Yllätystodistajat Virpi ja muut...
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
BV kirjan kuva, jossa tuleva aviopari Gustafsson seisoo Gustafssonin kotitalon seinustalla, on kesäinen ja hempeä. Voisiko olla kihlakuva. Itsellä ei juuri nyt kirjaa, josta voisi tsekata rinkulat.>61 Juhannus.
Toisaalla BG kertoo ettei tiennyt Gustafssonin osallisuudesta puoleen vuoteen seurustelun aikana.
Toisaalla BG kertoo ettei tiennyt Gustafssonin osallisuudesta puoleen vuoteen seurustelun aikana.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
^Onhan tuossa kuvassa molemmilla vasemmat kädet näkyvästi esillä, ja tarkasti katsoen NG:n nimettömässä näkyy jotain vaaleaa, joten voisipa hyvinkin olla kihlajaiskuva.
Muuten minulla on sellainen näppituntuma, jotta naiset yleensä muistavat ensitapaamisen paremmin kuin miehet. Voi kai sitä niinkin ajatella? Jospa Birgit oli kiinnittänyt huomion Nilsiin jo aiemmin, mutta Nils katsoi seurustelun alkaneen myöhemmin, tanssireissusta.
Ehkä linja-autonkuljettaja ei puhu tanssimatkasta, paitsi tietenkin, jos tansseihin on tilausajo. Mutta jää sellainen kuva, että molemmat olivat tansseissa.
Muuten minulla on sellainen näppituntuma, jotta naiset yleensä muistavat ensitapaamisen paremmin kuin miehet. Voi kai sitä niinkin ajatella? Jospa Birgit oli kiinnittänyt huomion Nilsiin jo aiemmin, mutta Nils katsoi seurustelun alkaneen myöhemmin, tanssireissusta.
Ehkä linja-autonkuljettaja ei puhu tanssimatkasta, paitsi tietenkin, jos tansseihin on tilausajo. Mutta jää sellainen kuva, että molemmat olivat tansseissa.
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
Tietojeni mukaan NG tosiaan sai työpaikan Rake Oy:stä. Kivilahti–Cederbergin suku on kauan omistanut enemmistön ko. yhtiöstä. (Kivilahti oli 1960 kartanon omistaja)yövuoro kirjoitti:P,
Teräsköysi aivan.
Tuo työpaikan järkkääminen , oliko niin että sloman jälk. Gustafsson sai paikan Rakelta?
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
Noo, onko vain sattuma, vai hyvitettiinkö jotakin? Pääsikö Nils Rakelle heti sairasloman jälkeen? Mulla oli sellainen muistikuva, että yritteli vielä Strömbergillä, mutta taisi jotenkin pudota kelkasta(muistaakseni joku kavereista tällaista estti).kukkuu kirjoitti:Tietojeni mukaan NG tosiaan sai työpaikan Rake Oy:stä. Kivilahti–Cederbergin suku on kauan omistanut enemmistön ko. yhtiöstä. (Kivilahti oli 1960 kartanon omistaja)yövuoro kirjoitti:P,
Teräsköysi aivan.
Tuo työpaikan järkkääminen , oliko niin että sloman jälk. Gustafsson sai paikan Rakelta?
Jotenkin tuo Oittaan kartanon touhukin loppui pian Bodomin jälkeen. Karjalaisetkin lopettivat työsuhteensa aika pian tapahtumien jälkeen. Ja kylillä huhuttiin, joka sitten käy ilmi noista kuulustelupöytäkirjoistakin. Kartanolinja jäi ainakin Markkulan mielstä liian vähälle huomiolle. Mutta tuohon aikaan ei ollut tapana häiritä kauppaneuvoksia ja konsuleita.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
Kartanon isäntäväki oli muualla tapahtumayönä.
Tilanhoitaja oli vaimoineen kotona ja heillä vaimon sisar miehineen vierailulla.
Toisaalta tuo Raken työpaikka on voinut olla kannustustakin kovia kokemaan joutuneelle.
Hyvän tahdon eleeksi muistan siitä mainitun.
Tilanhoitaja oli vaimoineen kotona ja heillä vaimon sisar miehineen vierailulla.
Toisaalta tuo Raken työpaikka on voinut olla kannustustakin kovia kokemaan joutuneelle.
Hyvän tahdon eleeksi muistan siitä mainitun.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
-
- Harjunpää
- Viestit: 322
- Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 2:17 am
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
Ehkä NG aloitti linja-autonkuljettajan tehtävät vasta1970 luvulla.
Linja-autonajokortin ikäraja oli 24v. ja ammatikseen täytyi olla ajokokemusta kuorma-autolla vähintään 2 vuotta.
Armeejassa autosotamiehen linja-autonkuljettajan koulutustodistuksella sai mimismieheltä sivilissä kyseisen ajokortin alaikäisenä.
