Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
matlockb
Watson itse

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Tuolla yllätystodistajat-osiossa on paljon keskusteltu Gustafssonin vammoista vaikka niille on täällä ihan oma ketjunsa joten ajattelin laittaa mielipiteeni sen kunniaksi tänne.
Olen Sariolan kanssa samaa mieltä että vammoja todella usein liioitellaan. Tätä ei varmaan monikaan voi kohdallaan kiistää etteikö olisi jonkun onnettomuuden jälkeen liioitellut miten oli milleistä hengen lähtö lähellä vaikka onnettomuus ei todennäköisesti olisi kuolemaa aiheuttanut.
Kuten jo moneen kertaan on todettu, Gustafsson sai tietoa äidiltään ja kun liikkuminen ei heti herättyä oikein onnistunut niin siinä nuori mies varmasti äkkiä kuvittelee vammautuneensa todella pahasti varsinkin jos on murtumaa vielä ja tikkejä.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Aivan, siis Gustafssonni ei itse antanut tuietoja medialle, vaan ne antoi joku muu, mutta mikä syy tällä tietoja jakavalla mediapersoonalla oli antaa liioiteltuja tietoja Gustafssonnista, ei suinkaan lääkärikään leikkaa sydäntä, jos umpisuoli on pipi?
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Hessu52 kirjoitti:Aivan, siis Gustafssonni ei itse antanut tuietoja medialle, vaan ne antoi joku muu, mutta mikä syy tällä tietoja jakavalla mediapersoonalla oli antaa liioiteltuja tietoja Gustafssonnista, ei suinkaan lääkärikään leikkaa sydäntä, jos umpisuoli on pipi?
No ei varmasti tee näin, että kirurgi avaa rinnan jos epäillään umpilisäkkeen tulehdusta :D itseltäni nimittäin on umpilisäke poistettu, no se ei kuulu tähän.

Kuten olen aiemmin jo sanonut, NG:n äiti on voinut syystä tai toisesta olettaa poikansa olevan surmateon takana ja siksi antanut selvästi liioiteltuja tietoja Gustafssonin vammojen vakavuudesta. Kyllä me kaikki tiedetään että usein äiti suojelee lastaan viimeiseen asti, tästä on esimerkkejä ihan tälläkin palstalla (muissa jutuissa).
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

MUISSA MAAILMOISSA
Kyllä monissa sen ajan lehdissä kuvaus Bodomin tapauksesta alkaa: Sairaalasta saamamme tiedon mukaan ... . Ei kerrota tarkemmin kuka sairaalassa oli se tiedonantaja. Epäilen kyllä, että tietoja lehdistölle kertoivat lääkärit, mutta hyvin ympäripyöreitä vastauksia, ja lehdistö sitten sovelsi tietoa oman harkintansa mukaan. Sairaalassa oli myös lähes jatkuvasti poliiseja valmiina kuulustelemaan potilasta. He näkivät tilanteen omin silmin ja varmaan kuvasivat tilannetta tutkimuksen johtajalle, joka vuorostaan tiedotti lehdistölle. Tiedotuksesta vastannut tutkimuksen johtaja Vainio kertoi sitten esim. poliisien tekemiä havaintoja potilaasta, ja hänelläkin oli vääriä käsityksiä. Ensimmäisen kerran poliisit (Hassisen ensihoidon jälkeen) pääsivät kuulustelemaan potilasta keskiviikkona 8. päivänä kesäkuuta, jonka jälkeen poliisi tiedotti, että Gustafsson ei muistanut mitään yön tapahtumista. Varmaan tarkoitti aamun tapahtumia, joista ei ollut muistikuvaa. Myöhemminkin poliiseja oli valmiudessa sairaalassa kuulustellakseen potilasta, mutta lääkärit eivät päästäneet heitä suorittamaan kuulustelua milloin tahansa. Rouva Gustafsson oli kyllä sitten lisäksi antanut haastatteluja lehdille, ja hyvin "äitien tapaan" ei varmaan mielestään liioitellut. Voidaan sanoa, että hyvin normaaliin tapaan. Ei rouva ollut suinkaan ainut tiedottaja. Vainio näytti hoitavan poliisin puolesta tiedotusta lehdistölle. Hän oli mm. kertonut sanomalehdelle, miten nuorten nimet ja osoitteet saatiin. Lyhyesti: Poikien osoitteet rekisteriotteista, tyttöjen tiedot toisen pojan taskussa olleesta muistivihosta. Ei suinkaan kysymällä Gustafssonilta, kuten Hessu ehdotti. Poliiseista toinen eli Paavola muisti, että potilas ei puhunut mitään, mutta kylläkin liikkui, eli liikutti jalkaansa tai päätänsä. Potilas näyttää olleen siinä vaiheessa "muissa maailmoissa" eli tajuisen ja tajuttoman rajamailla, alentuneessa tajunnantilassa, kuten sitten ensiavun antanut lääkärikin oli todennut.

