Toisin kuin pro-Anneli puoli, olen lahes koko taallaoloaikani kieltaytynyt tekemasta nauhasta tulkintoja sita kuulematta. Absoluten loytama vuoden vanha viesti oli poikkeus & kuten alustuksesta nakyi
(no leikitaan sitten) joku vastaheitto turren absoluuttisenvarmoille nauhatulkinnolle. Silloin ei tiedetty muuta kuin etta kohdassa 0:50 kuului laahavaa aanta.
Edelleen olen sita mielta, etta monet lankapuhelimen kayttajat osaavat napata koko puhelimen kateen ja kulkea kojeen kanssa, kayttaen seka seinajohdon etta kierrejohdon liikkumavaran. Sen lisaksi meilla ei ole tietoa missa puhelin oli Hake-puhelun alussa. Tai lopussa.
Uutena tietona on kuitenkin hoivissa tullut laahavan aanen kesto, Hemmilta:
19 May 2011
* Satakunnan Kansa
Mystisiä ääniä
”Jotakin raskasta siirretään, ehkä huonekalua” (alku 50 sekunnin kohdalla, loppuu 1 min 8 s).
”Kuulostaa ihmisen aikaansaamalta ääneltä, ei kuulosta uhrilta (1 min 55 s).
”Lyhyt hankaava ääni, kuin vinkaisu” (3 min 12 s).
”Lasi menee poikki tai lasin päälle astutaan” (3 min 15 s).
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 53#p388847
Saman lahteen mukaan:
Hemmin mukaan suurin osa nauhalta kuuluvista tunnistamattomista äänistä ja niiden aiheuttajasta jää arvailujen varaan.
Ja tassa viela patka tanne viime vuonna kirjoittaneen Hakelaisen viestista:
Kirjoittaja piippis päivämäärä Ma Huhti 26, 2010 3:58 pm
Hätäkeskuks on tämän näköinen paikka
http://yle.fi/ecepic/archive/00268/h_ly ... 68602b.jpg
Siis suuri avotila missä kukin päivystäjä istuu omalla työpisteellään. Päivystäjät puhuvat sankaluureihin, eli tavallisten kuulokkeiden näköiseen vehkeeseen mistä sojottaa mikrofoni muutaman sentin päähän suun eteen. Se väistämättä nappaa välillä ääniä muualta hätäkeskuksesta.
----
Minua ei näillä häkenauhasta annetuilla tiedoilla mikään saa uskomaan että epäselvät äänet olisivat tulleet Tähtisentien päästä. Vaihtoehtona kun on että ne tulevat häken päästä.
Samoin osa askelista voi olla peräisin sieltä jos vaikka toinen päivystäjä on kävellyt pöydän ohi lakisääteiselle virkistystauolleen.
Tummennus minun.
Syyttaja perusti keissinsa siihen mita nauhalta EI kuulunut (= huppua). Hemmi kuulee silla mahdollisesti ihmisen aikaansaaman tumman huu-aanen ja mahdollisesti yhden lasin poikkimenemisesta tulevan napsauksen. Alihangan todistuksen mukaan Annelin hengitystiheys ei kertonut astaloinnista. Eipa se ilmeisesti kertonut myoskaan pelosta samassa kohtaa: useimmilla ihmisilla hengitystiheys nousee myos juostessa, saati jos juoksisivat edestakaisin veitsen kanssa heiluvaa murhaajaa karkuun.
Kuten olen sanonut koko ajan, nauhaa kuulematta siita on vaarallista tehda johtopaatoksia aanien tuottajista tai tuotantopaikoista ja todistella niilla missa Anneli milloinkin oli. Nauhan kuuleminen ei ilmiselvasti asiaa kovasti parantanut -- ei edes filmistudion korostuskeinoilla. Edelleenkin on kasittaakseni nayttamatta etta Anneli oli kompuroimassa tuulikaapista ja kiroilemassa siina vittiko kohdassa.
Kokonaan toinen matopurkki on oletus, etta Jukka yleensakaan kuolee nauhan aikana. Nauhan alussa han on hiljaa mutta todistettavasti hengissa kun myohemmin puhuu. Nauhan lopussa han on hiljaa mutta mista tiedetaan etta han oli jo kuollut?