Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
joey
Angus MacGyver

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja joey »

Cassandra kirjoitti:Alunperin kuolinsyyksi mainittiin paleltuminen, mutta nyt on myös lääkkeet mainittu.
Eli lääkkeet ovat aiheuttaneet kuoleman, mutta eivät ole olleet kuolinsyynä? Ovat vieneet tajun, mutta nainen ei ole kuitenkaan menehtynyt yliannostukseen, vaan paleltunut kuoliaaksi?
Scilla
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Scilla »

Mitenkään asiaan liittyen, mutta silti.
Ei tarvitse olla välttämättä lähiomaiset kuolleet, vaikka katoamisilmoitusta ei olisi tehtykään. Omaan perheeseeni kuuluu ihminen joka on omilla valinnoillaan tehnyt sen, ettei hänestä välttämättä tiedä onko elossa vai ei. Välit eivät ole menneet millään dramaattisella tavalla, elämäntyyli vain on sellainen että voi mennä vuosikin ilman että kuuluu mitään. Mistä sitä silloin tietää milloin pitäisi tehdä katoamisilmoitus, jos ei mitään keinoa ole saada yhteyttä.
Tiedän lisäksi monia muita vastaavia tapauksia, jossa äiti, isä, tytär, veli tms tekee elämällään sen ettei yhteydenpito edes siihen läheisimpään ihmiseen enää toteudu. Kun ei voi tietää onko elossa vai ei, suomessa vai ei. Ihmistä kaivataan, mutta elämäntyylin takia ei lähdetä tekemään virallisia ilmoituksia. Ja tällöin voi olla että kun sitä ei ole, mutta on esim kyselty poliisilta/sairaalasta joskus, jolloin voi tulla se tieto viranomaisille, että on kyselty/kaivattu mutta ei ole tehty ilmoitusta. En tiedä jääkö sellaisesta merkintä, mutta jos jää, niin sitä kautta voi alkaa ehkä sitten etsimään, jos ei katoamisilmoitusta ole tehty.
Tämän laitoin siksi tänne kun monessa kirjoituksessa vilahtaa se että omaiset kuolleet jne, mutta sen ei tarvitse aina niin olla.
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Sivulta 217 löytyy seuraava lainaus:
Quellervo kirjoitti:En muista aiemmin lukeneeni mistään virallisesti kuolinsyystä. Nyt Helsingin sanomien sivuilla kerrotaan kuolinsyyn olleen lääkkeiden yliannostus.
STT
Tampere. Poliisi uskoo selvittäneensä Orivedeltä Pirkanmaalta löytyneen tuntemattoman vainajan henkilöllisyyden. Hieman yli 40-vuotias nainen löytyi metsästä huhtikuussa 2007.
Keskusrikospoliisi on päätynyt selvityksissään siihen, että kyseessä on saksalainen nainen, joka on asunut Braunschweigin kaupungissa lähellä Hannoveria. Europolin kautta on lähetetty paikalliselle poliisille tarkistuspyyntö.
"Uskomme vahvasti, että meillä on oikea henkilö kiikarissa", sanoo rikoskomisario Ismo Kopra keskusrikospoliisista.
Kopran mukaan ei ole tietoa, onko naisella omaisia. Tästäkin krp odottaa tietoja Saksasta. Jos omaisia löytyy, vainajan ruumis voidaan luovuttaa heille.
Naisen kuolemaan ei Kopran mukaan liity rikosta. Ruumiinavaus paljasti hänen ottaneen suuren annoksen lääkeainetta, josta poliisi ei kerro sen tarkemmin.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Oriv ... 5252159820

Mielestäni tässä myös tulee selkeästi ilmi että nainen on 2007 ollut yli 40-vuotias, ei siis Karen Gaucke. Myös omaisten selvittäminen viittaisi muualle. Karenillahan oli vanhemmat...
Teemu, vainajan takki oli hänen sylissään, ei suoranaisesti alla. Jos hän olisi rukoillut takkinsa päällä olisi takki ollut hänen jalkojensa alla.
joey
Angus MacGyver

