POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Mihin suuntaan on polku uhrikuvassa?

Äänestys päättyi Ti Heinä 07, 2009 4:13 pm

VASEMMALLE
15
60%
OIKEALLE
10
40%
 
Ääniä yhteensä: 25

pasi
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 10:58 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja pasi »

Sariola kirjoitti:Tietysti asema katsotaan kartalta, tai tarkemmin sanottuna siitä korjatusta piirroksesta, jossa tuo matalan alueen virhe on korjattu. Ei siitä kartasta, jossa tuo virhe on korjaamatta.
Tietenkin, mutta mihin perustuu teltan siirto projektiotasoa pitkin? Projektio ei ole siirtämistä vaan kuvaamista, esim. karttapiiroksen tapauksessa suorakulmaisen koordinaatiston kaksiulotteiselle tasolle.

Sariola ei tietenkään ryhdy sellaisiin (ajatus)kokeisiin, joiden tuloksena voisi olla edes lievä epäluulo Sariolan menetelmien ja tulosten luotettavuutta kohtaan, mutta kehitänpä siitä huolimatta hieman tuota aiemmin esittämääni mattotehtävää edelleen. Lattialla on siis matto, ja oviaukon karmien väliin n. 20 cm:n korkeudelle on pingotettu naru tai vastaava. Sijoitetaan kaksi mallintajaa sellaiseen tarkastelupaikkaan, josta karmilinjaa kuvaava naru ja maton pääty (kutsuttakoon sitä tässä 'itäpäädyksi') näyttävät olevan kohdakkain. Asetelma vastaa siis täysin sitä, jolla Sariola on aikanaan määritellyt teltan itäpäädyn paikan ja asennon puulinjan suhteen Jermokuvasta.

Oletetaan, että näiden kahden mallintajan tehtävänä on piirtää asunnon pohjapiirros, jossa näkyy maton sijainti, ja että mallintajat saavat tarkastella asetelmaa vain siitä paikasta, josta katsomalla karmilinjaa kuvaava naru ja maton itäpääty näyttävät olevan kohdakkain. Mallintajat määrittelevät maton sijainnin karmilinjan suhteen seuraavasti:

Mallintaja 1 toteaa, että koska karmilinjaa kuvaava naru on 20 cm:n korkeudella maasta ja maton itäpääty puolestaan maassa, karmilinjaa kuvaava naru, ja samalla karmilinja, on lähempänä tarkastelupaikkaa kuin maton itäpääty. Pohjapiirrosta varten hänen täytyy selvittää, missä kohdassa karmilinja leikkaa maton pinnan. Niinpä Mallintaja 1 projisoi karmilinjaa kuvaavan narun maton pinnalle (oletetaan, että lattia on suora ja muodostaa tason, jolle pohjapiirros laaditaan) ja toteaa projektioviivan jakavan maton pinnan puoliksi. Saamansa tuloksen perusteella Mallintaja 1 piirtää maton pohjapiirrokseen siten, että puolet maton pinnasta on karmilinjan itäpuolella ja puolet länsipuolella.

Mallintaja 2 toteaa, että koska karmilinjaa kuvaava naru on 20 cm ilmassa ja näyttää olevan maton itäpäädyn kanssa kohdakkain, kyseessä on näköharha, jonka seurauksena matto näyttää olevan liikaa idässä. Pohjapiirrosta varten Mallintaja 2 projisoi narun maton pinnan tasolle ja siirtää mattoa länteen saman verran kuin narukin näyttää siirtyvän. Lopputulos on, että tarkastelupaikasta katsottuna naru ja maton itäpääty näyttävät edelleen olevan kohdakkain. Saamansa tuloksen perusteella Mallintaja 2 piirtää pohjapiirroksen siten, että maton itäpääty kulkee karmilinjaa pitkin.

Kumpi Mallintaja piirsi maton pohjapiirrokseen oikein?
pasi
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 10:58 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja pasi »

Sariola kirjoitti:Voin vakuuttaa awalle, että vaikka awa on käynyt usein paikalla, niin [teemun yhdistelmäkuva] on kauniistikin sanottuna "susi". Monessa suhteessa.
Tämän laadukkaampaa kritiikkiä Sariola ei ole koskaan pystynyt esittämään teemun yhdistelmäkuvaa vastaan. Uskokoon siis Sariolan vakuutteluja ken tahtoo.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kuva

Teemun kuvaa koetettu korjata, niin että teltan paikka tulee lähemmäs oikeaa paikkaansa.

