Nimimerkki Bird

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

MustaNaamion
Poliisikoira Rex

Re: Nimimerkki Bird

Viesti Kirjoittaja MustaNaamion »

Sipi kirjoitti: La Huhti 25, 2026 1:39 am
MustaNaamion kirjoitti: Pe Huhti 24, 2026 7:33 pm
Mutta ymmärrän pointtisi. Kun ensimmäinen kosketus tekoälyyn on luokkaa “Googlen väärä lääketieteellinen yhteenveto”, niin kyllähän siitä jää vähän sellainen fiilis, että joku on yhdistänyt Wikipedian, arpapelin ja kahvipöytäkeskustelun ja kutsunut sitä vallankumoukseksi. Se on vähän kuin kysyisi suuntaa ja saisi vastaukseksi: “Luultavasti oikealle, mutta seuraa intuitiotasi.”

Kiitos paljon valaisevasta ja paneutuneesta analyysistäsi. Olet ihan joka osa-alueella oikeassa. (Ja nyt kirjoittaessani olen huolissani siitä, että pidät kommenttiani sarkasmina tai piilovittuiluna, joista kummastakaan ei ole kyse!)

Olen niitä harvoja dinosauruksia, jotka ovat huolissaan ihmiskunnan älyllisen kapasiteetin haihtumisesta ja alenemisesta. Ymmärrän tekoälyn potentiaalin meta-analyysien kanssa ja toisaalta pienissä, arkipäivän triviaaleissa. Kuitenkin...olen miettinyt tätä.

Tekoälyn maailmassa innovatiivisuus kuolee. Ihmisten innovatiivisuus. Jos saan jonkun hullun idean, googletan sen. Ja tekoäly kertoo, että joku muukin on jo keksitnyt sen, keksintöni ei koskaan tule näkemään päivänvaloa tai asian voisi tehdä ehkä paremminkin. Mitä minä vastaukset luettuani ajattelen? Sitä, että olimpa typerä, mietin jo keksittyjä asioita ja tuhlaan vaan aikaani.

Miettikääpä, jos Einstein, Kopernikus, Newton, Mandela, Marx, Kungfutse tai vaikka Jeesus olisivat ennen toimintaa tarkistaneet tekoälyltä, onko heidän saamansa idea kuitenkaan ihan toteuttamiskelpoinen? Mitä meillä olisi? Geneeristä metadataa.

Mutta kuten sanottu. Myönnän vastarintani tässä asiassa. En ole kuitenkaan vielä löytänyt asiaa, jonka toteuttamiseen tai selvittämiseen tarvittaisiin tekoälyä. Mitäpä jos pitääkin sytyttää nuotio, suunnistaa ilman nettiä tähdistä, ilmata patterit, vaihtaa itse renkaat ...

En tiedä. Ahdistaa se, että oletuksena ihmiskunta olisi ensimmäistä kertaa koko olemassaolonsa aikana riittävän kypsä kontrolllimaan jotain uutta tuottavalla ja väkivallattomalla tavalla. Pahoittelut, mutta en usko.
Vastaan yhtenä kyrpänä, koska lainaustoiminto on paskaa foorumilla.

No mutta vihdoinkin joku sanoo tämän ääneen ilman että yrittää naamioida sitä LinkedIn-voimaantumispostaukseksi tai TED Talk lorinaksi.

Ensinnäkin ei, tuo ei kuulosta sarkasmilta kuulostaa siltä, että joku on oikeasti miettinyt asiaa pidemmälle kuin kolmen TikTok-videon verran. Se on nykyään jo melkein radikaalia ajattelua.

Ja mitä tulee tuohon huoleesi.. et todellakaan ole yksin. Jopa Jari Sarasvuo tuo kansallinen paskanpuhumisella miljoonia tehnyt “ajatusten herättelijä” on jo vuosia puhunut siitä, miten ajattelu laiskistuu, keskustelu kärjistyy ja yhteiskunta alkaa muistuttaa enemmän huutokilpailua kuin dialogia. Eli, jos olet dinosaurus, niin olet ainakin ihan hyvässä seurassa.

Tuo sun pointti innovatiivisuudesta on muuten yllättävän terävä. Tekoäly ei varsinaisesti tapa ideoita se tappaa illuusion omaperäisyydestä. Ennen saattoi elää onnellisena siinä uskossa, että “hei, keksin tämän itse”. Nyt tulee kone ja toteaa:
“Kiinnostava ajatus. Tästä on 17 eri versiota vuodelta 1893.”

