Turkulainen elätti itsensä neljä vuotta myymälävarkauksilla

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

sorsake kirjoitti:Meinaatko tosiaan että myymälävarkaista suurin osa on romaneja?
Meinaan.

Perustan uskomukseni tilastojen lisäksi kokemukseen myyntityöstä. Olen ollut töissä kahdenlaisissa liikkeissä:
1) liikkeissä, joissa valvontaa ei ole ollenkaan tai se on hyvin vähäistä, sekä
2) liikkeissä, joissa idioottikin tajuaa valvontaa varmasti olevan jokaista hyllysenttiä kohden + kauppakeskusliikkeet tai muut vastaavat.

Jälkimmäisissä myymälävarkaudet olivat äärimmäisen vähäisiä, puhutaan lukumääristä tasoa 1/1,5kk. Nyt kysytte, kuinka voi varmasti tietää ja tässä tapauksessa voi. Ei ole kyse mistään tuhatneliöisistä päivittäistavarakaupoista, vaan pienemmistä erikoisliikkeistä. Yhdenkin esineen katoamisen tai edes siirtymisen oikeasti huomaa (viimeistään hävikkiluvuista), puhumattakaan sitten siitä jos on valvontakamerat tukena. Lisäksi olen "sattunut" toimimaan liikkeissä, joilla on hyvin selkeä kohde-/asiakasryhmä, pienet tilat ja asiakkaita kerrallaan kohtalaisen vähän. Jok'ikisen hiemankin tavallisesta poikkeavan asiakkaan kyllä erottaa. Tuo kuukauden yksi myymälävaras oli aina poikkeuksetta päihteiden vaikutuksen alaisena, nukkavieru hiippari joka tulee ja vie.

Tuon ykköskohdan kaltaisissa liikkeissä myymälävarkaiden joukossa toki oli se perinteinen, kuukausittainen narkkarivaraskin, mutta noin muutoin varasteleminen oli viikottaista ja tekijät olivat aina romaneja. Varasteleminen oli jokseenkin järjestäytynyttä ja niin röyhkeää, että se oli oikeastaan hieman koomistakin. Tuo romanien varasteluongelma oli laajalti tunnettu muissa ketjun/alueen liikkeissä ja kun ko. vähemmistöryhmä huomasi että sana varastelutekniikasta oli kiertänyt, tekniikkaa muutettiin. Olivat ilmeisesti sen verta lukutaitoa hankkineet, että tiesivät hyvin selkeästi oikeutensa ja asemansa sekä myyjän asiakkaana että virkavallan edessä. Niinä harvoina kertoina kun nerokas myyjätär/myyjä sai jotenkin keploteltua polizein paikalle ennen romanien pakenemista, rasisti-kortti vedettiin häpeilemättä esiin ja sen toimiminen oli taattua.

Mielestäni hyviin asiakaspalveluperiaatteisiin kuuluu se, että asiakasta palvellaan ystävällisesti ja ennakkoluulottomasti vaikka asiakkaalla kasvaisi sarvet päässä. Noudatinkin yleistä linjaustani siihen saakka, kunnes tähän nimenomaiseen vähemmistöryhmään kuuluvat henkilöt varastivat (edelleen käsittämättömän törkeästi) henkilökohtaista omaisuuttani työajallani. Tapaus kismitti sen verta paljon, että aloin itse asiakkaana muissa kaupoissa asioidessani kiinnittämään huomiota romanien toimiin oikein erityisen paljon ja ilmoittamaan henkilökunnalle, mikäli havaitsin näpistyksen. Yllättääkö tässä vaiheessa kuulla, että jok'ikinen tarkkailemani romani (=jokainen kaupoissa tapaamani romani) varasti jotain? Lihahyllystä leikkelettä hameen alle, kosmetiikkapuolelta dödöä hihaan jne. Tämä tuulimyllyjä vastaan taisteleminen jaksoi kiinnostaa parisen viikkoa. Henkilökunnan vastaus korttelipoliisiraporttiini oli aina väsynyt: "joo, me tiietään, mut ei niille voi mitään".
Bombay kirjoitti:Mua alkoi hämmentämään sana "tilastojen..", onko siis jossain nähtävissä tilastot siitä miten paljon romanit varastaa :D
Ei käsittääkseni ole, luen kyllä mielelläni mikäli joku sellaisetkin jostain kaivaa :D Nämä tilastot joista itse puhun, ovat vankitilastoja; valkolaisiin verrattuna suurempi osa romaneista istuu vankilassa, vaikka he väestöryhmänä ovat runsaasti valkolaisia pienempi joukkio. Lisäksi on käsittääkseni harvinaista, että tuomio rapsahtaa heille yksittäisestä teosta - usein takana on lukuisia näpistyksiä, varkauksia jne, jotka sitten sen viimeisen puukotuksen (tai yllättävän kiinnijäännin) seurauksena nostavat tuomion ehdottomaksi. Kaikkein mielenkiintoisinta olisikin tarkastella tilastoja rikoksista (tässä tapauksessa lähinnä myymälävarkauksista), joista ei koskaan tehdä rikosilmoitusta, mutta joiden tiedetään tapahtuneen. Minulla on kaino veikkaus siitä, miltä tilastot näyttäisivät...
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Viesti Kirjoittaja teppo »

