Kesän parhaat jäätelömaut!

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Paikalla
manearia
Sabrina Duncan

Re: Kesän parhaat jäätelömaut!

Viesti Kirjoittaja manearia »

AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 8:46 pm
Private dick kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 11:04 am
AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 2:54 am gluteenia ja se ei ilmeisesti käy mulle.
Kyllähän sitä pitäisi tietää onko keliakia vai ei. Sitä joko on tai ei ole, ei voi olla vain vähän.
Kai sinä syöt muutakin mikä sisältää viljaa kuten leipää, keksejä tai pizzaa tai mitä tahansa? Tuleeko vatsa kipeäksi muista viljatuotteista?
Selitin tätä asiaa vähän aikaisemmissa viesteissä. Mulla tulee oireita ruuista ja olen huomannut, että gluteenipitoisten ainesten välttäminen on auttanut. Olen tehnyt kaupasta ostetun gluteenitestin ja muistaakseni keliakia on multa myös testattu terveyskeskuksessa eikä mulla sitä ole, mutta silti oireilua on eli se voi olla jostain tärkkelyksestäkin tai elintarvikeaineista jne. Välillä kokeilen kuitenkin gluteenipitoisia ruokia/leipomuksia ja niistä ei aina tulekaan oireita. Pääasiassa suosin gluteenittomia ruoka-aineksia, kaurapuuro on gluteenitonta ja leivät otan gluteenittomina ja jauhot samoin. Johonkin elimistö reagoi, toivoisin tietenkin että ei reagoisi juuri mihinkään. Yritän selvittää tilannetta ja yksi keino olisi mennä ruoka-aineallergiatestiin, se tapahtuisi yksityisessä terveyspaikassa. Anti-inflammatorisessa ruokavaliossa gluteenia kehotetaan välttämään, vaikka ei olisikaan keliakiaa.
Sulla saattaa olla vehnäallergia, eli vehnän proteiinit aiheuttavat nuo oireet. Itsellä aivan sama, vaikka kaiken maailman keliakiatestit ja muut tutkimukset eivät näyttäneet mitään. Selvisi nimenomaan ruoka-allergiatestien avulla.

Paras jäätelö muuten on Solero Exotic ja ollutkin jo n. 20 vuoden ajan.
AlsSie
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja AlsSie »

manearia kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 9:14 pm
AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 8:46 pm
Private dick kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 11:04 am
Kyllähän sitä pitäisi tietää onko keliakia vai ei. Sitä joko on tai ei ole, ei voi olla vain vähän.
Kai sinä syöt muutakin mikä sisältää viljaa kuten leipää, keksejä tai pizzaa tai mitä tahansa? Tuleeko vatsa kipeäksi muista viljatuotteista?
Selitin tätä asiaa vähän aikaisemmissa viesteissä. Mulla tulee oireita ruuista ja olen huomannut, että gluteenipitoisten ainesten välttäminen on auttanut. Olen tehnyt kaupasta ostetun gluteenitestin ja muistaakseni keliakia on multa myös testattu terveyskeskuksessa eikä mulla sitä ole, mutta silti oireilua on eli se voi olla jostain tärkkelyksestäkin tai elintarvikeaineista jne. Välillä kokeilen kuitenkin gluteenipitoisia ruokia/leipomuksia ja niistä ei aina tulekaan oireita. Pääasiassa suosin gluteenittomia ruoka-aineksia, kaurapuuro on gluteenitonta ja leivät otan gluteenittomina ja jauhot samoin. Johonkin elimistö reagoi, toivoisin tietenkin että ei reagoisi juuri mihinkään. Yritän selvittää tilannetta ja yksi keino olisi mennä ruoka-aineallergiatestiin, se tapahtuisi yksityisessä terveyspaikassa. Anti-inflammatorisessa ruokavaliossa gluteenia kehotetaan välttämään, vaikka ei olisikaan keliakiaa.
Sulla saattaa olla vehnäallergia, eli vehnän proteiinit aiheuttavat nuo oireet. Itsellä aivan sama, vaikka kaiken maailman keliakiatestit ja muut tutkimukset eivät näyttäneet mitään. Selvisi nimenomaan ruoka-allergiatestien avulla.

Paras jäätelö muuten on Solero Exotic ja ollutkin jo n. 20 vuoden ajan.
Kiitos vinkistä ruokahommien suhteen. Teitkö sen ruoka-allergiatestin yksityisessä paikassa? Sitä tehdään pk.seudulla ainakin Astriksessa ja Antioksidanttiklinikalla. Yksi on sellainen, että siinä katsotaan 80 eri ruoka-ainetta läpi.

