Pentti Linkola

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Viesti Kirjoittaja wretch »

Määkyvällä (Pentin) äänellä : "älkää tehkö kuten minä, vaan kuten minä sanon" :P
Surma
Armas Tammelin
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 8:10 pm

Viesti Kirjoittaja Surma »

wretch kirjoitti:Määkyvällä (Pentin) äänellä : "älkää tehkö kuten minä, vaan kuten minä sanon" :P
Pitää sanoa, että Linkola puhuu aina hyvin hiljaisella ja kuiskaavalla äänellä. Lisäksi Linkola on kommentoinut, miksi käyttää insuliinia eikä ole tehnyt itsemurhaa niin, että hän sentään jotain elämisen arvoista, eli puhuu luonnon puolesta.

EDIT: Poistettu asiaan kuulumaton "Kommentti" - RAID
Samarina
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Samarina »

Valitettavasti villiintyneet kissat eivät ole pelkkä myytti. Täällä maalla on edelleen ns. navettakissoja, jotka eivät käy koskaan elämänsä aikana sisätiloissa navettaa lukuunottamatta. Nämä kissat kun tekevät pennut latoihin ja ulkorakennuksiin, eikä niitä millään löydä kaikkia vaikka niitä yritetään loukuttaakin. Itse olen kyllä Linkolan kanssa samoilla linjoilla tässä kissa-asiassa. Kissa ei kuulu Suomen luontoon. Niin ja itselläni muuten on kissoja useampikin; sisäkissoja jokainen :D .
wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Viesti Kirjoittaja wretch »

Ai, Pentillä on sitten sama sairaus kuin itselläni.Myönnän, etten ole lukenut/kuunnellut miestä.En ole koskaan jaksanut...
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Tampereen Tyttö kirjoitti:Linturakkaus ei riitä varpushaukkaan?

Kyllä täällä meilläpäin näkee kissan tappamia lintuja tämän tästä, vapaana liikkuu näilläkin kulmilla useita kissoja. Eihän se kisu tietenkään pohjoiseen luontoon kuulu. Mutta onhan niitäkin, jotka pitävät kissan sisällä, tai ulkoillessa kiinni. Pitäähän kissastaan kantaa samanlainen vastuu kuin koirastaankin.
Meillä oli maalla asuessa kissoja, ne oli kyllä aina ulkona, yöksi ne meni omasta luukusta navettaan.

Mutta mitäs kissoista, Linkolastahan tässä piti puhua.
Pentillä on itsellään yksi lapsi, aikuinen poika. Pentti onkin sanonut, että ei ole itse toteuttanut oppejaan puhtaasti, koska on halunnut hankkia lapsen.
Mielestäni se ei tuhoa ihmisen ideologisia pointteja jos ei noudata itse niitä täysin, laskee vaan uskottavuutta, tosin Linkola onkin perustellu miksi ei noudata täysin oppejaan. Sen enempää siihen kantaa ottamatta.
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2621
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Viesti Kirjoittaja MEG »

Linkolan kissakannanotto on mitätön episodi. Hänen varsinainen arvostelukohteensa on länsimainen sivilisaatio joka ei ole hänen mukaansa aikaansaanut muuta hyödyllistä keksintöä kuin kumisaappaat, mutta johtaa vääjäämättä elollisen elämän näivettymiseen ja tuhoon maapallolla.
"Informaatio yhteiskunnan" ideaan kuuluu, että tämän tapaiset väitteet pitäisi pystyä selvittämään ja muodostamaan niihin selvä kanta.
Itse olen Linkolaa lukenut mutten ole pystynyt selvään kannanottoon, mikä voi olla turhauttavaa mutta osoittaa kyllä tälläisten ajatteijoiden tarpeellisuuden.
tri Dee
Alibin satunnaislukija
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:58 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja tri Dee »

