Kysymyksiä oikeudesta, oikeusturvasta, lakipykälistä ja Valtiokonttorin korvauksista

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

CrissAngel
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 9:12 am
Paikkakunta: Tajukankaalla, Pannuhuoneessa, Iisakin Kirkossa!

Viesti Kirjoittaja CrissAngel »

kameleontti kirjoitti:
CrissAngel kirjoitti:Mää oon taasen siis todistajana rosiksessa.
Mitä tapahtuu jos jompikumpi, syytetty tai asianomistaja ei saavukkaan paikalle??
Oletetaan että minä ja syytetty tullaan, ja asianomistaja ei, niin kuullaanko siellä silti todistajaa, ettei mun tarvitse hypätä rosiksessa koko ajan.
Riippuu tapauksesta, aina ei tarvitse kuulla asianomistajaa todistelumielessä ja syyttäjähän ajaa Suomessa joka tapauksessa myös asianomistajan vaateita... Mun käsityksen mukaan pääkäsittelyä ei siirretä, vaikka asianomistaja ei tulisikaan paikalle, mutta en ole satavarma. Syytettykin voi olla poissa pääkäsittelystä, jos hänet on haastettu tuomion uhalla eli tuomio annetaan, olipa hän paikalla tai ei.

Pääkäsittelyn ulkopuolellakin voidaan kuulla todistajaa, jos siirtämisestä koituu liiallisia hankaluuksia todistajalle. Syytetylle on kuitenkin varattava mahdollisuus kysyä tarkennusta todistajalta eli ainakin syytetyn pitää olla silloin paikalla.

Ja loppuun vielä oikeustieteen proffan neuvo, jos joutuu todistamaan vastentahtoisesti, niin parempi sanoa vaan et "ei muista mitään"... Ei tuu ainakaan syytettä väärästä valasta ja saa olla ristiriidassa esitutkintapöytäkirjan kanssa :)
Kiitti täsmentävästä infosta. :D
Kassos kun täällä asianomistajalla on samana pv.nä, toisel paikka kunnalla toinen keissi, ja siinäkin hän asianomistaja.
Välimatkaa rosiskesta toiseen tulee 2 x 160 km!!:=XX
Ehtiiköhän hän edes tähän "mun rosikseen"??
Se jää nähtäväksi, mutta vielä enemmän "pelottaa" se että kun puhuin syytetyn eli hänen broidin kaa, niin hän sanoi et jos velipoika innostuu dogaan niin ei välttämäti ees saavu paikalle.:=((
Tuo "EN MUISTA MITN!"-jutska ei oikein pelitä.
Viimeksikin kun olin todistajana, niin as.ajaja sanoi että kahta virhettä älä tee.
A)
Muuntelet juttuasi käräjillä, jolloin minustakin tulee syytetty.
B)Just tuo En muista-juttu.
Antoi neuvon et kerron vain ja ainostaan *kaiken* mitä tiedät tapauksesta, muistat siitä jne and that's it!!
Ja näin aioin toimiakkin.
Child Of Scythe
CrissAngel
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 9:12 am
Paikkakunta: Tajukankaalla, Pannuhuoneessa, Iisakin Kirkossa!

Viesti Kirjoittaja CrissAngel »

ABC kirjoitti:
CrissAngel kirjoitti:Parit kysymykset.
Mua lähestyi eräs tuttava ja kysyi että mitä voi tulla siitä kun hän soitti ex-miehelleen, lasta koskevassa asiassa, ja kohta soitti poliisit, koska tuo exä on hommannut nääs lähestymiskiellon.
Enpä usko, että tulee mitään, koska parilla on kuitenkin ilmeisesti yhteinen lapsi, jonka asioissa voi olla joskus välttämätöntä olla yhteydessä (oletan nyt, että kyse oli tällaisesta tilanteesta eikä siitä että lasta vain käytettiin verukkeena).
Parilla on yhteinen lapsi, juu.
Kyllä hänellä oli *ihan oikiaa asiaa liittyen niitten lapseen*!!
Child Of Scythe
kameleontti
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Ke Touko 09, 2007 5:40 pm

