Enkeli-Elisan tapaus

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Gladys
David Starsky

Re: Enkeli-Elisan tapaus

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Kaikkein eniten minua ihmetyttää se, että minttiksellä näyttää edelleen olevan puolustajia ja niitä jotka kieltäytyvät uskomasta että kyseessä on keksitty tarina. Kaikkien näiden todisteiden jälkeen.

Enkä usko, että Candy "kolmas pyörä" olisi minttis. Candy on aina kirjoittanut paremmin eikä mv-maneereja ole havaittavissa.
All is pretty.
- Andy Warhol
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Aika monella tuntuu olevan pointtina että "kymmenet teinitytöt tappavat itsensä joka vuosi koulukiusaamisen takia, Elisa voisi olla kuka tahansa heistä". En usko noihin kymmeniin teineihinkään. Sitten puolustellaan, että kirjaahan sanotaankin fiktioksi ja kyllä Aleksis Kivi, Mika Waltari, Väinö Linna ja muutkin suomalaiset kirjailijat pitäisi vetää edesvastuuseen ja poliisitutkintaan, kun ovat fiktiota kirjoittaneet. Törkeää edes rinnastaa jotain kyhäilijää heihin.

Luulen, että puolustelijat ovat osittain juuri niitä, joihin enkelitarina on uponnut kuin veitsi voihin. Ihmisiä, jotka eivät välitäkään ottaa selvää asioiden oikeasta laidasta, ja jotka uskovat vain siihen, mihin haluavat. Eivätkä ymmärrä, että kyse on kokonaisuudesta: siitä, että tarinaa on tuotu mediaan totena, sen rinnalle on perustettu yhdistys tukijoineen ja myyty oheisrihkamaa, pidetty luentojakin! Plus syytelty koulutointa asioihin puuttumattomuudesta. Ja kaikki tämä yhden "fiktiivisen tarinan tosielämän ihmisistä" -omakustanteen hypettämiseksi sekä yhden itsekkään, huomionhakuisen ihmisen ja hänen taustajoukkojensa esille tuomiseksi.

Tällä hetkellä eniten naurattaa ja vähän närästääkin, kun MV tunkee lausuntojaan ja lehdistötiedotteitaan omille fb-sivuilleen. Sieltähän ne lehdet lukemassa käyvät :)
nuusku-nella
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Mariacka kirjoitti: Luulen, että puolustelijat ovat osittain juuri niitä, joihin enkelitarina on uponnut kuin veitsi voihin. Ihmisiä, jotka eivät välitäkään ottaa selvää asioiden oikeasta laidasta, ja jotka uskovat vain siihen, mihin haluavat. Eivätkä ymmärrä, että kyse on kokonaisuudesta: siitä, että tarinaa on tuotu mediaan totena, sen rinnalle on perustettu yhdistys tukijoineen ja myyty oheisrihkamaa, pidetty luentojakin! Plus syytelty koulutointa asioihin puuttumattomuudesta.
Tämä on varmaan ihan totta ja huomaan sen ainakin omassa tuttavapiirissäni. Muutama kaveri on kauhistellut kuinka tätä Elisan kirjoittajaa (ei puhettakaan että tietäisivät kirjailijan oikeaa nimeä, hän on vain Elisan kirjoittaja) haukutaan ja vainotaan. Eivät ymmärrä miksi asiasta on käynnissa poliisitutkinta eivätkä sitä miksi ihmiset ei usko kun kirjoittaja sanoo että Elisa on ihan oikea mutta ei vaan halua paljastaa vanhempia jne.

Samat ihmiset on Elisan sivua jakaneet facebookissa jo pitkän aikaa ja ovat ilmeisesti facebookissa myös ilmoittaneet että haluavat ostaa kirjan, eivät oo kuitenkaan ehtineet/muistaneet tms. (Onko siellä ollut joku kysely tms että ketkä haluaa kirjan? En viitsinyt enempää kysellä mutta niin se minulle ilmaistiin kaikkien toimesta, ovat ilmottaneet siihen että haluaa kirjan)
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Kävin lukemassa tuon hänen omalle sivulleen laittamansa "ensialkujulkilausuman", myöhemmin pitäisi tulla toinen, mutta ei ole ainakaan vielä tullut.
Siellä oli eräs kommentoinut, että M.V. oli kuulemma laittanut englanninkielisen käännöksen "ensialkujulkilausumasta" (!). Kommentoija totesi, että ei kyllä ylitä Reutersin julkistamiskynnystä jonkun kusettavan omakustannekirjailijan lausunto...
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

nuusku-nella kirjoitti:Samat ihmiset on Elisan sivua jakaneet facebookissa jo pitkän aikaa ja ovat ilmeisesti facebookissa myös ilmoittaneet että haluavat ostaa kirjan, eivät oo kuitenkaan ehtineet/muistaneet tms. (Onko siellä ollut joku kysely tms että ketkä haluaa kirjan? En viitsinyt enempää kysellä mutta niin se minulle ilmaistiin kaikkien toimesta, ovat ilmottaneet siihen että haluaa kirjan)
Juu kyllä siellä semmoinen kohta oli, jossain näin vanhoja talteenotettuja sivuja. Ensin lähetettiin rahat tietylle tilille ja kirja tuli sitten jonkun viikon päästä. En pysty nyt linkkaamaan kun en muista, missä tämän näin. Nyt on taidettu sivustolta se siivota: http://www.facebook.com/MinttuVettentera