Pentti Linkola itse elää varsin vaatimattomasti ilman mitään nykyajan turhia mukavuuksia kuten sähkö, ammattina kalastus. Nykyään harvinainen piirre että itse myös elää samaan tapaan kuin muita opettaa elämään. Mutta mielenkiintoista sivu tietoa että Penan isosetä Eino Suolahti joka oli aikoinaan 30-40 luvulla mm kokoomuspoliitikko isännöi huvilallaan vuonna 1942 Suomessa lomamatkalla ollutta SS -reichfurher Heinrich Himmleriä liekkö olleet vanhoja tuttuja??? mutta ilmeisesti keskusteluja käytiin mielenkiintoisista aiheista saunomisen ja uistimen vedon ohessa.
Viimeksi muokannut tri Dee, Pe Marras 09, 2007 6:25 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ed
Neuvoja-Jack
Viestit: 547
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 11:52 pm

Viesti Kirjoittaja Ed »

Linkolasta (ja kissansillan kautta vaikkapa Teemu Mäestä) puhuttaessa olisi hyvä oikeasti tutustua henkilön ajatuksiin ja etenkin kirjalliseen materiaaliin, ennen kuin painaa keskivertomielipiteitä toistelevan tuhkaluukkumagnetofoninsa repeat-nappia.
Is it not fine to dance and sing
while the bells of death do ring?
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Linkola kommentoi keskisuomalaisessa tapahtunutta:

"Tuskin siinä mitään filosofiaa on ollut takana. Jos se olisi ollut suunnitelmallisempi ja tehokkaampi, niin ehkä sitten, Linkola tuumii."
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

EuroJR kirjoitti:Linkola kommentoi keskisuomalaisessa tapahtunutta:

"Tuskin siinä mitään filosofiaa on ollut takana. Jos se olisi ollut suunnitelmallisempi ja tehokkaampi, niin ehkä sitten, Linkola tuumii."
juu ei kelpaa auvinen oppipojaksi nyt koska niskaan saattaa sataa runsaastikin p..aaa vähän joka suunnalta....täytyyhän oma selusta pitää puhtaana...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

EuroJR kirjoitti:Linkola kommentoi keskisuomalaisessa tapahtunutta:

"Tuskin siinä mitään filosofiaa on ollut takana. Jos se olisi ollut suunnitelmallisempi ja tehokkaampi, niin ehkä sitten, Linkola tuumii."
Eikö sillä Auvisella ollut muutenkin ideologianvaihtoviikot vähän väliä? Näin ainakin koulukaveri kertoi eilen.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Marsalkka kirjoitti:
EuroJR kirjoitti:Linkola kommentoi keskisuomalaisessa tapahtunutta:

"Tuskin siinä mitään filosofiaa on ollut takana. Jos se olisi ollut suunnitelmallisempi ja tehokkaampi, niin ehkä sitten, Linkola tuumii."
Eikö sillä Auvisella ollut muutenkin ideologianvaihtoviikot vähän väliä? Näin ainakin koulukaveri kertoi eilen.
Hups! Linkolastahan täällä piti keskustella. Pahoittelen!
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Iltalehti kirjoitti:Ampuja ihaili Pentti Linkolaa
9.11.2007 10:44
Jokelan surmaaja siteeraa nettivideollaan Linkolan ajatuksia.

Jokelan koulukeskuksessa kahdeksan ihmistä ampunut Pekka-Eric Auvinen lähetti Youtube-sivustolle väsäämänsä nettivideon, jossa siteerataan Pentti Linkolan tekstejä.

Nykyään kalastajana toimiva Linkola tunnetaan radikaalina ympäristöfilosofina, toisinajattelijana ja esseistinä.

Lainaukset esitetään videolla englanniksi. Yksi niistä olisi suomennettuna seuraavanlainen: "Mitä tehdään, kun sadan matkustajan laiva on äkillisesti uponnut ja vain yksi kymmenen hengen pelastusvene on saatu vesille? Kun pelastusvene on täynnä, yrittävät ne, jotka vihaavat elämää, kiskoa siihen lisää haaksirikkoutuneita ja upottaa kaikki. Ne, jotka rakastavat ja kunnioittavat elämää, lyövät laivakirveellä partaisiin takertuneet liiat kädet poikki."

