Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
aniko
Agentti Scully

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja aniko »

Takki taisi olla vuoden 05/06 mallistoa eli olisi ollut jo vuoden vanha. Luulisin, että poliisin kuvaus uusista siisteistä vaatteista ja muutenkin hyvästä huolenpidosta jne. ovat vain olleet korostamassa sitä, että löydetty oli ihan tavallinen tyyppi, eikä metsäkojun Maija ryyppyreissullaan. Eli että hän siis ilmiselvästi ei kuulunut metsään.

Oman ajatukseni mukaan itsemurhaaja halusi jättää nätin, siistin ruumiin, mikä on tyypillistä etenkin syömishäiriöisille (aikaisemmin ketjussa puhetta tästä). Heille ei suinkaan ole ihan sama ovatko hampaat harjaamatta vai ei on kun on itse jo raatona. Iso kasa alkkareita selittyy sillä että nainen ei ole tiennyt kuinka kauan kestää löytää sopiva paikka itsarille, eikä ole arvellut pääsevänsä pesemään pyykkiä missään, mutta siis puhtaat kalsarit oli oltava kun ruumis löydetään. Olisi todella mielenkiintoista tietää oliko urheilukassissa likaisia alusvaatteita, jos ei ollut, on nainen luultavasti hävittänyt ne, joka viittaisi minusta itsemurhaan (ei halua jättää dna:ta, mutta erityisesti ei halua jättää jälkeensä mitään "ei-nättiä").

Matkustelun ajattelen liittyvän lääkkeiden hankkimiseen. Tietty miksei niitä ostanut jo Saksasta sitten.. Ajatteli että kentällä turvatarkastuksessa aletaan kyselemään isosta kasasta pillereitä, olisihan tämäkin riski.

Itse uskon että nainen oli saksalainen eikä puhunut suomea, ja se Siwan tyyppi oli joku muu. Tosin saksalainen ei ikimaailmassa tajuaisi tai kehtaisi tehdä ostoksiaan kaupassa puhumatta mitään myyjälle, vaikka Suomessa se on tapana. Ja mistä hän olisi tiennyt Suomen systeemeistä ja Alkosta, ehkä matkaopaskirja oli jäänyt osin lukematta?

Matkustelu on vähän vaikea kysymys, kun häntä ei kerran Orituvalla kai ole havaittu. Joka tapauksessa, tie jota hän käytti oli lähellä Oritupaa, joten ehkä hän huomatuksi tulemista välttääkseen halusi mahdollisimman nopeasti pois ison tien vartta tallustamasta ja valitsi Orituvalla ensimmäisen kohdalle osuneen poispäin vievän tien, jota sitten lähti kävelemään niin syvälle kuin jaksoi.

Pitäisin kyllä myös tuota itäeuroopplainen ihmiskaupan uhri -ajatusta mahdollisena, ei mikään sitäkään sulje pois. Ehkä rahat olivat joltain asiakkaalta saatu.. olisiko satanen miinus bussilippu miinus ostokset suunnilleen oikea summa?
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Aniko, sinä voit olla oikeassakin. Kirjoituksissa on kyllä perää, vaikka en vielä siihen itse uskokkaan :wink:

Mystinen murhamies laittoi aikaisemmin tänne löytämänsä linkin globalme.orgin kurssista 19.2.2007 Jämsässä. Ajattelin selvittää tästä lisää, joten pistin postia kurssin järjestäjille. Kiitos mahdollisista osumista kuuluu Mystiselle murhamiehelle. Toivotaan, että saisin pian sieltä vastausta.
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

