No en ole mikään kyselty "lainoppinut", mutta kun kukaan ei avaa suutaan, niin lähdetään mietiskelemään
Solmu kirjoitti:ABC kirjoitti:
Yhdysvalloissahan kyseessä olisi aivan selvä tapaus, kiven sisään vaan kaikki ilman rihman kiertämää omassa kodissaan heiluvat. Ase voisi ehkä toimia lieventävänä asianhaarana, koska se implikoi uhkatilanteen. Minulla on ikävä tunne, että Suomessa asia on jokseenkin päinvastoin...
Anyone?
Mietin kans että mites tuo kotirauha ja siihen liittyvät lait tarkalleen meneekään?
Tirkistely ja toisten koteihin katseluhan on käsittääkseni tavallaan laitonta, mutta väkisinhän me kaikki toisten koteihin sisälle nähdään toisinaan.
Eli vastaukseni on, en mä vaan tiiä
Et ole salakatsellut, jos et ole käyttänyt apunasi teknisiä laitteita (kiikarit, kamera, jne...) vaikka satutkin ohi kulkiessasi tai vaikkapa parvekkeellasi oleskellessasi näkemään jonkun kotiin sisälle.
On jopa käyty jonkin mallinen vääntökin siitä, että lasketaanko silmälasit tekniseksi laitteeksi.
Ei kuulemma lasketa.
joey kirjoitti:Päivän tyhmä kysymys:
Jos päätän vapaapäiväni ratoksi esitellä rintavarustustani suljetun ikkunalasin läpi ja ohikulkija huomaa (ja mahdollisesti traumatisoituukin), saanko syytteen jostakin? Ja jos, niin mistä?
Olen siis yksityisaluella omistusasunnossa ja rintavarustusta esitellään yksityisalueelle eli pihamaalle.
ABC kirjoitti:^ Itsekin kuulisin mielelläni lainoppineen vastauksen tuohon kysymykseen. Lisäksi esittäisin pari jatkokysymystä:
a) Entä, jos on täysin alasti
b) ja jos kädessä on ysimillinen?
c) Vaikuttaako tuomioon se, onko ohikulkija sattunut olemaan mies, nainen tai alaikäinen?
Juu... Täähän on "helppo" case...
Vahva veikkaus on, että edellä kuvatussa teossa syyllistytään jonkintason siveettömyys rikkomukseen (järjestyslaki), edellyttäen tahallisuutta mitä ei enää ihan pikku vahingolla voi selitellä.
9mm. kädessä ei aiheuta mitään toimenpiteitä, jos aseelle on luvatkunnossa ja sillä ei ole osoiteltu tai uhattu ketään...
Ja jos "uhriksi" valikoituu esim. lapsi, niin homma menee rumemmaksi ja pykälät kovenee mahdollisesti rikoslainkin puolelle esim. lapsen seksuaalisen hyväksikäytön merkeissä tms... Tuo tosin vaatisi jo todellista tarmokkuutta teon osalta.
Nyt - Kertokaas lisää noista salaisista fetisseistänne, senkin pikku pervertikot