Saisivat avata EE-sivuston uudestaan, niin näkisi, käykö tykkääjissä kato.

Muoks. Kirjatilauksia taidettiinkin tyrkyttää juuri tuolla Enkeli-Elisa 1996-2011 sivustolla.
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Nooruska kirjoitti: Ottaakohan Minttis nyt kovasti itseensä, kun on lehdessä harrastelijakirjailija-nimellä? 8)
Jos ottaa, niin sehän kertoo vain kyseisen huijarin ajatuksenjuoksusta.
Ei kirjailija-titteliä noin vain itselleen oteta.
Kirjailijaliitolla on tietyt vaatimukset, ja yksi on, että tuottaa jatkuvasti korkealaatuisia kirjoja. Kata Kärkkäinen (mikälie nykyään nimeltään) oli närkästynyt, koska hänen hakemuksensa hylättiin toistuvasti, ja hylkyperusteissa vedottiin nimenomaan kirjojen tasoon. Vasta viidennen romaanin jälkeen hänet hyväksyttiin.

Liiton mukaan Suomessa on noin 600 kirjailijaa. Minttis ei ole yksi niistä.
Näin karkeasti sanoen, kirjailijoiden kirjat kustannetaan, harrastajat kustantavat itse.
Teresa Banks
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Teresa Banks »

Nooruska kirjoitti:
Tämä tuntuu nyt olevan nuorien aloittelevien naiskirjalijoiden suosiossa hankkia itselleen julkisuutta totuudenvastaisilla jutuilla. Juurihan oli joku naiskirjailija, joka väitti joutuneensa oliko nyt pahoinpitelyn kohteeksi, mutta kun asiaa selviteltiin, ei hän ollut tehnyt rikosilmoitusta asiasta.
Katja Kettu taisi olla, eikös ollut vielä Finlandia-ehdokkaana kirjastaan nyt tänä vuonna?
Kun oli hetken tätä pyöritelty ja rupesi kääntymään häntä itseensä vastaan koko homma katosi julkisuudesta ja on ollut siitä (viime keväästä...?) asti poissa, ainakaan mun silmiin ei oo mitään uutisointia kys. naisesta osunut.
Lisäys: Oliko se pahoinpitely vai joku "mut vedettiin autoon tieltä ja yritettiin raiskata"-juttu...? En nyt muista.
Lisäys 2: Wikin mukaan hän kertoi joutuneensa kaappausyrityksen kohteeksi.
Katja Kettu, kyllä, mutta ei ollut Finlandia-ehdokkaana. (Olisi kyllä saanut olla, sen verran hyvä teos on "Kätilö".)

Ja sitten Blogistaniin: tässä ihan varteenotettava vinkki Vettenterälle julkisuudenhallintaan:
http://timoekman.puheenvuoro.uusisuomi. ... ta-fokusta
Sielu on metallipurkaus helvetin ammustehtaalta.
— A. W. Yrjänä
Nooruska
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

TS: Enkeli-Elisan kirjailija vähättelee tutkintaa
Keskiviikko 25.7.2012 klo 09.12

Petoksesta epäilty kirjailija Minttu Vettenterä pitää poliisitutkintaa turhana, kertoo Turun Sanomat.

Poliisi kertoi eilen tiistaina aloittavansa esitutkinnan. Päätös tehtiin sen jälkeen kun kirjailijaa itseään oli kuultu maanantaina.

- Poliisi nyt tutkii ja selvittää tätä asiaa, ja minä olen sen puolesta ihan hyvillä mielin. Mielestäni on surullista, että tällaiseen tarvitsee voimavaroja käyttää, Vettenterä kommentoi Turun Sanomille.

Hän kertoo myös ahdistuneensa tapauksen saamasta mediahuomiosta ja pitää median toimintaa osin rimanalituksena.

Esitutkinnassa selvitetään, onko Jonakin päivänä kaduttaa -kirjan markkinoinnissa annettu virheellistä tietoa niin, että se täyttää petoksen tunnusmerkistön.