Solero Exotic, olenkohan joskus syönyt tätä. En ole varma, mutta menee myös listaan! :)
Mahdollisesti näin.
Paikalla
manearia
Sabrina Duncan

AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 9:21 pm Kiitos vinkistä ruokahommien suhteen. Teitkö sen ruoka-allergiatestin yksityisessä paikassa? Sitä tehdään pk.seudulla ainakin Astriksessa ja Antioksidanttiklinikalla. Yksi on sellainen, että siinä katsotaan 80 eri ruoka-ainetta läpi.

Solero Exotic, olenkohan joskus syönyt tätä. En ole varma, mutta menee myös listaan! :)
Lainausta lyhennetty.

Kävin yksityisellä, Mehiläisessä. Ensin yleislääkärillä, sitten gastroenterologilla. Sain tietää, että mulla IBS ja laktoosi-intoleranssi. Ruoka-allergiatestit ja diagnoosin sain sitten Lohjan sairaalan ihotautien ja allergologian yksiköstä.
Huutaja Jaana
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

Otin Alepasta Kolme Kaveria-lakritsituutin kun oli alennuksessa (2.49€). Se niiden kinuski-merisuolatuutti vaikutti muuten paremmalta mutta se oli VEGAANINEN. Ei nyt vittu voi olla jäätelö vegaaninen. Arvosana ihan jees 3/5.
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
AlsSie
Martin Beck

manearia kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 9:36 pm
AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 9:21 pm Kiitos vinkistä ruokahommien suhteen. Teitkö sen ruoka-allergiatestin yksityisessä paikassa? Sitä tehdään pk.seudulla ainakin Astriksessa ja Antioksidanttiklinikalla. Yksi on sellainen, että siinä katsotaan 80 eri ruoka-ainetta läpi.

Lainausta lyhennetty.

Kävin yksityisellä, Mehiläisessä. Ensin yleislääkärillä, sitten gastroenterologilla. Sain tietää, että mulla IBS ja laktoosi-intoleranssi. Ruoka-allergiatestit ja diagnoosin sain sitten Lohjan sairaalan ihotautien ja allergologian yksiköstä.
Kiitos vastauksesta. Mulla myös epäillään IBS:sää ja ruoka-allergiatestiä suositellut pari lääkäriä mutta yksityisistä paikoista, en ole saanut siis lähetettä julkisen puolen allergologian yksikköön testiin. Aion kysyä tästä ns. omalta lääkäriltä, jos ei hoidu sitä kautta, niin sitten edellämainittujen yksityisten paikkojen kautta, että tästä päästään selvyyteen. :)
Mahdollisesti näin.
AlsSie
Martin Beck

Huutaja Jaana kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 11:28 pm Otin Alepasta Kolme Kaveria-lakritsituutin kun oli alennuksessa (2.49€). Se niiden kinuski-merisuolatuutti vaikutti muuten paremmalta mutta se oli VEGAANINEN. Ei nyt vittu voi olla jäätelö vegaaninen. Arvosana ihan jees 3/5.
Kiitti arvioinnista. :) Arvaas mitä mä kokeilin tänään.

Sen satunnnaisen jätskiostoreissuni jäljiltä otin nyt pakastimesta Magnumin Utopia Double Cherry- jäätelön. 🍒Tämä oli tosi hyvä kahvin kanssa. Parempi kuin eilinen Pirkan Daniela suklaa-appelsiinipuffetti. 4/5. Suositteluun.

Vaikka jäätelön nimi on Tupla Kirsikka, niin tässä on tuotetekstin mukaan mustaherukkavadelmajäätelöä, kermanmakuista jäätelöä, hapankirsikkakastiketta 22%, maitosuklaata 26% ja hedelmänmakuisia sokerirakeita 3,5 %.
Mausta. Ei ollut liian kermaista vaan tuo hapankirsikkakastike vaikuttaa maussa kunnolla ja käy todella hyvin yhteen mustaherukkavadelmajäätelön ja suklaan kanssa.
Erikoismaininta tuotteen kääreestä. Kun pakkauksen avaa, niin kääreen sisäpinta on kaunista kullanväristä designia. :P Jokin kimmeltävä kirsikanpunainen sisäpinta olisi myös mennyt nappiin.

