Vastaan yhtenä kyrpänä, koska lainaustoiminto on paskaa foorumilla.Sipi kirjoitti: La Huhti 25, 2026 1:39 amKiitos paljon valaisevasta ja paneutuneesta analyysistäsi. Olet ihan joka osa-alueella oikeassa. (Ja nyt kirjoittaessani olen huolissani siitä, että pidät kommenttiani sarkasmina tai piilovittuiluna, joista kummastakaan ei ole kyse!)MustaNaamion kirjoitti: Pe Huhti 24, 2026 7:33 pm
Mutta ymmärrän pointtisi. Kun ensimmäinen kosketus tekoälyyn on luokkaa “Googlen väärä lääketieteellinen yhteenveto”, niin kyllähän siitä jää vähän sellainen fiilis, että joku on yhdistänyt Wikipedian, arpapelin ja kahvipöytäkeskustelun ja kutsunut sitä vallankumoukseksi. Se on vähän kuin kysyisi suuntaa ja saisi vastaukseksi: “Luultavasti oikealle, mutta seuraa intuitiotasi.”
Olen niitä harvoja dinosauruksia, jotka ovat huolissaan ihmiskunnan älyllisen kapasiteetin haihtumisesta ja alenemisesta. Ymmärrän tekoälyn potentiaalin meta-analyysien kanssa ja toisaalta pienissä, arkipäivän triviaaleissa. Kuitenkin...olen miettinyt tätä.
Tekoälyn maailmassa innovatiivisuus kuolee. Ihmisten innovatiivisuus. Jos saan jonkun hullun idean, googletan sen. Ja tekoäly kertoo, että joku muukin on jo keksitnyt sen, keksintöni ei koskaan tule näkemään päivänvaloa tai asian voisi tehdä ehkä paremminkin. Mitä minä vastaukset luettuani ajattelen? Sitä, että olimpa typerä, mietin jo keksittyjä asioita ja tuhlaan vaan aikaani.
Miettikääpä, jos Einstein, Kopernikus, Newton, Mandela, Marx, Kungfutse tai vaikka Jeesus olisivat ennen toimintaa tarkistaneet tekoälyltä, onko heidän saamansa idea kuitenkaan ihan toteuttamiskelpoinen? Mitä meillä olisi? Geneeristä metadataa.
Mutta kuten sanottu. Myönnän vastarintani tässä asiassa. En ole kuitenkaan vielä löytänyt asiaa, jonka toteuttamiseen tai selvittämiseen tarvittaisiin tekoälyä. Mitäpä jos pitääkin sytyttää nuotio, suunnistaa ilman nettiä tähdistä, ilmata patterit, vaihtaa itse renkaat ...
En tiedä. Ahdistaa se, että oletuksena ihmiskunta olisi ensimmäistä kertaa koko olemassaolonsa aikana riittävän kypsä kontrolllimaan jotain uutta tuottavalla ja väkivallattomalla tavalla. Pahoittelut, mutta en usko.
No mutta vihdoinkin joku sanoo tämän ääneen ilman että yrittää naamioida sitä LinkedIn-voimaantumispostaukseksi tai TED Talk lorinaksi.
Ensinnäkin ei, tuo ei kuulosta sarkasmilta kuulostaa siltä, että joku on oikeasti miettinyt asiaa pidemmälle kuin kolmen TikTok-videon verran. Se on nykyään jo melkein radikaalia ajattelua.
Ja mitä tulee tuohon huoleesi.. et todellakaan ole yksin. Jopa Jari Sarasvuo tuo kansallinen paskanpuhumisella miljoonia tehnyt “ajatusten herättelijä” on jo vuosia puhunut siitä, miten ajattelu laiskistuu, keskustelu kärjistyy ja yhteiskunta alkaa muistuttaa enemmän huutokilpailua kuin dialogia. Eli, jos olet dinosaurus, niin olet ainakin ihan hyvässä seurassa.
Tuo sun pointti innovatiivisuudesta on muuten yllättävän terävä. Tekoäly ei varsinaisesti tapa ideoita se tappaa illuusion omaperäisyydestä. Ennen saattoi elää onnellisena siinä uskossa, että “hei, keksin tämän itse”. Nyt tulee kone ja toteaa:
“Kiinnostava ajatus. Tästä on 17 eri versiota vuodelta 1893.”
Se ei tee ideasta huonoa, mutta se tekee olosta vähän öyryyttävän.
Ja tuo mitä sanoit historiallisista hahmoista osuu aika hyvin. Kuvittele Isaac Newton googlaamassa:
“onko painovoima jo keksitty?”
“Kyllä ja tässä on 12 parempaa teoriaa.”
Game over. Omena jää puuhun ja maailma ilman differentiaalilaskentaa.
Mutta tässä kohtaa pieni vastalause (älä huoli, lempeä sellainen)
ihmisten innovatiivisuus ei ole koskaan perustunut siihen, etteikö asioita olisi jo keksitty vaan siihen, että joku ei välittänyt siitä.
Suurin osa oikeasti merkittävistä ideoista on ollut joko uudelleen löydettyjä, väärin ymmärrettyjä, tai aluksi suorastaan huonoja.
Tekoäly vain tekee sen näkyväksi nopeammin. Se ei estä sinua tekemästä mitään se vain tarjoaa mahdollisuuden luovuttaa aikaisemmin.
Ja tuo sun “nuotion sytyttäminen ilman nettiä” lista on itse asiassa aika hyvä mittari. Se paljastaa yhden ison jutun nimittäin tekoäly ei korvaa toimintakykyä. Se korvaa lähinnä muistia, hakemista ja vähän analisointia.
Mutta ei se vaihda sun renkaita. (Tai, jos joskus vaihtaa, sitten meillä on ihan eri ongelmat.)
Se ahdistus, mistä puhut, että ihmiskunta ei ole kypsä on ehkä se realistisin osa koko paketissa. Historia ei varsinaisesti tue optimismia. Mutta samaan aikaan historia ei myöskään tunne hetkeä, jolloin ihmiset olisivat olleet “valmiita” mihinkään uuteen. Silti asioita on tapahtunut.
Ehkä tämä menee näin:
Tekoäly ei tee ihmisistä tyhmiä, mutta se tekee tyhmyydestä helpommin skaalautuvaa. Ja älyllinen osaaminen? Se vaatii edelleen vaivaa ja puurtamista, muttei perussuomalaista sellaista, joka perustuu pelkkään illuusioon kovasta työstä ja älykkyydestä. Ikävä kyllä.
Mutta, jos jotain lohdutusta jo se, että ajattelet näin pitkälle ja kyseenalaistat tätä koko ilmiötä on käytännössä todiste siitä, että se kuuluisa “älyllinen kapasiteetti” ei ole ainakaan sinun kohdallasi kadonnut minnekkään.
Eli ei hätää dinosaurus kyllä pärjää aina. Kysymys on lähinnä siitä, selviääkö meteoriitti tällä kertaa.