TEEMUN HANKIKUVA

Moni katselija on perustanut näkemyksensä tähän Teemun ottamaan valokuvaan. Tässä on yhdistetty kaksi valokuvaa, 1. maisema teltalta etelään ja 2. ns. uhrikuva. Tämä Teemun kuva ei ole oikein onnistunut, ja tässä olen siirtänyt teltan aluetta länteenpän, valitettavasti kuvaa ei voinut pyöräyttää vaakatasossa vastapäivään kuten olisi tarvittu. Tällä tavalla on saatu teltan aluetta vähän paremmin omalle paikalleen, mutta kuva on silti vieläkin virheellinen.

1. Maisemakuvan suuntaus on lähellä "Lavastuskuva etelään" kuvan suuntausta. Tämä lavastuskuva etelään on otettu aivan eri suuntaan kuin ns. uhrikuva. Siinä on ensimmäinen suuri virhe. Moottoripyörä pitäisi tässä kuvakulmassa kääntää polun suuntaiseksi. Uhrikuvan ottaja on seissyt reilusti enemmän lännessä päin ja ottanut kuvansa paljon enemmän vasemmalle kuin mitä on tässä kuvassa tapahtunut.

2. Perusolettamus on ilmeisesti ollut, että nuo kaksi kuvaa on otettu suunnilleen samaan suuntaan, siis "uhrikuva" ja "lavastuskuva etelään". Se on väärä olettamus. Ne kuvat on otettu aivan eri suuntiin.

3. Tätä kuvaa ei saa korjaamallakaan muistuttamaan "uhrikuvaa", poikkeaa siitä alunperin liian paljon.

Tämän kuvan tekijä on epäonnistuneesti yhdistänyt kaksi kuvaa. Maisemakuvan kuvaussuunta on kovin outo, jos tavoitellaan uhrikuvan kuvaussuuntaa. Meille kaikille sattuu myös virhearviointeja, niin minullekin. Tämä Teemun arvio on mielestäni ollut väärin.
pasi
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 10:58 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja pasi »

Sariola kirjoitti:Teemun kuvaa koetettu korjata, niin että teltan paikka tulee lähemmäs oikeaa paikkaansa.
Ja samalla on näköjään "korjattu" myös polun kulkua teemun ottamassa kuvassa. Voit toki asetella telttaa miten haluat, mutta kunnioita nyt hyvä ihminen toisen näkemää vaivaa edes sen verran, että pidät polkua kuvaavan viivan paikallaan, koska sen on piirtänyt kuvan ottaja, joka oikeasti tietää, kuinka polku hänen ottamassaan kuvassa kulkee.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Täysin käsittämätöntä, tuo Sariolan sönkötys selvässä asiassa.

Muistaako kukaan, mistä koko juttu polun suunnasta sai aikoinaan alkunsa?

No siitä, kun väitin, ettei moottoripyöräonnettomuutta olisi voinut niemellä tapahtua, koska Gustafssonin motukka olisi estänyt sellaisen tapahtumasta, eli ohittaminen kapealla polulla, jossa motukka oli koivua vasten, perä osittain polun päällä, ei olisi ollut mitenkään mahdolista, polun kapeuden estäessä moisen ohituksen.

Olen edelleen samaa mieltä

Sariola alkoi jo silloin sönköttämään motukan asennosta ja lopulta hänelle ei kelvannut se, että polku kulkee juuri niin, kuin minä ja sittemmin teemu olimme esittäneet.

Ei auta Lönnbergin rikospaikkapiirustus, eikä muukaan todistelu!

Aluksi Sariola väiti polun kulkeneen sinne oikealle, eli ihan kuusikkoon ja nyttemmin näemmä hän on alkanut väittää tuota teemun ja allekirjoittaneen kertomaa oikeaa polun suuntaa ihan itsensä keksimäksi, voi hyvät hyssykät sentään, mitä röyhkeyttä ja tuon kaiken trollaammisen ylläpito sallii!

