Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Oikeus ennen kaikkea
Sherlock John Holmes
Viestit: 8387
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

JackSparrow kirjoitti: To Tammi 04, 2024 3:42 pm Olikos ensimmäinen A350- koneelle sattunut "isompi" mälli?
Lentojen seurantasivusto Flightradarin mukaan onnettomuudessa ollut kone oli hieman yli kaksi vuotta vanha. Sivusto kertoo myös, että tämä on ensimmäinen kerta, kun A350 on osallisena vakavassa onnettomuudessa.
rumilus
Martin Riggs
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2015 9:22 am

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ohessa valvontakameran kuvaa lentokentältä törmäyksestä ja sitä edeltävistä hetkistä. Kuvan laatu varsin rajallinen. Rannikkovartioston koneen osalta täytyy lähinnä uskoa, että se on siinä merkkisoikion kohdalla. Joka tapauksessa, näyttäisi siltä, että kone ei liiku kohdan 2:06 jälkeen, ja törmäys taphtuu n. 40 sekuntia myöhemmin.
https://www.youtube.com/watch?v=mpqwtWOkmE8
Avatar
Francis Munkki
Remington Steele
Viestit: 219
Liittynyt: La Touko 11, 2013 1:14 pm

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja Francis Munkki »

Sain käsityksen, lyhyellä tapahtumaan perehtymisellä, että pienempi kone oli viemässä avustuskuljetusta Japanin maanjäristyksestä kärsineille alueille. Jos näitä kuljetuksia on ollut paljon, ja niillä on ollut kiire, niin miehistö saattoi olla siksi tavallista väsyneempää. Ei ole tietoa, miksi kumpikin pienemmän koneen lentäjistä teki saman virheen. Tai tekikö toinen, ja toinen ei huomannut tai uskaltanut kyseenalaistaa. Japani ei ole pahin mahdollinen senioriteetin kunnioittamisen ja toisen henkilön päätösten vasten kasvoja kyseenalaistamisen välttämisen kulttuuri, mutta melkein.

Kentällä on olemassa järjestelmä, jossa aktiivisen kiitoradan odotuskohdissa vilkkuu punaiset valot, kuten tässäkin tapauksessa olisi pitänyt vilkkua. Ne olivat kuitenkin onnettomuuden sattuessa poissa käytöstä. Tästä oli olemassa NOTAM, eli lentäjille suunnattu tiedote. Oma veikkaukseni on, jota en ole vielä nähnyt kenenkään muun esittäneen, että pienemmän koneen lentäjä huomasi, että kyseiset varoitusvalot eivät pala, ja luuli siksi saaneensa luvan siirtyä kiitoradalle.

Tämä tuntuu tietenkin epätodennäköiseltä ja kaukaa haetulta. Mutta niin on itse tapahtumakin epätodennäköinen. Jos lentäjän huomio on jostain syystä kiinnittynyt muualle ja sitten palannut tilanteeseen, hän on saattanut pimeät varoitusvalot nähdessään mielessään "jatkaa" siitä kohdasta, että oli hänen vuoronsa.

Etsisin myös vihjeitä siitä, onko hänen lupakirjansa hankittu Japanissa vai USA:ssa. Japanissa on vaativa lentäjän koulutus. Tästä syystä monet käyvät hakemassa lupakirjansa USA:sta. Siellä taas lentäjien kouluttajat sanovat, että japanilaisten suurin haaste on joko kyvyttömyys tai haluttomuus opetella sujuvaa englantia. Tällä saattaa olla merkitystä siksi, että kommunikointi lennonjohdon kanssa tapahtuu (ja tapahtui myös tuossa tilanteessa) englanniksi.
Örtsikkä
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: To Marras 23, 2023 12:11 pm

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja Örtsikkä »



YouTubessa Tapio on the move - kanavalla aika kattava läpikäynti aiheesta.
Tapio on suomalainen liikennelentäjä ja tekee ilmailu-aiheesta videoita YouTubeen
Vastaa Viestiin