Kapteeni Kuuluisa
Tuomas Haapman on nouseva viihdenimi, jonka elämän tarkoitus on tehdä taviksista kuuluisuuksia. Mutta ihan aluksi Tuomas vie suomalaiset juhlimaan Itämerelle.
Hyvät lukijat, saammeko esitellä:
Tuomas Haapman.
Ette vielä tunne häntä, mutta jos kaikki menee kuten pitäisi, viiden vuoden päästä Haapmanin tuntee koko Suomi.
Silloin Haapmanilla on oma viihdeimperiumi: jättimäinen nettisaitti, pari lehteä ja oma lifestyle-televisiokanava. Lisäksi Haapman tunnetaan muotivalokuvaajana ja ilmiöksi nousseiden bileristeilyjen isäntänä.
Eikä Haapman keksi yhtään syytä, miksei kaikki menisi kuten pitäisi.
"Tämä saattaa kuulostaa itserakkaalta, mutta yleensä onnistun kaikessa, mihin ryhdyn, mitä tosissaan haluan ja mihin panostan", Haapman toteaa.
Ensimmäinen risteilyistä lähtee Turun satamasta jo nyt, lauantaina 4. toukokuuta. Sitä mainostetaan tapahtuman kotisivuilla "koko historian suurimpana festariristeilynä".
Haapman on vuokrannut Silja Lineltä laivan ja palkannut esiintyjiksi suomiräppäri Elastisen, drag-artisti Cristal Snow'n sekä - ehkäpä nimekkäimpänä värväyksenä - takavuosien huumoriduon Beats and Stylesin.
Yhdessä Filmiteollisuuden kanssaHaapman lanseeraa risteilyllä myös Suomen kaunein -kilpailun, jonka on tarkoitus haastaa Miss Suomi -kisat.
Vielä nyt Tuomas Haapman, 25, asuu vuokra-yksiössä Helsingissä.
Ja oikeastaan hän on toistaiseksi nimeltään Tuomas Hampaala - nimenmuutospaperit ovat vasta sisällä maistraatissa.
Haapmaniksi Tuomas on kutsunut itseään jo pari vuotta. "Sukumme nimi oli alun perin Haapman, mutta se suomennettiin sotien jälkeen", hän sanoo.
Haapmanin festivaaliristeily on nimeltään Kuuluisa-risteily. Nimi tulee yhteisöllisestä sivustosta, jota Haapman pyörittää osoitteessa
http://www.kuuluisa.fi.
Risteilyllä Haapman uskoo iskevänsä markkinarakoon.
"Festarikauden avaukset ja lopetukset silloin, kun niitä ei voi maissa järjestää. Ja mikä parasta, ihmisten ei tarvitse nukkua missään teltoissa", hän selittää.
Itseään hän ei pidä bilehirmuna. "Mutta kun suomalaiset kerran tykkäävät käydä bileissä, minun pitää antaa mitä kansa vaatii: Suomen parhaita bileitä."
Haapmanin työpiste on hänen yksiönsä sohvapöytä. Sillä lojuu kaksi järjestelmäkameraa, kaksi kännykkää ja kannettava tietokone.
Huhtikuisena iltapäivänä Haapman hioo uuden ilmaisjakelulehtensä taittoa. Lehden pitäisi lähteä painoon seuraavana päivänä.
Lanseeraus tapahtuu risteilyllä.
Lehdenkin nimi on Kuuluisa, ja sen on tarkoitus ilmestyä parin kuukauden välein. Avausnumeron painos on 30000 kappaletta, mutta jo toisessa numerossa painoksen pitäisi kasvaa jopa 70000:een.
"Se tulee olemaan mielettömän hyvännäköinen lehti, jossa on parempia kuvia kuin monessa muoti-, sisustus- tai matkailulehdessä Suomessa. Ja lehtemme on vieläpä ilmainen."