Eihän tuossa sanota, että kuolinsyy olisi lääkkeiden yliannostus? :shock:
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Cassandra kirjoitti:Sivulta 217 löytyy seuraava lainaus:
Quellervo kirjoitti:En muista aiemmin lukeneeni mistään virallisesti kuolinsyystä. Nyt Helsingin sanomien sivuilla kerrotaan kuolinsyyn olleen lääkkeiden yliannostus.
STT
Tampere. Poliisi uskoo selvittäneensä Orivedeltä Pirkanmaalta löytyneen tuntemattoman vainajan henkilöllisyyden. Hieman yli 40-vuotias nainen löytyi metsästä huhtikuussa 2007.
Keskusrikospoliisi on päätynyt selvityksissään siihen, että kyseessä on saksalainen nainen, joka on asunut Braunschweigin kaupungissa lähellä Hannoveria. Europolin kautta on lähetetty paikalliselle poliisille tarkistuspyyntö.
"Uskomme vahvasti, että meillä on oikea henkilö kiikarissa", sanoo rikoskomisario Ismo Kopra keskusrikospoliisista.
Kopran mukaan ei ole tietoa, onko naisella omaisia. Tästäkin krp odottaa tietoja Saksasta. Jos omaisia löytyy, vainajan ruumis voidaan luovuttaa heille.
Naisen kuolemaan ei Kopran mukaan liity rikosta. Ruumiinavaus paljasti hänen ottaneen suuren annoksen lääkeainetta, josta poliisi ei kerro sen tarkemmin.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Oriv ... 5252159820

Mielestäni tässä myös tulee selkeästi ilmi että nainen on 2007 ollut yli 40-vuotias, ei siis Karen Gaucke. Myös omaisten selvittäminen viittaisi muualle. Karenillahan oli vanhemmat...
Teemu, vainajan takki oli hänen sylissään, ei suoranaisesti alla. Jos hän olisi rukoillut takkinsa päällä olisi takki ollut hänen jalkojensa alla.
Minun mielestäni takki oli kyllä nimenomaan hänen allaan, levitettyvä. Takin alla oli löytöhetkellä vielä jäätä vaikka muualta lumi olikin sulanutta.
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Kyllä se niin voi olla kuin Scilla kirjoitti. Itsekin ajattelin viimeisen tiedon mukaan, että homma olisi voinut mennä jotenkin näinkin:

Jospa nainen kertoi Saksassa tuttavalleen/omaiselleen lähtevänsä asumaan
-poikansa/tyttärensä/tms. ihmisen luokse tai
-liittyvänsä johonkin uskonnolliseen tai muun vakaumuksen omaavaan yhdyskuntaan.
Hän on kartalta esitellyt Suomea ja kertonut reittisuunnitelmastaan ja maininnut Jämsän. Ehkä jopa piirtänyt/merkinnytkin reitin kartalle.
Naista on kenties pidetty hieman omituisena ja Saksan päässä oleva ihminen on hämmästyneenä katsellut perään ja todennut, että meni se perhana! Naista ei ole kaivattu, koska on uskottu, että asiat Suomen päässä ovat järjestyneet toivotulla tavalla.
Näin ei kuitenkaan ole käynyt. Nainen ei ehkä ole tavannutkaan ketään haluamaansa ja on lähtenyt epätoivoisena paluumatkalle.
Viime joulun aikaan on Saksassa kenties tullut tämän omaisen tietoon, että Suomessa on löytynyt kuollut nainen juuri noihin aikoihin (2007)ja hän on ilmoittanut viranomaisille, että "sehän on se meitin Olga. Ilmankos ei tullut ees joulukorttia - vieläkään".
Toinen vaihtoehto on, että naisen joku omainen Saksassa on kuollut, jolloin naisen perään on alettu kyselemään. Omaa enoani Norjasta esim. alettiin vasta todenteolla kaivamaan esille hänen veljensä kuoltua, kun alettiin perintöä jakamaan(eikä löytynyt sittenkään).
LISÄYS: Enostakaan ei ole koskaan kukaan tehnyt katoamisilmoitusta.