Sitaatti on Linkolan kirjasta Johdatus 1990-luvun ajatteluun (1989).

Yksi muista kuuluu: "Meidän pitäisi tuhota kaikki mitä olemme saaneet aikaiseksi viimeisten sadan vuoden aikana". Ja kolmas: "Toivon, että ihmiskunta tuhoutuu nopeasti."

Video kestää noin kolme minuuttia.

Sen mukana olleessa tekstitiedostossa Sturmgeist89 -nimimerkkiä käyttänyt Auvinen kertoo suhteestaan Linkolaan.

- En ehkä ole ihan kaikessa samaa mieltä kuin Linkola, eikä tämän videon ole tarkoitus olla informatiivinen. Joka tapauksessa, hän on yksi niistä harvoista suomalaisista ihmisistä, joita kunnioitan.

No jaa liittyyhän Auvinen tähänkin topikkiin, voidaan kuitenkin yrittää pyhittää tää Penalle.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

EuroJR kirjoitti:
No jaa liittyyhän Auvinen tähänkin topikkiin, voidaan kuitenkin yrittää pyhittää tää Penalle.
Samaa mieltä, ettei Auvinen oikeastaan liity asiaan. Hän on kerännyt Linkolan teksteistä jotakin negatiivista, muttei yhdistä niitä mihinkään.

Olen kahlannut Linkolan teoksia läpi, en tosin kaikkia, mutta kunnioitan häntä merkittävänä ajattelijana. Linkolan johtopäätökset ovat oikeita, eihän niistä mihinkään pääse. Mutta mutta - Linkolan keinot, tässä se sitten tökkiikin.

En osaisi arvostaa sellaista olemassaoloa, jossa ruvettaisiin "harventamaan" ihmiskuntaa. Oikeastaan sitten olisi ihan sama, jos vaikka tuhouduttaisiin.

Jos tämän planeetan kohtalona on tuhoutua ylikansoitukseen, niin sitten hyväksyn sen. Uskon kuitenkin, että on olemassa takaisinkytkentä, elli suurin osa ihmiskunnasta häviää, pieni osa jatkaa. Tai sitten ei edes se.

Linkola on käsittääkseni huolissaan myös hiipuvasta katastrofista, eli siitä , että ihmiset, hyvine ja vihreine ajatuksinneen siirtävät lopullista tuhoa tuonnemmaksi, jolloin se olisi vielä kohtalokkaampi. Tuo voi olla tottakin, mutta ei kannata pelstyä - ihmiset kuluttavat vaan enemmän, ostavat isompia autoja ja telkkareita - no proplem.
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Olen kahlannut Linkolan teoksia läpi, en tosin kaikkia, mutta kunnioitan häntä merkittävänä ajattelijana. Linkolan johtopäätökset ovat oikeita, eihän niistä mihinkään pääse. Mutta mutta - Linkolan keinot, tässä se sitten tökkiikin.
Sanos muuta. Osa niistä menee varmaan tarkoituksenhakusen huomion tavoittelun piikkiin, osa taas ei.

Minua häiritsee muutama tämän ekologisen ajattelumallin päälinjausten yhteensopimattomuus, tai sanotaanko mahdottomuus toimia niiden mukaan.

Esimerkki:

Linkola on ateisti, vaikka kuinka kertookin löytäneensä paljon hyvää kristinuskosta, joka on "konservatiivinen voima, vastustaen elämän tuhoamista". Mitkä ovat ne perustelut, joilla minun oletetaan tekevän uhrauksia tulevien sukupolvien hyväksi, jos toivottavaa vielä olisi, etten tekisi lapsiakaan... Miksi panna tikkua ristiin? Eikä edes "takaporttia" auki, taivaallisine palkintoineen hyvälle ihmiselle... Kyllä minä (ja varmasti tarvittavan monet muut) olen sen verran itsekäs, ettei tule kuuloonkaan. Tänne vaan isompi televiso ja kotiteatteri!
Vastaa Viestiin