Sivu 3/4

Lähetetty: Su Joulu 16, 2007 8:06 pm
Kirjoittaja Kyynel
Onkohan muissa kulttuureissa, esim. luonnonkulttuureissa esiintynyt parantamista, joihin liittyisivät tatuoinnit? Jo tatuointien esiintymisen luulisi viittaavan henkilöön, joka on yhteisössään ollut korkeassa asemassa, ei välttämättä mikään heimopäällikkö, mutta tuskin aivan köyhäkään. Samaan viittaa myös Ötzin kuparikirves. Paimenhan on kautta aikojen ollut yksi vähiten arvostetuimmista ammateista, joten on vaikea uskoa Ötzin olleen ihan tavallinen paimen. Tosin 5000 vuotta sitten on yhteiskunta ollut aivan toisenlainen, ja jo lampaiden pitäminen on osoittanut tiettyä varakkuutta.

Opiskelijakaverini kanssa pohdin Ötzin tapausta, ja hän esitti mielenkiintoisen kysymyksen: Jos kyseessä on ollut ryöstö, miksi tappajat ovat jättäneet kuparikirveen, joka tuolloin olisi ollut harvinaisuus ja pienen omaisuuden arvoinen? Vai onko kupari ollut tuohon aikaan vielä niin harvinainen, etteivät ryöstäjät ole ymmärtäneet sen todellista arvoa?

Lähetetty: Su Joulu 16, 2007 9:58 pm
Kirjoittaja Tampereen Tyttö
Jos Ötziä kuitenkin pidettiin sillä tavalla pelottavana miehenä, että häneltä ei uskallettu varastaa edes hänen kuoltuaan?
Joissakin uskonnoissa on vainajan tavarat jätettävä rauhaan, muuten niiden käyttäjää uhkaa kirous.

Lähetetty: Ti Joulu 18, 2007 1:09 am
Kirjoittaja Lydia07
Tässä on vähän tarkempia kuolintapoja selviteltynä Ötzin kirouksesta

Ötzin kirous


Ötzin löytänyt saksalainen Helmut Simon katosi lokakuussa 2004 Itävallan Alpeilla. Hänen ruumiinsa löydettiin kahdeksan päivän kuluttua. Simon putosi 100 metrin korkeudella olleelta polulta ja kuoli välittömästi.
Löytöhetkellä Simonin ruumis oli jäätynyt ja lumen peittämä aivan kuten muumio Ötzkin oli ollut löydettäessä.

Simon ei ollut ainoa Ötzin kanssa tekemisissä ollut, joka on kuollut.
Ötziä tutkinut Konrad Splinder kuoli huhtikuussa 2005 sairauden aiheuttamiin komplikaatioihin.
Innsbruckilainen patologi Rainer Henn, joka laittoi Ötzin paljain käsin ruumispussiin kuoli liikenneonnettomuudessa matkalla puhumaan Ötzistä konferenssissa.
Opas Kurt Fritz, joka järjesti Ötzin siirron helikopterilla löytöpaikalta, kuoli lumivyöryssä. Hän oli lumivyöryn alle jääneestä seurueesta ainut, joka kuoli.
Rainer Hölz, joka kuvasi Ötzin siirto-operaation, kuoli aivokasvaimeen.

Lähetetty: Ti Joulu 18, 2007 1:09 pm
Kirjoittaja CJS
Kyynel kirjoitti:Jo tatuointien esiintymisen luulisi viittaavan henkilöön, joka on yhteisössään ollut korkeassa asemassa, ei välttämättä mikään heimopäällikkö, mutta tuskin aivan köyhäkään.
Tatuointeja on esiintynyt ihmiskunnan historiassa kaikilla yhteiskuntaluokilla, joten niistä ei voi päätellä ihmisen asemaa yhteisössä silloin kun tatuointien merkitys kyseisessä yhteisössä ei ole tiedossa. Tatuointien tekeminen on helppoa (iho rikki + hierotaan siihen jotain) ja "halpaa" (terävä esine kuten puutikku, kivi tai luu + väriä eli tuhkaa tms.), joten tältä "tekniseltä" kannalta siinä ei ole mitään, mikä tekisi siitä lähtökohtaisesti harvinaista tai kallista eli rikkaiden hommaa.