- Asiaa on pyöritelty ja nyt päätimme tutkinnan aloittamisesta. Tutkimme, onko osin fiktiivisellä tarinalla saatu taloudellista hyötyä aikaiseksi. Useinhan kirjoitukset ovat joko fiktiivisiä tai tosia, mutta nyt lähdetään siitä, onko tässä menty niin sekaisin, että olisi jollain tavalla hyödytty siitä, rikoskomisario Matti Purhonen kertoi Iltalehdelle maanantaina.

IL
Ja sieltä se marttyyriasenne tuleekin... :roll:
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Miksi rikoskomisario Matti Purhonenkin tituleeraa tarinaa osin fiktiiviseksi?
Luupää
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Luupää »

Tässä vielä se Turun Sanomien uutinen ilman Iltalehden oikomisia:

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/371355 ... aa+turhana
Enkeli-Elisan kirjoittaja pitää tutkintaa turhana
Kotimaa | Turun Sanomat 06:00

Poliisi epäilee Enkeli-Elisan tarinan kirjoittajaa petoksesta. Kanta-Hämeen poliisi päätti esitutkinnan aloittamisesta kuultuaan tarinan kirjoittanutta Minttu Vettenterää maanantaina. Vettenterä kommentoi poliisin petosepäilyä vähäsanaisesti Turun Sanomille tiistai-iltana.

– Tämä nyt on tosiseikka, että kun tällainen ilmoitus tehdään, siihen pitää joku rikosnimike kirjata. Se nyt on tässä tapauksessa petos. Ei siinä tosiaan mitään sen ihmeellisempää ole.

Vettenterä kertoo, ettei hänellä ole minkäänlaista tietoa siitä, miten pitkään tapauksen tutkinta kestää.

– Poliisi nyt tutkii ja selvittää tätä asiaa, ja minä olen sen puolesta ihan hyvillä mielin. Mielestäni on surullista, että tällaiseen tarvitsee voimavaroja käyttää. Mutta poliisi tutkii, kun ilmoitus on kerran tehty, Vettenterä toteaa.

Hän kokee tapauksesta nousseen mediahuomion ahdistavaksi.

– Esimerkiksi tämä päivä oli medialta rimanalitus, hän toteaa ja kertoo joutuneensa tiistaina toimittajan, valokuvaajan ja videokuvaajan piirittämäksi ollessaan hoitamassa henkilökohtaisia asioitaan.

Poliisin rikosepäily liittyy kirjan markkinointiin. Poliisi selvittää, onko markkinoinnissa annettu valheellista tietoa. Esitutkinnassa selvitetään myös, onko kirjailija hyötynyt mahdollisesti syntyneestä erehdyksestä taloudellisesti.

TS
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta tai artikkeli siirtyy maksumuurin taakse tai sen lukemiseen vaaditaan rekisteröityminen. Tai jotain.
Nooruska
Michael Knight

mahdollisesti syntyneestä erehdyksestä
Tämä saattaa olla nyt pirujen maalailua seinille, mutta tarkoittaako tuo lause, että Minttis on poliisin luona kertonut ympäripyöreitä ja alkanut vihjaamaan, että hänen puheitaan on tajuttu väärin. Että Elisa vanhempineen on kyllä ollut olemassa, mutta hän ei oikeasti koskaan kirjoittanut Elisasta ja on alussa kyllä antanut mielestään hyvin ymmärtää tarinan olevan täysin fiktiivinen eikä liittyvän Elisaan, mutta hänet on tajuttu väärin? :roll:
nuusku-nella
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Nooruska kirjoitti:
mahdollisesti syntyneestä erehdyksestä
Tämä saattaa olla nyt pirujen maalailua seinille, mutta tarkoittaako tuo lause, että Minttis on poliisin luona kertonut ympäripyöreitä ja alkanut vihjaamaan, että hänen puheitaan on tajuttu väärin. Että Elisa vanhempineen on kyllä ollut olemassa, mutta hän ei oikeasti koskaan kirjoittanut Elisasta ja on alussa kyllä antanut mielestään hyvin ymmärtää tarinan olevan täysin fiktiivinen eikä liittyvän Elisaan, mutta hänet on tajuttu väärin? :roll:
Luultavasti. Samoin poliisi puhuu "osin fiktiivisestä" tarinasta eli toistaiseks ainakin tilanne on se, että Elisan ei ole todettu olevan täyttä kuvitelmaa vaan perustuu johonkin. Ja näinhän se varmasti onkin että johonkin perustuu, jostain ammentaa sitä tarinaa.. Näkisin että täyttä valetta tässä on tuo että Elisan isä olisi ollut (kirjailijan itsensä) kiusaaja koulussa, vanhempien kirjoitukset ja "aidoiksi" väitetyt päiväkirjan sivut. Eilen sitä jo pyörittelin että meneekö rikollisen puolelle jos keksittyinä hahmoina promoaa ja mainostaa kirjaa blogissa.. En tiedä meneekö. Kirjoittaja on selkeästi toiminut väärin mutta rikoksen todistaminen voi olla vaikeampi juttu, aika harmaalla alueella kuitenkin liikutaan.
irmuska
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja irmuska »