Itse uskon, että potilas tosiaan oli "alentuneessa tajunnan tilassa". Eräs yksityiskohta kuvaa sitä. Eräs todistaja kertoi, että potilaan kasvot olivat hyvin veriset ja kärpäset pörräsivät siinä. Potilas ei kuitenkaan hätistellyt käsillään kärpäsiä pois. Itselläni on joskus ollut suurehkojakin haavoja ja jos kärpänen siitä imee, on se erittäin ilkeä tuntemus, ja ainakin minä pikapikaa hätistelin kärpäsen pois. Tämä potilas ei hätistellyt. Minä pidän sitä varmana merkkinä, että potilas ei ollut täysin tajuissaan. No, tämä on tietysti oma arvioni.
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Kyllä ne kärpästen puremat kestää, jos on paljon pelissä.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Misri
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Misri »

yövuoro kirjoitti:Kyllä ne kärpästen puremat kestää, jos on paljon pelissä.
Ehkä ne kärpäset jonkin verran olivat häirinneet, koska NG oli sitä makuuasentoaan, paikkaansa useasti vaihdellut teltanpäällä (siitä, useat silminnäkijä havainnot). Nelos-sivun ulkopinnalla, kakkos-osion keskellä, oli iso pläntti hänen vuoto ja kosketusvertaan. Tuntoaisti ainakin on pelannut hyvin, koska on isommasta pahasta (kivuliaat, kärpäsen puremat) valinnut sen lievemmän pahan, eli on maannut välillä vasemmalla kyljellään verinen vasenposki teltan ulkopintaa vasten :wink:
Sariola
Horatio Caine

Kun kärpänen imee verta vuotavasta tai hyytymässä olevasta haavasta, niin se on yllättävän kivulias kestettävä. Olen sen kokenut, se on totta. Ilmeisesti osa keskustelijoista on sitä mieltä, että Gustafsson siinä teltan päällä makoillessaan aamulla ei ole ollut alentuneessa tajunnan tilassa. Paikalla ollut poliisi oli arvioinut, että Gustafsson oli ollut tajuttoman ja tajuisen rajamailla. Martti Koli oli arvioinut potilaan tajuttomaksi. Käräjäoikeus oli tässä turvautunut näihin tavallisiin katsojiin ja arvioinut Gustafssonin olleen nimenomaan alentuneessa tajunnan tilassa kuten ensihoidon antanut lääkärikin. Se lienee oikea arvio. Olen samaa mieltä.
Hessu52
Watson itse

Vai niin, vai on kärpäsen purema kivulias kestetttävä ja mikähän sellainen kivulias kärpänen sitten olisi lahkoltaan, huonekärpänen, pistokärpänen, paarma, vai sääski?

Kärpänen ei yleensä pistä, vaan nuolee ravintoa iholta, samalla levittäen bakteereita, eli lähinnä kutittaa, ei satuta!

Kannattaisi ottaa noista järjettömistä luontokappaleista ensin selvää, ennen kuin höpäjää omiaan!

Raatokärpänenkään ei pure, eikä pistä, vaan munii muniaan haavoihin.

Kärpäsen toukkia on käytetty lääketieteessä mm. haavoissa sen takia, kun toukka syö kaiken kuolleen kudoksen haavasta pois.

Raatokärpänen ilmestyy kuolleen luo muutaman minuutin kuluttua ihmisen kuolemasta ja se saattaa haistaa vainajan muutaman kilometrin päästä, eli melko nopea on tuo kärpäsen tulo vainaan luo.

Pistokärpänen esiintyy loppukesästä navetoissa ja se on etupäässä pohjoisen harmi, sitä miksi näin on, ei tiedetä.

