Matkustajakone katosi Atlantin yllä 2009

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä 2009

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

INES 7 kirjoitti:
surffailija kirjoitti:Uusimma Tekniikan Maailmassa oli kolmen aukeaman artikkeli AF447:n tuhosta. Anybody interested ? voisin muistaessani vaikkapa skannailla jutun, tosin en taida keritä ennen perjantaita.
Lukaisin jutun. Karua, miten kolme ammatilentäjää panikoi ja/tai ei vaan osaa...

Hurjia on myös Päiväntasaajan sääilmiöt.

Toisaalta karua myös pohtia kuinka usein lennetään ihan ylipainon rajoilla tuhansien kilsojen päässä ei-mistään.
Lentäjillehän annetaan tai ainakin kuuluisi antaa ohjamoresurssien hallintakoulutusta, jokakäytännössä tarkoitaa sitä, että sovitaan keskenään jo ennen lähtöä siitä kuka misäkin vaiheesa tekee mitäkin. Nythän kyseessä oli niin pitkä lento että siellä piti olla myös vaihtolentäjät. Normi setti on se, että ykkös miehistö lentää nousun pari tuntia sen jälkeen kakkosmiehistö keskeltä muutaman tunnin ja ykkösmiehistö johon kuuluu komentava kapteeni lentää lopusta pari tuntia ja laskun. Tilannehan oli se, että siellä oli mennyt ykkösmiehistön ja vaihtomiehistön lentäjät keskenään ristiin kapteenin poistuessa ohjaamosta.

Mitään pilot flying/pilot monitoring sopimistahan ei ollutr tehty vaikka lentäjät oli komentavasta ja avustavasta miehistöstä sekaisin koottu tapahtumahetkellä. Kumpikin etupenkkiläisistä saattoi lulla etä komento on toisella. Kolmen tunnin taakse jänyt lentoaika sinänsä kuulostaa siltä että miehistön vaihto on asiallinen tapahtuma siinä vaiheessa. Sähläyshän se oli sekin että sinne ohjaamon takapenkille jäi lentäjä, jolla ei ollut tehtävää sillä hetkellä. Se on osaltaan voinut aiheuttaa sekaannuksen jossa hänen vaihdokkinsa tehtävien siirtoa ei oltu tehty, ja vaihdokki luule että hänen ohjeensa tulee sieltä takaa kuin apteekin hyllyltä. Takana olija taas on ollut sinä uskossa että vastuunvaihto on tehty. (vrt Aeroflotin lento SU593 22.3.1994. täysin saman ohjaamotekniikan A 310-300 koneella vastuun siirto perämiehelle epäonnistui).
Vastaa Viestiin