Tietokoneen näytöllä lehti ei vielä vaikuta kilpailijoiden tappajalta. Ulkoasu näyttää amatöörimäiseltä, ja sisältö...No, avausnumero tarjoilee muun muassa Oskari Katajiston kolumnin, entisen Salatut elämät -näyttelijän Tuomas Kytömäen elokuva-arvosteluja sekä Satu Ruotsalaisen laatimat horoskoopit.
Mutta tämä onkin vasta alkua. Haapmanin kaavailujen mukaan Kuuluisa-nimellä tullaan tuntemaan myös televisio- ja radiokanava, ehkä jopa baari.
Vielä nyt kaiken ydin on Kuuluisa-nettisivusto, jonka esikuvia ovat Haapmanin mukaan Facebook ja Irc-galleria. Sekavassa ja kielioppivirheitä vilisevässä palvelussa käyttäjät keräävät Kuuluisa-pisteitä, joiden perusteella heidät rankataan "kuuluisuusjärjestykseen".
"Kuuluisan ideana on tehdä uusia kuuluisuuksia. Ja kuuluisaksi päästäkseen pitää tehdä duunia: ei riitä, että ottaa Suomen suurimmat silikonit", Haapman määrittelee.
Kuuluisa.fi:n etusivulla on listaus palvelun sadasta "kuuluisimmasta" käyttäjästä. Haapman itse on toisena listalla, jolta löytyvät muiden muassa Martina Aitolehti, pornonäyttelijä Mr. Lothar, maalivahti Jani Hurme ja iso joukko entisiä Big Brother -kilpailijoita.
Toistaiseksi Kuuluisan nettiyhteisö on kerännyt rekisteröityjä käyttäjiä vasta noin 11000.
Mutta: "Suomen suurimpien saittien joukkoon pyritään totta kai. Jos ei ole tavoitteita, ei kannata mihinkään ryhtyäkään."
Haapman vaikuttaa ihan aidosti uskovan, että hän voi tehdä Suomeen uusia kuuluisuuksia. "Onhan MySpacesta noussut esille maailmantähtiä ja Mikseri.netistäkin löytynyt bändejä."
Haapman on jo ehtinyt kokeilla monenlaista.
"Tämän jutun lukijat varmaankin ihmettelevät, miten näin nuori tyyppi on ehtinyt tehdä niin paljon", hän uskoo.
Hän sanoo olleensa nuorempana vailla päämäärää. Kokki- tai puuseppäkouluista ei löytynyt omaa alaa.
"Olin hippi taiteilija, joka lähinnä maalaili kotona öljyväreillä. Noin pari vuotta sitten totesin, ettei elämää voinut jatkaa sillä tavalla. Oli alettava tehdä jotain, jos joskus haluan ison omakotitalon ja oman pihan."
Ennen ryhdistäytymistään Haapman kertoo vain "harrastaneensa kivoja juttuja".
Parikymppisenä Haapman perusti lapsuudenkaverinsa kanssa mallitoimiston. "Hänen kanssaan hommat eivät toimineet, ja minullekin saappaat olivat liian isot. Olin liian nuori."
Mallitoimiston ansiosta Haapmankuitenkin aloitti valokuvaamisen.
"Meillä oli palkattu valokuvaaja, joka otti ihan hirveästi rahaa. Joskus sitten kysyin, voinko kokeilla ottaa yhden kuvan", Haapman kertoo.
"Lopulta otin paremman kuvan kuin se ammattivalokuvaaja oli koskaan ottanut. Siitä se lähti: ostin kameran ja aloin treenata."
Haapman päätyi kuvaamaan mallitoimistoille testikuvia uusista malleista.
"Kuvasin aika hyvin. Vuoden ajan olin Suomen käytetyimpiä new face -valokuvaajia, mutta se oli vain sellaista kivaa hommaa", Haapman sanoo.
Eikä valokuvauksesta sitten tullut Haapmanin elättäjää.
"Tyypit ovat olleet vähän vihaisiakin ja kysyneet, miksen jatkanut - nyt olisin luultavasti ulkomailla kuvaamassa ja muuta. Mutta se ei vain sitten ollut mun juttuni."
