Lainasin kirjoittamaani jälki-ketjusta tänne:
Jos murhaajan sijaintipaikka olisi Lahden yläpuolella, seisoen hajareisin, tai vaikka istuen, tämän (ala)vartalon päällä, olisi Lahden ja Auerin mahdollista olla näköyhteydessä toisiinsa?
Joka tapauksessa outoja repliikkejä, kun murhaaja käsittelee Lahtea (kursiivilla omat kommenttini):
Jukka: No vähä voit auttaakii. -> Oletettavasti Auerille jonka Lahti näkee, en keksi syytä olettaa, että olisi murhaajalle.
Jukka: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus). ->Puhuu enemmän itselleen? Pääsikö Lahti tässä polvilleen tai jopa seisomaan lattialle, joten murhamies olisi ensin siirtynyt pois hänen päältään?
Anneli: Lähtikse jo (kuuluu hiljempää kuin Jukan ääni). ->Eikö Auer olekaan näköyhteydessä murhaajaan?
Jukka: Tu(l)e auttaa. ->Koska Lahti pyytää uudelleen Aueria apuun, voi olettaa, että edelliseen pyyntöön ei vastattu (mikä ei tietenkään mikään ihme olekaan, jos paikalla oli murhamies tai jos Auer on tekijä).
Anneli: Mitäkö, pitääkö (huutaa raivokkaasti). ->Tämä voisi olla yhtä hyvin joko murhaajalle tai Lahdelle, koska ei tiedetä mitä Auer todella sanoo.
Jukka: Yök (yökkäilee, ähkäisy). ->Ilmeisesti tässä välissä murhaaja tekee eleen Auerin perään lähtemisistä/ ottaa muutaman askeleen Aueria päin.
Anneli: Viittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu). ->Auer juoksee murhaajaa karkuun etuovesta pihalle.
Repliikit Satakunnan Kansasta.
Ajettelin hakea turumurren ajastamasta selostuksesta, mitä hän on kommentoinut noihin edellisiin avunpyyntö ja kylhä nous -kohtiin, mutta en löytänyt kommentointeja ainakaan näistä allaolevista ao. pätkistä. Erillisessä tarkemmassa selvityksessä (alla jälkimmäinen 1:43 alkaen) ei kohtia ole kirjattukaan. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä turumurre ajattelet näistä Lahden repliikeistä, tai jos jossain muualla olet kommentoinut, voisitko vinkata missä?
turumurre kirjoitti:
1:43 Mä soitan poliisil,
siel pyydettii et... tm: ....pyydetti et linjaa ei saa sulkea.
- (tm: Missä A oli aikavälillä 1:43 - 3:41, kts lähempi erillinen selvitys siitä)
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 ?: (Mite mä pääse linjoi)
1:48 Uhri: (No vähä voit auttaakii).
- ?: (Kylhä nous) (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
-
1:51 Lähtikse jo?
1:52 Uhri: Tu(l)e auttaa.
-
1:54 (MITÄKÖ) (PITÄÄKÖ)
1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
1:55 Vittikö
- (juoksuaskelia)
- (oven aukaisu)
-
Missä A oli aikavälillä 1:43 - 3:41
musta=häkenauhalta
punainen=A: kuulustelu
sininen=turumurre
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
turumurre: n1:45 A antaa puhelimen lapselleen ja lähtee menemään hiipimällä olohuoneen poikki takkahuoneeseen päin.
1:51 Epäilty: Lähtikse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)
Kuulustelu 2.12.2006:
Mä menin sinne olohuonee niin pitkälle, et mä näin heijät...
turumurre: A on hiipinyt olohuoneen lähes perälle (maton seutuville) ja sanoo pelkäävällä äänellä; ’lähtikse jo’. n 1:52 A on edennyt vielä hivenen siihen maton keskelle (pohjapiirros; parimetriä takkah/mh oviaukosta, ei pidemmälle juur voikkaan lasinsirpaleiden takia) ja on nyt näköyhteydessä. Tuijottaa pari sekuntia ja huutaa raivokkaasti.
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
turumurre: ’Pitääkö’ (huutaa surmaajalle)
Kuulustelu 2.12.2006:
Mä, voi olla, et mä huusi siinäki kohtaa jotain, et mitä sä teet ja lopeta tai jotain tämmöst. jotain mä muistan et mä huusi hänel, mut mä en muista mitä, jotain tämmöst.
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
Kuulustelu 2.12.2006:
...ja sit tää, kun mä tuli siihe näköyhteytee ni tää mies siel hyökkäs mua kohti.
turumurre: Surmaaja tekee ’hyökkäysliikkeen’ A:ta kohden, A pelästyy ja kiroilee ’Vittuko’.A lähtee tässä juoksemaan kohti ulko-ovea, ja ’sivuttaa’ puhelimen;
Äänilabran lausunnon mukaan: ”Askeleet kuullostavat siltä, että ne on tuotettu lähellä puhelinta niin, että ne tulevat ensin lähemmäs ja loittonevat sitten”; Eli olohuoneen perältä, puhelimen ohi, ensin tuulikaappiin, jonka ovi on auki.
Kuulustelu 2.12.2006:
Joo, no sit mä juoksin sinne tota kuistille. Mietin, et mitä mä nyt tee. En mä voi tästä lähteä, lapset o siel sisällä, mihkää lähteä ja ei mul edes avainta ollu, ni mä kurkkasi sinne takasi, siel ei näkyny mitää. Mä meni sisää, hän oli menny sit takasi sinne. Mä luule, et siin oli se puhelin ... auki, ma meni sit takasi puhelimee. Mee (Lapsi) oli kans vähä aikaa siin puhelimes päivystämäs, et jos siel sanotaa jotai.
turumurre: A avaa ulko-oven ajassa n.1:58-1:59, jättää oven auki, menee ulkopuolelle kuistille, ei voi kuitenkaan paeta kauemmas, lapset sisällä jne. Katsoo takaisin tuulikaappiin ajassa 2:03. (Surmaaja ei takkahuoneesta poistunut, teki vain uhkaavan hyökkäys liikkeen)
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.