Lähetetty: Ti Joulu 18, 2007 2:44 pm
Kirjoittaja Kyynel
CJS kirjoitti:
Kyynel kirjoitti:Jo tatuointien esiintymisen luulisi viittaavan henkilöön, joka on yhteisössään ollut korkeassa asemassa, ei välttämättä mikään heimopäällikkö, mutta tuskin aivan köyhäkään.
Tatuointeja on esiintynyt ihmiskunnan historiassa kaikilla yhteiskuntaluokilla, joten niistä ei voi päätellä ihmisen asemaa yhteisössä silloin kun tatuointien merkitys kyseisessä yhteisössä ei ole tiedossa. Tatuointien tekeminen on helppoa (iho rikki + hierotaan siihen jotain) ja "halpaa" (terävä esine kuten puutikku, kivi tai luu + väriä eli tuhkaa tms.), joten tältä "tekniseltä" kannalta siinä ei ole mitään, mikä tekisi siitä lähtökohtaisesti harvinaista tai kallista eli rikkaiden hommaa.
Kiitoksia oikaisusta, nyt kun tarkemmin asiaa lueskelin netistä niin näinhän asia tosiaan on. Orjiakin on merkattu joissain yhteiskunnissa tatuoinneilla, ja olihan keskitysleirivangeillakin järjestysnumerotatuoinnit :( Pölpötin taas asiasta sen kummemmin tietämättä :oops:

Lähetetty: Pe Joulu 21, 2007 9:07 pm
Kirjoittaja Kyynel
Tässä olisi mielenkiintoinen muumiotapaus, jonka jää oli myös säilyttänyt, samoin kuin Ötzin:

Juanita-muumio löydettiin Ampato-vuorelta Perusta vuonna 1995. 12-14-vuotias tyttö uhrattiin tutkijoiden mukaan n. 500 vuotta sitten ja hänet löydettiin tulivuorenpurkauksen sulatettua jään muumion ympäriltä. Tytön luota löydettiin myös esineitä, jotka tulkittiin lahjoiksi jumalille ja läheltä löytyi myös kaksi muuta lapsen muumiota.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mummy_Juanita
http://www.mummytombs.com/mummylocator/ ... uanita.htm

Lähetetty: Pe Joulu 21, 2007 11:47 pm
Kirjoittaja Musta Nuoli
Kyynel kirjoitti:Tässä olisi mielenkiintoinen muumiotapaus, jonka jää oli myös säilyttänyt, samoin kuin Ötzin:

Juanita-muumio löydettiin Ampato-vuorelta Perusta vuonna 1995. 12-14-vuotias tyttö uhrattiin tutkijoiden mukaan n. 500 vuotta sitten ja hänet löydettiin tulivuorenpurkauksen sulatettua jään muumion ympäriltä. Tytön luota löydettiin myös esineitä, jotka tulkittiin lahjoiksi jumalille ja läheltä löytyi myös kaksi muuta lapsen muumiota.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mummy_Juanita
http://www.mummytombs.com/mummylocator/ ... uanita.htm
Tietyillä kulttuureilla oli tapana tosiaan uhrata lapsiaan jumalille rituaalimenoissa. Näitä lapsia syötettiin hyvin ja pidettiin hyvissä hoteissa kuukausia ennen uhrausta. Valinta saattoi olla jopa perheelle kunniaksi, lapsi pääsisi jumalten luo lähettiläänä.

