Veikko "Jammu" Siltavuori - Helsinki, Myllypuro 1989

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Lukittu
Avatar
Kalle-Ville
Adrian Monk
Viestit: 2618
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

Mariacka kirjoitti: Mutta jos toimittajat todellakin ovat saaneet mielentilatutkimukset itselleen, niin miksei niitä kaupattu laajemmin uteliaille? Kysyntää varmasti olisi ollut
Oletan syyksi yleistä tietämättömyyttä tuolloin vielä vallinneesta ko. asiakirjan saatavuudesta. Toisaalta nämä kopiointimaksut ovat olleet aina niin korkeita, ettei varmaankaan kaikki uteliaat välttämättä olisi edes halunneet maksaa niin paljon. Kun yhtenäisiä ohjeistuksia kaikilta osin ei edes aikoinaan ollut, niin erään jutun asiakirjojen kopioista pyydettiin television ajankohtaistoimitukselta lähes 100.000,00 markkaa, joka johti sittemmin erinäisten valitusten jälkeen näitä asioita koskevien yhtenäisten ohjeistuksien syntymiseen.
Mariacka kirjoitti: Ylempänä annoit ymmärtää, ettei mt-tutkimuksessa käsitellä muuta kuin syytetyn mielentilaa. Mutta oma vastaukseni oli tarkoitettu lähinnä niille, jotka tätä aiemmin kysyivät (Howler?).
Mielentilatutkimuksessa ei todellakaan varsinaisesti käsitellä muuta kuin syytetyn mielentilaa, joskin se vaihtelee tutkijatiimeittäin ja tutkijoittain millä tavoin he tuon mielentilan käsittelyn oheismateriaaleineen suorittavat. Oheismateriaaleista olen jo kommentoinut edellä, joskin voin lisätä sen, että eloonjääneiltä uhreilta saatetaan ottaa sinne joitakin lausumia kuulustelukertomuksista, mutta usein nämä ovat varsin suppeita jo edellä esittämistäni syistä.

Mielentilatutkimuksen tarkoitus on todellakin vain tutkittavan ko. rikoksen tekohetkellä vallinneen mielentilan ja hänen mahdollisen hoidontarpeensa selvittäminen eikä mikään muu. Näin siitä huolimatta, että tutkimukseen sisältyy oheismateriaalina hyvin monenlaisia eri asioita, joilla oletetaan olleen vaikutusta tutkittavan persoonan kehittymiseen ja sitä kautta mielentilan muotoutumiseen tutkittavan teon tapahtuessa.

Mariacka kirjoitti: Oletko selvillä siitä, miten monessa prosentissa TEO, tutkimuksen tehnyt laitos ja oikeus päätyvät eri lopputulokseen? Ja jos päätyvät, muuttuuko mielentilatutkimuksen tulos todella?
Prosenttiluvut löytyvät mitä ilmeisimmin tilastoista, kunhan vain ehtii ja viitsii niitä kaivella, mutta kyllä oikeus päätyy nykyään eri käytäntöjen muuttumisen myötä ilmeisti enenevässä määrin erilaisiin kannanottoihin. Syynä tähän on osaltaan vuosikausien vääntö ongelmallisesta TYV-kategoriasta. Tiedän aikaisemmin TYV-tuomittuja tapauksia, jotka ovat jo uuden tutkimuksen mukaan ns. YV-rajatilatapauksia: "lähes hulluja" erästä ko. henkilön avustajaa lainatakseni tuomitun täydessä ymmärryksessä, että on saatu oikein kunnon tuomioita, jos ei elinkautiselle ole ollut aineksia.
Mariacka kirjoitti: Jos psykiatriaa ei arvostettaisi tieteenä, mielentilatutkimuksia saati psykiatrisia sairaaloita ei olisi lainkaan.
Koko ajanhan mielentilatutkimuksia on vähennetty. Aikaisemmin tutkittiin lähes kaikki vakaviin rikoksiin tai niiden yrityksiin syyllistyneet mielentilaltaan, nykyään ei enää edes läheskään kaikkia henkirikoksiin syyllistyneitä tutkita mielentilaltaan. Samoin psykiatristen sairaaloiden lukumäärä on vähentynyt melko paljon. Tämä kertonee omaa karua kieltään psykiatrian arvostuksesta sekä tieteenä että ylipäätään minään muunakaan nyky-yhteiskunnassamme.
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Olettaa voi tietysti mitä vain. Oletuksiaan ei silti kannata esittää faktoina. Seuraavassa faktatietoa mielentilatutkimuksista. Tekstistä selvinnee myös joitakin kyseenalaistamiasi asioita.

