Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Sijaltainen
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 2:08 am

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Käytetäänkö Saksassa amalgaamia? Pohjoismaissa sen käyttöä on vähennetty reippaasti viimeisen 15 vuoden aikana, käytännössä luovuttu melkein kokonaan.
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2420
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Itse pyysin vastikään vaihtamaan 15v. vanhan amalgaamin täällä Suomessa muoviseen. Ensimmäinen hammaslääkäri ei suostunut, eikä toinenkaan. Kolmannelta en ole vielä kysynyt. Nämä kaksi ensimmäistä sanoivat, että mikäli paikan uusinta tulee kyseeseen olisi viisainta laittaa amalgaami, sillä se kestää paljon kauemmin kuin muovi. Eivät olleet mitään vanhoja hammaslääkäreitä, ja kuulemma muoviyhdisteitä laitettaessa tulee samalla jotakin elimistöön selkeästi kuulumatonta tavaraa kaupanpäälle. Olisiko ajatus ollut se, että useammalla muovituskerralla myrkkyjä pääsee elimistöön saman verran kuin mitä amalgaamikin luovuttaa, en tiedä.

Itselläni on sellainen tunne, että amalgaamin käytön vähentäminen oli aikoinaan hetkellinen suuntaus.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5192
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Hammaslääkäri tutkimukset hämmentävät arvioita. Hän käy ruumishuoneella tutkimassa vainajan suun ja toteaa, että hammashoidot on tehty kuten Suomessa tehdään.

Reikiä on paikattu ensin amalgaamilla ja sitten muovilla. Ihan niin kuin muillakin 30-40-vuotiailla suomalaisilla. Suusta ei löydy kultauksia, kuten venäläisillä voisi olla, eikä siltojakaan, joita on usein saksalaisilla. Oikaisuhoidot ja viisaudenhampaiden poisto on tehty suomalaisen tavan mukaan.


Näin siis tekstissä sanottiin. Muovipaikan koostumuksista en ole varma, mutta tiedän että omassa etuhampaassani oleva kuorikkoni on Saksalaista valmistetta ja hammaslääkärini tilasi sen suoraan Saksasta. Että siellä on sitten samanlaisia kuorikot ainakin, koska ne sieltä tulevatkin.

Ilmeisesti lähinnä oikomishoitojen toteutustapa ja viisaudenhammasjutut ovat Suomalaistyyppisiä. Mielenkiintoista sinänsä, että on oikaisuttanut hampaitaan. Auttaisiko se mitenkään identifioimisessa?
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Wallabi
Harjunpää
Viestit: 337
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 4:08 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Wallabi »

Tampereen Tyttö kirjoitti: Ilmeisesti lähinnä oikomishoitojen toteutustapa ja viisaudenhammasjutut ovat Suomalaistyyppisiä. Mielenkiintoista sinänsä, että on oikaisuttanut hampaitaan. Auttaisiko se mitenkään identifioimisessa?
Minusta tuntuu vähän siltä, että aika monelle tehdään jossain vaiheessa elämää jonkin sortin oikaisevia hoitoja. Yleensä lapsena tai nuorena, mutta joskus kaiketi vanhemmallakin iällä. Tietysti hampaista varmaan näkee, minkä tyyppistä oikaisuhoitoa on tehty, mutta silti voi tällä tavoin rajattu joukko olla niin laaja ettei siitä ole suurtakaan hyötyä. Ja varsinkaan jos nainen on ulkomailta lähtöisin, kys. artikkelissahan sanottiin ettei tarkkoja koulukuntaeroja eri maiden hammashoidon välillä välttämättä ole.