Haapman löysi liikekumppanikseen Toni Korpinevan, joka otti mallitoimiston haltuunsa. Sivutuotteena kaksikko perusti muotilehti FinnFashionin.
"Nyt meille tuli manageri, joka alkaa viedä FinnFashionia ulkomaille: tavoitteena ovat Tokiot, New Yorkit sun muut. Ihan tarkkaan en näistä kuvioista tiedä, sillä markkinointitiimit ovat erikseen", Haapman sanoo.
"Jos alan itse miettiä ihan kaikkia asioita, mulla menee pää sekaisin."
Muotilehti, bileristeily, nettisivuja. On pakko kysyä: millä rahalla Haapman tekee bisnestään?
Tuloja hänellä ei viimeksi toimitetussa verotuksessa ollut.
"Kädestä suuhun", Haapman sanoo. Taustalla on kuulemma suomalainen liikemies, joka "ei halua nimeään julkisuuteen". Mutta hänen rahoihinsa ei ole vielä tarvinnut turvautua.
Tähän asti Haapman kertoo hankkineensa avustajia talkoohengellä - käytännössä hän on luvannut apureilleen osuuksia tulevista tuotoista.
Haapman on laskenut, että hänen projektinsa alkavat tuottaa rahaa kesän ja syksyn aikana.
"Helpompaahan minulla olisi ollut normaalissa duunissa. Minua on esimerkiksi pyydetty töihin moniin mainostoimistoihin, mutta 14-16 tunnin työpäivien jälkeen ei enää ehdi muuta."
Pieniä säröjäkin Haapmanin taustoista löytyy.
Kolme vuotta sitten hän esitteli verkkogalleriassa omanaan valokuvaa, jonka oli todellisuudessa ottanut hollantilainen valokuvaaja
Jochen van Eden.
"Omia kuviani käytettiin ilman lupaa jossain Cityn nettisivuilla. Halusin näyttää, millaisia juttuja netissä voi tapahtua", Haapman selittää nyt.
"Suomessa on ihan sikana kateellisia ihmisiä, jotka ovat yrittäneet meikäläistäkin mustamaalata. Ne, jotka oikeasti tekevät duunia, eivät jaksa lukea foorumeita", Haapman sanoo.
Maineestaan hän ei ole huolissaan.
"Porukat tietävät, että mä otan hyviä kuvia", hän uskoo. "Taidekuviahan mä olen kuvannut tosi kauan: mustavalkoisia filmille, helkutin makeita... Mua on monta kertaa pyydetty pitämään näyttelyitä, mutta aika ei duunin ohella riitä kaikkeen."
"Jossain vaiheessa voisi kuitenkin alkaa taas maalatakin."
Haapmanin suunnitelmille on helppo hymähdellä. Mutta saattaa olla, että viiden vuoden päästä ainakin osa Haapmanin liikeideoista on osoittautunut menestyksiksi.
Ja se on sanottava, että Haapmanin puheissa pilkahtelee nöyryyttä - ainakin jonkinlaista.
"Haluan tehdä asiat kunnolla, joten kaikkien projektien kohdalla en halua puhua aikatauluista mitään", hän sanoo.
Kolmekymppisenä Haapman toivoo asuvansa talvet etelässä. Suomessa Haapman omistaisi espanjalaistyylisen huvilan sopivan matkan päässä Helsingistä.
"Lööppeihin en tahdo, ja keltaiseen lehdistöön en halua antaa haastatteluja. Sen jälkeen paskaa puhuttaisiin joka puolella", Haapman uskoo.
Tavalliseksi palkkatyöläiseksi hän ei voi itseään kuvitella.
"Miksi tehdä rahaa muille, jos sitä voi tehdä suoraan itselleen?"
Suuret puheet, taustaa muotimaailmasta ja kehissä oma ilmaisjakelulehti. Onko Haapman uusi
Jussi Ahde?
"Ei varmaankaan, vaikka Jussi on hyvä tyyppi. Mokia sattuu kaikille, ja niistä pitää vain oppia. Meillä on tarkoituksena tehdä lehteä pidempään kuin vain pari numeroa."