http://www.helsinki.fi/rpol/medibio/Lue ... inen06.pdf

Psykiatrian "alasajo" alkoi VALTAVA-uudistuksesta, jolloin kunnat heräsivät ottamaan vanhuksensa ja kehitysvammaisensa pois psykiatrisista sairaaloista, joten paikkoja saatettiin vähentää. Sitä seurannut lama houkutteli ottamaan laitoksista viimeisetkin kynnelle kykenevät, vaikkei avohoitoa pystytty kehittämään samaan tahtiin. Arvostuksesta tuskin oli kysymys, koska ei psykiatria laitoksiin tai mielentilatutkimuksiin rajoitu.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Minua ei oikeastaan kiinnosta sun omat mielipiteet vaan viralliset lähteet tuolle väitteellesi että psykiatria on tosiaan huuhaata. Mielestäni se kyllä vieläkin tunnustetaan yhdeksi lääketieteen osa-alueeksi siinä missä vaikka kirurgiakin mutta voin olla väärässä, kun en tosiaan ole asiantuntija.
Avatar
Kalle-Ville
Adrian Monk
Viestit: 2618
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

Mariacka kirjoitti:Olettaa voi tietysti mitä vain. Oletuksiaan ei silti kannata esittää faktoina. Seuraavassa faktatietoa mielentilatutkimuksista. Tekstistä selvinnee myös joitakin kyseenalaistamiasi asioita.

http://www.helsinki.fi/rpol/medibio/Lue ... inen06.pdf
"Valhe, emävalhe ja tilasto", kuten se kuuluisa hokema meni. En ole esittänyt oletuksiani faktoina, joskin olen kyllä esittänyt faktoina tietoja, joihin en kerta kaikkiaan ole vielä ehtinyt etsiä lähteitä. Teen siis tänne kirjoittamisen ohessa oikeita töitä, jotka ovat tällaiseen harrastukseen verrattuna etusijalla.

Olen muuten lukenut joko ammatillis-koulutuksellisista syistä (osan tenttinytkin) tai ihan vain harrastuksen vuoksi kaikki Havulan tutkielmaa lukuun ottamatta em. sivustolla mainitut lähdemateriaalit, kuten myös muutakin paljon vanhempaa materiaalia, ja osin vain siksi, että kykenen tarvittaessa väittelemään ko. aihepiiristä.
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.
Avatar
Kalle-Ville
Adrian Monk
Viestit: 2618
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

Bombay kirjoitti:Minua ei oikeastaan kiinnosta sun omat mielipiteet vaan viralliset lähteet tuolle väitteellesi että psykiatria on tosiaan huuhaata.
No lueskele aluksi vaikka sekä Sigmund Freudin lähes koko tuotanto että C.G. Jungin lähes koko tuotanto, niin voit muodostaa edes jonkinlaisen käsityksen aihepiiristä. Itse tein aikoinaan näin ja jatkoin lukemista sitten tuoreemmilla teoksilla päätyen omaan henkilökohtaiseen näkemykseeni. En edes ole ainoa tällä näkökannalla oleva, joskaan näiden asioiden tuominen esille erityisesti julkisesti ja omalla nimellä on äärimmäisen epäsuosittua, koska sillä saattaa olla itselle hyvinkin haitallisia vaikutuksia.

Ei näihin sen virallisempia lähteitä ole kuin sen havainnoiminen, miten alan uraa-uurtavaa tutkimusta tehneet ovat monissa asioissa menneet ns. 'pahasti metsään'. Em. näki kaiken ja kaikessa seksuaalisuutta, ja kun vm. ei oikein ollut samoilla linjoilla em. ryhtyi nimittämään vm:a mm. hulluksi. Nyt jälkipolvet havainnoivat aikaisempien virheet ja tulevat sukupolvet puolestaan nykyisten tekemät virheet eri tulkinnoissa ja opeissa.

Pohjimmiltaan pidän psykiatriaa koulukuntakiistoineen ja oppiriitoineen lähinnä teologiaan (Raamatun, Koraanin ym. pyhien kirjojen sekä eri uskontojen ristiriidat) rinnastettavana kiistanalaisena oppina, joita tosin molempia opetetaan yliopistoissa.

Tämähän sinua ei varmaankaan kiinnostanut, mutta tämän virallisempia lähteitä ei ole, joskin sekä Freudilta että Jungilta on olemassa virallisesti tarkastetut väitöskirjat, joten tietoisuuttaan laajentaakseen joutuu tekemään itse hiukan töitä.

Tiedätkö edes mikä on lähteen ja virallislähteen ero?

PS. En aio vastata em. kysymykseen, joten saat etsiä vastauksen siihen aivan itse, jos ylipäätään kykenet.
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Freud seuralaisineen on kuollut ja kuopattu vuosikymmeniä sitten, sekä konkreettisesti että abstraktimmalla tasolla.

Psykiatriasta on mainioita, uudempia opuksia vaikka kuinka. Lobotomian keksijä sai aikanaan Nobel-palkinnon, mutta ajat muuttuvat. Skitsofreniaa selitetään nykyään stressi-haavoittumismallilla, ja muutenkin monelle psyykkiselle sairaudelle löytyy jo biologisia perusteita, mikä on kehittänyt myös hoitomenetelmiä.