joey kirjoitti:Nämä tilastot joista itse puhun, ovat vankitilastoja; valkolaisiin verrattuna suurempi osa romaneista istuu vankilassa, vaikka he väestöryhmänä ovat runsaasti valkolaisia pienempi joukkio.
Varsinaiseen asiaan en ota kantaa mutta puututaan nyt tuohon laskuoppiin. Jos halutaan verrata, kuinka suuri osa eri väestöryhmistä on vankilassa, niin väestöryhmien suuruusero ei vaikuta siihen lukuun.

Romaneja on Suomessa noin 10 000. Suomessa vankien etnistä ryhmää ei tilastoida, mutta Rikosseuraamusviraston monisteissa arvioidaan, että lusimassa on 120-140 henkeä. Siitä tulisi osuudeksi 1,2-1,4%. Kaikkiaan vankeja on noin 3500. Siis koko populaatiosta 0,7% on tallessa. Tuosta voi laskea, että romanien vankilassaoloprosentti on suurempi kuin väestön keskimäärin.

Jos taas haluat esittää, että romanit tekevät suurimman osan myymälävarkauksista, niin se tarkoittaisi, että romanien näpistelyn pitäisi olla yli 50-kertaista muuhun väestöön nähden.

Oletko miettinyt sitä mahdollisuutta, että ehkä kiinnitit huomiota nimenomaan romanien varastamisiin ja siksi sellaista huomasitkin. Sen sijana valkolaisten näpistyksistä osa saattoi livahtaa sinulta ohi silmien, koska et erityisesti tarkkaillut sitä?
sorsake
Neuvoja-Jack
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:06 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sorsake »

Piti sanomani samaa kuin teppo, eli jos joey nimenomaan sanoo tarkkailleensa romaneita niin tuskin voidaan puhua satunnaistotoksesta, eli tulokset eivät ole yleistettäviä. Lisäksi tässä lienee alueellisia eroja, koska romanejakaan ei ole kaikkialla tasaisesti.

Joeyn otos myös käsittääkseni kattoi päivittäistavaramarketit (koska oli puhe lihapaketeista ja olemattomasta valvonnasta) ja erikoisliikkeet, eli pois jäi juuri (veikkaisin, en tiedä) rationaalisten ja ammattimaisten varkaiden eniten suosimat paikat eli tavaratalot ja isot erikoisliikkeet kuten vaateliikkeet, joissa on arvokasta tavaraa mutta vähemmän valvontaa kuin pienissä erikoisliikkeissä.

Rikostilastoissa on aina tämä raportointi vs todellisuus -ongelma, mutta en nyt äkkiseltään suoranaisesti näe mitään syytä, miksi romanien tekemiä rikoksia erityisesti raportoitaisiin yleisesti ottaen vähemmän kuin muiden. Aliraportointia ilmenee käsittääkseni varsin yleisesti tietyntyyppisissä rikoksissa.
CJS
Harjunpää
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 12:19 pm

Viesti Kirjoittaja CJS »

Romaneista vielä.

Oletetaan, että romanit ovat vastuussa suurimmasta osasta myymälävarkauksia. Sanotaan, että tämä suurin osa on 51% (jolloin on todennäköisempää, että myymälävaras on romani kuin joku muu).

