Enkeli-Elisan tapaus

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
kanelia
Armas Tammelin

Re: Enkeli-Elisan tapaus

Viesti Kirjoittaja kanelia »

MissHolmes kirjoitti:Iltalehti toukokuussa 2010:
Onneksi mieheni Ari soitti kriisikeskukseen niin monta kertaa, että lopulta sieltä luvattiin, että kotiimme tulisi käymään kaksi kriisityöntekijää. Heidän käyntinsä jälkeen aloimme saada kotipalvelulta apua kaksi kertaa viikossa. Kotipalvelun ihmiset lähtivät lasten kanssa pihalle, imuroivat tai laittoivat ruokaa. Sillä välin minä pystyin nukkumaan tai vain olemaan.
Siinä ilmeisesti vastaus monen ihmettelemään kysymykseen, että miten MV:llä on ollut aikaa elää kaksois-, kolmois- vai oliko se nyt neloiselämää netissä.

Hyvin kirjoitettu artikkeli kyllä - huomaa, ettei MV:n itsensä kirjoittama.
irmuska
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja irmuska »

Olikohan tämä jo linkitetty tänne?
Petos nimeltä Enkeli-Elisa

Tarinassa kerrottiin, että 15-vuotias tyttö teki itsemurhan koulukiusaamisen seurauksena. Tarina liikutti monia. Se sai ihmiset ajattelemaan ja kertomaan omia tarinoitaan. Itselleni "Enkeli-Elisa" OLI tärkeä.

Itse yritän kertoa tarinaani, menneisyyden haamuja. Yritän avata ihmisten silmiä. Minua ei koskaan uskottu. Kukaan ei uskonut mun mustelmia ja muita ruhjeita, mitä tuli koulukiusaamisesta. Kukaan ei uskonut, kuinka mä kärsin ja kiduin.

On hienoa, että koulukiusaamisesta puhutaan. Mutta miksi se pitää tehdä näin? Keksimällä tarinaa jostain ihmisestä jota ei ole? Meitä on niiiiiiiiiiiiin monia nuoria, jotka kärsivät tälläkin hetkellä. On niin monia aitoja oikeita tarinoita!

Aikaisemmin oli vaikea saada aikuisia ymmärtämään, että koulukiusaaminen voi olla oikeasti todella vakavaa. (Tosin kaikki kiusaaminen on vakavaa) Mutta kuka enää uskoo? Kuka enää uskoo ketään nuorta joka kärsii koulukiusaamisesta? Kuka puuttuu, kun ei enää uskota?

Onko meiltä kiusatuilta viety viimeinenkin mahdollisuus selvitä? Vedetty "matto" jalkojen alta, kuka jaksaa enää taistella, jos se menee siihen, ettei uskota? Tai kuinkakohan moni nuori tällä hetkellä ajattelee "Teen saman kuin 'Elisa', silloin ihmset välittää musta vihdoinki"?

Anteeksi avautuminen. Olen vain niin vihainen. Haluan kysymyksiini vastauksia.
Ottaako kirjailija vastuulleen sen jos tälle lapselle tapahtuu jotain?
elli72
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Tämä nyt on ihan juorulehdestä, mutta herättää ainakin itsessäni ajatuksia. Jos avioeroa on haettu oikeasti joulukuussa, niin olisikohan käynyt niin, että puoliso on saanut tarpeekseen tästä kusetuksesta. Mutta toisaalta miksi puoliso on sitten muutaman kuukauden päästä ollut mukana perustamassa yhdistystä? Avioerohakemuksen jälkeinen harkinta-aika on myös jo ohi, mutta ehkä se tässä vaiheessa herättäisi liikaa kysymyksiä ihmisille. Olisi kiva tietää onko avioeroa todella haettu ja onko hakemus yhä vireillä?

Mintun profiilissahan oli parisuhteena ihan muuta, jos vauvapalstaan on uskominen. Vai onko tämäkin kaikki osaa suurta suunnitelmaa. On jo talvella varauduttu siihen, että ihmisillä on spekuloitavaa jos vedätys paljastuu. Näillä kaikilla jutuilla kun Minttu yrittää selkäesti saada ihmisten ajatukset pois itse petoksesta.

http://www.seiska.fi/viihdeuutiset/_a43 ... +raskaana/

Enkeli-Elisan kohukirjailija: Avioero ja raskaana!HOT OR NOT? Kerro kaverilleKommentoi26.7.2012 8:10 / KUVA SEISKA Minttu Vettenterä haki joulukuussa avioeroa miehensä kanssa. Enkeli-Elisasta kirjoittanut Minttu Vettenterä, 33, on parhaillaan raskaana.