Sori et laitan tähän vähän tällästä omakohtaista kokemusta :oops:

kehotuksesta lukaisin keskipuolta ketjusta ja siellä tuli vastaan se jooga-asento joka pysähdytti tämän tyttösen. kerroin tossa aiemmin että mulla on aiemmin ollut sellaisia kohtauksia joissa henkeä ei oo saanut ja paine tuntunut kasvavan sisällä. no toi asento on just sellainen johon mun kroppa haluaa ihan itse syöksyä kun kohtaus alkaa, mä oon useesti mennyt sänkyyn tossa vaiheessa ottanut ton asennon ja yrittänyt "rauhoittua" ja joskus oon sitten nukahtanut siihen ja herännyt vähän ajan päästä.siihen liittyy kropan turpoaminen joka vois selittää tän kuolleen koruttomuuden eli kaikki korut sun muut ahdistaa ihan hirveesti. mulla on ollut paniikkihäiriöitä ja sitten mun kroppa on toisinaan toiminut "vähällä suolalla". eli kun mulla on noita lapsosia niin oon unohtanut syödä ja vedellyt tavallista tai hiiihapollista vettä pitkin päivää. kohtauksen on laukaissut joku stressitilanne jota en ite oo ees tajunnut. toinen yhtäläisyys on ollut että mulla on aina menkat alkaneet noin viikon päästä tosta kohtauksesta...

sitten on toi hammasjuttu. maakohtaset erot on ihan selviä. siks mä en usko että tää tyttö on saksalainen on toki voinu asua siellä. mulla on suussa saksan ajan tuotoksia ja sekä suomessa että täällä hammaslääkärit on katselleet kiinnostuneesti miten jutut on tehty ja siitä on aina ollut keskustelunjuurta toimenpiteiden jälkeen. en ajatellutkaan tätä asiaa aiemmin...

vai onko tässäkin taas väärää tietoa ollut ilmassa?

härkä, sulla on varmasti ihan joku oma tutkintajuttu menossa mut kai tässä voi muutkin hiukka pohtia näitä juttuja omalla kohdallaan? musta on ihan hiukkasen erikoista että sulla on jotain "tietoo" jota et voi jakaa meidän kanssa vai epäiletkö että murhaaja lymyilee täällä joukossa ja pakenee jos kerrot jotakin :D
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
härkä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja härkä »

Tiedon panttaus :

Cicero,

Voin kertoa että kyseisistä tiedoista on muutama muukin on täällä tietoinen.
Älä ole huolissasi.
Malta pysyä " kuulolla " , niin asiat kyllä avautuvat.
Sen verran voin sanoa , että tiedot eivät liity vainajaan suoranaisesti.
Tarkoitan henkilöön , liikkumiseen tai löytöpaikkaan.

Mitä enemmän on mielipiteitä ja keskustelijoita , sitä todennäköisempää on myös tosiasioiden esilletuleminen.
Kaikenlaiset näkemykset on syytä tuoda esille.

T
Härkä
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Ciceron tavoin minäkin olen pähkäillyt niitä hammaspaikkoja. Eikö niiden avulla tosiaan pystytä tarkentamaan mihinkään maahan? Minulle on myös täällä Espanjassa laitettu hammaspaikkoja ja ainakin niiden tekotapa eroaa suomalaisesta ja olenkin aika varman, että kun seuraavan kerran menen hammaslääkäriin Suomessa, niin he huomaavat eron.

Myöskin tuo Ciceron mainitsema paniikkikohtaus on minullekin tuttu ja tuo asento tuntuu luonnolliselta. Aivan kuten Cicero mainitsi, niin silloin helposti sormus alkaa ahdistamaan.
Toinen syy asennolle voisi olla se jo aikaisemmin esille tuomani seikka, että nainen olisi lääkkeiden oton seurauksena saanut kovia vatsakipuja, jolloin myöskin tuo asento on paras mahdollinen. Olen löytänyt itseni tuosta asennosta useamman kerran, aina tiettyyn aikaan kuusta.. :roll:
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
oolu
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja oolu »

Vaatteista: Aihetta tosiaan möyhittiin aikoja sitten ja minä ainakin todistin sen, etteivät kengät olleet Nextit vaan Blinkit.