Kauppa arvioi varkaustappioiksi 250 000 000 euroa vuodessa (luku ei sisällä henkilökunnan yms. varkauksia, jotka ovat n. 125 miljoonaa euroa). Romanien osuus olisi siis 127 500 000 euroa. Romaneita on Suomessa noin 10 000 (ehkä vähän vähemmän), jolloin varkauksia olisi 12 750 euron edestä vuodessa henkeä kohdin. Jokaista aikuista kohden summa on tietysti isompi, ja jos leikitään, että aivan kaikki eivät varasta, niin tällöin summa varasta kohden kasvaa edelleen. Jos vaikka varkauksista olisi vastuussa 5000 henkeä, niin summa olisi 25 500 euroa henkeä kohden vuodessa. Saisi jo aika ahkeraan työntää meetvurstipakettia hameen alle päästäkseen tuohon lukuun.

Romanien suhteellinen osuus joistain rikoksista on suurempi, mutta kyseessä on todellakin suhteellinen osuus (tähän niin kuin toistaiseksi kaikkiin muihinkin rikostyyppeihin pätee, että todennäköisin tekijä on kuitenkin ihan Suomen kansan sinivalkoinen perussuomalainen). Voi hyvin löytyä joitain paikkoja, jossa romanien osuus olisi aidosti määrällinen enemmistö, mutta kokonaisuudessaan olisi erittäin mielenkiintoinen saavutus mikäli tämä vähemmistöryhmä onnistuisi varastamaan tavaraa yli sadan miljoonan euron edestä...
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

sorsake kirjoitti:Piti sanomani samaa kuin teppo, eli jos joey nimenomaan sanoo tarkkailleensa romaneita niin tuskin voidaan puhua satunnaistotoksesta, eli tulokset eivät ole yleistettäviä.
Tarkkailin vasta sen jälkeen kun olin saanut tarpeekseni heidän jatkuvasta, loputtomasta varastelustaan. Ja kuten sanoin, näissä liikkeissä joissa työskentelin varkaudet kyllä huomasi aina, riippumatta siitä huomasiko itse varkaustilannetta. Päivinä, joina romaneita vieraili liikkeissä, tavaraa hävisi. Kun heitä ei vieraillut, tavaraa ei hävinnyt.
MotiivitOn
Rico Tubbs
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Syys 02, 2008 8:10 am

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Itsekin jonkin verran näpistelijöiden kanssa tekemisiin joutuneena (tarkkaa lukua ei ole, mutta kiinniottoja yli 20 alle 40).
Suurin osa on ollut juoppoja / nistejä / spurguja / taparikollisia, ehkä 10-20kpl, nuoria taas on ollut noin 10kpl, vanhuksia 3-5kpl ja aikuisia normikansalaisia 2kpl.

Näistä yksikään ei ole ollut romani, koska ne on saakelin vaikeita saada tilanteessa kiinni. Sen sijaan erittäin useita näpistyksiä, on jälkikäteen liitetty pitävästi romaneihin, joko videovalvonnalla, hävikin seurannalla, silminnäkijäkertomuksin tai muulla vastaavalla tavalla.

Sama ongelma on näiden normikansalaisten kiinniotossa.
Kiinniotto on siksi hankalaa koska:
- rikosta ei yleensä tehdä erinäisten vaikuttavien aineiden alaisena, jotka vaikuttavat harkintakykyyn tai koordinaatioon, kuten spurguilla
- eikä rikoksen teko ole niin pelottavan jännää, että homma menis hermoiluks, kuten nuorilla.
- eikä myöskään pää ole niin pehmeä, että homma olis puolivahinko, kuten vanhuksilla.

Kuitenkin suurimman osan näpistely-hävikistä mielestäni aiheuttaa keskivertokansalainen, koska heitä on määrällisesti huomattavan paljon muita enemmän. Siksi pidän todennäköisenä, että normikansalaisesta on kyse tässäkin tapauksessa.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Tuohon CJS:n teoriaan sen verran, että laske tuo homma uusiksi sitä ajatellen, että hävikistä n.35% vie kaupan henkilökunta. Loput jää sitten niille näppäreille.

MotiivitOn nicille taas puolestaan vois huomauttaa, että onko se isompi paha se jannu joka pöllii 2-20€ tuotteita, vai se joka tekee 200-1000€ keikkaa...?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
MotiivitOn
Rico Tubbs
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Syys 02, 2008 8:10 am

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Mike Manner kirjoitti:Tuohon CJS:n teoriaan sen verran, että laske tuo homma uusiksi sitä ajatellen, että hävikistä n.35% vie kaupan henkilökunta. Loput jää sitten niille näppäreille.