Arlene kirjoitti:Kävin lukemassa tuon hänen omalle sivulleen laittamansa "ensialkujulkilausuman", myöhemmin pitäisi tulla toinen, mutta ei ole ainakaan vielä tullut.
Siellä oli eräs kommentoinut, että M.V. oli kuulemma laittanut englanninkielisen käännöksen "ensialkujulkilausumasta" (!). Kommentoija totesi, että ei kyllä ylitä Reutersin julkistamiskynnystä jonkun kusettavan omakustannekirjailijan lausunto...
Tarkoittanet tätä:
Kirjailija Minttu Vettenterä
21 tuntia sitten via matkapuhelin
Julkinen lausuma (tulen antamaan vielä lausunnon tänään, mutta tämä näin ensialkuun): Koska media teki tänään minun nähdäkseni totaalisen pohjanoteerauksen kyttäämällä minua Kanta-Hämeen aluesairaalan pihalla valo- ja videokuvaten tullessani ultraäänestä ja lisäksi Elisa-keissin ohella tuntui kovin kiinnostavan perheemme yksityisasiat, joiden ei pitäisi kuulua yhtään kenellekään ulkopuoliselle, en aio ottaa osaa tämän hetkiseen keskusteluun aiheesta - nyt meni media asteen verran liian pitkälle.

Poliisi on ilmoittanut selvittävänsä onko petosta tapahtunut. Mahtaakohan JPK saada kunnian olla ensimmäinen fiktiiviseksi kerrottu kirja, josta tällaiset tutkimukset on saatu käyntiin? Päätöstä odotellessa.
Ja ei, sitä jatko-osaa ei ole edelleenkään näkynyt. Pikaisesti kurkkasin kommenttiketjua tuossa lausumassa ja silmiin ei, ainakaan äkkiseltään, osunut yhtäkään minttiksen vastakommenttia kyselyihin, pohdintoihin jne. Taitaapa olla niin että minttis tekee kaikkensa pitääkseen asiansa ja persoonansa esillä. Miksi sitä muuten jatkuvasti lausuntoja naamiksen sivuille laittelisi...
"Sinä olet aivan liian tyhmä analysoimaan mitään, joten jätä se suosiolla älykkäämmille ihmisille."
Nooruska
Michael Knight

^ Mulle tuli tosta sellanen rivien välistä viesti, että: "Olisin antanut jonkinlaisen julkilausuman tähän tapaukseen, mutta sitten media kohteli minua näin joten kiittäkää/syyttäkää nyt mediaa, kun jäätte ilman sitä lausumaa!" Tollanen perinteinen tapa kohdata ja hoitaa asioita, samaa tavataan ala-aste ikäisillä herkemmän puoleisilla lapsilla. :roll:
irmuska
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja irmuska »

Tämä on täysin itseni toistoa, ja monen muunkin, mutta en tod voi käsittää miksi edelleen niin moni mm tuolla EEhen liittyvissä (Ei Kiusata, Enkeli-Elisa, Kirjailija Minttu Vettenterä) naamisryhmissä jaksaa hokea sitä että ei sillä nyt ole mitään merkitystä vaikka minttis olisikin valehdellut Elisan, Miksun ja Riikan olemassaolon tai vaikka hän olisi itse kirjoittanut kaikki blogit ja päiväkirjat ja kaikki kun TARKOITUSHAN OLI HYVÄ! :shock: Muistutuksena mm tämä Elisan isän, Miksun, blogitekstin pätkä:
Mulle Minttis on aina selviytyjä. Mä en ollu niitä pahimpii kiusaajii, mut mä olin mukana. Mä tiedän, et Minttiksellä oli kovaa koulus ja kovaa sen jälkeenkin, mut nyt se loistaa. Mä oon tutustunu moneen Minttiksen kaveriin ja kaikki on samaa mieltä. Siinä on ihminen, jolle voi sanoo mitä tahansa ja se saa huonoimmanki päivän näyttämään paremmalta. Meistä jokaisella pitäs olla oma Minttis (mä tiedän Minttis, et sä murmutat siel nyt, se kuuluu tänne asti). Pistäkää nimi mieleen. Tästä tytöstä me tullaan vielä kuulemaan, iha niin ku Juha Tapio laulaa." Koetanpa löytää vielä linkinkin sinne...
"Sinä olet aivan liian tyhmä analysoimaan mitään, joten jätä se suosiolla älykkäämmille ihmisille."
Vastaa Viestiin