Lääkemössö: Joku oli loistavasti ajatellut että olisivat pahoinvointilääkkeitä. Itse ainakin tulen erityisesti bussissa ja joskus myös lentokoneessa helposti huonovointiseksi, joten voisin ymmärtää jos bussilla matkustaneella on pahoinvointilääkettä. Niilläpä vain kuitenkin (esim. Marzine, Postafen) on sedatiivisia vaikutuksia, alkoholin kanssa erittäin voimakkaita, ja toisen lääkkeen infossa vielä luki sivuvaikutuksena myös sekavuus. Nämä yhdistettynä kylmään talvikeliin...
Kiinnostaisi kuulla tuosta parasetamolin tappavuudesta lisää?
Disperinin yms. asetyylisalisyylihappoa sisältävien lääkkeiden osalta verta ohentava vaikutus voi aiheuttaakin monenlaisia ongelmia suurina annoksina mutta että parasetamoli?
Paljonko tarvitaan panadolia että saadaan aikaan esim. maksanekroosi?
Panacodit taas sitten erikseen kodeiininsa vuoksi.
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

Lääkemössö: Joku oli loistavasti ajatellut että olisivat pahoinvointilääkkeitä. Itse ainakin tulen erityisesti bussissa ja joskus myös lentokoneessa helposti huonovointiseksi, joten voisin ymmärtää jos bussilla matkustaneella on pahoinvointilääkettä. Niilläpä vain kuitenkin (esim. Marzine, Postafen) on sedatiivisia vaikutuksia, alkoholin kanssa erittäin voimakkaita, ja toisen lääkkeen infossa vielä luki sivuvaikutuksena myös sekavuus. Nämä yhdistettynä kylmään talvikeliin...
Kiinnostaisi kuulla tuosta parasetamolin tappavuudesta lisää?
Disperinin yms. asetyylisalisyylihappoa sisältävien lääkkeiden osalta verta ohentava vaikutus voi aiheuttaakin monenlaisia ongelmia suurina annoksina mutta että parasetamoli?
Paljonko tarvitaan panadolia että saadaan aikaan esim. maksanekroosi?
Panacodit taas sitten erikseen kodeiininsa vuoksi.[/quote]

Itsekin aattelisin että kyseessä vois olla pahoinvointilääkkeet ku kerran löytyivät takin taskusta ja poliisi ei oo alkanut mitään huumelinkkejä ajaa takaa ja muistaakseni sanoivat että lääkkeet ei oo olleet tappava aines tässä sopassa mutta ovat voineet edesauttaa . tota parasetamolia saa ottaa jonkun verran ennenkuin tulee yliannos otettua.netistä löytyy hyvin tietoa .
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Marilyn Pakarinen
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Marilyn Pakarinen »

Kaivoin ensiapukurssin muistiinpanot esiin. Tässä se, mitä Panadolista kerrottiin:

Kaksi 500 mg tablettia tappaa 10-kiloisen lapsen.
Aikuinen saa ottaa kaksi 500 mg tablettia kerrallaan, mutta lisää saa ottaa vasta 6 tunnin (mielellään vasta 8 tunnin) kuluttua.
Yliannostustapauksessa myrkytys tulee vasta 12-24 tunnin kuluttua ottamisesta.

Lisäksi kerrottiin, että liikaa käytettynä parasetamoli kuormittaa munuaisia ja maksaa.
Kiviäkin kiinnostaa.
seireeni
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja seireeni »

Tiede-lehden numerossa 9/2009 on juttu, jossa toimittaja Marko Hamilo selvitti genominsa, otsikkona "23 totuutta minusta". Amerikkalaisyhtiö 23andme teki toimittajan syljestä dna-testin, jonka perusteella hänestä voitiin kertoa mm. etninen alkuperä. Vastaus oli 99% eurooppalainen ja lisäksi y-kromosomista selvisi, että se on "viikinkityyppiä", joka on yleisin Suomessa Satakunnassa ja Euroopassa Tanskassa. Näyte toimitettiin postissa ja parin viikon kuluttua tulokset oli luettavissa kirjautumalla yhtiön nettisivuille. DNA:ta tutkimalla voidaan siis paikantaa ihmisen geeniperimä johonkin maahan, joten miksei tätä voisi tehdä Tuntemattomallekin? Jutussa mainittu testi maksoi noin 300 euroa ja sen perusteella toimittaja paikannettiin skandinaaviksi.

Tällaisia testejä tekevät mm. http://www.23andme.com, www.decodeme.com ja www.navigenics.com. Kas kun KRP ei tällaista tutkimusta teettäisi? Kerätäänkö kolehti, jos on rahasta kiinni? :)
"I think it was sick and weird."
S.T
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja S.T »

en mä usko että rahasta on kiinni; niitä ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta tämä tapaus enää :?