MotiivitOn nicille taas puolestaan vois huomauttaa, että onko se isompi paha se jannu joka pöllii 2-20€ tuotteita, vai se joka tekee 200-1000€ keikkaa...?


Pahempi kenen kannalta? En ehkä ihan ymmärtänyt kysymystä.
2-20€ on yleensä näpistys, kun taas 200-1000€ alkaa siirtymään varkauden piiriin... eli isompi summa tuomittavuudeltaan pahempi sinällään, kuten myös asianomistaman kärsimän vahingon kannalta.
Toisaalta taas, 10-50kpl 20€ tuotetta yksi kerrallaan näpistänyt on tehnyt useamman erillisen rikoksen, ja siten taas on minusta tuomittavampaa käyttäytymistä, vaikka vahingon suuruus on periaatteessa sama.
Siis jos ajatellaan tuomittavuutta.

Mulle itselleni sillä taas ei ole yhtään mitään väliä, en ole ikinä varastanut mitään, edes sitä tikkaria lapselta (periaatekysymys), joten pölliminen on pöllimistä minulle.

Sitten jos joudun uhrin asemaan, tottakai määrittelen rikoksen pahuuden kärsimäni vahingon kannalta. Jos siis tunne ja muut muuttuvat seikat jätetään huomiotta ja ajatellaan vain rahaa.

Jos taas ajattelit että kumpia pitäisi mielestäni tarkkailla enemmän myymälässä, niin vastaus ei ole yksinoikoinen. Myymäläetsivän ja myymälähenkilökunnan tulisi huomioida arvotavaran 200-1000€ varastajat ensisijaisesti. Vartijan taas tulisi huomioida nistit / spurgut / nuoriso, ei niiden 2-20€ varkauksien vuoksi, vaan muiden rikosten vuoksi (tappelut, vahingonteot ym.), jolloin yleensä myös näpistykset tulee huomioitua. Poliisi taas ei oikein voi muuttaa toimintaansa mitenkään. Myymälöiden asiakkaat voisivat sen sijaan ottaa itseään niskasta kiinni ja panostaa molempien ryhmien tarkkailuun.

Eli vastaukseni suoraan kysymykseesi oli että; molempi pahempi!?
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

^Pippidii...
Eipä nyt sitten mitään, kun et oikeen seurannut tuota pointtia. Mutta anyway: Tehkää jutut niin kuin ne siellä tehdään, me tehdään ne niin kuin ne täällä tehdään. Kaikki iloisia.
Tosin en oo ammattimainen markettimieskään, eli mistäpä minä mitään tietäisin...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
MotiivitOn
Rico Tubbs
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Syys 02, 2008 8:10 am

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Mike Manner kirjoitti:^Pippidii...
Eipä nyt sitten mitään, kun et oikeen seurannut tuota pointtia. Mutta anyway: Tehkää jutut niin kuin ne siellä tehdään, me tehdään ne niin kuin ne täällä tehdään. Kaikki iloisia.
Tosin en oo ammattimainen markettimieskään, eli mistäpä minä mitään tietäisin...


Kuten sanoin, en todellakaan ymmärtänyt..? Ehkä se myös johtuu siitä, että en ole "markettimies" itsekään. :lol:
Niillä "markettimiehillä" taitaa kiinniottolukemat olla hyvin pian kolminumeroisia, ketkä siis tekevät juttunsa kuten hyvä olisi. (mitä nyt sivusta olen seurannut)

Yritin kuitenkin vastata asiallisesti, monitahoisesti ja siten että myös sinun kysymykseesi saataisiin vastaus, sääli että tuotin pettymyksen.

Enkä tiedä missä te taas teette juttunne, enkä tiedä mitä juttuja teette, eikä oikeestaan vois vähempää kiinnostaakaan. Minä teen nykyään ihan vain omaa juttuani ja juuri siten kuin parhaaksi katson.
Toivottavasti se ei kuitenkaan pilaa sinunkaan iloasi.