Se ei tee ideasta huonoa, mutta se tekee olosta vähän öyryyttävän.

Ja tuo mitä sanoit historiallisista hahmoista osuu aika hyvin. Kuvittele Isaac Newton googlaamassa:
“onko painovoima jo keksitty?”
“Kyllä ja tässä on 12 parempaa teoriaa.”
Game over. Omena jää puuhun ja maailma ilman differentiaalilaskentaa.

Mutta tässä kohtaa pieni vastalause (älä huoli, lempeä sellainen)
ihmisten innovatiivisuus ei ole koskaan perustunut siihen, etteikö asioita olisi jo keksitty vaan siihen, että joku ei välittänyt siitä.

Suurin osa oikeasti merkittävistä ideoista on ollut joko uudelleen löydettyjä, väärin ymmärrettyjä, tai aluksi suorastaan huonoja.

Tekoäly vain tekee sen näkyväksi nopeammin. Se ei estä sinua tekemästä mitään se vain tarjoaa mahdollisuuden luovuttaa aikaisemmin.

Ja tuo sun “nuotion sytyttäminen ilman nettiä” lista on itse asiassa aika hyvä mittari. Se paljastaa yhden ison jutun nimittäin tekoäly ei korvaa toimintakykyä. Se korvaa lähinnä muistia, hakemista ja vähän analisointia.

Mutta ei se vaihda sun renkaita. (Tai, jos joskus vaihtaa, sitten meillä on ihan eri ongelmat.)

Se ahdistus, mistä puhut, että ihmiskunta ei ole kypsä on ehkä se realistisin osa koko paketissa. Historia ei varsinaisesti tue optimismia. Mutta samaan aikaan historia ei myöskään tunne hetkeä, jolloin ihmiset olisivat olleet “valmiita” mihinkään uuteen. Silti asioita on tapahtunut.

Ehkä tämä menee näin:

Tekoäly ei tee ihmisistä tyhmiä, mutta se tekee tyhmyydestä helpommin skaalautuvaa. Ja älyllinen osaaminen? Se vaatii edelleen vaivaa ja puurtamista, muttei perussuomalaista sellaista, joka perustuu pelkkään illuusioon kovasta työstä ja älykkyydestä. Ikävä kyllä.

Mutta, jos jotain lohdutusta jo se, että ajattelet näin pitkälle ja kyseenalaistat tätä koko ilmiötä on käytännössä todiste siitä, että se kuuluisa “älyllinen kapasiteetti” ei ole ainakaan sinun kohdallasi kadonnut minnekkään.

Eli ei hätää dinosaurus kyllä pärjää aina. Kysymys on lähinnä siitä, selviääkö meteoriitti tällä kertaa.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

MustaNaamion kirjoitti: La Huhti 25, 2026 8:05 am

Mutta tässä kohtaa pieni vastalause (älä huoli, lempeä sellainen)
ihmisten innovatiivisuus ei ole koskaan perustunut siihen, etteikö asioita olisi jo keksitty vaan siihen, että joku ei välittänyt siitä.

Suurin osa oikeasti merkittävistä ideoista on ollut joko uudelleen löydettyjä, väärin ymmärrettyjä, tai aluksi suorastaan huonoja.

Eli ei hätää dinosaurus kyllä pärjää aina. Kysymys on lähinnä siitä, selviääkö meteoriitti tällä kertaa.
Kiitos tästä dialogista! On virkistävää, että joku osaa argumentoida ja ilmaista itseään vailla ivaa tai nöyryyttämisen tarvetta. Allekirjoitan tekstisi kokonaisuudessaan.

Kommentoin kuitenkin tuota ajatusta, että aiemmin innovaattorit eivät ole välittäneet vastalauseista. Sellanen on nykypäivänä huomattavan haastavaa. Koko ajan on käynnissä informaatiotulva, riippumatta aiheesta. Miniäni tunsi itsensä kelvottomaksi äidiksi kolmen pävän ikäisen vauvan kanssa, koska instassa on äiti-vauvastooreja, joissa kaikilla muilla imetys sujuu heti ja vauva nukkuu yönsä. Kyllä tämä pistää dinosauruksen vakavaksi. Miksi luet niitä stooreja? Ei voi olla niin, että todellisuus perustuu tällaisiin viesteihin. Kehotin häntä lempeästi sulkemaan somen kahdeksi viikoksi ja keskittymään tähän hetkeen vauvan kanssa. On eri asia oppia ja oivaltaa asioita itse kuin lukea valmis vastaus.

