HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Valhalla kirjoitti:Mitä sää naakka höyryät. Kaikki vapaus siihen mistä haluaa laahaavan äänen kuuluvaksi, mutta ei täällä mihinkään yksimielisyyteen siitä päästy. Eikä oikeuskaan kantaa ottanut. Laahaava ääni ei kuitenkaan mitenkään viittaa huppariin muuta kuin oletuksena. Oletus siis siinä kuin muutkin.
Syyttäjä siitä kuitenkin sanansa sanoi, ja kertoi sen kuuluvan painavien mööpeleiden siirtymisestä, ja lisäksi se kesti kauan. Hän on nauhan kuullut. Emme me kai täällä voi sitä arvoitusta ratkaistakaan, kun ei meillä ole nauhaa. Sen takia lienee täysin turha kehitellä jotain mielikuvituksellisia puhelimensiirtämisteorioita ja hämätä niillä tapaukseen vähemmän tutustuneita.
Huppiksesta en ole tässä yhteydessä puhunut, vaan korjannut sen väärän teorian, että laahaava ääni olisi tullut Annelin siirtäessä lankapuhelimensa olohuoneen keskelle. Tosin tuon teorian tiesin vääräksi jo ennenkuin syyttäjä sen vääräksi osoitti, sen verran epätoivoinen se oli.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Ok, en puhelinsiirtoa tuohon huomannut liittää. Eikä huonekalun siirto ole poissulkeva Annelia kuin ei häneen tosin osoitakaan. Mutta eikös joku vain pohtinut puhelimen siirtomahdollisuutta ihan teoriamielessä - ei sen totisemmin.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Valhalla kirjoitti:Ok, en puhelinsiirtoa tuohon huomannut liittää. Eikä huonekalun siirto ole poissulkeva Annelia kuin ei häneen tosin osoitakaan. Mutta eikös joku vain pohtinut puhelimen siirtomahdollisuutta ihan teoriamielessä - ei sen totisemmin.
No US:n vanhaa teoriaa lainasi "totena" tuo Absolutely Me, jolle juuri siinä aluksi vastasin, ettei se puhelimen siirto ole mahdollinen, ja jota vastausta te sitten piditte hyvinkin huvittavina Pikasson kanssa... Tai sitten taas käsitin itse väärin.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Toisin kuin pro-Anneli puoli, olen lahes koko taallaoloaikani kieltaytynyt tekemasta nauhasta tulkintoja sita kuulematta. Absoluten loytama vuoden vanha viesti oli poikkeus & kuten alustuksesta nakyi (no leikitaan sitten) joku vastaheitto turren absoluuttisenvarmoille nauhatulkinnolle. Silloin ei tiedetty muuta kuin etta kohdassa 0:50 kuului laahavaa aanta.

Edelleen olen sita mielta, etta monet lankapuhelimen kayttajat osaavat napata koko puhelimen kateen ja kulkea kojeen kanssa, kayttaen seka seinajohdon etta kierrejohdon liikkumavaran. Sen lisaksi meilla ei ole tietoa missa puhelin oli Hake-puhelun alussa. Tai lopussa.

Uutena tietona on kuitenkin hoivissa tullut laahavan aanen kesto, Hemmilta:
19 May 2011
* Satakunnan Kansa

Mystisiä ääniä

”Jotakin raskasta siirretään, ehkä huonekalua” (alku 50 sekunnin kohdalla, loppuu 1 min 8 s).
”Kuulostaa ihmisen aikaansaamalta ääneltä, ei kuulosta uhrilta (1 min 55 s).
”Lyhyt hankaava ääni, kuin vinkaisu” (3 min 12 s).
”Lasi menee poikki tai lasin päälle astutaan” (3 min 15 s).
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 53#p388847

Saman lahteen mukaan:
Hemmin mukaan suurin osa nauhalta kuuluvista tunnistamattomista äänistä ja niiden aiheuttajasta jää arvailujen varaan.
Ja tassa viela patka tanne viime vuonna kirjoittaneen Hakelaisen viestista:
Kirjoittaja piippis päivämäärä Ma Huhti 26, 2010 3:58 pm
Hätäkeskuks on tämän näköinen paikka http://yle.fi/ecepic/archive/00268/h_ly ... 68602b.jpg