Ihmettelen kyllä sitä, että miten viisaudenhampaiden poisto voidaan tehdä "suomalaisittain"? Tai siis tarkoitan, että miten ihmeessä viisaudenhampaita voi poistaa muulla tavoin kuin yksinkertaisesti vetämällä se irti, kuten Suomessa on ainakin minulle tehty? En tosin ole hammaslääkäri, joten en tietysti tiedä, kunhan vain pohdiskelin.
kid

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja kid »

Suomessahan tietysti oikomisen saa ilmaiseksi, niinkuin itse olen saanut. Tosin moinen tehdään vain alle 17 (vai 15) -vuotiaille maksutta. JOS nainen on se n. 25v, niin en oikomishoitoa ihmettelisi. Nyk. 40v ihmisillä ei tainnut siihen aikaan ilmaista hammashoitoa olla.

Hampaat olivat kuitenkin reikiintyneet, kerta niitä oli paikkailtu. Pystyisiköhän tästä päättelemään mitään?
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5192
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

kid kirjoitti:Suomessahan tietysti oikomisen saa ilmaiseksi, niinkuin itse olen saanut. Tosin moinen tehdään vain alle 17 (vai 15) -vuotiaille maksutta. JOS nainen on se n. 25v, niin en oikomishoitoa ihmettelisi. Nyk. 40v ihmisillä ei tainnut siihen aikaan ilmaista hammashoitoa olla.

Hampaat olivat kuitenkin reikiintyneet, kerta niitä oli paikkailtu. Pystyisiköhän tästä päättelemään mitään?

:D Ny. 40v oli todellakin ilmainen hammashoito. Oli nimittäin jo 1940-luvulla syntyneillä kouluaikoinaan... :D (Oikomishoitokin, kriteerit tosin olivat tiukkoja.)
Reikiintymisestä ei voi päätellä paljoakaan. Nykyään lasten hampaat reikiintyvät kuulemma samaa tahtia kuin 1970-luvulla ja aiemmin syntyneillä. Välissä oli parempia vuosia, mutta taas on matka kohti alamäkeä..

En osaa sanoa miten naisen viisaudenhampaat oli poistettu. Meillähän ne otetaan joko vetämällä tai kirurgisesti leikkaamalla. Joskus jopa osiksi palastelemalla. Ehkä tosiaan joissakin maissa tapa poikkeaa näistä vaikkapa juurien poistamisen osalta?
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Näytöt
Hetty Wainthropp
Viestit: 459
Liittynyt: Pe Touko 22, 2009 4:11 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Näytöt »

Tämä hammaslääkärin antama kommentti voi kyllä olla hieman monitulkintainen:

Selvää on se, että nainen ei ole laitapuolen kulkija, vaan hän on elänyt hyvissä oloissa ja pitänyt huolta itsestään

Mielestäni tuo hampaiden ja muun fyysisen terveyden säännöllinen hoito voisi myös viitata siihen että naisella olisi ollut jonkinlainen laitostausta (lastenkoti, vankila, mielisairaala tms.). Sellaisessa paikassa kun henkilökunta pitää huolen siitä että hammashoidot ja muut hoidetaan säännöllisesti, vaikka henkilö itse olisikin enemmän tai vähemmän kyvytön huolehtimaan sellaisista asioista.
buracee
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 9:47 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja buracee »

kid kirjoitti:Nyk. 40v ihmisillä ei tainnut siihen aikaan ilmaista hammashoitoa olla.
No tuota, ihan varmasti suomessa oli koululaisilla ilmainen hampaidenhoito oikomisineen jo kaheksankyt-luvun puolella.
kid

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja kid »

No hemmetti, en minä voinut tietää noista hammashoidoista ! :D Oon yleissivistymätön, anteeks.

Toi laitostaustahomma vois olla ihan järkeenkäypäkin. On kenties karannut, kierrellyt teillä muutamilla ties missä ja sitten vaan anonyymisti kuollut, kun ei ole porukkaakaan ollut kaipaamassa. Ehkä laitoksen poppoo ei tehnyt katoamisilmoitusta?
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Edelleen mietityttää myös ne kahden sentin kolikot. Joko se on hyvin oleellinen vihje tai sitten täysin epäoleellinen asia. Miksi juuri kahden sentin kolikoita, miksei vain kolikoita ylipäätään..? Ovatko ne olleet vain hämäystä sinne Saksan suuntaan, vai oliko naisella jokin pakkomielle keräillä kahden sentin kolikoita. Onko niille ollut jokin tietty käyttötarkoitus, käytetäänkö niin pieniä kolikoita poletteina tms? Suomessahan ne eivät käy juuri mihinkään muuhun kuin kaupassa maksamiseen (tarkoitan siis ettei käy mihinkään automaatteihin tms.) :roll:
nurich
Poliisikoira Rex
Viestit: 269
Liittynyt: To Loka 30, 2008 4:03 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja nurich »

