On se edelleenulkosuomalainen kirjoitti:Sen takiahan mina muotoilin oman viestini aloittaen suomenkielen sanalla "jos", joka ainakin silloin kun itse viela Suomessa asuin oli epavarmuuden ilmaus.![]()
Minä puhuin asiasta ihan yleisellä tasolla. En halua tehdä häke-nauhan litteroinnin perusteella yhtään mitään päätelmiä suuntaan tai toiseen. Itse asiassa [yleinen pohdiskelu alkaa] en ole ollenkaan varma, voiko todellinen kuolemanpelko koskaan näkyä missään tekstissä. Jotenkin maalaisjärjellä ajatellen se ei ole mikään verbaalinen olotila. [yleinen pohdiskelu päättyy]ulkosuomalainen kirjoitti:Ihan ilman sarvia ja hampaita ihmettelin, voisiko kielitieteilija (?) todella lukea Annelin Hake-nauhan litteroinnin ja saada siita sen kuvan, etta a) aiti tai b) lapsi on ollut kuolemanpelossa.
Totta kuin kirkon rotta. Selkäranka ei ehkä osaa pelätä rikkoutuvaa lasia, mutta yllättävää, kovaa ääntä oletettavasti osaa.ulkosuomalainen kirjoitti:Ja viela pikakommentti ikkunalasin rikkomisesta ja vaistosta. --- Tarinan moraali: selkaranka ei tee eroa lasinsirujen ja sapelihammastiikerin valilla.
TOSIN [yleinen pohdiskelu alkaa] elinympäristömme on nykyään täynnä kovia ääniä, jollaiset varmasti olisivat saaneet kivikautiset esi-isämme ja -äitimme kuolemaan silkasta kauhusta. Lisäksi monet ihmiset altistavat tahallaan itsensä melulle, vaikka se on todistetusti vaarallista. Tänä aamuna bussin perällä istui teini, joka kuunteli musiikkia mp3-soittimestaan. Minä istuin bussin etuosassa, mutta kuulin helposti sen jumputuksen. Voin vain kuvitella, miten höpöä poppi teki nuoren ihmisen tärykalvoille
Olen joskus miettinyt, että kun elinympäristömme on nykyään kohtuullisen turvallinen (eli primitiivisille "taistele tai pakene" -reaktioille ei juurikaan ole tarvetta), ajaako se ihmiset altistamaan itseään sellaisille ärsykkeille, jotka lisäävät adrenaliinin tuotantoa. Voiko ihmisessä olla sisäänrakennettuna sellainen systeemi, että jos vaaratilanteita ei luontaisesti ole riittävästi, niin elimistö "pakottaa" ihmisen hakeutumaan "vaaratilaan" keinotekoisesti? Näin elimistö pitäisi huolen siitä, että hälytysjärjestelmä pysyy kunnossa eikä käytön puutteessa menetä toimintavalmiuttaan. Tämä selittäisi sen, miksi ihmiset tahallaan tuottavat esim. kovia ääniä. Tai harrastavat laskuvarjohyppäämistä. Tai muuta outoa ja potentiaalisesti vaarallista.
Toinen esimerkki: naapurissamme on rakennustyömaa. Aloittivat, perkeleet, tässä eräänä aamuna räjäytystyöt klo 7.03. Mitään ennakkotietoa siitä ei ollut kerrottu. Olin hädin tuskin hereillä, kun vieressä kajahti niin että talo pomppasi. Mitä tein minä? Heittäydyinkö lattialle suojaamaan päätäni, roudasinko lapset turvaan? Joo en. Seisoin hoomoilasena keskellä eteisen lattiaa ja ihmettelin, että mikähän se tuokin pamahdus oli. Jos kyseessä olisi ollut oikea vaaratilanne, esimerkiksi pommi tai maanjäristys, minut olisi varmaan saanut kaivaa raunioista.
Eli tiukka tiivistys: ehkä länsimainen nykyihminen on sen verran turtunut koviin ääniin, että ei enää automaattisesti reagoi niihin "selkärangallaan"? [yleinen pohdiskelu päättyy]
Olen ymmärtänyt, että peitolla suojauduttiin lasinsiruilta. Se kuulostaa aika selkärankalähtöiseltä toiminnalta.ulkosuomalainen kirjoitti:En usko, etta normaalivaistoilla/alylla varustettu pariskunta vetaa peittoa korviin, jos pikkutunneilla rupeaa lampoikkuna sarkymaan metrin paassa. Aikaa reagoida/ajatella on useita kymmenia sekunteja.