Nyt toivotaan, ettei tule mahakipua tänään.
Mahdollisesti näin.
Huutaja Jaana
Angus MacGyver

AlsSie kirjoitti: Ma Heinä 20, 2026 12:05 am Nyt toivotaan, ettei tule mahakipua tänään.
Toivotaan! Voihan se olla se maitokin mistä tulee maha kipeeksi.
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
AlsSie
Martin Beck

Huutaja Jaana kirjoitti: Ma Heinä 20, 2026 12:19 am
AlsSie kirjoitti: Ma Heinä 20, 2026 12:05 am Nyt toivotaan, ettei tule mahakipua tänään.
Toivotaan! Voihan se olla se maitokin mistä tulee maha kipeeksi.
Olen juu yleensä laktoosittomalla linjalla, kaikeksi varuiksi. Laktoosi-intoleranssia ei ole todettu.

Tää ketju innostuttaa kokeilemaan jätskejä, vai mitä. Mulla on jo mielessä, että mitäköhän koettaisi mahdollisesti huomenna. :) Hellepäiviä ei ole nyt tiedossa, mutta ei anneta sen pysäyttää meininkiä.
Mahdollisesti näin.
Paikalla
manearia
Sabrina Duncan

AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 11:53 pm

Lainausta lyhennetty.

Kiitos vastauksesta. Mulla myös epäillään IBS:sää ja ruoka-allergiatestiä suositellut pari lääkäriä mutta yksityisistä paikoista, en ole saanut siis lähetettä julkisen puolen allergologian yksikköön testiin. Aion kysyä tästä ns. omalta lääkäriltä, jos ei hoidu sitä kautta, niin sitten edellämainittujen yksityisten paikkojen kautta, että tästä päästään selvyyteen. :)
Toivottavasti selviää pian, mikä sua kiusaa!
AlsSie
Martin Beck

manearia kirjoitti: Ma Heinä 20, 2026 1:00 am

Lainausta lyhennetty.

Kiitos. 💛 Kysyn vielä selvyydeksi: saitko sä yksityisen gastroenterologin kautta siis lähetteen julkisen puolen allergologian yksikköön ruoka-ainetestiä varten?
Mahdollisesti näin.
Huutaja Jaana
Angus MacGyver

AlsSie kirjoitti: Ma Heinä 20, 2026 12:25 am Tää ketju innostuttaa kokeilemaan jätskejä, vai mitä. Mulla on jo mielessä, että mitäköhän koettaisi mahdollisesti huomenna. :) Hellepäiviä ei ole nyt tiedossa, mutta ei anneta sen pysäyttää meininkiä.
Mää testaan huomenna tuon Lidlin euron "Puffetin" satoi taikka paistoi.
Paikalla
manearia
Sabrina Duncan

AlsSie kirjoitti: Ma Heinä 20, 2026 1:09 am
Kiitos. 💛 Kysyn vielä selvyydeksi: saitko sä yksityisen gastroenterologin kautta siis lähetteen julkisen puolen allergologian yksikköön ruoka-ainetestiä varten?
Eikun, anteeksi... en tosiaan saanut, vaan julkisen puolen yleislääkäriltä!
m1ckey
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja m1ckey »

Taitaa olla kesän jäätelökiintiö täynnä, kun söin kolmannen (3) peukalonpaksuisen slaissin Persikka & Vadelmaa jalitsu-finaalia jännätessä.

Näin käy joka vuosi, ostan kesällä tarjouksesta tuollaisen jätskipakkauksen, syön vähän ja sitten huomaan seuraavana talvena, että tuollaistakin on pakastimen perällä...

NOH, saapa talveen ripauksen kesää. 8)

https://helsinginjaatelotehdas.fi/

Oletteko Helsingin Jäätelötehtaan tuotteita maistellut?

"Helsingin Jäätelötehdas on Suomen vanhin toiminnassa oleva jäätelönvalmistaja.
Vuodesta 1922"

Ennenvanhaan noilla oli kiskoja ainakin Kaivarissa, Hietsussa, Kauppatorilla ja Kauppahallissa.
Yksi maku oli "sekoitus" - eli varmaan kaikki jämät sotkettuna yhteen.
AlsSie
Martin Beck

manearia kirjoitti: Ma Heinä 20, 2026 1:31 am
AlsSie kirjoitti: Ma Heinä 20, 2026 1:09 am

Eikun, anteeksi... en tosiaan saanut, vaan julkisen puolen yleislääkäriltä!
Ok. Kiitos selvennykseestä. :) Onneksi sait selvyyden ja asia hoitui hyvin, kaikki ok.
Mahdollisesti näin.
m1ckey
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja m1ckey »

Vastaa Viestiin