Siis suuri avotila missä kukin päivystäjä istuu omalla työpisteellään. Päivystäjät puhuvat sankaluureihin, eli tavallisten kuulokkeiden näköiseen vehkeeseen mistä sojottaa mikrofoni muutaman sentin päähän suun eteen. Se väistämättä nappaa välillä ääniä muualta hätäkeskuksesta.
----
Minua ei näillä häkenauhasta annetuilla tiedoilla mikään saa uskomaan että epäselvät äänet olisivat tulleet Tähtisentien päästä. Vaihtoehtona kun on että ne tulevat häken päästä. Samoin osa askelista voi olla peräisin sieltä jos vaikka toinen päivystäjä on kävellyt pöydän ohi lakisääteiselle virkistystauolleen.
Tummennus minun.

Syyttaja perusti keissinsa siihen mita nauhalta EI kuulunut (= huppua). Hemmi kuulee silla mahdollisesti ihmisen aikaansaaman tumman huu-aanen ja mahdollisesti yhden lasin poikkimenemisesta tulevan napsauksen. Alihangan todistuksen mukaan Annelin hengitystiheys ei kertonut astaloinnista. Eipa se ilmeisesti kertonut myoskaan pelosta samassa kohtaa: useimmilla ihmisilla hengitystiheys nousee myos juostessa, saati jos juoksisivat edestakaisin veitsen kanssa heiluvaa murhaajaa karkuun.

Kuten olen sanonut koko ajan, nauhaa kuulematta siita on vaarallista tehda johtopaatoksia aanien tuottajista tai tuotantopaikoista ja todistella niilla missa Anneli milloinkin oli. Nauhan kuuleminen ei ilmiselvasti asiaa kovasti parantanut -- ei edes filmistudion korostuskeinoilla. Edelleenkin on kasittaakseni nayttamatta etta Anneli oli kompuroimassa tuulikaapista ja kiroilemassa siina vittiko kohdassa.

Kokonaan toinen matopurkki on oletus, etta Jukka yleensakaan kuolee nauhan aikana. Nauhan alussa han on hiljaa mutta todistettavasti hengissa kun myohemmin puhuu. Nauhan lopussa han on hiljaa mutta mista tiedetaan etta han oli jo kuollut?
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

^
ulkosuomalalinen..
.../monet lankapuhelimen kayttajat osaavat napata koko puhelimen kateen ja kulkea kojeen kanssa...
A JJ:lle, 2.12.2006

../..Mä sanoi, et tulkaa nyt heti, et tääl mun miestä tapetaa. Mun mielest siin meni aika kauan. A: Ee, ja sit hän pyys, et jäähä tähä linjoille. Ja mä siinä tyhmänä seisoin sit puhelin kädessä,...

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 35#p393035
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Valhalla
Watson itse

ulkosuomalainen kirjoitti:Toisin kuin pro-Anneli puoli, olen lahes koko taallaoloaikani kieltaytynyt tekemasta nauhasta tulkintoja sita kuulematta. Absoluten loytama vuoden vanha viesti oli poikkeus & kuten alustuksesta nakyi (no leikitaan sitten) joku vastaheitto turren absoluuttisenvarmoille nauhatulkinnolle. Silloin ei tiedetty muuta kuin etta kohdassa 0:50 kuului laahavaa aanta.

Edelleen olen sita mielta, etta monet lankapuhelimen kayttajat osaavat napata koko puhelimen kateen ja kulkea kojeen kanssa, kayttaen seka seinajohdon etta kierrejohdon liikkumavaran. Sen lisaksi meilla ei ole tietoa missa puhelin oli Hake-puhelun alussa. Tai lopussa.

Uutena tietona on kuitenkin hoivissa tullut laahavan aanen kesto, Hemmilta:
19 May 2011
* Satakunnan Kansa

Mystisiä ääniä

”Jotakin raskasta siirretään, ehkä huonekalua” (alku 50 sekunnin kohdalla, loppuu 1 min 8 s).
”Kuulostaa ihmisen aikaansaamalta ääneltä, ei kuulosta uhrilta (1 min 55 s).
”Lyhyt hankaava ääni, kuin vinkaisu” (3 min 12 s).
”Lasi menee poikki tai lasin päälle astutaan” (3 min 15 s).
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 53#p388847