:D
CJS
Harjunpää
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 12:19 pm

Viesti Kirjoittaja CJS »

Mike Manner kirjoitti:Tuohon CJS:n teoriaan sen verran, että laske tuo homma uusiksi sitä ajatellen, että hävikistä n.35% vie kaupan henkilökunta. Loput jää sitten niille näppäreille.
250 miljoonasta on jo laskettu pois henkkilökunnan varkaudet. Henkilökunnan osuus on siis 125 miljoonaa, mikä ei ole ihan vähän (kuten jo kirjoitinkin "luku ei sisällä henkilökunnan yms. varkauksia, jotka ovat n. 125 miljoonaa euroa"). Usein myymälävarkauskeskustelujen yhteydessä tämä unohtuu. Syyttävän sormen nimittäin pitäisi osoittaa joka kolmannen kerran kassakoneen taakse...

Ja huomautan vielä, että tuota retorista laskelmointiani ei tietysti kannata ihan sinällään totena ottaa (hävikkiin sisältyy myös ryöstöt, murrot yms. ei vain myymälävarkaudet, mutta tämä tuskin muuttaa numeroita aivan mahdottomasti).. Pointti on lähinnä vain tuoda esiin myymälävarkauksien laajuus ja niistä aiheutunut suuri kokonaistappio ja huomauttaa ettei ehkä ole tässäkään asiassa viisasta sysätä kaikkea yhden ryhmän niskaan.
sorsake
Neuvoja-Jack
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:06 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sorsake »

joey kirjoitti:Tarkkailin vasta sen jälkeen kun olin saanut tarpeekseni heidän jatkuvasta, loputtomasta varastelustaan. Ja kuten sanoin, näissä liikkeissä joissa työskentelin varkaudet kyllä huomasi aina, riippumatta siitä huomasiko itse varkaustilannetta. Päivinä, joina romaneita vieraili liikkeissä, tavaraa hävisi. Kun heitä ei vieraillut, tavaraa ei hävinnyt.
Ahaa, ymmärsin vain kirjoituksestasi, että varkaudet huomasi aina näissä pikkuliikkeissä, joissa ei ylipäänsäkään käynyt kovin usein myymälävarkaita vaan n. kerran kuukaudessa joku narkkari. Sen sijaan käsitin, että noita romanivarkaita kävi niissä isoissa liikkeissä, joissa valvontaa oli vähän, mutta siitä, miten helppoa tavaran häviäminen oli huomata niissä et tainnut sanoa juurikaan mitään ekassa kirjoituksessasi.

En väitä että kertomasi olisi epätotta, mutta mielestäni sitä ei voi kuitenkaan yleistää koko maata tai kaikkia kauppoja koskevaksi.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

CJS kirjoitti:250 miljoonasta on jo laskettu pois henkkilökunnan varkaudet.
Sorry, oon puusilmä ja en huomannut tuota kiireellä lukiessani, vaikka se lukikin siinä ihan selvästi... :roll:
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
debbie

Viesti Kirjoittaja debbie »

Vaikka romanit ja valkolaiset varastaisivat suhteellisesti yhtä paljon, niin suhtautuminen varastamiseen on kuitenkin erilaista. Osa romaneista on omaksunut tietynlaisen alakulttuurin, varastelu, valehtelu ja työtä tekemättömyys ja koulusta lintsaaminen ovat ok. Vanhemmat keksivät yhdessä lastensa kanssa valheita, kun lapsia ei ole viitsitty viedä kouluun, lapsille opetetaan varastamista. Totta kai lapsen on vaikea pitää varastamista ja valehtelua kovin vääränä, jos lapsesta asti kotona opetetaan, että sillä tavalla toimitaan.

Tämä ei ole mitään ennakkoluuloisen kirjoittelua vaan romaniperheitä läheltä seuranneena on tullut havaittua tämä, samoin tuo runsas kaupoista näpistely, jota ei edes kauheasti peitellä.
Itäkeskuksessa näin kerran, kun romaniäiti opetti 3-4-vuotiasta lasta näpistämään makeisia karkkikaupasta.

Tämä ei välttämättä kuulu tähän aiheeseen, eikä mulle kyllä tullut mieleen, että opintovelkojaan maksava varas olisi romani.
Ne romanit, jotka opiskelevat johonkin ammattiin, eivät yleensä ole niitä, jotka varastavat.
Annie W
Harjunpää
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 5:58 pm

Viesti Kirjoittaja Annie W »

^ Niinpä. Millä muulla väestöryhmällä on varta vasten varastamista varten tehdyt vaatteet/varusteet?...

Tämän topicin varas vaikuttaisi minustakin kuitenkin valtaväestöön kuuluvalta tuon opintolainan maksun vuoksi.
Misery is almost always the result of thinking.
Vastaa Viestiin