Viesti Kirjoittaja kameleontti »

Toi on kyllä totta tuo,ettei niitä omia juttujaan kannata muutella oikeudessa, siitä ei seuraa kuin harmia. Taasen yleisimmät todistelut rikosasioissa koskevat "tuntematonta miestä" ja "en muista",eikä niistä sen enempää seuraa. Syyttäjä voi halutessaan vedota esitutkintapöytäkirjaan ja siteerata sitä todistajalle, joka "ei muista", mutta esitutkintapöytäkirja ei automaattisesti kuulu todisteisiin.
CrissAngel
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 9:12 am
Paikkakunta: Tajukankaalla, Pannuhuoneessa, Iisakin Kirkossa!

Viesti Kirjoittaja CrissAngel »

kameleontti kirjoitti:Toi on kyllä totta tuo,ettei niitä omia juttujaan kannata muutella oikeudessa, siitä ei seuraa kuin harmia. Taasen yleisimmät todistelut rikosasioissa koskevat "tuntematonta miestä" ja "en muista",eikä niistä sen enempää seuraa. Syyttäjä voi halutessaan vedota esitutkintapöytäkirjaan ja siteerata sitä todistajalle, joka "ei muista", mutta esitutkintapöytäkirja ei automaattisesti kuulu todisteisiin.
Aivan.
Puhut vähän, mutta asiaa. :)
Mitäpä määkään mitn muutteleen?
Onneksi en nähnyt itse tapahtumaa :!:
Sillon voisin olla melkosessa valokeilassa. :(
Child Of Scythe
apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1587
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

Minun käsityksen mukaan oikeudenkäynti siirretään jos asianomistaja ei ole paikalla. En tiedä sitten johtuuko keissin vakavuudesta, mutta tiedän ainakin tällaisen tapauksen: Ryöstän uhri ei saapunut oikeuteen, niin oikeusistuntoa siirretttiin.
Lizzie B.
Martin Riggs
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2007 12:41 am

Viesti Kirjoittaja Lizzie B. »

Asianomistaja kutsutaan pääkäsittelyyn, jos asian selvittäminen sitä vaatii. Muussa tapauksessa saapuminen pääkäsittelyyn on vapaaehtoista. Jos asianomistajan kuuleminen todistelutarkoituksessa on tarpeen, on istunnossa oltava paikalla henkilökohtaisesti.
I´m the weirdo in your bedroom
and I can see you in the dark
CrissAngel
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 9:12 am
Paikkakunta: Tajukankaalla, Pannuhuoneessa, Iisakin Kirkossa!

Viesti Kirjoittaja CrissAngel »

Lizzie B. kirjoitti:Asianomistaja kutsutaan pääkäsittelyyn, jos asian selvittäminen sitä vaatii. Muussa tapauksessa saapuminen pääkäsittelyyn on vapaaehtoista. Jos asianomistajan kuuleminen todistelutarkoituksessa on tarpeen, on istunnossa oltava paikalla henkilökohtaisesti.
Kyllä kaikki ovat saaneet kutsun oikeuteen.
Muistan hyvin kun asian otti esille syytetty, joka oli jo saanut kutsun, ja kysy minulta ja asianomistajalta että oletteko te saaneet vielä laput??
Ei oltu vielä silloin.
Asianomistaja sai seuraavaksi ja minä viimeisenä.
Voe heleweissoni jos niitä siirretään sen takia jos asianomistaja ei viitsi/halua/kerkeä vaivautua paikalle. :(
Child Of Scythe
kameleontti
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Ke Touko 09, 2007 5:40 pm

Viesti Kirjoittaja kameleontti »

CrissAngel kirjoitti:Voe heleweissoni jos niitä siirretään sen takia jos asianomistaja ei viitsi/halua/kerkeä vaivautua paikalle. :(
Jos tunnet asianomistajan, niin etkö voisi sanoa, että vetoaa esteeseensä jo ennen pääkäsittelyä, jolloin koko paletti voidaan siirtää jo etukäteen?
CrissAngel
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 9:12 am
Paikkakunta: Tajukankaalla, Pannuhuoneessa, Iisakin Kirkossa!