Jostain syystä itsellekin kertyy aina eniten 2 sentin kolikoita. Usein nimittäin ihmiset jättävät ne sentin kolikot kauppaan, siis jos vaihtorahana olisi esim 41 senttiä, moni ottaa ne 20 sentin kolikot ja jättää sen sentin tiskille, joten kassantäti ottaa sen takaisin. Tosi monen kassan vieressä on lisäksi joku keräysloota (tyyliin kodittomat kissat ambomaalla ry tai Tukholman lukutaidottomat koulunsakeskeyttäjät ry) johon monesti tulee ne sentin kolikot lykättyä. Niitä ei voi käyttää tietääkseni mihinkään automaatteihinkaan, raitiovaunulippuautomaatit ainakin kaikissa minulle tutuissa kaupungeissa huolivat korkeintaan viisisenttisiä.

Saksassa käytetään nykyisin muovia hampaan paikkoina, tosin sanotaan että jos amalgaamipaikka on kunnolla tehty, sitä ei kannata vaihtaa muoviseen. Poistetusta viisaudenhampaasta ei kuulemma TOSIAANKAAN voi sanoa, mitssä maassa se on poistettu, juurineen se on otettava joka tapauksessa, muuten se hampaanjuuri pahimmassa tapauksessa tulehtuu ja tulehdus leviää leukaluuhun ja leuka mätänee ja putoaa soppalautaselle mummon 85-vuotispäivillä. ("Todella vitsikäs" lausahdus konsultoimani hammaslääkärituttavan, EI MINUN.)
Lydia07
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Tre

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Lydia07 »

Viisaudenhampaan hoito Suomessa tarkoittaa ilmeisesti sitä, että Suomessa viisaudenhampaat poistetaan, niitä ei paikata.
Oikomishoito on ilmeisesti saatu selville siitä, että joitakin tiettyjä välihampaita on poistettu, että muut on saatu rautojen avulla kiskotettua suoraan purentariviin.
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -
Wallabi
Harjunpää
Viestit: 337
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 4:08 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Wallabi »

Lydia07 kirjoitti:Viisaudenhampaan hoito Suomessa tarkoittaa ilmeisesti sitä, että Suomessa viisaudenhampaat poistetaan, niitä ei paikata.
Pakko puuttua tähän vielä, että näinhän toki yleensä tehdään, muttei välttämättä aina. Äidilläni (suomalainen, Suomessa hoidettu hampaat) on joskus viisaudenhammas jopa juurihoidettu, mutta tämä taisi tapahtua muutamia kymmeniä vuosia sitten. Nykyisinhän meininki tuntuu olevan enempi sitä, että kun menee valittamaan viisurin särkyä, ei lekuri edes katso mikä mahtaa olla vialla, vaan otetaan pois vain. Vai liekö lääkärikohtaista?
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Blues »

Mie olen nyt selannut kaikki euroopan kadonneet läpi. Useaan kertaan.

Saksasta löytyisi kadonneena tällainen
http://www.polizei.bayern.de/fahndung/p ... html/89455

Ikä olisi hieman vanhempi, mutta tässä ainakin se Britti-yhteys toimisi...

Jossakin, kun googlailin, mainittiin, että saattaisi olla suunnannut Englantiin.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Oho, tuossa olikin varmaan hommaa.. :) Pystyisitkö vielä, tai joku muu, hieman suomentamaan noita tekstejä..? :) Ei tullut saksaa luettua lukiossa, eikä muutenkaan.
Vastaa Viestiin