Spekulaatiota - jos tämä nainen oli jonkun paikallispoliisin tai kunnallispoliitikon ns. toinen nainen niin tietysti tutkiminen lopetettiin vähin äänin... :mrgreen:
Munch
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Munch »

seireeni kirjoitti:Tiede-lehden numerossa 9/2009 on juttu, jossa toimittaja Marko Hamilo selvitti genominsa, otsikkona "23 totuutta minusta". Amerikkalaisyhtiö 23andme teki toimittajan syljestä dna-testin, jonka perusteella hänestä voitiin kertoa mm. etninen alkuperä. Vastaus oli 99% eurooppalainen ja lisäksi y-kromosomista selvisi, että se on "viikinkityyppiä", joka on yleisin Suomessa Satakunnassa ja Euroopassa Tanskassa. Näyte toimitettiin postissa ja parin viikon kuluttua tulokset oli luettavissa kirjautumalla yhtiön nettisivuille. DNA:ta tutkimalla voidaan siis paikantaa ihmisen geeniperimä johonkin maahan, joten miksei tätä voisi tehdä Tuntemattomallekin? Jutussa mainittu testi maksoi noin 300 euroa ja sen perusteella toimittaja paikannettiin skandinaaviksi.

Tällaisia testejä tekevät mm. http://www.23andme.com, http://www.decodeme.com ja http://www.navigenics.com. Kas kun KRP ei tällaista tutkimusta teettäisi? Kerätäänkö kolehti, jos on rahasta kiinni? :)
Itsekin jo mainitsin ketjussa aiemmin että DNA.sta saadaan nykytekniikalla tuommoisia ihmeitä selville. Parissa vuodessakin tekniikka kehittyy aika lailla. Eikun näytteet FBI.n labraan ja varmasti jotain selviäisi naisen alkuperästä. Nythän poliisilla ei ole käytännössä mitään.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Marilyn Pakarinen kirjoitti:Kaivoin ensiapukurssin muistiinpanot esiin. Tässä se, mitä Panadolista kerrottiin:

Kaksi 500 mg tablettia tappaa 10-kiloisen lapsen.
Aikuinen saa ottaa kaksi 500 mg tablettia kerrallaan, mutta lisää saa ottaa vasta 6 tunnin (mielellään vasta 8 tunnin) kuluttua.
Yliannostustapauksessa myrkytys tulee vasta 12-24 tunnin kuluttua ottamisesta.

Lisäksi kerrottiin, että liikaa käytettynä parasetamoli kuormittaa munuaisia ja maksaa.
Minulla on jatkuvassa käytössä 665 mg Panadol Extend -tabletteja. Lääkärin ohje on se, että otan niitä pitkäaikaisesti (jatkuvasti) 6 kpl päivässä (2 kpl annoksina). Minulla on nytkin 1500 kpl:n resepti. Haen 100 kpl kerralla. Lääkkeet on annettu prkleenmoiseen päänsärkyyn :oops: . Lisäksi olen saanut mm. Tramal 50 mg, Ibumax 600 mg sekä Panacod 5oo mg lihaskipuihin. Kuitenkin Panadolia ottaessani en saa lisälääkkeenä ottaa kuin Tramalia (1 kipale aamulla). En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Joten ei noihin kaikki kuole heti, mutta tietysti jokaisen pitää käyttää lääkkeitä vain lääkärin nimenomaan hänelle annetun ohjeen mukaisesti.
En usko, että vainajan taskussa olleet lääkemössöt olisivat olleet matkapahoinvointitabletteja. Poliisi olisi maininnut tämän aikanaan.
Polar
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Polar »