Voisiko ihminen olla oikeasti noin tyhmä, mitä Sariola esittää, epäilen, että tuollaista tyhmyyttä oikeasti esiintyy.

Kun on valokuvia silmien alla ja monen paikalla käyneen kertomus polun suunnasta, luulisi hiemankin ajatteluun kykenevän ihmisen pystyvän näkemään mistä on kyse, muttei tämä nikke Sariola siihen kykene, jostain syystä, outoa.

No polku kulkee sinnä missä se on aina kulkenut, eri asia on sitten se, miten pitkälle lintupojat polkua pitkin tulivat ja mitä loppujen lopuksi näkivät?

Sariolan esityksen mukaan, olisivat niin Gustafsson, kuin Irmelikin olleet poikien näköpiirissä ihan kokonaan, koska motukkaa ei olisi tehnyt screeniä, eikä muitakaan näkemäesteitä olisi ollut!

Uskoisin myös poikien tulleen melko lähelle telttaa ja sitten poistuneet sivupolkua pitkin uimarannalle, sille tupakin mittaiselle tauolle, josta paikasta oli myös hyvä tarkkailla teltan tapahtumia.

Toinen, en muista kumpi, kiipesi vieläpä siihen koivuun, muka tarkistamaan peipon pesää, mutta saattaa olla, että mielessä on voinut olla ihan jonkun muun "pesän" tarkastelu.

Tuossa vaiheessa kukaan ei olisi päässyt niemeltä pois poikien haukankatseiden ohi, joten tuota ns. "kello kuuden kulkijaa", on turha yhdistää surmatöihin, eikä hän Kivilahden kertoman mukaan edes tullut murhaniemestä päin, kunhan on ollut ilmeisesti mikälie yöjuoksulta eukkonsa viereen palannut ukkomies!

Minua on muuten myös aina ihmetyttänyt poikien miete siitä, että joku otti aurinkoa, mutta miksi tummat housut ja kengät jalassa, ei minulle ainakaan silloin ensimmäiseksi tule mieleen auringon otto, vai mitä?
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Katselin tuota Teemun kuvaa, ja kovin on siinä suuntaus oikealle jopa polusta. Olen siihen merkannut arviolta teltanpaikan, polun keskiviivan, ja "Lavastuskuva etelään" kuvan kuvauslinjan. Nykykuvista nähdään, että polku menee tuohon tapaan.

Kuva

On ymmärrettävää, että polku ei ole lumen alta näkynyt.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Älä selitä Sariola, sinun alkuperäisen väitteesi mukaan polku on mennyt huomattavasti oikealle, joka on ihan väärä suunta, joten voisit pyytää ainakin muilta anteeksi vääristelyjäsi, mnulta sinun ei tarviste, sillä et sitä anteeksi kuitenkaan koskaan saa!
pasi
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 10:58 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja pasi »

Sariola kirjoitti:Olen siihen merkannut arviolta teltanpaikan, polun keskiviivan, ja "Lavastuskuva etelään" kuvan kuvauslinjan.
Merkkaapa kuvaan vielä arviolta uhrikuvan kuvauslinja.
Nykykuvista nähdään, että polku menee tuohon tapaan. On ymmärrettävää, että polku ei ole lumen alta näkynyt.
Onhan se ymmärrettävää, ettei polkua kulkenut kuvan ottaja osaa sijoittaa polkua itse ottamassaan kuvassa oikeaan paikkaan, mutta henkilö, joka ei ole koskaan käynyt paikalla, pystyy näkemään polun lumen altakin. Uskoisitko, jos minä väittäisin jotakin tuollaista?
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

