En ole aivan varma, mihin Sariola viittaa kirjoittaessaan "tuosta 20 vuotta hypnoosin ammattilaisena toimineesta". Toivottavasti ei kuitenkaan samaan kuin minä yllä lainatussa tekstissä. Kuten useimmat varmasti huomasivat, kyseessä on vain Lauerman kirjassa annettu kuvitteellinen esimerkki hypnotisoijien tyypillisestä argumentaatiosta. Mistään todellisesta henkilöstä tai mielipiteestä ei ole kysymys.Sariola kirjoitti:Tuolla aikaisemmin pasi kertoi Lauerman kannasta hypnoosiin:
Muistutan vielä, että Lauerman mukaan hypnoosilla ei ole varmoja ulkoisia tunnusmerkkejä. Edelleen Lauerma antaa kirjassaan kuvitteellisen esimerkin siitä, kuinka hypnotisoija tyypillisesti perustelee onnistumisensa: "Olen tehnyt tätä 20 vuotta. Kyllä minä tiedän, milloin kohdehenkilö on hypnoosissa."
Tuo on Lauerman mielipide. Luettuani tuota ajatuksella tulin siihen tulokseen, että tässä asiassa Lauerma on väärässä ja tuo 20 vuotta hypnoosin ammattilaisena toiminut on oikeassa. Tästä voi myös päätellä, että Lauerma ei itse ole säännöllisemmin tekemisissä hypnoosin kanssa, vaan hän on paremmin teoreetikko. Luulen, että tunnetut nimet Fahler, Olliver Hawk, Pakarainen ja Koivunen eivät olisi samaa mieltä tuosta asiasta Lauerman kanssa, vaan olisivat samaa mieltä tuon 20 vuotta hypnotisoijana toimineen kanssa.
Lauerma on tiedemies, jonka käsitys hypnoosista perustuu tieteelliseen tutkimustietoon. Yllä oleva Sariolan kirjoitus taas näyttää vahvistavan käsityksen, jonka Mariacka esitti: Sariolan käsitykset hypnoosista ovat peräisin lähinnä lavahypnoosin mystisestä maailmasta.
Asiallinen keskustelu tieteelliseen tietoon ja uskomustietoon nojautuvien välillä on hankalaa, jopa mahdotonta, kuten hyvin tiedetään. Tämä on hyvä pitää mielessä, kun lukee esim. tällaisia Sariolan kommentteja:
Lueskelin aikani kuluksi vanhoja keskusteluja tästä hypnoosi-osiosta. Kylläpä oli hauskaa luettavaa. Kolme kovaa siellä oli: awa, Hessu52 ja Mariacka. Kaikilla samantapainen käsitys hypnoosista ja samalla tavalla virheellinen. Keskustelun kuluessa nämä keskustelijat joutuivat kohta kohdalta vähitellen ja hitaasti luopumaan vääristä käsityksistään ja siirtymään oikeaan suuntaan vaikka parantamisen varaa jäi vielä runsaasti.