua jostakin?
Saattaahan tietysti olla, että tilanne on mennyt jotenkin ohi ja Jami on hetimmiten lähtenyt ovelta pois.
muddis
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 10:03 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja muddis »

Miten jumalauta voi olla, että TAAS löytyy ihminen kuolleena vain pienen säälittävän matkan päästä?! Mä haluan nyt mussuttaa, joten mussuttakaa sit takas.

Miten ihan aikuisten oikeasti voi olla, että vainaja löytyy suurinpiirtein AINA alle kilometrin säteellä? Joo, kilsa on pitkä matka tutkia, mutta jos kerran on tiedetty, että missä Jami on liikkunut ja tiedetty myös se, että on diabetes ja lääkkeet eivät ole mukana, että ei nyt ihan kilometrien päähän ole voinut päästä. Mä en vaan voi ymmärtää, en sitten millään.
WarWas
Nikke Knakkertton
Viestit: 196
Liittynyt: To Helmi 03, 2011 12:53 pm

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja WarWas »

muddis kirjoitti:Miten jumalauta voi olla, että TAAS löytyy ihminen kuolleena vain pienen säälittävän matkan päästä?! Mä haluan nyt mussuttaa, joten mussuttakaa sit takas.

Miten ihan aikuisten oikeasti voi olla, että vainaja löytyy suurinpiirtein AINA alle kilometrin säteellä? Joo, kilsa on pitkä matka tutkia, mutta jos kerran on tiedetty, että missä Jami on liikkunut ja tiedetty myös se, että on diabetes ja lääkkeet eivät ole mukana, että ei nyt ihan kilometrien päähän ole voinut päästä. Mä en vaan voi ymmärtää, en sitten millään.
Kyllä se etsintä pitäisi kumminkin aloittaa viimeisestä varmasta havaintopaikasta, joten etsittävää olisi linnuntietä n. 4-6km, ei kilsan päästä, matkalla on paljon pikkumetiköitä missä etsintä ei ihan helppoa ole, eikä mitään varmuutta ollut edes suunnasta, välillä tuli juttua autiotaloista, sitten Kemistä.
Kuten sanottua, jokainen suomalainen saisi joka päivä lähteä etsimään kadonneita jos arvalla lähdetään vetämään suunta mistä etsiä.
Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1481
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2010 11:05 am

Re: Jami Ruotsalainen 24.12.2013, Kaarina

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta »

Ihmiset ovat niin saa*anan sokeita. Siitä se johtuu. Moni lykkii menemään kuulokkeet korvilla eikä kuule mitään ympäristöstään. Vielä harvempi kiinnittää huomiota ympäristönsä pieniin yksityiskohtiin, ja ihan marginaalinen ryhmä poistuu polulta katsoakseen, mikä se uusi värillinen mytty ojassa onkaan. ihmisiä ei nykyään kiinnosta.
Toki toivon, että murha.infoa lukeva henkilö on lajissaan epätavallisen utelias ja reagoi omassa elinympäristössään tapahtuneisiin muutoksiin. Mutta tavallinen kadunmies tai nainen ei reagoi. Kuten jo tuolla aiemmin kerroin, ei suurin osa koirantaluttajistakaan ymmärrä tai tahdo reagoida koiriensa ilmaisuihin, eivätkä koirat enää montaa kertaa tyhjää ilmaise.
Jamin tapauksessa onnetonta oli se, että hän lähti hortoilemaan aattoiltana joka on varmasti vuoden hiljaisimpia iltoja. Miltei mikä hyvänsä muu ilta ja liikkeellä olisi ollut enemmän ihmisiä jotka olisivat huomanneet heikkokuntoisen hortoilijan märissä vaatteissaan ja osanneet tarjota apua.
Jos katsotte Kennelliiton Sankarikoira-palkinnon saaneita, niin vallan huomattava osa viime vuosien palkituista on tapauksia, joissa koira on ilmaissut hädässä olevan ja sillä kertaa ihminen on ymmärtänyt reagoida siihen.
http://www.kennelliitto.fi/sites/defaul ... 12_web.pdf
Katsokaa esimerkiksi lagotto romagnolo Epun tapaus. Mitä olisi tapahtunut jos isäntä ei olisikaan seurannut koiraansa, vaan käskenyt tämän hiljaiseksi ja vienyt hihnassa pois paikalta?
Vastaa Viestiin