Paarma onkin sitten eri asia.

Sen pureman kyllä tuntee, mutta ei kai kukaan voisi sotkea paarmoja ja kärpäsiä keskenään?
yövuoro
Martin Beck

Juu, melkoinen otus kärpänen on verkkosilmineen ja imukärsineen.

Muutoin vammoista, niin tajuttomuutta kuin muistamattomuutta on helppo teeskennellä, subjektiivisia tiloja.

Ensiavussa syke ja RR normaalit, hengitti itse, pupillat ok, reagoi kipuun . Eli rauhassa Hassinen saattoi tikkailla haavan.
Hessu52
Watson itse

Olihan Gustafssonniin ennen tikkaukseen menoa annettu kait jotain rauhoittavaa ja turruttavaa, vaikka kyllä itseäni on tikattu ilman puudutustakin.

No mutta ne onkin eri miehet, jotka hieman kipua kestävät heh.

Tuo vaan sillä, että eiköhän nuo verenpaineet sillä tavalla ole saatu hieman laskemaan.

Kas vain kun en huomannut tuota lääkitystä kysyä Ahdilta, joka Gustafssonnin haavoja pesi ensiapuna, mutta ei se Gustafssonni ollut mitenkään huonossa kunnossa sairaalaan vietäessä, näin ahdin mukaan.
Sariola
Horatio Caine

Tuossa käytin ilmaisua "kärpänen" tarkoittaen mitä tahansa hyönteistä, joita helposti ilmaantuu haavasta imemään. Se tosiaan tuntuu kipuna. Kokeiltu on. Näitä lentäviä pörriäisiä on lukematon määrä eri lajeja, enkä tiedä mikä laji siinä on kysymyksessä. Kokeilkaa niin tiedätte, että niin on.

Minä ainakin hätistin ne pörriäiset heti pois haavasta imemästä. Tajuissaan oleva tekee mielestäni niin automaattisesti. Taisi olla Ruth Koli joka kertoi noista verisillä kasvoilla pörräävistä "kärpäsistä". Muistelen, että joku muukin todistaja kertoi samaa. Jos oli tajuissaan ja liikkumiskunnossa, olisi ollut luonnollista, että olisi käynyt rannassa pesemässä kasvonsa puhtaiksi. Itse olen pessyt pienet haavat ja naarmut puhtaassa purovedessä ja siinä koko hoito, muuta ei tarvinnut. Tämä potilas makasi verisine naamoineen siinä rannan lähellä, mutta ei käynyt pesemässä kasvojaan, eikä hätistellyt pois kasvoilla pörrääviä "kärpäsiä". Tajunnan taso oli alentunut.
yövuoro
Martin Beck

Pesulla käynti olisi alentanut uhristatusta :lol:
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

Sariola kirjoitti:Tuossa käytin ilmaisua "kärpänen" tarkoittaen mitä tahansa hyönteistä, joita helposti ilmaantuu haavasta imemään.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Sariola
Horatio Caine

kukkuu kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Tuossa käytin ilmaisua "kärpänen" tarkoittaen mitä tahansa hyönteistä, joita helposti ilmaantuu haavasta imemään.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Kukkuun mielestä tuo on hauskaa, mutta tosiaan kärpäsen näköisiä tai sitä enemmän tai vähemmän muistuttavia lentäviä ötököitä on hyvin monia eri lajeja. Niitten tarkka tunnistaminen lajilleen vaatii asiantuntemusta. Yksikin laji on sellainen paarmaa pienempi siivet sojottavat vähän sivulle ja siivissä on raita. Sellainen puree erittäin kipeästi vaikka on pieni kooltaan. Varmaan monia on purrut juuri tämä "kärpänen", joka tietysti ei ole tavallinen kärpänen, vaan tarkka laji on allekirjoittaneelle tuntematon. Tämä laji on melko yleinen. Ei kyllä ole hauskaa, kun tuollaiset pääsevät puremaan avoimesta haavasta...

:( :( :( :o :?
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

Sariola kirjoitti: Niitten tarkka tunnistaminen lajilleen vaatii asiantuntemusta.
Sehän tässä hymyilyttää. Avattaristasi päätellen olet jonkin sortin luontoharrastaja ja sitten yleistät kaikki lepakkoa pienemmät kärpäsiksi.
Lukittu