pasi kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Olen siihen merkannut arviolta teltanpaikan, polun keskiviivan, ja "Lavastuskuva etelään" kuvan kuvauslinjan.
Merkkaapa kuvaan vielä arviolta uhrikuvan kuvauslinja.
Nykykuvista nähdään, että polku menee tuohon tapaan. On ymmärrettävää, että polku ei ole lumen alta näkynyt.
Onhan se ymmärrettävää, ettei polkua kulkenut kuvan ottaja osaa sijoittaa polkua itse ottamassaan kuvassa oikeaan paikkaan, mutta henkilö, joka ei ole koskaan käynyt paikalla, pystyy näkemään polun lumen altakin. Uskoisitko, jos minä väittäisin jotakin tuollaista?
En uskoisi, vaan tarkistaisin tarkoista valokuvista. Tee samoin. Voit todeta absoluuttisen varmasti, että minun piirtämäni polku on oikein ja Teemun piirtämä väärin. Nykykuvista puut näkyvät samalla tavalla ja polku voidaan sijoittaa tuohon Teemun kuvaan luotettavasti oikeaan paikkaan. Juuri niin minä olen tehnyt. Noin se kulkee kuin olen piirtänyt hahmoitellen punaisella ohuella viivalla. Tarkkoja valokuvia on mm. tuolla toisella areenalla. Uhrikuvan kuvauslinja on tuossa kuvassa jyrkästi vasemmalle, koska kuvaussuunta on tässä Teemun kuvassa jopa enemmän oikealle kuin "lavastuskuvassa etelään", tai mitä on polun suunta.
pasi
Martin Beck
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 10:58 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja pasi »

Sariola kirjoitti:Voit todeta absoluuttisen varmasti, että minun piirtämäni polku on oikein ja Teemun piirtämä väärin.
Meillä on selvästi eri käsitys absoluuttisesta varmuudesta. Jos minun pitää valita, uskonko paikalla todistettavasti käynyttä kuvan ottajaa vai viivoja kuviin mielensä mukaan piirtelevää Sariolaa, valitsen kuvan ottajan 100 kertaa 100:sta. Ei tarvitse hetkeäkään epäröidä.

Hyvää Sariolan piirroksessa on, että polun mutka on sattunut kohdalleen. Suunnilleen piirretyn mutkan kohdilla on se lavastuskuvassa näkyvä varustelaatikko.
Uhrikuvan kuvauslinja on tuossa kuvassa jyrkästi vasemmalle...
Jospa nyt kuitenkin vaivautuisit piirtämään sen näkyviin. Tässä omat ohjeesi uhrikuvan kuvauslinjan piirtämiseen:
Vetäkää siitä [moottoripyörän] lyhdystä linja suoraan alas maanpinnan tasolle ja sitten sieltä pisteestä viiva siten, että se kulkee teltan pohjan yli siten että se puolittaa teltta-alueen. Tämä viimeinen viiva on uhrikuvan kuvauslinja.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Mitä nuo Sariolan höpötykset ovat, kun hän nyt väittä kuvauslinjan olleen vasemmalle ja taitaapi se polkukin mennä vasemmalle, kuten olen kaiken aikaa väittänyt, mutta Sariola on ollut ihan muuta mieltä, eli että niin kuvauslinja, kuin polkukin ovat menneet jyrkästi oikealle, perskeles sentään????????

Mitä tuon ukon mielessä oikein pyörii, kun mieli muuttuu yhtenän ja aina muut ovat Sariolan mielestä väärässä.

Voi helvetti, eihän tässä voi oikeassa ikinä ollakaan, sillä kyllä Sariola jotenkin nuo asiat saa väännettyä ihan ylösalaisin, herätys ylläpito, trolli liikkeellä!
Kotipoliisi
Martin Beck
Viestit: 847
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 8:07 pm
Paikkakunta: Stadin Kernel

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Tämä viivoituskilpailu on ihan huvittavaa seurattavaa mutta on minulle jäänyt epäselväksi mitä ihmettä tässä haetaan ja yritetään todistaa?

Se nyt on autenttisten valokuvien perusteella ainakin jo selvää, että lintupojat eivät ole prätkän peittäessä näkymän nähneet oikeastaan yhtään mitään telttakasassa - jos ovat siis seisseet siinä missä kertoivat. Sekä Nisse että muut ovat olleet katveessa ja näkymää ei ole ollut.

Toinen asia on se, että missä pojat oikeasti olivat katsoessaan murhapaikkaa. Itse epäilen, että eivät edes tulleet tuota polkua pitkin vaan kävelivät rantapolulla ja nousivat siitä ylös. Silloin näkymä oli selvääkin selvemmät Boismanin auringonotto-jalat.
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kotipoliisi kyselee, mitä ihmettä kannattaa tehdä tällaista, ei tässä ole mitään järkeä. Ei olekaan. Miettiä nyt esim. joidenkin siirtoleukapihtien yläleuan kaarevuuden astetta. Jossakin minulla olevassa kirjassa niiden pihtien merkki on mainittu. Ei tässä ole mitään järkeä. Ellei katso tätä jonkinlaiseksi omituiseksi harrastukseksi.