Kiinnostavana ajatusleikkinä: jos vaikkapa Suomeen oltaisiinkin tuomassa vähän muinaisemman kulttuurin edustajia pakolaisiksi, jotka vaatisivat oikeuksia toteuttaa "omiin perinnäistapoihinsa" kuuluvaa uhrausta, niin mitähän multikulturalistit ja äärisuvaitsijat toteaisivat? Iskisikö jostain mikkosilvennoisia puolustamaan vähemmistökulttuurin oikeutta omaan perinteeseensä, samoin kuin jotkut ovat jo puolustaneet lasten sukuelinten ympärileikkauksia ja muuta väkivaltaista alistamista?

Lähetetty: La Joulu 22, 2007 3:19 pm
Kirjoittaja wretch
En ole vielä jaksanut lukea jostain ihmeen syystä Johan Reinhardin kirjaa The Ice Maiden Inca Mummies, Mountain Gods and Sacred Sites in the Andes.Nopealla vilkaisulla kuitenkin huomasin, että Juanitaan liitetään "kirous" :P

Lähetetty: To Joulu 27, 2007 5:12 pm
Kirjoittaja Kyynel
wretch kirjoitti:En ole vielä jaksanut lukea jostain ihmeen syystä Johan Reinhardin kirjaa The Ice Maiden Inca Mummies, Mountain Gods and Sacred Sites in the Andes.Nopealla vilkaisulla kuitenkin huomasin, että Juanitaan liitetään "kirous" :P
Yllättäen liitetään :lol: Tästä kirouksesta en olekaan kuullut mitään, kuinkakohan monta uhria kirous on vaatinut vai onko kyseessä joku muunlainen kuin tappava kirous?

Muumioihin liittyy myös mielenkiintoinen eettinen kysymys arkeologian piirissä, joka jakaa tutkijoita aika selkeästi kahteen leiriin: Saako muumioita ym. ihmisten jäännöksiä asettaa esille näyttelyihin? Ötzihän on nähtävillä museossa ja osa tutkijoista on sitä mieltä, että muumiosta pitäisi tehdä näköisnukke ja asettaa se näytteille. Itse Ötzi pidettäisiin säilössä museon varastossa. Osa arkeologeista taas sanoo että koulutuksellisessa mielessä muumiot on pidettävä näytteillä, kunhan niiden säilyvyys taataan. Usein nämä tutkijat näkevät muumiot kaikkien ihmisten yhteisenä omaisuutena ja perustelevat siten esilleasettamista.

Lähetetty: To Joulu 27, 2007 6:04 pm
Kirjoittaja wretch
Tabloidit väittivät, että Juanitan raivo aiheutti pileen menneen ilotulituksen Arequipassa (Perussa).35 ihmistä kuoli ja 36 loukkaantui vakavasti.Ilotulitus oli huonosti suunniteltu ja osa raketeista osui sähköjohtoihin kohtalokkain seurauksin.Tarina ei ilmeiseti ole jostain syystä ottanut tuulta siipiensä alle toisin kuin monet muut "kiroukset".Lisäksi kiroukseen kuuluu yksi puodonnut lentokone.

Murhattu jäämies Ötzi

Lähetetty: Ke Helmi 13, 2008 1:55 pm
Kirjoittaja teemu
Tiede on julkaissut tiedot murhatun viimeisistä tunneista ja kuolinsyytutkimuksen tulokset lehden 2/2008 numerossa. Verkkoon julkaisu tullee seuraavan numeron ilmestyttyä.

Yhteenveto

Murhattu 46-vuotias mies oli yrittänyt palata kotikyläänsä oltuaan sitä ennen vuorilla useita päiviä haavoittuneena. Hän joutui pakenemaan kiireesti takaisin vuoristoon kaksitoista tuntia ennen kuolemaansa. Häntä seurattiin hänen pyrkiessään vuorten taakse johtavalle solalle. Jäätiköllä hänet surmattiin nuolella ja surma varmistettiin iskulla päähän. Kuolinsyy oli solisvaltimon katkeamisesta seurannut verenvuoto ruumiin sisälle. Uhrin arvioidaan kuolleen neljän minuutin kuluessa osumasta.

