Sivu 5/10

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: La Touko 21, 2022 10:46 pm
Kirjoittaja tauno123
Hermione kirjoitti: Pe Touko 20, 2022 8:48 am Kyllä tämä on tosi harmillinen tapaus. Onnettomuus on ollut vain ajan kysymys mutta tällä kertaa riski vaan konkretisoitui nopeasti.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008826726.html
Betoniporsas oli laitettu estämään autojen ajamista tunneliin. Aiemmin este oli sijoitettuna tunnelin ulkopuolelle, mutta alueen asukkailta saadun palautteen vuoksi sitä siirrettiin, sillä autot pääsivät kiertämään esteen ja ajamaan edelleen tunnelista.
Ja oliko pyöräilijällä valo vai ei, niin kuten täällä on pyöräilijät maininneet, niin valon tarkoitus ei ole valaista ajoväylää eteenpäin näkemismielessä vaan se on olemassa siksi että itse näkyy muulle liikenteelle.
Etuvalolla on ainakin kaksi tarkoitusta, joista toinen on tuo muille näkyminen. Jos ajaa edes kerran pyörällä pimeässä niin pitäisi hoksata heti, että ajoväylän valaiseminen on myös etuvalon tärkeä tehtävä. On ihan kiva nähdä eteensä.

Täällä tykätään monesti etsiä sitä yhtä syyllistä, mutta kyllähän tämäkin on monen sattuman summa. Betoniporsas on ihan tappopaikassa tuossa alamäessä, jossa varmasti on itse kullakin vauhtia enemmän kuin tasaisella. Pitäisi mielestäni poistaa tuollaisesta paikasta. Autoilun estäminen ei ole noin vaaralliselle sijoitukselle tarpeeksi hyvä selitys. Myös pyöräilijällä on tietenkin vastuu omasta tilannenopeudesta ja ympäristön havainnoimisesta. Ei vaikuttanut löytyvän itsesuojeluvaistoa.

Tähän ikävään onnettomuuteen tarvittiin sekä pyöräilijän huolimattomuutta, että järjetön sijoituspaikka betoniporsaalle. Ja toki syyllisiä löytyy myös niistä vajukeista, jotka ajelevat kielloista huolimatta pyörätietä autolla ja kiertävät vaikka betoniporsaan kunhan pääsevät vähän oikaisemaan. Mielestäni syyllisten sijaan olisi kuitenkin tärkeämpää löytää ratkaisuja siihen, ettei vastaavaa tapahtuisi jatkossa.

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: La Touko 21, 2022 10:59 pm
Kirjoittaja meitzi
tauno123 kirjoitti: La Touko 21, 2022 10:46 pmMielestäni syyllisten sijaan olisi kuitenkin tärkeämpää löytää ratkaisuja siihen, ettei vastaavaa tapahtuisi jatkossa.
Lisätä pyöräilijöiden tietoisuutta siitä, että myös heidän odotetaan pystyvän pysäyttämään ajoneuvonsa tien vapaaksi jäävällä osuudella?

Alikulkusilloissa voi olla muitakin esteitä kuin heijastimin varustettu betoniporsas. Esimerkiksi jalankulkija, tai jopa toinen suhari vastakkaiseen suuntaan.

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: Su Touko 22, 2022 12:03 am
Kirjoittaja damfin
Hei mulla on idea, laitetaan kaikki pyörätiet täyteen niitä betoniporsaita silleen siksak-sijoituksella niin vauhdit ei pääse liian suureksi ja pyöräilijät pysyy valppaina kun pitää pujotella koko aika, eikä kukaan pääse ajamaan autolla sitä pyörätietä pitkin.

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: Su Touko 22, 2022 12:41 am
Kirjoittaja annaanna
Niinpä. Ei pidä tuossa alikulussa Kankaanpäässä lastenvaunuja työntävän äiskän, jolla pyörällä alamäkeen liikkuva alle kouluikäinen vesseli mukana, olettaa kulkuväylän olevan missään nimessä esteetön. Itseään saa syyttää, jos muksu tömähtää betonipossuun, murtaa poski- ja leukaluunsa sekä katkaisee niskansa. Lapsihan unohtanut tarkkailla ympäristöä, huolehtia tilannenopeudestaan ja sen, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, eli kenenkään ei tule käyttää väylän keskiosaa.

Kyllä yleisille, yhteiskunnan verovaroin ylläpidetyille kulkuväylille voidaan laittaa yllättäviäkin esteitä, vaikka siksakkina betoniporsaita. Tai viritellä köysiä ja lippusiimoja.
Hyvä kuljettaja kykenee ,edellä olleen asiantuntija todistuksen mukaan, pysäyttämään auton törmäämättä keskelle kaistaa asennettuun esteeseen, huonot kuljettajat hoitaa ilmeisesti karma.

