Jutusta olisi voinut kopioida tännekin hieman pelkän öyhötyksen sijaan. Syyllistä onnettomuuteen ei Ylen jutusta löytynyt mutta ainakin seikat mitkä edesauttoivat auton katkeamista tässä kolarissa näyttäisivät löytyneen:
Yle kirjoitti:Savonlinnan kuolonkolarin portaalipylväs oli suojattu vajavaisesti, kerrotaan Väylävirastosta. Väylä, jolla onnettomuus tapahtui, on avattu liikenteelle vuosikymmen sitten, minkä jälkeen rakenteita koskeva ohjeistus on muuttunut. Jos pylväs pystytettäisiin nyt, se suojattaisiin kaiteella.
Savonlinnassa viikonloppuna tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli kolme ihmistä ja yksi loukkaantui vakavasti. Tämänhetkisten tietojen mukaan kolarissa henkilöauton eturengas osui ajokaistojen välillä olevaan katukiveykseen, auto lähti hallitsemattomaan luisuun ja törmäsi opastinpylvääseen kylki edellä. Törmäyksen seurauksena auto katkesi etuistuinten takaa.
Itä-Suomen poliisilaitoksen rikoskomisarion Harri Hauhian mukaan kyseiseen opastinpylvääseen ei ole aiemmin törmätty, ainakaan yhtä vakavin seurauksin.
Erilaisiin pylväisiin törmääminen on Hauhian mukaan tavallista, joten tapaus ei sinänsä ole poikkeuksellinen.
Kolarin pylväs tavallinen tukevarakenteinen portaalipylväs
Onnettomuuden opastinpylväs joudutaan poistamaan paikalta tilapäisesti, kerrotaan Keski-Suomen ely-keskuksesta.
– Törmäys oli raju ja vahingoitti pylvään rakennetta, minkä takia pylväälle suoritetaan tarkastus ja pohditaan, voidaanko se laittaa takaisin vai pitääkö se vaihtaa uuteen, kertoo Keski-Suomen ely-keskuksen maanteiden hoidon projektipäällikkö Harri Hyyryläinen.
Tiessä tai pylvään rakenteissa ei ollut Hyyryläisen mukaan mitään poikkeuksellista, mikä liittyisi viikonlopun onnettomuuteen. Kolarin pylväs oli tavallinen portaalipylväs, joka oli sijoitettu keskikorokkeen päälle.
– Pylväällä on raskaampi rakenne, koska se kannattelee ajoradan yllä olevia opasteita ja siihen kohdistuvat tuulikuormat ovat suuria, Hyyryläinen kuvailee.
Pylväiden rakentamisen ohjeistus muuttunut vuosikymmenessä
Teiden kunnossapidosta vastaa Väylävirasto, jonka ohjeistukset portaalipylväiden rakentamiseen ovat muuttuneet vuosien saatossa.
Väyläviraston tekniikka- ja ympäristöosaston johtajan Minna Torkkelin mukaan väylä on avattu liikenteelle vuonna 2012, joten portaalipylväs on jo vuosikymmenen vanha.
Torkkeli kertoo rakennuksen aikaisen ohjeistuksen olleen todella vanha, sillä se ulottuu jopa viime vuosituhannen puolelle. Hänen mukaansa ohjeistus muuttui pian pylvään rakentamisen jälkeen ja on kerennyt senkin jälkeen päivittyä.
– Samanlaista portaalipylvästä käytetään edelleenkin, mutta se sijoitetaan ensisijaisesti kaiteen taakse ja nykyään tämäkin pylväs sijoitettaisiin kaiteen taakse, Torkkeli sanoo.