Uhrin liikkeet edeltäneiden 33 tunnin aikana selvitettiin suolistossa olleen ruoan siitepölyanalyysin perusteella. Uhrin omaisuutta ei tiedetä anastetun, joten ryöstö ei liene ollut motiivina. Tekijä vei tekovälineen mennessään. Vain sen kärki jäi uhriin. Nuolen hävittäminen viittaa salamurhaan.

Tutkimukset jatkuvat paikalta löydetystä erillisestä ihmisjäänteestä sen selvittämiseksi, kuuluuko kudos uhrille vai mahdolliselle tekijälle. Toistaiseksi ei ole varmuutta osallistuiko tekoon useita henkilöitä, kuten uhrin esineistä löytyneiden verijälkien perusteella on epäilty.


Vertailun vuoksi tuon alle toisen, fiktiivisen kivikautisen murhan.

Suomalainen arkeologi Sakari Pälsi on kuvannut kosto- ja rangaistusmurhaa fiktiivisessä teoksessaan Kova Mies ja Nimetön (Otava 1950). Tapahtumat ovat nykyisen Suomen alueelta neoliittisen kivikauden lopulta. Pronssikausi ja maanviljelys tekivät tuloaan. Ajankohta oli vastaava kuin Ötzin kuollessa.
Muiden jäädessä paloa sammuttamaan Ilomieli, Nimetön ja Väkivahva lähtivät hullua seuraamaan. Vanha oli varoittanut enää päästämästä käsistään mielipuolta.
- On aika lopettaa raivopään hulluttelut. Ammut nyt kostonuolesi, Nimetön. Se on odottanut viisitoista kevättä.

Väkivahva ja Ilomieli meloivat, Nimetön oli kokassa, kädessä Vanhan antama kaari ja toisessa järeä karhunuoli. Sen sutjakka varsi oli pihlajaa, sulat ukkometson pyrstöä, ja osuva lento taattu. Kuin vihainen susi vingahti jänne, ja Kovan selkään iski viiltävä piikärki kaataen miehen suulleen haapion pohjalle. Nuoli sattui vasemman lapaluun alapuolelle, täsmälleen samaan kohtaan, johon toinen mies oli surmaavan iskun aikoinaan saanut, ja sen kärki tuli esiin rinnasta, niin kuin tuon toisenkin aseen kärki oli tullut.
Tässä kertomuksessa surmatun omaisuus rikottiin ja upotettiin uhrin mukana surmapaikan viereisen luodon rantaan.


Ehkä Ötzin kuolema oli verikosto tai kylän määräämä rangaistus. Kenties verinen nuoli otettiin todisteeksi hänen surmastaan.

Lähetetty: Pe Helmi 15, 2008 11:42 am
Kirjoittaja Irvikissa
Samassa Tiede-lehdessä tosin spekuloitiin myös, että kuparikirves jätettiin paikalleen, koska se oli niin harvinainen, että sen todennäköisesti tiedettiin kuuluvan nimenomaan Ötzille. Samaan viittaisi murha-aseen katoaminen, se olisi ollut helposti identifioitavissa tekijään. Tämä seikka sotisi kollektiivista kyläläisten suorittamaa rangaistusta vastaan ja puhuisi yksittäisten tekijöiden puolesta. Kyse ei siis olisi ollut rangaistuksesta vaan salamurhasta.

Lähetetty: Pe Helmi 15, 2008 1:28 pm
Kirjoittaja teemu
^Toki kirjoituksessa mainittiin kuparikirveen harvinaisuus. Siten kirveen näkeminen olisi tuonut murhatun ihmisen mieleen.

