Rangaistuksenmääräämispäivä/tuomionlukupäivä
Ada County Courthouse, Idaho, 23.7.2025
Omaisten/läheisten lausunnot (victim impact statements) : Kim Cheeleyn (Maddien isoäidin) lausunto
Syyttäjän taho sanoo :" Seuraavana on Ben Mogan, Maddie Mogenin isä. Oikeastaan, arvoisa tuomari, seuraavana on Kim Cheeley, Maddien Mogenin isoäiti."
(Kohberger liikahtelee ja asettautuu sijoilleen "vai niin, vai niin" - tyyliin oikaisun jälkeen ja tekee nyökkäyksen.
ABCNews.
Saatavilla ei ollut pienempää kuvaa.
Kim Cheeley saapuu puhujakorokkeen taakse ja aloittaa: "Minun nimeni on Kim Cheeley. Olin Maddie Mogenin isänpuoleinen isoäiti. Eli Ben Mogan, hänen isänsä, on minun poikani. Olen täällä tänään siskoni, Lori Cheeleyn, Maddien isotädin, ja poikani, Ben Mogenin, ja miniäni, Corey Hatrockin kanssa. "
Kim Cheeley jatkaa: " Haluaisin aloittaa kiittämällä joitakin ihmisiä, jotka saattoivat tämän tapauksen päätökseen. Tyttäreni sanoin... Plea deal, jonka syyttäjän tiimi sai aikaan tämän kuukauden aikana, on sellainen joka rankaisee rikoksentekijää tästä hirvittävästä rikoksesta, suojelee kansaa enemmältä harmilta, ja sallii kaikkien meidän, jotka tiesimme ja rakastimme näitä lapsia, surra ilman pitkän ja raa'an oikeusprosessin mukanaan tuomaa ahdistusta, ilman vuosia vieviä valituksia, ja ilman mahdollisuutta rauenneisiin/tuloksettomiin oikeudenkäynteihin.
Minä ja perheeni olemme kovin kiitollisia Bill Thompsonille (syyttäjälle) ja hänen syyttäjän tiimilleen heidän omistautumisestaan ja heidän työteliäästä/raskaasta työstään, joka pakotti rikoksentekijän myöntämään syyllisyytensä. Me haluamme kiittää Idahon osavaltion poliisia, Moscown poliisilaitosta, FBI:ta, ja tuomari Hippleriä. Haluamme myös kiittää Idahon yliopiston virkailijoita, jotka kohtelivat uhrien perheitä niin arvokkaasti ja ystävällisesti ja jotka kunnioittivat kauniilla tapaa neljää uhria.
Maddie oli minun ensimmäinen lapsenlapseni.
(Tuomari Hippler katsoo alaspäin, ottaa nenäliinan ja pyyhkii silmäkulmiaan.) Joten kun hän syntyi, kaikilla hänen isovanhemmillaan oli erityinen ilo/mielihyvä päättää, miksi meitä kutsuttaisiin. Minä valitsin Nanan, aika omaperäistä. Mutta kun Maddie oli noin 1 1/2 v ikäinen, hänen isänsä, Benin isä, ja minä suunnittelimme vierailevamme uuden pikkuperheen luona Oregonissa - Maddiella ei ollut laajaa sanavarastoa siihen aikaan, mutta jostain tuntemattomasta syystä hän kutsui banaaneja "ba-deedle-deedle"eiksi. Kun Karen ja Ben kertoivat hänelle, että Nana oli tulossa kylään, hän (Maddie) tuumasi : "minä sanon deedle-deedle sen sanan (Nana/isoäiti) sijasta." Joten minusta tuli Deedle Deedle, lyhennettynä Deedle:ksi, kun hän oli kuuden tai seitsemän vuoden vanha. Ja minä olin Deedle koko hänen elämänsä ajan. En usko että hänen isäpuolensa Scotty koskaan tiesi, että minun oikea nimeni oli Kim.
(Yleisöstä kuuluu huvittuneisuuden lievää hyminää, myös puolustuksen tummatukkainen lakinainen hymyilee sympaattisesti vaalean kollegan pysytellessä neutraali-ilmeessä. Kohbergerin naama pysyy eleettömästi peruslukemilla.)
Maddien ja minun syntymäpäivät olivat päivän päässä toisistaan. Ja muutama vuosi ennen kuin hänet tapettiin, hän antoi minulle tämän kaulakorun, jossa on Deedle ja Maddie kaiverretuina siihen. Ja minä lisäsin siihen enkelinsiiven. Ja se on yksi minun rakkaimpia omistuksiani. Minulla on myös enkelinsiipi-tatuointi.
(Kim Cheeley rullaa toisen käden hihansuuta ylemmäs, tatuointi on ilmeisesti siellä.) En olisi koskaan uskonut näkeväni sitä päivää (että hänellä on tatuointi). Mutta samoin kuin moni perheenjäsenemme
(Kohberger rullaa huuliaan), jotka toistivat/ottivan saman tatuoinnin joka Maddiella ja hänen sisarkuntansa siskoilla oli - niin minä halusin minun (tatuoinnin), jota voisin usein katsoa ja koskettaa.
Esikoulun ja ala-asteen aikana lopetin pianotuntien opettamisen aikaisin keskiviikkoisin ja hain Maddien (luokseni) vaahtokylpyjä, brownies (suklaaherkkuja) ja kirjoja varten. Se oli meidän yhteistä erityistä aikaamme. Ja hän meni kotiin noina öinä yöhousuissaan (ja hänellä oli) mukanaan pannullinen lämpimiä brownieseja perheellensä.