Ihan unelmaa ei Mintun elämä silti ole, sillä Minttu on hakenut avioeroa joulukuussa miehensä kanssa. Lisäksi petoksesta epäillyn kirjailijan elämää varjostaa rikostutkinta. Lisää tuoreessa Seiskassa!

Tästä Enkeli-Elisassa on kyse

Enkeli-Elisan tarinassa on Mintun mukaan kyse siitä, että teini-ikäisen tyttönsä menettäneet vanhemmat alkoivat kirjoittaa surustaan Enkeli-Elisa-blogia. Isä pyysi avukseen tuttavansa, kirjailija Minttu Vettenterän, joka lupasi kirjoittaa aiheesta kirjan.

Kesäkuussa 2012 syntyi omakustanne Jonain päivänä kaduttaa, joka on tarina tosielämän henkilöstä, Elisasta, joka teki itsemurhan 15-vuotiaana. Tytön päiväkirjamerkintöjen perusteella suurin syy itsemurhan tekemiseen oli koulukiusaus.

Tapaus on saanut paljon mediahuomiota ja herättänyt keskustelua sosiaalisessa mediassa. Poliisi epäilee Minttua petoksesta. Oliko Enkeli-Elisan tarina sittenkin keksitty, vaikka Minttu on toisin markkinoinut?
Magenta
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Magenta »

elli72 kirjoitti:Vai onko tämäkin kaikki osaa suurta suunnitelmaa. On jo talvella varauduttu siihen, että ihmisillä on spekuloitavaa jos vedätys paljastuu.
Epäilen, että Minttis olisi suunnitellut näin tarkkaan. Saanut vaan tällaisen kuningasidean, ja se onkin ottanut sitten yllättäen tuulta alleen julkisuudessa, ja Minttis on sitten tempautunut siihen mukaan ja hypetys on ruokkinut itse itseään. Ei ollut vaan varautunut siihen, että tosielämässä todellakin voidaan kysellä taustoja ja todenperäisyyksiä, ja että tosielämä ja muut ihmiset ei toimi Minttiksen mielen mukaan. Marttyyriasenne on mielestäni ihan tarpeeton.

If you can't stand the heat, get out of the kitchen :wink:
Nooruska
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Ei mikään maailman hehkein kuva tuossa Seiskan uutisessa. :D

Onkohan tuo nyt niitä kuvia, joista se Minttis niin vittuuntuneena tilitti? Kuinka häntä oli kuvattu siellä minkä-lie mammaklinikan pihalla? Jos on niin ilme on kaikkee muuta kuin vihainen.
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
Willow
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Willow »

Ilmeisesti tuo avioeroväite liittyy irmuskan aikaisempaan postaukseen, jossa Minttu kertoi seuraavaa:
irmuska kirjoitti:Julkinen lausuma (tulen antamaan vielä lausunnon tänään, mutta tämä näin ensialkuun): Koska media teki tänään minun nähdäkseni totaalisen pohjanoteerauksen kyttäämällä minua Kanta-Hämeen aluesairaalan pihalla valo- ja videokuvaten tullessani ultraäänestä ja lisäksi Elisa-keissin ohella tuntui kovin kiinnostavan perheemme yksityisasiat, joiden ei pitäisi kuulua yhtään kenellekään ulkopuoliselle, en aio ottaa osaa tämän hetkiseen keskusteluun aiheesta - nyt meni media asteen verran liian pitkälle.
...

Mulle itselleni koko Elisa upposi kuin väärä raha. Mä en osannut epäillä mitään. :oops: Kirjankin tilasin, ennakkoon vielä, tosin kahden lapsen äitinä en ole siihen ehtinyt paneutua, se on ollut toisaalla luvun alla. Kai se jossain vaiheessa pitää lukea kun tuli kerran tilattua.