Tällä esimerkillä tarkoitan sitä, että nykyihmisten tarve mitata omaa arvoaan suhteessa muihin perustuu pitkälti sosiaaliseen mediaan, statusten vertailuun ja onnistumiseen täysin uudenlaisilla, osin tyhjänpäiväisillä ja subjektiivisilla elämän osa-alueilla, joiden vertaaminen tai mittaaminen objektiivisesti on mahdotonta. Elämästä on tullut kilpailu. Sitä on käytännössä muutettava ilman sähköä johonkin korpeen, jotta voisi aidosti käydä keksimisen (tarpeesta syntyy ratkaisu), kokeilemisen, epäonnistumisen ja uudelleenyrittämisen polun. Joskus se vaatii myös kärsivällisyyttä, jota ihmisillä ei ole. Koska kaikki on saatavilla reaaliajassa, nyt.

Tekoälyn tai teknologian käyttö ylipäätään arjen apuna rapauttaa aivoja. Tiedän nuoria, joilla ei ole kykyä laskea ruokakaupassa ostosten hintaa ilman kännykkää.

Sitten nauratti kun puhuit jostain TED-jutusta, en tiedä mikä se on. TikTokkia minulla ei ole eikä ikinä tule, ja tuo LinkedIn - profiili on vähän niin ja näin; työnantaja edellytti sellaisen tekemistä joskus 10 vuotta sitten, ja tein profiilin. En kuitenkaan muista salasanaani ja siellä on edelleen ne tiedot vuodelta 2015 tai jotain. Mulla ei taida olla yhtään kaveria siellä enkä osaa edes kirjautua sinne. Jännästi kuitenkin on töitä riittänyt, enkä koe kärsineeni näistä puutteistani millään tavalla.

Mutta Mustis (lempinimi MustaNaamiolle), muutin totaalisesti käsitykseni sinusta. Olet erinomaisen viisas keskustelija. Jotenkin ajattelin aiemmin, että olet sellainen riidanhaastelija. Kuinka väärässä olinkaan. Kivaa viikonloppua! Dinosaurus lähtee nyt lumihommiin.

Edit. Mainitaan Bird. Koska tämä on hänen ketjunsa. En tosiaan tiedä, mitä tässä on tapahtunut ja miksi keskustelu on ajautunut näille urilleen.
Perilla
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Perilla »

Olette molemmat - sipi ja bird- palstan parhaimpia kirjoittajia ja hyvää analysointia. Itse en jaksa pitkiä kirjoituksia puhelimella tehdä ja kun töissä olen tietokoneella päivät niin kotona en koskaan avaa tietsikkaa.

Kait te silti tajuatte, että mustanaamioN on rutsari?
Trollia ei kannata ruokkia koskaan.

Rutsarin ketju ja hänen nikit, joista noin 100 poistettu trollauksen vuoksi.
viewtopic.php?t=21030
Suomessa loisii 5% nuorten muslimimiesten joukko

joista 60% elää sosiaalituilla
joista 60% on työttömiä
jotka tekevät 60% raiskauksista
jotka tekevät 60% katuryöstöistä
jotka tekevät 80 % huumerikoksista

Älä ole vassuli, älä kannata 60/80 kerhoa
Puheenjohtaja
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Puheenjohtaja »

Perilla kirjoitti: La Huhti 25, 2026 9:43 pm

viewtopic.php?t=21030
Hiivaisella hieholla taas vainoharhat päällä. Eihän tuo Mustanaamio vaikuta ollenkaan tuolta "Putsarilta".
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Puheenjohtaja kirjoitti: Su Huhti 26, 2026 12:00 am

viewtopic.php?t=21030
Hiivaisella hieholla taas vainoharhat päällä. Eihän tuo Mustanaamio vaikuta ollenkaan tuolta "Putsarilta".
Ajattelitko sanavalintoinesi olla kovasti vakuuttava? Taisi nyt mennä vähän niinkuin skutsiin.
X X X X X
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Sipi kirjoitti: La Huhti 25, 2026 8:32 pm
Tekoälyn tai teknologian käyttö ylipäätään arjen apuna rapauttaa aivoja. Tiedän nuoria, joilla ei ole kykyä laskea ruokakaupassa ostosten hintaa ilman kännykkää.
No, tuo AI-tekoäly on todellisuudessa vain uusi ja nopea verkkohakukone. Se hakee verkosta kyllä nopeasti ja osaa antaa kernaasti neuvoja, mutta kun sillä ei ole tajuntaa, eikä tule, niin se on helppo saada hämilleen. Verkossahan on vain se, mitä sinne on laitettu. Toki siltä kalakeiton ohjeet saa nopeammin kuin vanhaa paksua keittokirjaa selatessa, mutta melko harva tarvitsee arjessaan Planckin vakiota tai edes Newtonin kolmatta lakia, joka tosin olisi hyvä tietää, jos aikoo törmätä johonkin. :o