Viesti Kirjoittaja CrissAngel »

kameleontti kirjoitti:
CrissAngel kirjoitti:Voe heleweissoni jos niitä siirretään sen takia jos asianomistaja ei viitsi/halua/kerkeä vaivautua paikalle. :(
Jos tunnet asianomistajan, niin etkö voisi sanoa, että vetoaa esteeseensä jo ennen pääkäsittelyä, jolloin koko paletti voidaan siirtää jo etukäteen?
Tunnenhan minä hänet ja hänen broidinsakkin, joka on syytetty.
Mitenhän koko paletti siirretäsiin jos syy on:OLEN LIIAN KÄNNISSÄ, EN JAKSA TULLA. :D
Siis hänen broidinsa heitti vain tällaisen epäilyksen ilmoille että kun tällä as.omistajalla on samana pv.nä, klo 9.00, toisessa kaupungissa käsittely, ja sieltä pitäs ehtiä tähän toiseen, niin ehtiiköhän hän?
Ja pahimmassa tapauksessa jää dokaamaan sinne toiselle paikkakunnalle. :shock:
Kun tuossa toisessakin keississä tämä samainen as.omistaja ja syytetty tuntee toisensa erittäin hyvin niin näin voi päästä käymään. :(
Tämä nyt tietty on vain spekulointia, mutta kaik' on mahdollista.
Mää kuulin/luin jostain että kyllä todistajaa voidaan kuulla, vaik' jompikumpi puuttusikin paikalta, jotta hänen(eli minun) ei tarvitse kärsiä toisten töppäilyjen takia. :evil:
Child Of Scythe
kameleontti
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Ke Touko 09, 2007 5:40 pm

Viesti Kirjoittaja kameleontti »

CrissAngel kirjoitti:Tunnenhan minä hänet ja hänen broidinsakkin, joka on syytetty.
Mitenhän koko paletti siirretäsiin jos syy on:OLEN LIIAN KÄNNISSÄ, EN JAKSA TULLA. :D
Siis hänen broidinsa heitti vain tällaisen epäilyksen ilmoille että kun tällä as.omistajalla on samana pv.nä, klo 9.00, toisessa kaupungissa käsittely, ja sieltä pitäs ehtiä tähän toiseen, niin ehtiiköhän hän?
Ja pahimmassa tapauksessa jää dokaamaan sinne toiselle paikkakunnalle. :shock:
Kun tuossa toisessakin keississä tämä samainen as.omistaja ja syytetty tuntee toisensa erittäin hyvin niin näin voi päästä käymään. :(
Tämä nyt tietty on vain spekulointia, mutta kaik' on mahdollista.
Mää kuulin/luin jostain että kyllä todistajaa voidaan kuulla, vaik' jompikumpi puuttusikin paikalta, jotta hänen(eli minun) ei tarvitse kärsiä toisten töppäilyjen takia. :evil:
Haha, no tuolla syyllä kyllä mitään siirretä, luulin että syyksi tulisi tuo samanaikainen käsittely muualla :) Ja kannattaahan sitä aina kysyä josko voisit todistuksesi antaa vaikka asianomistaja ei paikalla olekaan, eihän asianomistajan tarvitse sun todistukseesi vastata mitenkään, se on syytetyn homma! Parhaassa tapauksessa ratkaisevat jutun asianomistajan poissaolosta huolimatta, joten onnea matkaan ja kertoilehan sitten miten kävi.
CrissAngel
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 9:12 am
Paikkakunta: Tajukankaalla, Pannuhuoneessa, Iisakin Kirkossa!