Jännityksellä edelleen odottelen Mintun todistuksia ja lausuntoja, vaikka liekö noita tulee. Vähän jäi paskan maku suuhun koko hommasta mutta en mä yöuniani ole tämän takia menettänyt 8)
Magenta
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Magenta »

Nooruska kirjoitti:Ei mikään maailman hehkein kuva tuossa Seiskan uutisessa. :D

Onkohan tuo nyt niitä kuvia, joista se Minttis niin vittuuntuneena tilitti? Kuinka häntä oli kuvattu siellä minkä-lie mammaklinikan pihalla? Jos on niin ilme on kaikkee muuta kuin vihainen.
Any publicity is good publicity? Jos kirjoittaa koko omansa ja perheensä elämän nettiin kaiken kansan luettavaksi, niin sitten jälkeenpäin on vähän turha narista, että perheemme yksityiselämä ei kuulu kenellekään...
Nooruska
Michael Knight

^ Jep. Voisin jopa väittää Minttiksen olevan iloinen tuosta "paparazzi-julkisuudestaan". Tietenkin pitää sitten lasten takia vähän nurista siitä yksityisyyden suojasta.
debbie

Viesti Kirjoittaja debbie »

Toivottavasti sitä päivää ei sentään tule, jolloin "kohukirjailija" poseeraa jonkun Oho-lehden keskiaukeamalla "rohkeissa kuvissa" :shock:
Tietynlainen media kun tykkää tasapainottomista naisihmisistä..
Paikalla
Luupää
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Luupää »

Arlene kirjoitti:
Luupää kirjoitti: – Tämä nyt on tosiseikka, että kun tällainen ilmoitus tehdään, siihen pitää joku rikosnimike kirjata.
Eikös poliisi alkanut ihan omasta aloitteestaan, yleisen edun nimissä, tutkia tätä juttua?
Minultako kyselet? Tuo on kuule ote postaamastani lehtiuutisesta ja sen mukaan Vettenterän lausuma. Se ei siis ole minun kirjoittamaani tekstiä vaikka sellaisen käsityksen tuosta sinun lainausrääpimisestäsi saa.

Täysin tyhjänpäiväiseen kysymykseesi voin vastata että katso mitä ketjuun on aiemmin kirjoitettu. On avartava lukukokemus. Siitä jos osankaan muistaa niin ei tarvitse kysellä jo moneen kertaan esillä olleita asioita. Tai lue vaikka se rääpimäsi uutinen muiltakin osin, siitäkin se selviää jo.

Tässä repostelemasi juttu kokonaan vielä kerran. Selvyyden vuoksi. Ja pliis, säästä meidät tällä kertaa harhaanjohtavilta lainauksiltasi ja "nerokkailta" kysymyksiltäsi.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/371355 ... aa+turhana
Enkeli-Elisan kirjoittaja pitää tutkintaa turhana
Kotimaa | Turun Sanomat 06:00

Poliisi epäilee Enkeli-Elisan tarinan kirjoittajaa petoksesta. Kanta-Hämeen poliisi päätti esitutkinnan aloittamisesta kuultuaan tarinan kirjoittanutta Minttu Vettenterää maanantaina. Vettenterä kommentoi poliisin petosepäilyä vähäsanaisesti Turun Sanomille tiistai-iltana.

– Tämä nyt on tosiseikka, että kun tällainen ilmoitus tehdään, siihen pitää joku rikosnimike kirjata. Se nyt on tässä tapauksessa petos. Ei siinä tosiaan mitään sen ihmeellisempää ole.

Vettenterä kertoo, ettei hänellä ole minkäänlaista tietoa siitä, miten pitkään tapauksen tutkinta kestää.

– Poliisi nyt tutkii ja selvittää tätä asiaa, ja minä olen sen puolesta ihan hyvillä mielin. Mielestäni on surullista, että tällaiseen tarvitsee voimavaroja käyttää. Mutta poliisi tutkii, kun ilmoitus on kerran tehty, Vettenterä toteaa.

Hän kokee tapauksesta nousseen mediahuomion ahdistavaksi.

– Esimerkiksi tämä päivä oli medialta rimanalitus, hän toteaa ja kertoo joutuneensa tiistaina toimittajan, valokuvaajan ja videokuvaajan piirittämäksi ollessaan hoitamassa henkilökohtaisia asioitaan.