1970 luvulla muuttui säännös, yhden vuoden työ- ja ajokokemus yli 8000kg painavalla kuorma-autolla ja ikä 21v.
1974 tuli voimaan linja-autonkuljettaja koulutus ammattioppilaitoksessa (mopokuljettajat), jolloin ei enää tarvittu ajokokemusta kuorma-autolla, autonajokortti vähintään vuoden voimassa ja ikä 21v.
Linja-autonajokortin ikäraja oli 24v. ja ammatikseen täytyi olla ajokokemusta kuorma-autolla vähintään 2 vuotta.
Armeejassa autosotamiehen linja-autonkuljettajan koulutustodistuksella sai mimismieheltä sivilissä kyseisen ajokortin alaikäisenä.
1970 luvulla muuttui säännös, yhden vuoden työ- ja ajokokemus yli 8000kg painavalla kuorma-autolla ja ikä 21v.
1974 tuli voimaan linja-autonkuljettaja koulutus ammattioppilaitoksessa (mopokuljettajat), jolloin ei enää tarvittu ajokokemusta kuorma-autolla, autonajokortti vähintään vuoden voimassa ja ikä 21v.
-
- Perry Mason
- Viestit: 3635
- Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
- Paikkakunta: Ei kenenkään maa.
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
Tiedätkö missä he olivat? Entä onko mistä tieto poissaolosta löytyy?yövuoro kirjoitti:Kartanon isäntäväki oli muualla tapahtumayönä.
Entä vanhaemäntä? Missä hän oli?
Pikkuisen on epäselvää milloin kartanon vävy palasi maakunnasta paikalle.
Entäs hullu poika?
Navetalla oli käsittääkseni neljän miehen majoitus, joista kaksi yötä. Ainakin.
Siksi noita lähteitä utelen että saan kirjattua historiikkiin.
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
-
- Perry Mason
- Viestit: 3635
- Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
- Paikkakunta: Ei kenenkään maa.
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
Tarkennan vielä että NG llä ei ollut linja-autokorttia millään ilveellä vuodenvaihteessa 60-61?Navetanhajuinen kirjoitti:Ehkä NG aloitti linja-autonkuljettajan tehtävät vasta1970 luvulla.
Linja-autonajokortin ikäraja oli 24v. ja ammatikseen täytyi olla ajokokemusta kuorma-autolla vähintään 2 vuotta.
Ei millään eihän?
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
-
- Harjunpää
- Viestit: 322
- Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 2:17 am
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
Ei ole mahdollista tuona ajankohtana ei sitten millään.
Ikä, työ- ja ajokokemuksen perusteella vasta 1966 mahdollinen. Tällöin ei poikaset eikä tyttösetkään olleet vielä linja-autonohjaimissa.
Jos armeejassa automiehenä, joista vain kaksi ikäluokasta koulutettiin linja-autonkuljettajaksi (yleensä liikennöitsiöiden poikia), helmikuun lähtöön 1962 ja tammikuussa 1963 siviliin, jolloin tätäkautta olisi ollut linja-autokortti mahdollinen.
Ikä, työ- ja ajokokemuksen perusteella vasta 1966 mahdollinen. Tällöin ei poikaset eikä tyttösetkään olleet vielä linja-autonohjaimissa.
Jos armeejassa automiehenä, joista vain kaksi ikäluokasta koulutettiin linja-autonkuljettajaksi (yleensä liikennöitsiöiden poikia), helmikuun lähtöön 1962 ja tammikuussa 1963 siviliin, jolloin tätäkautta olisi ollut linja-autokortti mahdollinen.
-
- Perry Mason
- Viestit: 3635
- Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
- Paikkakunta: Ei kenenkään maa.
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
^ Joo ei se passaa millään. 1969 oli siellä Teräsköysi Oy ssä, taisi olla Hämeenkylässä.
Sen jälkeen saattoi jo sitten aloitellakin jossain vaiheessa.
Sen jälkeen saattoi jo sitten aloitellakin jossain vaiheessa.
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
-
- Harjunpää
- Viestit: 322
- Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 2:17 am
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
Kyllä minullakin on sellainen käsitys, juuri tuosta varastomies kuorma-autonkuljettajan tehtävistä tuolta 70 luvun vaiheilla olen kuullut että oli kova juttumies tavaroita toimittaessa. Noilta ajoilta hän sai varmaankin hyväksyttävät työtodistukset linja-autokorttia varten, joissa täytyi olla kuorma-autojen rekisterinumerot joita oli ammatikseen ajanut vähintään vuoden. Lääkärinlausunto on terveydentilasta tarvittu.
