rosamarine kirjoitti:
Pitääkös tää nyt Airbussissa paikkansa? Jossain sanottiin, että tietyt toiminnat ovat myös manuaalisia, pitää yrittää kaivaa se juttu jostain...
Manuaalisia on varmasti monikin toiminto (siis siten, että kone tekee ne automaattisesti tai sitten ne voidaan tehdä manuaalisesti), mutta
mekaanisesti, täysin ilman sähköäkin toimivia eivät ole ne toiminnot, jotka voisivat pitää koneen vielä tuossa tilanteessa ilmassa.
Yleensä sähköllä toimivien järjestelmien varajärjestelmät toimivat hydrauliikalla (tai mekaniikalla, esim. telineiden pakkolaukaisu, joka toimii tarvittaessa painovoimalla). Airbusissa ei tietääkseni toimi ohjaus jos
kaikki sähkö menetetään, kuten tässä on sanottu käyneen.
edit:
Mechanical Back-up: This mechanical aid should be used when the electrical system is all down. Then, the airplane can only be controlled with the trim wheel for pitching, and rudder pedals for rolling.
Even though, there is a critical failure, and that is a triple hydraulic system failure. These system feeds all the actuators that move the control surfaces. Without hydraulic energy, the Airbuses cannot be flown anyway.
Suomeksi: tuo mekaaninen varajärjestelmä toimii siten, että trimmillä ("trimmillä" saadaan siis kone lentämään tasaisesti haluttua asentoa) ohjataan nokan asentoa vertikaalisesti (pitching), polkimilla, jotka ohjaavat pystyperäsintä, käännetään konetta. Normaalisti polkimia ei käytetä siihen.
Taitava pilotti olisi voinut hyvissä olosuhteissa lentää konetta miltei normaalisti. Myrskyssä ja noin korkealla tarvitaan yliaistillisia suorituksia, jotta noiden varassa pystyttäisiin pitämään kone hallinnassa.