Saman lahteen mukaan:
Hemmin mukaan suurin osa nauhalta kuuluvista tunnistamattomista äänistä ja niiden aiheuttajasta jää arvailujen varaan.
Ja tassa viela patka tanne viime vuonna kirjoittaneen Hakelaisen viestista:
Kirjoittaja piippis päivämäärä Ma Huhti 26, 2010 3:58 pm
Hätäkeskuks on tämän näköinen paikka http://yle.fi/ecepic/archive/00268/h_ly ... 68602b.jpg

Siis suuri avotila missä kukin päivystäjä istuu omalla työpisteellään. Päivystäjät puhuvat sankaluureihin, eli tavallisten kuulokkeiden näköiseen vehkeeseen mistä sojottaa mikrofoni muutaman sentin päähän suun eteen. Se väistämättä nappaa välillä ääniä muualta hätäkeskuksesta.
----
Minua ei näillä häkenauhasta annetuilla tiedoilla mikään saa uskomaan että epäselvät äänet olisivat tulleet Tähtisentien päästä. Vaihtoehtona kun on että ne tulevat häken päästä. Samoin osa askelista voi olla peräisin sieltä jos vaikka toinen päivystäjä on kävellyt pöydän ohi lakisääteiselle virkistystauolleen.
Tummennus minun.

Syyttaja perusti keissinsa siihen mita nauhalta EI kuulunut (= huppua). Hemmi kuulee silla mahdollisesti ihmisen aikaansaaman tumman huu-aanen ja mahdollisesti yhden lasin poikkimenemisesta tulevan napsauksen. Alihangan todistuksen mukaan Annelin hengitystiheys ei kertonut astaloinnista. Eipa se ilmeisesti kertonut myoskaan pelosta samassa kohtaa: useimmilla ihmisilla hengitystiheys nousee myos juostessa, saati jos juoksisivat edestakaisin veitsen kanssa heiluvaa murhaajaa karkuun.

Kuten olen sanonut koko ajan, nauhaa kuulematta siita on vaarallista tehda johtopaatoksia aanien tuottajista tai tuotantopaikoista ja todistella niilla missa Anneli milloinkin oli. Nauhan kuuleminen ei ilmiselvasti asiaa kovasti parantanut -- ei edes filmistudion korostuskeinoilla. Edelleenkin on kasittaakseni nayttamatta etta Anneli oli kompuroimassa tuulikaapista ja kiroilemassa siina vittiko kohdassa.

Kokonaan toinen matopurkki on oletus, etta Jukka yleensakaan kuolee nauhan aikana. Nauhan alussa han on hiljaa mutta todistettavasti hengissa kun myohemmin puhuu. Nauhan lopussa han on hiljaa mutta mista tiedetaan etta han oli jo kuollut?

Onpas mukava lukea välillä tekstiä joka ei oleta, ei arvaile ja jonka logiikkaan voi yhtyä. Joku sanoisi tervepäistä. Siksi pitkä lainauskin kun niitä kerran jopa suositellaan. Tuo häken pointti on todella hyvä - lienee vain taustakohinan vaikeaselkoisessa varassa tietää kummasta äänilähteestä äänet tulevat. Tai sitten äänitykset olisi pitänyt olla eri kaistoilla. Syyttäjä oli kyllä luvattoman huonosti varautunut tähän hovin käsittelyyn.

Edit: eihän se taustastakaan tietenkään selviä, kun molemmat ovat yhtäaikaisesti äänilähteinä - ellei sitten puhelinlinja selvästi leikkaa joitakin äänen taajuuksia pois. Tuskin selviää kaiuista tai heijasteistakaan noin terävät äänet. Lienee mahdotonta sanoa kumpi on äänilähde: häken sali vai asunnnon puhelin/asunto.

Todella puolitiessään syyttäjän case. Olisihan tuosta saanut paljon seikkaperäisemmän selvityksen aikaiseksi myös analysoimalla asiat eri asiantuntijoilla puolustuksen tapaan - paremmilla rikosteknisillä asiantuntijoilla tosin.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

ulkosuomalainen kirjoitti:Toisin kuin pro-Anneli puoli, olen lahes koko taallaoloaikani kieltaytynyt tekemasta nauhasta tulkintoja sita kuulematta. Absoluten loytama vuoden vanha viesti oli poikkeus & kuten alustuksesta nakyi (no leikitaan sitten) joku vastaheitto turren absoluuttisenvarmoille nauhatulkinnolle. Silloin ei tiedetty muuta kuin etta kohdassa 0:50 kuului laahavaa aanta.
....

koko kirjoitus: http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 44#p393244
Mielenkiintoista että us ei luota alkuperäiseen äänentutkijaan enää ollenkaan, eikö koko syyte olisi pitänyt jättää alunperinkin nostamatta koska äänilähteitäkään ei pystytä määrittämään (Liekö koko surmaa edes tapahtunut tuolloin soiton aikana, piippikset siellä häkessä nahisteli keskenään kenen vuoro on hoitaa mitäkin, tälläiseen tulkintaan voisi us:n kirjoituksesta päätyä).