(Kohberger skannaa/silmäilee muiden reaktioita.)
Vaikka Karen ja Scotty kasvattivat Maddien ja tekivät vanhemmuudessa niin hienon työn, niin me Mogenit olimme onnekkaita saadessamme hänet lomapäivien ja monien perhekokoontumisten ajaksi. Meillä tulee aina olemaan meidän rakkaat muistot Maddiesta varttumassa meidän isossa, laajennetussa, yhteentulevassa perheessämme. Ja minä kiitän Karen ja Scotty Laramieta siitä, että he ovat olleet niin anteliaita ja avoimia jakamaan Maddie hänen Mogenin puoleisen sukunsa kanssa.
Kun neljä lasta murhattiin, meidän maailmaltamme putosi pohja. Alunperin pelko oli todellakin lamauttavaa. Ensimmäiset kuusi viikkoa olivat tuskallisia
(Kohberger nyökkäilee mikrotyyliin) huolimatta opiskelijoiden, ystävien, perheen ja yhteisön jäsenten järjestämistä valvojaisista, muistotilaisuuksista, kynttilänvalossa käyvistä kokooontumisista. Minun perhe on elänyt pidätyksen jälkeiset kaksi ja puoli vuotta surun, traumaattisen surun vaikutusten, kanssa - josta olin autuaasti (traumaattisesta surusta) tietämätön ennen tätä.
Minulla on nyt kirjapino surun aiheesta. Olen osallistunut surua käsitteleville tunneille/luennoille hoivakodissa. Olen yrittänyt EMDR:ää, tekniikkaa, joka auttaa korvaamaan häiritseviä näkyjä jollakin rauhoittavammalla näyllä. Minun poikani, Ben, hänen kaksi siskoaan, Maddien tädit, ja minä, olemme kaikki kokeneet masennusta ja ahdistusta. Ja univaikeuksia, jotka ovat ajoittain vaatineet lääkehoitoa.
(Kohberger rullaa huuliaan.) Me olemme kaikki hakeneet (tarvinneet) terapiaa paikka paikoin.
Mediahuomion kanssa kamppaileminen oli äärimmäisen vaikeaa, erityisesti Benille. Kenenkään ei tulisi joutua elämään/kokemaan lapsensa väkivaltaista murhaa. Joinakin päivinä en edes käsitä, kuinka näiden lasten vanhemmat ovat yhä pystyssä. Olen kiitollinen selviytyjiä tukevista vahvoista perheistä ja yhteisöistä. Aikanaan (tapauksen aikaan), kykenin vain ajattelemaan kahta siunauksenaihetta, mitä tulee hirvittäviin murhiin.
Yksi siunauksenaihe on, että Ben asui kumppanini Tomin ja minun kanssa siihen aikaan ja että me kykenimme tukemaan toinen toistamme emotionaalisesti sen kaiken lävitse. Valitettavasti Tom kuoli vuosi sitten harvinaiseen aivokasvaimeen
(Kohberger räpyttää pari kertaa nopeasti silmiään), ja hän ei ole täällä näkemässä oikeuden tapahtuvan. Hän oli meidän perheemme kallio/tukipilari. Ja me kaikki kaipaamme häntä joka päivä.
Toinen siunauksenaihe on, että äitini kuoli Covidiin useita kuukausia aiemmin, ennen kuin lapset tapettiin ja hänen ei tarvinnut elää (sen) kauheuden läpi. Oli vaikeaa tunnistaa siunauksenaiheita. Joten me olemme kaikki menettäneet meidän rakkaan lapsemme ja tulevaisuutemme hänen kanssaan.
Tunnen kipua Maddien ja hänen tosirakkautensa Jaken unelmien menetyksestä. Ja minun sydämeni suree Karenin ja Scottyn ja teidän puoleisenne Maddien perheen puolesta. Teillä on ollut enemmän kuin tarpeeksi menetyksiä. (Kohberger tekee sivuttaista ylimalkaista "vai niin"- tyyppistä päänliikettä.) Minun sydäntäni koskee lasten kämppätoverien ja muiden uhrien että myös rikokstentekijän perheiden
(Kohbergerin silmien räpytystahti vähän nopeampaa) puolesta.
Eteenpäin menemisellä me Mogenit valitsemme laittaa energiamme ja keskittymisemme Maddien liian lyhyen elämän ja hänen suloisen hengen juhlistamiseen Maddie May Day:na, jonka minun kaksi tytärtäni perustivat. Toukokuun 25. päivänä joka vuosi,
(Kohberger rullaa huuliaan) Maddien syntymäpäivänä, me rohkaisemme porukoita tekemään satunnaisia ystävällisyyden tekoja Maddien nimen kunniaksi.
Tyttäreni Katien sanoin, suojelkaamme meidän rauhaa kaikin mahdollisin keinoin, yhdistykäämme yhteisössämme ja keskittykäämme iloon. Olkaa hyvät tehkää ystävällisyyden teko Maddien kunniaksi tämän viikon aikana, jotta hitunen Maddieta saa jatkaa elämistään. Kiitos. "
Kim Cheeley lopettaa.
Tuomari Hippler sanoo: "Kiitos. Arvostan rohkeuttanne. Siunausta teille ja perheellenne. "
Kim Cheeley vastaa : "Kiitos."
Court TV - YouTube, Fox13 Seattle.
Mahdollisesti näin.