Tästä aiheesta linkkasin tänään mielenkiintoisen jutun tänne.Einsatzgruppen kirjoitti: Tosiaan täytyy olla todella paranoidinen ja yksinkertainen että uskoo, että Suomessa eri yksityisten tahojen lehtitalot, sähköiset viestimet ja meidän kaikkien omistama YLE ovat jossain salaliitossa ja peittelevät väestöltä totuutta yhdessä
Tässä se vielä kerran:
Kaipaisin ns. luotettavan median toimittajien avointa keskustelua
23.10.2016 04:11 Pertti Lindeman
Suomen valtamedian päätoimittajat julkaisivat viime keväänä yhteisen kirjoituksen ”valemediaa” vastaan ja tukien omia mediajulkaisujaan.
Suomessa, lehdistövapauden kehdossa, ei voi olla niin, että päätoimittajat sanelevat omassa ”päätoimittajien kerhossaan” uutisten sisällön. Se ei ole mediavapautta.
Olen nyt yli puolivuotta odottanut Suomen eri medioiden toimittajilta omaa riippumatonta julkilausumaa, että miten vapaasti Te saatte käyttää omaa ammattitaitoanne kirjoittaa ja julkaista omia näkemyksiänne?
Olen odottanut, että Te arvoisat toimittajat kirjoittaisitte omat kokemuksenne ja näkemyksenne, niin päätoimittajienne, mediatalojenne ja mediakonsernienne ohjauksesta omassa työssänne. Haluaisin tietää, en vain minä, että miten paljon mediatalot ohjaavat toimittajien työtä?
Haluaisin lukea edes yhden ammattitoimittajan arvion oman työnsä vapaudesta kirjoittaa omia näkemyksiään ”luotettavassa mediassa”. SOME:ssa ja näissä blogeissa me blogistit saamme kirjoittaa vapaasti, kun emme loukkaa ketään henkilökohtaisesti. Emme kirjoita ja kiihota kansanryhmiä tai vähemmistöjä kohtaan. Eli noudatamme kohtuullista suvaitsevaisuutta kaikkia kansalaisia kohtaan. Sen pyrin itse pitämään myös mielessäni. Jos Uuden Suomen toimitus poistaa jonkun blogini, niin olen siitä kiitollinen, sillä itse en ole ymmärtänyt sitä kirjoittaissani blogiani.
Haluaisin tietää, että onko vielä tänään mediatalojen toimittajilla samat ohjeet, kuin oli 90-luvulla, kun minä yrittäjänä yritin saada julkaistua meidän näkemykset ja dokumentit yrityksemme, omaisuutemme ja kotiemme ryöstöstä, jonka teki valtoin hallussa ollut SKOP-pankki,. Silloin meidän tieodottamisemme estettiin. Silloin SKOP:n johto oli suoraan yhteydessä eri tiedotusvälineiden päätoimittajiin ja kielsi meidän yrittäjien lehdistötiedotteiden julkaisun. Minulla on puhelunauhoite, jossa yhden tiedotusvälineen taloustoimittaja myöntää, että heihin on oltu yhteydessä puhelimitse, kun totesin hänelle, että meidän tiedottaminen on estetty. Sitä toimituksen ulkopuolelta tullutta kielto-ohjetta toimittajien piti noudattaa, että säilyttivät työpaikkansa.
Onko tämä sama käytäntö vielä olemassa, että ammattitoimittajien riippumaton ja puolueeton toiminta on estetty päätoimittajien ja/tai mediatalojen toimesta?
Onko jälleen tämä äärimmäisen tärkeä ja arvokas kysymykseni lehdistövapaudesta sellainen, joka halutaan vaieta Suomessa, joka on saavuttanut maailman mainetta riippumattomana ja puolueettomana tiedonvälityksessä?
Ovatko ne kansainväliset tilastot ja tutkimukset vain kansainvälisen tiedottamisen vääristeltyä ohjausta riippumattomuudesta, joka ei kuitenkaan ole todellista?
Toivottavasti ymmärrätte kysymykseni vakavuuden, sillä ns. luotettavan median toimittajat ovat kadottamassa luotettavuutensa, jos heidän puolueettomuuteensa ja riippumattomuuteensa ei voida luottaa. Seurauksen on se, että SOME:n luotettavuus lisääntyy ja ammattitoimittajien luotettavuus vähenee. Tämän asian olen saanut huomata niissä maissa, joissa elän, luen mediaa ja keskustelen median kuluttajien kanssa.
http://pelisuomi.puheenvuoro.uusisuomi. ... eskustelua