Kankaanpäässä on liikennekasvatukseen paneuduttu todella konkreetisesti ja kaikki liikenteessä olijat huomioiden.
Opi varomaan tai kuole!

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: Su Touko 22, 2022 1:01 am
Kirjoittaja meitzi
damfin kirjoitti: Su Touko 22, 2022 12:03 am Hei mulla on idea, laitetaan kaikki pyörätiet täyteen niitä betoniporsaita silleen siksak-sijoituksella niin vauhdit ei pääse liian suureksi ja pyöräilijät pysyy valppaina kun pitää pujotella koko aika, eikä kukaan pääse ajamaan autolla sitä pyörätietä pitkin.
No nyt kun mainitsit...

Oman koulumatkani varrella oli pyörätie vedetty metsän läpi pururatana, jossa oli kivituhkaa ja hienoa sepeliä viimeistelypintana. Siinä oli kolme alamäkeä peräkkäin juuri ennen kuin puhkesi risteävälle autotielle, jonka toisella puolella jatkui tie kohti koulua. Valaistusta ei ollut kuin risteävällä tiellä, muttei yhtään tolppaa risteyksen kohdalla.

Siinä sitten aina välillä kolisi, ja siitä huolestuttiin tarpeeksi jotta asialle tehtiin jotain. Juuri ennen risteystä ilmestyi kaksi betoniporsasta (ilman heijastimia) peräkkäin mutta limittäin siten, ettei eteneminen onnistu taluttamatta aikuisten fillarilla. Ajovalot eteen ei olleet silloin vielä pakollisia, mutta emme myöskään eläneet vielä pumpuliyhteiskunnassa, jossa itsensä loukkaaminen tulisi yhteiskunnan taholta varmistaa täydellisen mahdottomaksi, tai muuten vaaditaan jonkun päätä vadille.

Saattoi joku niihin betoniporsaisiinkin ajaa, mutten sen viiden vuoden aikana kuullut yhdestäkään esimerkistä, jotka omalla koulutielläni siinä kököttivät. Eikä se reitti palvellut pelkästään noin 200 fillaroitsevaa koululaista, reilua 200 lukiolaista ja ammattikoululaista, vaan ilta- ja yöaikaan baariin menijöitä sekä sieltä kotiin ajavia. Toki toiseen suuntaan ilman niitä alamäkiä.

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: Su Touko 22, 2022 1:43 pm
Kirjoittaja Solttuetsivä
Aika ikävä paikka tuo on.

Nyt kun kuvia ilman betoniporsasta niin ei tuolla oikein hyvin näkisi sitä betoniporsasta edes päivällä.
Nyt se betoniporsas on poistettu muttsa kun kuviin kuvittelee tuonne keskelle sen estenn niin varmaan siihen ajelisin polkupyörällä itse myös.
Kuvia YLE:n sivuilta jutusta: https://yle.fi/uutiset/3-12456122
Katuvalot sammutettiin Kankaanpäässä, pyöräilijä törmäsi pimeässä tunnelissa betoniporsaaseen ja kuoli – "Epäilin, että siinä vielä jysähtää"

Betoniporsas sijaitsi tämän alikulkutunnelin keskellä. Nyt on siirretty pois tunnelista. Kuva: Jere Sanaksenaho / Yle
Kuva

Näkyvyys alikulussa voi olla heikko keskellä päivääkin. Kuva: Jere Sanaksenaho / Yle
Kuva

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: Su Touko 22, 2022 2:15 pm
Kirjoittaja trubaduuri
Ihme homma tuo betoniporsaan sijoittaminen pimeään tunneliin. Tuntuu siltä että Te-toimisto on työllistänyt jonkun pitkäaikaistyöttömän suunnittelemaan pyöräilyreittejä ja tulos on tämä. Syyttävä sormi nousee kokkareiden työllistämisolitiikkaan.

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: Su Touko 22, 2022 2:56 pm
Kirjoittaja siiantaika
tauno123 kirjoitti: La Touko 21, 2022 10:46 pm
Hermione kirjoitti: Pe Touko 20, 2022 8:48 am Kyllä tämä on tosi harmillinen tapaus. Onnettomuus on ollut vain ajan kysymys mutta tällä kertaa riski vaan konkretisoitui nopeasti.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008826726.html
Betoniporsas oli laitettu estämään autojen ajamista tunneliin. Aiemmin este oli sijoitettuna tunnelin ulkopuolelle, mutta alueen asukkailta saadun palautteen vuoksi sitä siirrettiin, sillä autot pääsivät kiertämään esteen ja ajamaan edelleen tunnelista.
Ja oliko pyöräilijällä valo vai ei, niin kuten täällä on pyöräilijät maininneet, niin valon tarkoitus ei ole valaista ajoväylää eteenpäin näkemismielessä vaan se on olemassa siksi että itse näkyy muulle liikenteelle.
Etuvalolla on ainakin kaksi tarkoitusta, joista toinen on tuo muille näkyminen. Jos ajaa edes kerran pyörällä pimeässä niin pitäisi hoksata heti, että ajoväylän valaiseminen on myös etuvalon tärkeä tehtävä. On ihan kiva nähdä eteensä.
Ei pidä paikkaansa. Kadun valaiseminen hoidetaan katuvaloilla. Polkupyöräillessä tapasin käyttää nettikaupasta leirintäkäyttöön ostettua kohtalaisen tehokasta taskulamppua. Vaikka suuntasin sen maata kohti, niin ei se valokeila valaissut tietä käytännössä yhtään. Eteensä näki enintään parin metrin verran, mikä tarkoittaa puolen sekunnin reaktioaikaa optimiolosuhteissakin. (Ja normaalisti kuuluu katsoa eteensä kauemmas kuin kahden metrin päähän.)