Usko huviksesi, kyllä häkenauha kertoo oman totuutensa, ja litterointi siitä on myös tärkeä.

AA tullaan syyttömäksi toteamaan mm seuraavilla 'teeseillä':
-Aika ei riitä surmaamiseen niinä 57s aikana jolloin hän on ollut pois pitelemästä puhelimen luuria (häkenauhan uudesta analysoinnista tulee toteennäytetyksi AA:n kertomus liikkumisesta tuona aikana).
-Aika ei riitä loppulavastuksiin.
-Todistajan (tyttären) kertomus on johdonmukainen ja luotettava, jossa hän kertoo ulkopuolisen poistumisesta ja myös siitä etteivät hänen vanhempansa ole riidelleet.
-Verijäljet ja kuitujäljet kertovat sen että surmatalossa vieraili ulkopuolinen.
-AA:n itse olisi pitänyt olla verinen mikäli olisi surmaaaja, on siis tälläkin näytöllä syytön.
-Verijälkien kuivuminen tapahtui jo lyhyessä ajassa, joten surma-aikakin sopii ulkopuoliseen vierailijaan.
-Ikkuna rikottiin ulkoa, eikä sisältä niinkuin syyttäjä esittää

Nyt us sujuvasti heittää roskakoppaan vuoden hellimänsä skenaarion siitä, että JL olisikin tapettu jo ennen häkepuhelua. Tämä sinänsä on hyvää roskakorin täytettä, mutta niin on sekin että JL olisi tapettu myöhemmin.

Annelihan kävi toteamassa miehensä elottomaksi partion pyynnöstä, etp:
"Anneli Auer kertoi talossa nyt olevan hiljaista ja Anneli Auer kävi tarkistamassa miehensä kuntoa yk L:en pyynnöstä ja Anneli Auerin mielestä Jukka Lahti näytti elottomalta eikä talossa näkynyt enää puukottajaa."
Valhalla
Watson itse

Kyllähän äänitutkija edelleen kelpaa. Jos huppista ei kuulu niin ei kuulu - pätee se häkesaliinkin. Mutta jos hovi ei pitänyt tätä + muuta esitettyä ilman epäilystä näytettynä olisi syyttäjän pitänyt haalia kasaan oma "unitutkijansa" ja "musiikkimies". Punnita nämä asiantuntijat kunnolla jos kerran fbi ja krp olivat jo eri mieltä hovin mahdollisen kannan suhteen. Ehkä tuo hypoteesikin olisi pitänyt rakentaa hieman toisin edellyttäen, että se syyttäjälle oli enää mahdollista kun valituksen tekijä jota käsiteltiin oli puolustuksen.
Toripolliisi
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Toripolliisi »

Kuolemannaakka kirjoitti:Kun meistä kukaan (tupla-annaa lukuunottamatta) ei ole edes nauhaa kuullut, niin meillä ei ole kuin oikeudessa siitä sanonut asiat. Ja mä vähän veikkaan, että siellä osaavat kuulla, tuleeko laahaava ääni painavan huonekalun siirtämisestä vai puhelimen viemisestä olohuoneeseen=) Etenkin kun se ääni kuului varmaan puolen minuutin ajan, tästäkin oli täällä useampi postaus taannoin.
Laahaavan äänen kestoaika oli 17 sekuntia, turha tuotakin on yrittää väritellä..
..saapa nähä..
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

turumurre kirjoitti
Nyt us sujuvasti heittää roskakoppaan vuoden hellimänsä skenaarion siitä, että JL olisikin tapettu jo ennen häkepuhelua.
En viitsi muuhun puuttua kun menee vanhan kertaamiseksi mutta tama nauratti sen verran, etta oli pakko.