EDIT: Lisätty Lisäys.
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Carina kirjoitti:Minun mielestäni takki oli kyllä nimenomaan hänen allaan, levitettyvä. Takin alla oli löytöhetkellä vielä jäätä vaikka muualta lumi olikin sulanutta.
Mä taas olen käsittänyt, että takki oli ollut vainajan sylissä ja jäänyt hänen alleen kun hän oli kaatunut/kumartunut eteenpäin. Ei siis niin että hän olisi levittänyt takin maahan ja mennyt sen päälle.

Kyllähän tämäkin tieto varmistuis jos selais ketjun läpi, mut siinä on vähän hommaa :?
Carina
Neuvoja-Jack

Scilla kirjoitti:Mitenkään asiaan liittyen, mutta silti.
Ei tarvitse olla välttämättä lähiomaiset kuolleet, vaikka katoamisilmoitusta ei olisi tehtykään. Omaan perheeseeni kuuluu ihminen joka on omilla valinnoillaan tehnyt sen, ettei hänestä välttämättä tiedä onko elossa vai ei. Välit eivät ole menneet millään dramaattisella tavalla, elämäntyyli vain on sellainen että voi mennä vuosikin ilman että kuuluu mitään. Mistä sitä silloin tietää milloin pitäisi tehdä katoamisilmoitus, jos ei mitään keinoa ole saada yhteyttä.
Tiedän lisäksi monia muita vastaavia tapauksia, jossa äiti, isä, tytär, veli tms tekee elämällään sen ettei yhteydenpito edes siihen läheisimpään ihmiseen enää toteudu. Kun ei voi tietää onko elossa vai ei, suomessa vai ei. Ihmistä kaivataan, mutta elämäntyylin takia ei lähdetä tekemään virallisia ilmoituksia. Ja tällöin voi olla että kun sitä ei ole, mutta on esim kyselty poliisilta/sairaalasta joskus, jolloin voi tulla se tieto viranomaisille, että on kyselty/kaivattu mutta ei ole tehty ilmoitusta. En tiedä jääkö sellaisesta merkintä, mutta jos jää, niin sitä kautta voi alkaa ehkä sitten etsimään, jos ei katoamisilmoitusta ole tehty.
Tämän laitoin siksi tänne kun monessa kirjoituksessa vilahtaa se että omaiset kuolleet jne, mutta sen ei tarvitse aina niin olla.
Kyllähän tämä tapaukseen liittyy! Eilen kun kahden henkilön kanssa Orivedellä tapauksesta juttelimme, niin minä ehdotin juurikin tämmöistä. Olen samaa mieltä, että on olemassa ihmisiä, jopa perheitä jotka eivät pidä yhteyttä keskenään, vaikka mitään sen suurempaa riitaa tai vastaavaa ei olekkaan.
joey
Angus MacGyver

Carina kirjoitti:Olen samaa mieltä, että on olemassa ihmisiä, jopa perheitä jotka eivät pidä yhteyttä keskenään, vaikka mitään sen suurempaa riitaa tai vastaavaa ei olekkaan.
Komppaan myöskin. Lisäksi tuo poliisin kommentti "ymmärrettävästä syystä" (vai mikä se tarkka sanamuoto oli?) katoamisilmoituksen puuttumiselle ei minusta viittaa siihen, että omaisia ei olisi. Tai jos omaisia ei olisi, luulisi, että se olisi voitu sanoa suoraan.
Carina
Neuvoja-Jack

Härältä sain apua tuohon takki-asiaan.