Mainitsemiasi nuoria en tunne, mutta kun myymälän kaikki tuotteet on hinnoiteltu euron sadasosien tarkkuudella ja on aikeissa ostaa yksitoista tuotetta ja tilillä on tasan 37,39€, niin on siinä jollain opiskelijalla laskimelle käyttöä, jos aikoo selvitä kunnialla kassan läpi. :D

P.S. Vanha liikuntahullu Tahko Pihkala totesi aikanaan, että: "Hissi, bussi, ja sisävessa, ne tuhoavat Suomen nuorison." 8)
X X X X X
Bird
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Bird »

Mielestäni kannattaa kiinnittää huomiota tuohon Mustanaamion äkilliseen muutokseen. Vielä hetki sitten meininki oli eri — esim. kehotti sipiä menemään vittuun.

Mistähän muutos mahtaa johtua... ?
Itselle tästä tulee mieleen mm. manipulointistrategia.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
MustaNaamion
Poliisikoira Rex

Bird kirjoitti: Su Huhti 26, 2026 7:31 am Mielestäni kannattaa kiinnittää huomiota tuohon Mustanaamion äkilliseen muutokseen. Vielä hetki sitten meininki oli eri — esim. kehotti sipiä menemään vittuun.

Jos se on psykologinen koe? Väikkäriin ihmisotoksia ja tuntemuksia? Vai jotain aivan muuta. Kas siinä sudokua ratkottavaksi.

TED on tiedeaiheisia esiintyjiä ja elämän hienouden puolesta puhujia. Kai suntube on tuttu kuitenkin, dinollekkin..

Se, että lapset ei osaa laskea ostoksia ilman kännykkää liittynee enemmän tyhmiin lapsiin kuin tekoälyyn. Ei ne varmaan osaa käyttää sitäkään, jos perusasiat on haasteellisia. Vähän ne kuolee, jos sähköt menee viikoks :lol:
Puheenjohtaja
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Puheenjohtaja »

Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: Su Huhti 26, 2026 5:29 am
Puheenjohtaja kirjoitti: Su Huhti 26, 2026 12:00 am

viewtopic.php?t=21030
Ajattelitko sanavalintoinesi olla kovasti vakuuttava? Taisi nyt mennä vähän niinkuin skutsiin.
Yrjöllä meni tunteisiin. :mrgreen:
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Bird kirjoitti: Su Huhti 26, 2026 7:31 am Mielestäni kannattaa kiinnittää huomiota tuohon Mustanaamion äkilliseen muutokseen. Vielä hetki sitten meininki oli eri — esim. kehotti sipiä menemään vittuun.

Tähän en osaa ottaa kantaa. Minulla on loukkausten suhteen aika joustava mielenlaatu, En jaksa pitää niistä kirjaa enkä paria töräytystä nyt vielä synneiksi laske. Lisäksi jotenkin olen aivan pihalla (poikkeuksellisesti :mrgreen: ) myös näistä rutsari/putsari/ sikakoira/natsari/ jumppari/ dumppari/ pumppari -ym. kiertokuluista, joten suhtaudun aina tapauskohtaisesti saamaani viestiin ja vastaan siihen.

Täällä selvästi osataan pitää multinikkeilyagendaa pinnalla ja voimissaan myös ilman minun panostanikin.