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
Ei ollut kenellekään mahdollista ennen inttiä, ja normaalisti vasta paljon myöhemmin. Linja-autojen kuljettaminen oli vastuullisten ja ammatikseen ajavien aikuisten hommia. Kuorma-autokortteja kyllä suoritettiin yksityiskäyttöön, mutta linja-autokortista nuoren ei kannattanut haaveilla (ja sillä sipuli).papillon kirjoitti:Tarkennan vielä että NG llä ei ollut linja-autokorttia millään ilveellä vuodenvaihteessa 60-61?Navetanhajuinen kirjoitti:..
Linja-autonajokortin ikäraja oli 24v. ja ammatikseen täytyi olla ajokokemusta kuorma-autolla vähintään 2 vuotta.
Ei millään eihän?
Tämä oli tilanne vuonna 1963, jolloin korttiasiat tulivat ajankohtaisiksi omassa kaveripiirissä. Säännökset tuskin olivat löysempiä kolme vuotta aikaisemmin. Hyvä selvitys Navetanhajuiselta.
Oliko Gustafssonilla henkilöauton ajokorttia vuonna 1960, vai saiko ajaa vain motskarilla? En muista mainintaa autoluvasta.
Gustafsson on voinut olla linja-autossa vain matkustajana tavatessaan tulevan vaimonsa. Kieli poskessa sopii toki väittää muutakin.
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
P, kartanonisäntä kuulusteluissa kertoo poissaolostaan. Vanhasta emännästä en ole kuullutkaan ja kartanon työmiehistä olen kuullut, että olivat paikalla siipirakennuksessa tms.
Perheellä ensimmäinen auto, siis nuorella parilla(ko), ainakin-64 kuplaW , jolla käytiin isä Oton kanssa helluntaiöisin niemellä.
BV kirjan mukaan rouvalla on "vahvat" mielipiteet, oliko se hän ,joka Gustafssonin kuskiksi kehui.
Tapasivat varmimmin uudenvuodenaattona 60/61 , kihloihin Juhannuksena 61 , avioon uutenavuotena 61/62 ja 62 syntyi ainoa lapsi, tytär.
Perheellä ensimmäinen auto, siis nuorella parilla(ko), ainakin-64 kuplaW , jolla käytiin isä Oton kanssa helluntaiöisin niemellä.
BV kirjan mukaan rouvalla on "vahvat" mielipiteet, oliko se hän ,joka Gustafssonin kuskiksi kehui.
Tapasivat varmimmin uudenvuodenaattona 60/61 , kihloihin Juhannuksena 61 , avioon uutenavuotena 61/62 ja 62 syntyi ainoa lapsi, tytär.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
-
- Perry Mason
- Viestit: 3635
- Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
- Paikkakunta: Ei kenenkään maa.
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
Siis tämä vävykö, Heikki Vartia oli isäntä? Niinkö? Martti Koli kertoo vanhasta emännästä, mutta miltä ajalta ei oikein selviä.yövuoro kirjoitti:P, kartanonisäntä kuulusteluissa kertoo poissaolostaan. Vanhasta emännästä en ole kuullutkaan ja kartanon työmiehistä olen kuullut, että olivat paikalla siipirakennuksessa tms.
Perheellä ensimmäinen auto, siis nuorella parilla(ko), ainakin-64 kuplaW , jolla käytiin isä Oton kanssa helluntaiöisin niemellä.
BV kirjan mukaan rouvalla on "vahvat" mielipiteet, oliko se hän ,joka Gustafssonin kuskiksi kehui.
Tapasivat varmimmin uudenvuodenaattona 60/61 , kihloihin Juhannuksena 61 , avioon uutenavuotena 61/62 ja 62 syntyi ainoa lapsi, tytär.
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
Re: Yllätystodistajat Virpi ja muut...
Laitan kyselyn tähän Virpi ja muut-ketjuun.
Oliko vielä toinenkin bussi-matkustaja (lappilainen tyttö), jolle Nils Gustafssoniksi epäilty mies oli tarjoutunut kertomaan tarinan retkestä. Kuljettaja oli puhunut "stadin slangia".
Kuljettaja oli esittänyt kahvikutsun ja antanut jopa puhelinnumeronsa. Ulkomuistista muistelen, muistaako kukaan paremmin tätä tapausta. Muistaakseni siinä oli jotain samaa kuin Virpin tarinassa.
- hymm -
Oliko vielä toinenkin bussi-matkustaja (lappilainen tyttö), jolle Nils Gustafssoniksi epäilty mies oli tarjoutunut kertomaan tarinan retkestä. Kuljettaja oli puhunut "stadin slangia".
Kuljettaja oli esittänyt kahvikutsun ja antanut jopa puhelinnumeronsa. Ulkomuistista muistelen, muistaako kukaan paremmin tätä tapausta. Muistaakseni siinä oli jotain samaa kuin Virpin tarinassa.
- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"