"Virallisesti on kerrottu takin olleen vainajan alla.
Niin muistan sen myös olleen valokuvassa jonka poliisi-asemalla näin.
Se , miten suorassa tai " rypyllä " takki oli , en kylläkään muista.
Ei kuitenkaan sylissä mytyssä."

Härkä myös kertoi, että kuolin syyksi on ainakin ensin kerrottu hypotermia, näin minäkin muistelen.
buracee
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja buracee »

joey kirjoitti: Lisäksi tuo poliisin kommentti "ymmärrettävästä syystä" (vai mikä se tarkka sanamuoto oli?) katoamisilmoituksen puuttumiselle ei minusta viittaa siihen, että omaisia ei olisi. Tai jos omaisia ei olisi, luulisi, että se olisi voitu sanoa suoraan.
Ehh.. En oo taas ihan kartalla, muttei se uutta ole. Musta tuo kyl ei juurikaan viittaa mihinkään, melko selkeää tuo on.

"- Teimme selvityspyynnön Saksaan siitä, löytyykö epäilemällemme henkilölle omaisia sieltä. Omaisia löytyi, ja nyt Saksan poliisi vertaa vainajasta ottamiamme näytteitä omaisten näytteisiin, tutkinnanjohtaja Ismo Kopra kertoo."

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa ... sta/167967

edit: linkki levis
joey
Angus MacGyver

^ buracee, olisihan poliisi voinut löytää Saksasta vaikka naisen kumminkaimanpojan, joka kuitenkin on naisen omainen, mutta jolta ei oltaisi voitu edes odottaa katoamisilmoituksen kyhäämistä.
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Carina kirjoitti:Härältä sain apua tuohon takki-asiaan.

Härkä myös kertoi, että kuolin syyksi on ainakin ensin kerrottu hypotermia, näin minäkin muistelen.
Ok. Mä olen siis alunalkaen käsittänyt takin sijainnin väärin...

Kuolinsyytä ja sen muuttumista härkä on kommentoinut muiden joukossa muistaakseni sivulla 219.
Carina
Neuvoja-Jack

Cassandra kirjoitti:
Carina kirjoitti:Härältä sain apua tuohon takki-asiaan.

Ok. Mä olen siis alunalkaen käsittänyt takin sijainnin väärin...

Kuolinsyytä ja sen muuttumista härkä on kommentoinut muiden joukossa muistaakseni sivulla 219.
Aloin itsekkin vielä miettimään sitä takkia, joka on siis todennäköisesti ollut vainajan alla ikäänkuin suojana. Tarkan varmistuksen tähän saisi varmaan Rouvarilta, jollei kukaan muu tiedä takista enempää? Soitin vielä Härälle ja hän sanoi, että sylissä takki ei ollut, mutta tosiaan sitä miten suorassa/mytyssä se on vainajan alla ollut niin ei hänkään tiedä. Olen siis myöskin olettanut koko ajan ehkä väärin kun pidin itsestäänselvänä, että se on ollut levitettynä vainajan alle.
Carina
Neuvoja-Jack

teemu kirjoitti:
buracee kirjoitti:Niin, ei sen ristin oikealla paikalla oloa kannata paljon epäilläkään, se kun on ruumiin alkuperäisen löytäjän sinne pystyttämä.
Tähän ei luonnollisesti ole paljoakaan sanottavaa. Paitsi ehkä se varaus, että jos vainaja oli uskonnoltaan muslimi ja joku sen tietää niillä kulmilla, niin muistoristi voi siirtyä toiseen paikkaan tai kokonaan hävitä. Vaikea arvailla vieraiden uskontojen harjoittajien tapoja.
Soitimme eilen Rouvarille ja varmistimme, että risti on edelleen löytöpaikalla. Siellä se edelleen hänen mukaansa on, mutta ilmeisesti on tosiaan hautautunut lumen alle ja kaatunut tai sitten me emme olleet tarpeeksi lähellä sitä.
Vastaa Viestiin