Lähinnä valosta oli se etu, että näki tienpinnan muutokset kuten kosteat puunlehdet tai ylimääräisen hiekan. Myös kuoppia yritin tähystää mutta sitten olisi pitänyt kulkea kävelyvauhtia.

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: Su Touko 22, 2022 4:19 pm
Kirjoittaja Solttuetsivä
Pitää muistaa myös, että:
Suuri osa minfolaisista on täydellisiä. Heille ei satu vahinkoja tai onnettomuuksia.

Kaikkeen löytyy aina syyllinen.
Minfolaiset elävät täydellisessä pumpulissa ja kuplamuovien sisälle. Heille ei koskaan tapahdu mitään.

Minfolaisten mielestä pyöräilijän pitää pystyä ennakoimaan kaikki vaaratilanteet.
Vaikka tulisi maanjäristys ja maa repeäisi/halkaisisi maanpintaan metrin railon ja pyöräilijö kuolisi siihen railoon.
Minfon mielipide: Pyöräilijän vika, nopeus pitää olla sellainen että pystyy pysäyttämään.

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: Su Touko 22, 2022 4:29 pm
Kirjoittaja Jazzermasser
Solttuetsivä kirjoitti: Su Touko 22, 2022 4:19 pm Pitää muistaa myös, että:
Suuri osa minfolaisista on täydellisiä. Heille ei satu vahinkoja tai onnettomuuksia.

Kaikkeen löytyy aina syyllinen.
Minfolaiset elävät täydellisessä pumpulissa ja kuplamuovien sisälle. Heille ei koskaan tapahdu mitään.

Vaikka kuorma-autosta irtoaisi pyörän pultit ja irronneet pyörät tappaisi jsalankulkijan niin syyllinen on kuorma-autoilija.
Pitää aina tarkistaa ajoneuvo niin ettei pysty tapahtumaan edes yllättäviä onnettomuuksia.

Minfolaisten mielestä pyöräilijän pitää pystyä ennakoimaan kaikki vaaratilanteet.
Vaikka tulisi maanjäristys ja maa repeäisi/halkaisisi maanpintaan metrin railon ja pyöräilijö kuolisi siihen railoon.
Minfon mielipide: Pyöräilijän vika, nopeus pitää olla sellainen että pystyy pysäyttämään.
Sama juttu sekin että jos huonosti hiekoista siivottu katu ja sitten kun rulla luistelet ja se yksi kivi tökkää rullaan ja kaadut niin syy on kunnan ja sen urakoitsijan joka jättänyt niitä kiviä siivoamatta jalkakäytävältä...On tietyt velvoitteet kunnallis tekniselläkin puolella ja esim tämä betoni porsaan laittaminen tonne tunneliin on sellainen esimerkki jota ei olisi pitänyt tehdä.!! Sen porsaan paikka olisi pitänyt olla reilusti tunnelin ulko puolella että sen näkee kunnolla eikä jää varjoon.! Joten tässä tulee kunnalle iso lasku ja ehkä syytekkin.

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: Su Touko 22, 2022 5:06 pm
Kirjoittaja Rubiskreebeli
siiantaika kirjoitti: Su Touko 22, 2022 2:56 pm
tauno123 kirjoitti: La Touko 21, 2022 10:46 pm
Hermione kirjoitti: Pe Touko 20, 2022 8:48 am Kyllä tämä on tosi harmillinen tapaus. Onnettomuus on ollut vain ajan kysymys mutta tällä kertaa riski vaan konkretisoitui nopeasti.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008826726.html