Tuosta parasetamolista. Kyllä sillä itseltään hengen pois saa, tuon kokoiselle naisihmiselle riittäisi vallan mainiosti kolme pakettia Panadolia. Se ei kuitenkaan taida olla mikään helpoin ja mukavin lääke itsemurhan tekemiseen. Luulisi olevan melko pitkällistä ja kivuliasta touhua. Esim. voimakkaat opioidipohjaiset kipulääkkeet toimisivat tuohon tarkoitukseen huomattavasti kivuttomammin ja nopeammin. Tuo mahdollinen veren oksentaminenkaan ei mielestäni ole mikään todiste parasetamolin yliannostuksesta. Tietty sekin voi moisen aiheuttaa, mutta itse käytän kipulääkkeenä(yritän parhaani mukaan välttää yliannostusta :D ) juuri tuota parasetamolia siksi, että asetyylisalisyylihappolääkkeet sekä tulehduskipulääkkeet aiheuttavat mulle jo hyvin pieninä annoksina pahan mahaärsytyksen kovine kipuineen ja närästyksineen. Onpa sitä joskus tosiaan tullut vertakin oksennettua ja paskannettua diklofenaakin takia, eikä ollut todellakaan edes mikään yliannos. Sinänsä tuo parasetamoli voisi tässä tapauksessa hyvinkin sopia kuvioon, että sitä on helppo hankkia ilman reseptiä mistä tahansa apteekista. Jos nainen kerran oli ulkomaalainen ja hänellä ei ollut omasta takaa mitään tujumpia lääkkeitä, niin ehkä hän ei osannut/halunnut hankkiutua vieraassa maassa lääkäriin ruinaamaan reseptiä, eikä hänellä myöskään ollut mitään tietoa, mistä mömmöjä voisi katukaupan kautta saada. Ja vaikka olisi käynytkin lääkärissä, ehkä lääkäri vain kieltäytyi kirjoittamasta voimakkaita lääkkeitä, jos ei siihen nähnyt riittävää syytä. Vaikkei se parasetamoli yliannostus taatusti olekaan mikään mukavin yliannostus, niin tappava se joka tapauksessa on ja se varmasti riittää, jos on tarpeeksi epätoivoinen. Tietysti on muitakin tapoja päästä hengestään kuin lääkkeiden/huumeiden yliannostus, mutta ehkä tämä nainen oli tehnyt päätöksen, että se oli hänelle sopivin tapa...
I don't wanna be buried in a Pet Sematary. I don't want to live my life again -Ramones-
härkä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja härkä »

Teksti ristissä :

Liittyen Juliet Jonesin laittamiin kuviin ja niissä nähtävissä olevaan Metsätyttö kylttiin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457

Pykälä 14

T
Härkä
Severin A
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Severin A »

seireeni kirjoitti:Tiede-lehden numerossa 9/2009 on juttu, jossa toimittaja Marko Hamilo selvitti genominsa, otsikkona "23 totuutta minusta". Amerikkalaisyhtiö 23andme teki toimittajan syljestä dna-testin, jonka perusteella hänestä voitiin kertoa mm. etninen alkuperä. Vastaus oli 99% eurooppalainen ja lisäksi y-kromosomista selvisi, että se on "viikinkityyppiä", joka on yleisin Suomessa Satakunnassa ja Euroopassa Tanskassa. Näyte toimitettiin postissa ja parin viikon kuluttua tulokset oli luettavissa kirjautumalla yhtiön nettisivuille. DNA:ta tutkimalla voidaan siis paikantaa ihmisen geeniperimä johonkin maahan, joten miksei tätä voisi tehdä Tuntemattomallekin? Jutussa mainittu testi maksoi noin 300 euroa ja sen perusteella toimittaja paikannettiin skandinaaviksi.

Tällaisia testejä tekevät mm. http://www.23andme.com, http://www.decodeme.com ja http://www.navigenics.com. Kas kun KRP ei tällaista tutkimusta teettäisi? Kerätäänkö kolehti, jos on rahasta kiinni? :)
Tuota, tuota... Nämä testit eivät ole mikään idioottivarma tapa selvittää henkilön etniteettiä tai alkuperää. Jonkin verran populaatiogenetiikkaan perehtyneenä, uskallan väittää, että yllätyksiä tulee helposti vastaan. Siksi en näkisi ko. testin olevan tässä tapauksessa avain vainajan etniteetin selvittelyssä.
Älä oleta
Vastaa Viestiin