Viesti Kirjoittaja CrissAngel »

kameleontti kirjoitti:
CrissAngel kirjoitti:Tunnenhan minä hänet ja hänen broidinsakkin, joka on syytetty.
Mitenhän koko paletti siirretäsiin jos syy on:OLEN LIIAN KÄNNISSÄ, EN JAKSA TULLA. :D
Siis hänen broidinsa heitti vain tällaisen epäilyksen ilmoille että kun tällä as.omistajalla on samana pv.nä, klo 9.00, toisessa kaupungissa käsittely, ja sieltä pitäs ehtiä tähän toiseen, niin ehtiiköhän hän?
Ja pahimmassa tapauksessa jää dokaamaan sinne toiselle paikkakunnalle. :shock:
Kun tuossa toisessakin keississä tämä samainen as.omistaja ja syytetty tuntee toisensa erittäin hyvin niin näin voi päästä käymään. :(
Tämä nyt tietty on vain spekulointia, mutta kaik' on mahdollista.
Mää kuulin/luin jostain että kyllä todistajaa voidaan kuulla, vaik' jompikumpi puuttusikin paikalta, jotta hänen(eli minun) ei tarvitse kärsiä toisten töppäilyjen takia. :evil:
Haha, no tuolla syyllä kyllä mitään siirretä, luulin että syyksi tulisi tuo samanaikainen käsittely muualla :)
Ei nyt samaan kellonlyömään sentäs, mutta sama päivä.
Hänen pitäs matkustaa 2 x n.160 km.ä.
Aikoo kuulema jo TÄNÄÄN lähteä sinne toiselle paikkakunnalle, joka kertonee ehkä siitä notta taitaa jäädä sinne "majaileen".
Ja kannattaahan sitä aina kysyä josko voisit todistuksesi antaa vaikka asianomistaja ei paikalla olekaan, eihän asianomistajan tarvitse sun todistukseesi vastata mitenkään, se on syytetyn homma! Parhaassa tapauksessa ratkaisevat jutun asianomistajan poissaolosta huolimatta, joten onnea matkaan ja kertoilehan sitten miten kävi.
Totta kait kysyn, jos oikeus rupee jupiseen, että enkö mää voi sanoa jo sanottavani tässä ja nyt, notta ei tartte alvariinsa laukata täällä!!
Child Of Scythe
Huru
Nikke Knakkertton
Viestit: 158
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 1:10 am

Viesti Kirjoittaja Huru »

Notta?
Voisitko kertoa mitä se tarkoittaa?
CrissAngel
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 9:12 am
Paikkakunta: Tajukankaalla, Pannuhuoneessa, Iisakin Kirkossa!

Viesti Kirjoittaja CrissAngel »

Huru kirjoitti:Notta?
Voisitko kertoa mitä se tarkoittaa?
Notta ristus...täältä selvinnee. :)
http://www.extremeduudsonit.com/
Child Of Scythe
CrissAngel
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 9:12 am
Paikkakunta: Tajukankaalla, Pannuhuoneessa, Iisakin Kirkossa!

Viesti Kirjoittaja CrissAngel »

kameleontti kirjoitti: Haha, no tuolla syyllä kyllä mitään siirretä, luulin että syyksi tulisi tuo samanaikainen käsittely muualla :) Ja kannattaahan sitä aina kysyä josko voisit todistuksesi antaa vaikka asianomistaja ei paikalla olekaan, eihän asianomistajan tarvitse sun todistukseesi vastata mitenkään, se on syytetyn homma! Parhaassa tapauksessa ratkaisevat jutun asianomistajan poissaolosta huolimatta, joten onnea matkaan ja kertoilehan sitten miten kävi.
Ai niin.
Notta unohtui melkein kertoa, että kuinka kävi?
Tämä asianomistaja olikin onnistunut säätään niin että häntä kuullaan puhelimitse, niin ei tarvitse ruveta käräjöimään "livenä", kahdella eri paikkakunnalla jne.
Eli kaikki meni ihan ok.
Rosis kun alkoi niin se meni jo mulle tutun kaavan mukaan eli valat, kuuleminen, ja "kassan kautta" ulos, kiitos. :)
-EI SE SATU!!!-
Child Of Scythe
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

En tiedä onko tää oikea paikka kysyä tätä, mutta onkohan jollain tietoa tai netissä jotain taulukkoa josta näkisi eri rikosten vanhenemisajan?
Vastaa Viestiin