Kuten aiemmin totesinkin niin en vain ajattele onnettomuuksien aiheuttamia kuolemia ja henkirikoksia samaan kategoriaan. Onnettomuus ja tarkoitettu henkirikos ovat minusta eri asia. Ehkä sinä ajattelet asian toisinkin mutta se on toki sinun oikeutesi.MotiivitOn kirjoitti:Kuinka monissa näistä kuolemantapauksissa harrastusvälinettä on käytetty harkitsemattomalla tavalla ja jo nykyistä lakia rikkovalla tavalla? Molempien harrastusvälineiden kohdalla taitaa olla yli 99% kuolintapauksista. Onko sillä väliä mikä on syynä kuolemantapaukseen?
Ensinnäkin totean etten ole nyt mitään täyskieltoakaan hakemassa millekään aseelle. Meneillään olevien aselakien tiukennuksen puolesta kylläkin olen. Jos kerta jollakin aseella niitä kuolemaan johtavia onnettomuuksia tapahtuu jatkuvastikin niin sellaisen voisi sitten kokonaankin kieltää.MotiivitOn kirjoitti: Jos jokin asetyyppi aiheuttaisi kuolemaan johtavia onnettomuuksia jatkuvasti, niin sitä ei tarvitsisi kieltää. Mutta asetyyppi, jolla on mahdollista tappaa monta, vaikka niin tapahtusi äärimmäisen harvoin, on mielestäsi kiellettävä.
Ehkä ajattelisin asiasta hieman toisinkin ilman Jokelan ja Kauhajoen surullisia tapahtumia, mutta näiden jälkeen on tullut vain mieleen toivoa sellaisille aseille tiukempia lakipykäliä joilla on mahdollista toteuttaa juuri tuollaisiakin tekoja. En valitettavasti voi luottaa vain siihenkään ettei tällaiset teot olisi mahdollisia myöhemminkin. Täysin väärä ajattelutapa?
Jos aselakien tiukentamiseen liittyvistä mielipiteistäni saa edelleen tämänkaltaisia mielikuvia niin silloin kyse lienee siitä että laitat ns: "sanoja minun suuhuni" tai sitten kyseessä on jokin enemmän tai vähemmän tarkoitukseton väärinkäsitys.MotiivitOn kirjoitti: Toisaalta jos ajatellaan sinun näkökannaltasi, maanteiden raskaanliikenteen ajoneuvot ja varsinkin ADR-kuljetuksessa olevat ajoneuvot olisi ehdottomasti kiellettävä.
Ei välttämättä sen erilaisempi logiikka kuin että sinä nyt siis ajattelet että vaikkapa autot ennemminkin kieltoon kuin aseet, mutta minä taasen ajattelen ennemminkin toisinpäin. Nämä ovatkin niitä henkilökohtaisia näkökulmia joissa saakin olla eroja...MotiivitOn kirjoitti:Itse kieltäisin kyllä ensin ne värkit, mitkä tappavat kokonaismääräisesti eniten, jos kieltämään olisi pakko ruveta. Logiikkani on ilmeisen erilainen.
En olekaan koskaan harrastanut ampumista vaan totesin vain että olen kyllä ihan tarpeeksi ampuakin saanut. Mainitaan nyt vaikka esimerkkinä missä sitä on voinut tehdä, niin armeija.MotiivitOn kirjoitti:Minun on hyvin hankala uskoa puheidesi perusteella sinua entiseksi ammunnan harrastajaksi.