Poliisin rikosepäily liittyy kirjan markkinointiin. Poliisi selvittää, onko markkinoinnissa annettu valheellista tietoa. Esitutkinnassa selvitetään myös, onko kirjailija hyötynyt mahdollisesti syntyneestä erehdyksestä taloudellisesti.

TS
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta tai artikkeli siirtyy maksumuurin taakse tai sen lukemiseen vaaditaan rekisteröityminen. Tai jotain.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

elli72 kirjoitti:Jos avioeroa on haettu oikeasti joulukuussa, niin olisikohan käynyt niin, että puoliso on saanut tarpeekseen tästä kusetuksesta. Mutta toisaalta miksi puoliso on sitten muutaman kuukauden päästä ollut mukana perustamassa yhdistystä? Avioerohakemuksen jälkeinen harkinta-aika on myös jo ohi, mutta ehkä se tässä vaiheessa herättäisi liikaa kysymyksiä ihmisille. Olisi kiva tietää onko avioeroa todella haettu ja onko hakemus yhä vireillä?
Minua eivät tämänkaltaiset ihmisten yksityisasiat noin yleisesti kiinnosta, enkä usko niiden suoranaisesti liittyvän tähän asiaan, mutta vastaan kuitenkin: raskaus on tainnut muuttaa avioerosuunnitelmia.

Tuohon Arlenen kysymykseen: minunkin käsittääkseni poliisi tutkii juttua yleisen edun nimissä, eikä siis minkään erillisen ilmoituksen takia. Vaikkakin olen ymmärtänyt myös, että poliisi on saanut yhteydenottoja E-E:n tapauksen tiimoilta.
Kummallista vähättelyä "kirjailijalta" selittää, että rikosnimike nyt vain "sattuu" olemaan petos :D
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Joo, kun minä nyt vaan kummastelen miksi M.V. puhuu ilmoituksesta. Vai onko lehdessä väärin siteerattu harrastajakirjailijaa. :?:
Tulee vaan tunne, että M.V. koettaa johdatella harhaan :? .
Nooruska
Michael Knight

Minua eivät tämänkaltaiset ihmisten yksityisasiat noin yleisesti kiinnosta, enkä usko niiden suoranaisesti liittyvän tähän asiaan, mutta vastaan kuitenkin: raskaus on tainnut muuttaa avioerosuunnitelmia.
Onkohan Minttis turvautunut siihen vanhimpaan keinoon pitää mies itsellään keinolla kuin keinolla, tulemalla raskaaksi. :wink:
Carambola
Alokas

Viesti Kirjoittaja Carambola »

Tein rikosilmoituksen tuossa muutamia viikkoja sitten herjaavista, loukkaavista viesteistä mitä Minttu sai osakseen eri palstoilla sekä fb:ssä. Eilen tuli kirje poliisilta,( koska kyseessä on asianomistajarikos ) että Vettenterä ei vaadi asiasta rangaistusta.

Tämä oli taas yksi merkki siitä, että juttu on valhetta. Meinaan, jos Enkeli-Elisa olisi totta, ainakin mä olisin sen rikosilmoituksen tehnyt ja ajat sitten todistanut puhuvani totta..
Arska
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Arska »

Arlene kirjoitti:
Luupää kirjoitti: – Tämä nyt on tosiseikka, että kun tällainen ilmoitus tehdään, siihen pitää joku rikosnimike kirjata.
Eikös poliisi alkanut ihan omasta aloitteestaan, yleisen edun nimissä, tutkia tätä juttua?
Petos ei ole asianomistajarikos, joten rikosilmoituksen on voinut tehdä vaikkapa asiaa tutkinut poliisimies. Tai sitten esitutkinta on aloitettu ilman rikosilmoitusta mutta epäillyksi rikokseksi poliisin tietojärjestelmään nimeltä rikosilmoitusrekisteri on kirjattu petos.
Carambola kirjoitti:Tämä oli taas yksi merkki siitä, että juttu on valhetta. Meinaan, jos Enkeli-Elisa olisi totta, ainakin mä olisin sen rikosilmoituksen tehnyt ja ajat sitten todistanut puhuvani totta..
En jaksa uskoa että poliisi lähtee erikseen asianomistajalta kyselemään, että netissä sanottiin pahasti, vaaditko rangaistusta.
Vastaa Viestiin