Kuten olen aiemminkin sanonut, hyvään uskominen on valinta. Vastaan ystävällisyyteen samalla tavalla takaisin, ja vittuiluun en yleensä jaksa reagoida millään tavalla. Ystävällisyys on taito, vihamielisyys on oire.
MustaNaamion
Poliisikoira Rex

Perilla kirjoitti: La Huhti 25, 2026 9:43 pm Olette molemmat - sipi ja bird- palstan parhaimpia kirjoittajia ja hyvää analysointia. Itse en jaksa pitkiä kirjoituksia puhelimella tehdä ja kun töissä olen tietokoneella päivät niin kotona en koskaan avaa tietsikkaa.

viewtopic.php?t=21030
Missähän sinä mahdat olla töissä? Uskotko itsekkään tuohon.. :lol:
Bird
Axel Foley

En, Sipi ^^, siis kohdistanut tuota kommenttiani sulle. Se oli vain pohdintaani, millä viittasin nimenomaan siihen, että Mustanaamion kirjoitustyyli muuttui yhtäkkisesti ja se herätti kysymyksiä motiiveista. En siihen, miten kukin yksittäinen käyttäjä suhtautuu loukkauksiin.

Tuolla aiemmin kirjoitit jotain, ettet tiedä mistä on kyse tjsp. Ei hätiä mitiä, kun eipä näytä nuo spekuloijatkaan tietävän. :D

Esimerkiksi sekään jonkun (olikohan juurikin MustaNaamion) väite "tekoälylle täysin identtisistä elementeistä ja virheistä" ei kestä tarkastelua. Luulisi naamion jo tietävän, että tekoäly on koulutettu ihmisten kirjoittamalla tekstillä eli samat ilmaisut, rakenteet ja virheet, mitkä esiintyy ihmisillä, esiintyy myös tekoälyllä.

Pelkän tekstin perusteella ei voi muutenkaan luotettavasti todeta, onko se tekoälyn tuottamaa vai ei. Yksittäiset "elementit" ja virheet ei todista mitään suuntaan tai toiseen. Eikä tekoäly käytä mitään (esim.merkkejä), mitä ihmiset ei käyttäisi.

Mutta eipä siinä, mielenkiintoinen aihe joka tapauksessa. :)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Bird
Axel Foley

MustaNaamion kirjoitti: Su Huhti 26, 2026 8:46 pm

Jos se on psykologinen koe? Väikkäriin ihmisotoksia ja tuntemuksia? Vai jotain aivan muuta. Kas siinä sudokua ratkottavaksi.

TED on tiedeaiheisia esiintyjiä ja elämän hienouden puolesta puhujia. Kai suntube on tuttu kuitenkin, dinollekkin..

Se, että lapset ei osaa laskea ostoksia ilman kännykkää liittynee enemmän tyhmiin lapsiin kuin tekoälyyn. Ei ne varmaan osaa käyttää sitäkään, jos perusasiat on haasteellisia. Vähän ne kuolee, jos sähköt menee viikoks :lol:
Psykologinen koe kuulostaa kiinnostavimmalta. Koeasetelma vaan vaikuttaa vähän siltä, että olet itse suurin muuttuja.

Näemmä lainasit mun kommentin, ja kommentoituasi sitä siirryitkin vastaamaan Sipille teidän keskusteluanne koskevista aiheista. Ilmeisesti sinäkin luulet, että olemme oikeasti sama henkilö. Ettet vaan nyt projisoisi omia multinikkeilyjäsi.
Bird
Axel Foley

Perilla kirjoitti: La Huhti 25, 2026 9:43 pm Olette molemmat - sipi ja bird- palstan parhaimpia kirjoittajia ja hyvää analysointia. Itse en jaksa pitkiä kirjoituksia puhelimella tehdä ja kun töissä olen tietokoneella päivät niin kotona en koskaan avaa tietsikkaa.

viewtopic.php?t=21030
Kiitos, perilla, sanoistasi. :)

Olin kyllä tietoinen siitä, että naamio on multinikki, en vain tietänyt kenen. Mutta meninpä silti hölmöyttäni vastaamaan. :mrgreen:

Ps. Olipa muuten kuvottavalla tavalla joku nimitellyt sua tässä ketjussa. Hyi. Hyvä, että ei jatkanut sitä enempää.
Oulun_Kungas
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Oulun_Kungas »

Bird kirjoitti: Ti Huhti 28, 2026 1:33 pm

viewtopic.php?t=21030
Kiitos, perilla, sanoistasi. :)

Olin kyllä tietoinen siitä, että naamio on multinikki, en vain tietänyt kenen. Mutta meninpä silti hölmöyttäni vastaamaan. :mrgreen:

Ps. Olipa muuten kuvottavalla tavalla joku nimitellyt sua tässä ketjussa. Hyi. Hyvä, että ei jatkanut sitä enempää.
Ai sä tuet äärioikeistolaisia, luulin sua aikasemmi ihan fixuksi.
Vastaa Viestiin