Hyvin kylla ymmarran, etta Turre yrittaa noudattaa palstan saantoja ja tuoda viesteissaan jotain uutta esiin mutta rajansa mielikuvituksellakin. Ainakin jos vaittaa minun skenaariokseni. :roll:
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
turumurre
Ainesta Watsoniksi

No todellalkin uutta us!
Enpä muista että allaolevaa etp-lainausta olisi täällä käsitelty ollenkaan (tai hyvin vähän ainakin).
etp: "Anneli Auer kertoi talossa nyt olevan hiljaista ja Anneli Auer kävi tarkistamassa miehensä kuntoa yk L:en pyynnöstä ja Anneli Auerin mielestä Jukka Lahti näytti elottomalta eikä talossa näkynyt enää puukottajaa."
Maisteles nyt tuota hetken... Esität että AA olisi myöhemmin käynyt surmapuuhissa... :?:

Poliisipuhelun aikana AA:a on kehoitettu käymään katsomassa. A havaitsee miehensä elottomaksi ja huppiksen poistuneen. Jotenkin kornia alkaa esittämään että vielä tämän jälkeen AA olisi käynyt surmaamassa miehensä. Kysymys kuuluu: Millä ajalla?
(Ja taas sovittelet AA:lle hienoa etukäteislavastusta hänen selittäessään poliisille miehensä elottomuutta, kun kuitenkin vielä tämän jälkeen AA menisi surmapuuhiin, siis sinun mukaasi).

Eikö sitä jo voisi uskoa että Jukka Lahti kuoli (lopullisesti surmattiin) häkepuhelun aikana.

edit:

Muutenkin kannattaa miettiä sitä, mitä jokin muu mahdollinen surma-aika tarkoittaisi:
AA:lta saatin puristettua 'tunnustus' surmaamiseen häkeaaikaan 2:03 (kuuluisa 'kuole' repliikki).
Kaikkiin muihin ajankohtiin sijoittuva surmaaminen tarkoittaisi absoluuttisella varmuudella sitä että tunnustus oli väärä, valheellinen ja painostuksella saatu (toki se sitä on muutenkin... :mrgreen: ).
Viimeksi muokannut turumurre, To Kesä 09, 2011 9:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Valhalla
Watson itse

Annelihan puhuu totta. Tuohon se 20 min menikin - ilmankos.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viittaan edelliseen kirjoitukseeni

Tässä häkeajassa 2:03, on tämän tapauksen 'viisaus';

'Tunnustus' olisi mitätöitynyt mikäli esim. syyttäjä olisi lähtenyt esittämään jotain muuta surma-aikaa kuin tuo 2:03. Tämä siksi, koska AA:lta saatiin 'tunnustus' tuohon kuulustelijoiden puristamaan häkeajan kohtaan. Siitä oli pidettävä kiinni viimeiseen asti.

Nyt vain hovissa kävi niin, että häkenauhasta oli pääteltävissä ettei AA:lla ollut mahdollisuutta olla tuona aikana (2:03) surmapuuhissa. Puolustuksella oli helpohko työ osoittaa tämä. Tämän osoittaminen tiesi myös sitä että AA:n 'tunnustus' mitätöityi siinä samalla.

'Kaksi kärpästä yhdellä iskulla'

Alla vielä joskus postaamani kirjoitusosa: "Johdantoa; etp":
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... en#p389805
(josta selviää kuinka tärkeässä roolissa kyseinen aika 2:03 ja (u)ole -repliikki ovat olleet AA:n 'tunnustuksessa'.)
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Olen Turren kanssa kerrankin samaa mieltä: juttu kaatui syyttäjän mielikuvituksettomaan tarinaan.
Jos heillä olisi ollut yhtään älliä, olisivat hetken istuneet ja miettineet tapahtumia.
Tuon kellon tuijotus ja sen lisäksi lavastuksen pakotus häken jälkeiseksi tappoi hyvän syytteen.
Nuotio & Äreät Tiput
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Tuskin kuitenkaan olet samaa mieltä Miss, jos vähän mietit edellistä kirjoitustani.
Ei syyttäjä keksinyt tuota 2:03 aikaa, vaan kuulustelijat puristivat 'tunnustuksen' tuohon kuulustelijoiden 'keksimään' surmahetkeen. Syyttäjällä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin elää sen mukaan.
Tuo surma-aika 2:03 kaatui kuitenkin hovissa ja sen mukana 'tunnustus', ja tuloksena tulee olemaan hovin päätös: Syytön!
Vastaa Viestiin