Ja oliko pyöräilijällä valo vai ei, niin kuten täällä on pyöräilijät maininneet, niin valon tarkoitus ei ole valaista ajoväylää eteenpäin näkemismielessä vaan se on olemassa siksi että itse näkyy muulle liikenteelle.
Etuvalolla on ainakin kaksi tarkoitusta, joista toinen on tuo muille näkyminen. Jos ajaa edes kerran pyörällä pimeässä niin pitäisi hoksata heti, että ajoväylän valaiseminen on myös etuvalon tärkeä tehtävä. On ihan kiva nähdä eteensä.
Ei pidä paikkaansa. Kadun valaiseminen hoidetaan katuvaloilla. Polkupyöräillessä tapasin käyttää nettikaupasta leirintäkäyttöön ostettua kohtalaisen tehokasta taskulamppua. Vaikka suuntasin sen maata kohti, niin ei se valokeila valaissut tietä käytännössä yhtään. Eteensä näki enintään parin metrin verran, mikä tarkoittaa puolen sekunnin reaktioaikaa optimiolosuhteissakin. (Ja normaalisti kuuluu katsoa eteensä kauemmas kuin kahden metrin päähän.)

Lähinnä valosta oli se etu, että näki tienpinnan muutokset kuten kosteat puunlehdet tai ylimääräisen hiekan. Myös kuoppia yritin tähystää mutta sitten olisi pitänyt kulkea kävelyvauhtia.
Joka paikassa ei ole muuten katuvaloja. Ja nykytekniikalla toteutetaan todella pienikokoisia valaisimia joilla valaisee fillarin edestä tien oikein hyvin. Akkukin niissä kestää pitkään eikä hinta ole paha. Laittaa vaikka kaksi jos haluaa reilummin valotehoa. Itsestään saa pitää huolta muttei ole pakko. Saa myös mennä sillä asenteella, että yhteiskunta laittaa joka kuukausi rahaa tille ja rakentaa sellaista ympäristöä jossa kukaan ei voi loukata itseään. En kannata itse jälkimmäistä.

Ei liity otsikon tapaukseen tämä kommentti.

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: Su Touko 22, 2022 5:31 pm
Kirjoittaja meitzi
Solttuetsivä kirjoitti: Su Touko 22, 2022 1:43 pmNyt se betoniporsas on poistettu muttsa kun kuviin kuvittelee tuonne keskelle sen estenn niin varmaan siihen ajelisin polkupyörällä itse myös.
Suosittelen siinä tapauksessa pyöräilystä luopumista. Siellä alikulkutunnelissa voi olla muitakin yllätyksiä, joita havaitsee vielä huonommin. Kuten jalankulkijoita.

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: Su Touko 22, 2022 6:43 pm
Kirjoittaja Sledge
damfin kirjoitti: Su Touko 22, 2022 12:03 am Hei mulla on idea, laitetaan kaikki pyörätiet täyteen niitä betoniporsaita silleen siksak-sijoituksella niin vauhdit ei pääse liian suureksi ja pyöräilijät pysyy valppaina kun pitää pujotella koko aika, eikä kukaan pääse ajamaan autolla sitä pyörätietä pitkin.
Tuohan on suoraan kopioitu kaupungin autoilijoita kohtaan osoittamasta agendasta. Tuossa naapurikaupungissa Porissa on monta monituista kadunpätkää jo pilattu sillä että on tullut keskikoroketta ja jos mitä pomppuja. Ihan vaan sen takia että pyöräilijöillä olisi turvallisempaa. Viimeisimpinä keksintöinä Ulvilantien nopeusrajoituksen laskeminen 60stä 50iin, sen takia että siellä 2km suoran keskellä on keskikorokkeellinen suojatie, jossa pyöräilijöillä on jopa kolmiot. Ja ei, rajoitus ei tullut pelkästään tuohon kohtaan, vaan koko tielle.

Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoni­porsaaseen alikulku­tunnelissa

Lähetetty: Su Touko 22, 2022 8:08 pm
Kirjoittaja meitzi
annaanna kirjoitti: Su Touko 22, 2022 12:41 am Niinpä. Ei pidä tuossa alikulussa Kankaanpäässä lastenvaunuja työntävän äiskän, jolla pyörällä alamäkeen liikkuva alle kouluikäinen vesseli mukana, olettaa kulkuväylän olevan missään nimessä esteetön.
Reaktioista päätellen ei tuollaisella kokoonpanolla pidä eksyä paikkaan ollenkaan. Siellä sokeat spandeksit eivät todellakaan voi havaita kumpaakaan, koska ovat sitä betoniporsasta vaikeammin havaittavia kumpikin

Suomalaisia tappavat rangaistuksetta - virkamiehet

Lähetetty: Ma Touko 23, 2022 9:37 am
Kirjoittaja Päämiäs
Porsaan asettaja tuomittava törkeästä virkavirheestä ja kuolemantuottamuksesta ehdolliseen.
Tunnelin valojen sammuttaja tuomittava virkavirheestä sakkoihin.
Mutta mätäpaisehallintomme jättää kumminkin tuomitsematta oikeusmurhalaitoksessamme. Ei haaska haaskaa noki.