Myös on huomattu tuo moottoripyörän asento. Kun tätä teltta-aluetta on siirretty länteenpäin ja asetettu uuteen asemaan, niin myös moottoripyörää olisi pitänyt käydä kääntämässä paremmin polun suuntaiseksi. Tavallisella kuvankäsittelyohjelmalla se ei onnistu. Niinpä se on jäänyt väärään asentoon.

Minua tuo kuva ei tyydyttänyt ja muokkasin sitä vielä kerran sellaiseen muotoon, jossa se on mielestäni lähempänä totuutta. Nuo keltaiset nuolet ovat kuvaussuuntia, yksi uhrikuvan, toinen lavastuskuvan kuvaussuunta. Tämä Teemun kuvaussuunta on vähän omituinen, lähellä "lavastuskuva etelään" kuvaussuuntaa, "uhrikuvan" kuvaussuunta on se enemmän vasemmalle osoittava keltainen nuoli. Nyt tämä paremmin vastaa minun näkemystäni. Ainakin minun mielestäni.

Kuva
Kotipoliisi
Martin Beck
Viestit: 847
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 8:07 pm
Paikkakunta: Stadin Kernel

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Sariola kirjoitti:Kotipoliisi kyselee, mitä ihmettä kannattaa tehdä tällaista, ei tässä ole mitään järkeä. Ei olekaan. Miettiä nyt esim. joidenkin siirtoleukapihtien yläleuan kaarevuuden astetta. Jossakin minulla olevassa kirjassa niiden pihtien merkki on mainittu. Ei tässä ole mitään järkeä. Ellei katso tätä jonkinlaiseksi omituiseksi harrastukseksi.
Ok ja kiitos selvennyksestä kysymykseeni. Nyt alan ymmärtää.

Eli Sariola kuvaa telttapaikkaviivoillaan siirtoleukapihtien yläleuan kaarevuuden astetta.

No, eipä tässä sitten ole enää muuta sanottavaa.
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kotipoliisi kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Kotipoliisi kyselee, mitä ihmettä kannattaa tehdä tällaista, ei tässä ole mitään järkeä. Ei olekaan. Miettiä nyt esim. joidenkin siirtoleukapihtien yläleuan kaarevuuden astetta. Jossakin minulla olevassa kirjassa niiden pihtien merkki on mainittu. Ei tässä ole mitään järkeä. Ellei katso tätä jonkinlaiseksi omituiseksi harrastukseksi.
Ok ja kiitos selvennyksestä kysymykseeni. Nyt alan ymmärtää.

Eli Sariola kuvaa telttapaikkaviivoillaan siirtoleukapihtien yläleuan kaarevuuden astetta.

No, eipä tässä sitten ole enää muuta sanottavaa.
No ei nyt aivan noinkaan, mutta on keskusteltu sivukaupalla myös mainitsemastani tärkeästä asiasta, niinkuin monesta muustakin enemmän ja usein myös vähemmän tärkeästä asiasta, mutta enimmäkseen vähemmän tärkeästä asiasta.

Kannattaa ottaa vähän huumorin kannalta. Joskus tulee mieleen erilaisia sananlaskuja tai vastaavia. Nyt viime aikoina olen muistellut seuraavia "viisauksia".

* Putosi niinkuin eno veneestä! (Mistähän se tuollainenkin tuli?)

* Ilmeisesti maajussi on ilmaissut saman asian näin: Kun lujaa ajetaan, niin pa*ka tippuu tielle! (Onpa erikoinen ilmaus tämäkin!).

* Kännissä kun Ellun kana!. (On ilmeisesti ollut Ellu-niminen henkiö, ja hänen kanansa on joskus ollut kännissä. Hyvin mahdollista.)

No näitähän on!

Asiaan: Piirroksestra käy ilmi, että "lavastuskuvassa etelään" polku menee lähes suoraan ylöspäin tai kaartaa aavistuksen keskiviivasta vasemmalle, ei siis esim. jyrkästi vasemmalle...
Vastaa Viestiin