Pälsin ajatuksena taas oli, että jos mies kirotaan, niin myös hänen tavaransa tuovat huonoa onnea. Jotta hänestä ja hänen muistostaan ja hänen tuomastaan onnettomuudesta päästäisiin kaikki hänelle kuuluva hävitetään. Tämä koski hänen kuvaamaansa fiktiivistä metsästäjäkulttuuria. Pälsillä oli kokemusta Itä-Siperian luonnonkansojen tavoista ja uskomuksista, mikä on voinut vaikuttaa taustalla.

Toki kuparikirves oli arvokas, ja olisi sellaisena ollut sopiva ryöstettäväksi, vaikka vastaavaa ei kenties kukaan muu käyttänytkään vielä niihin aikoihin. Se olisi voinut olla joko vallan symboli tai taikakalun tapainen omistajalleen kuuluva esine, jonka sopi hyvin mennä maan rakoon kantajan mukana. Jos kirveessä vielä oli usean muun ihmisen verta, niin se oli vaarallinen taikakalu, vaikka veri olisi tullutkin siihen enemmän kantajansa taidon ja voiman ansiosta kuin taian seurauksena.

Mielestäni Ötzin kohtaloa voi myös tulkita Pälsin mallin mukaisesti, kun ei tiedä uhrin heimon tavoista sen enempää.
Tiede, 2/2008 kirjoitti:Juuri nyt on suosituin näkemys, jonka mukaan vanha mies haluttiin syöstä vallasta. Vuoristojäätiköllä 3100 metrin korkeudessa tapahtunut murha olisi siis ollut perimmältään poliittinen.

Lähetetty: Ke Helmi 27, 2008 9:32 pm
Kirjoittaja CHG
Irvikissa kirjoitti:Samassa Tiede-lehdessä tosin spekuloitiin myös, että kuparikirves jätettiin paikalleen, koska se oli niin harvinainen, että sen todennäköisesti tiedettiin kuuluvan nimenomaan Ötzille. Samaan viittaisi murha-aseen katoaminen, se olisi ollut helposti identifioitavissa tekijään. Tämä seikka sotisi kollektiivista kyläläisten suorittamaa rangaistusta vastaan ja puhuisi yksittäisten tekijöiden puolesta. Kyse ei siis olisi ollut rangaistuksesta vaan salamurhasta.
Perkele, juuri olin tätä ehdottamassa, mutta nähtävästi muitakin älykkäitä on olemassa ;)...

Varmasti kuparikirves oli helvetin arvokas tuolloin, mutta jos seudulla tunnetaan yksi tyyppi jolla on sellainen, joka yhtäkkiä katoaa, ja naapurin Ögöglg sitten tulee vastaan juuri hommaamansa uuden kuparikirveen kanssa... Joka yllättäenn kaiken lisäksi on täsmälleen samanlainen kadonneen tyypin omistaman kanssa, niin tuskin edes tuonaikaisilla ihmisillä olisi ollut kovin suurta vaikeutta päätellä mitä oli tapahtunut.

Lähetetty: Su Maalis 02, 2008 1:05 pm
Kirjoittaja teemu
CHG kirjoitti: ...tuskin edes tuonaikaisilla ihmisillä olisi ollut kovin suurta vaikeutta päätellä mitä oli tapahtunut.
Tässä lienee tarkoituksena ollut esittää understatement, eikä vähättelevä lausunto 5000 vuotta sitten eläneiden eurooppalaisten sosiaalisista kyvyistä ja yleisestä alykkyydestä.

Heidän kyvykkyytensä on kanavoitunut heidän omaan ympäristöönsä ja elämiseen siinä. Pääasiassa kivikautisten työkalujen käyttäminen ei kuvasta ihmisten älyllistä eikä sosiaalista potentiaalia sen enempää. Nykyisten länsimaisten ihmisten ns. edistyneisyys perustuu kulttuuriperintöön, eikä niinkään siihen, että itse ihmiset olisivat ratkaisevasti kyvykkäämpiä kuin 5000 vuotta sitten. Nykyiseen väestön suureen lukumäärään toki mahtuu enemmän lahjakkaita yksilöitä kuin entiseen pieneen.