Mikä muuten Kotilaisen tekstissä sai sinut epäilemään sitä valheeksi? Sekö että hän kliinikkona oli sinun kanssasi eri mieltä? Ja millä tavoin sinä hoitaisit selvästi mielenterveysongelmaiset rikoksentekijät?
Avatar
Kalle-Ville
Adrian Monk
Viestit: 2618
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

^
En epäile kliinikko Kotilaisen kirjoittamaa valheeksi (olen itsekin kliinikko), mutta em. kirjoitus jättää huomiotta sen, ettei enää varsin monissa henkirikostapauksissa todellakaan suoriteta mielentilatutkimuksia sanokoot tilastot tutkimusten määristä mitä tahansa.

Pääsääntöisesti uskon niin, että neurologisten ym. somaattisten sairauksien aiheuttamat mielenterveysongelmat voivat olla hoidettavissa somaattinen syy parantamalla (sikäli kuin se ylipäätään on parannettavissa), mutta muita mielenterveysongelmaisia en usko juurikaan voitavan hoitaa terveiksi.
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.
Mata Hari
Agentti Scully
Viestit: 655
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:06 pm

Viesti Kirjoittaja Mata Hari »

Sorry Kalle-Ville jos oli lainannut Sua väärin. Sellainen vaan tähän OT rönsyyn (josta olin jo kerran irtisanoutunut 8) ), että Kalle-Villen mainitsema "rajatila" on jo vuosikausia sitten muutettu diagnoosiksi "epävakaa persoonallisuus". Jos Kalle-Ville on todellakin mainitsemansa kliinikko, lääkäri?, tulee ammattilaisena toki helposti käytettyä sairaalakieltä, jossa jossain tapauksissa termiä "rajatila" vielä käytetäänkin näistä "varttihulluista".

Psykiatrian rakennemuutoksessa ei liene tarpeeksi huolehdittu avohuollon panostuksesta. Rakennemuutoksen suunta oli oikea, mutta toteutus ei ehkä ihan onnistunein. (Nyt samaa eletään vanhusten laitoshuollon purkamisessa ja toivotaan, että siellä huomataan avoon panostaa tarpeeksi.) Psykiatrian eri osa-alueille on viime vuosina jouduttu syytämään valtion erillismäärärahoja, jotta se pystyisi selviämään haasteistaan.
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

Tampereen Tyttö kirjoitti:Eipä ole tainnut liiemmin olla julkisuudessa nämä muut uhrit?
Laitahan referaatti aiheesta tänne!
Tosiaan, ainakin minun ymmärrykseni mukaan Jammun uhreista "suurimmassa valokeilassa", jos niin voi sanoa, ovat aina olleet kuolleet tytöt Päivi-Maria ja Tanja. Jammuhan on jopa saanut menneisyydessään paljonkin tuomioita lapsiin kohdistuvista raiskauksista. Lisäksi, kuten varmaan moni Jammuun perehtynyt tietää, hänellä on tilillään myös törkeitä varkauksia, vankilapako, ryöstö, viinanmyynti, laiton uhkaus ja teräaseen sekä ampuma-aseen hallussapito. Lisäksi Jammu tuomittiin aikoinaan 8 vuoden vankeustuomioon vankilanjohtajan murhayrityksestä.

Kuitenkin, Jammun nuoret uhrit ovat kuvanneet tapahtumia.
10-vuotias tyttölapsi kertoi 1985, mitä Jammu hänelle teki. "Hän riisui minut ja käski minun levittää jalkani. Sen jälkeen hän yritti laittaa elintään jonnekin minun pepun tienoille ja tunkea sitä sisään, mutta se sattui, eikä se mennyt..." Ennen tekoa Jammu oli juottanut tytön oluthumalaan.

12-vuotias tyttö kuvailee erään yön tapahtumia: "Yöllä heräsin siihen, että Jammu tuli viereeni. Hän oli alasti ja riisui myös minut. Hän kävi päälleni ja työnsi jotain kovaa minun jalkojeni väliin. Sitten hän pomppi minun päälläni noin viitisen minuuttia ja kun hän veti elimensä pois minun jalkojeni välistä, näin, että siitä valuu jotain nestettä. En uskaltanut vastustaa, koska tiesin Jammun osaavan karatea ja että hän on istunut useita vuosia linnassa."
Mata Hari
Agentti Scully
Viestit: 655
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:06 pm

Viesti Kirjoittaja Mata Hari »

Miksi ihmeessä tuollainen peto saa elää :twisted: :twisted:
Kuolemantuomiokin kuulostaa minun mielestä tällaisessta tapauksessa
aivan liian helpolta.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Todella putkinäköistä perustella psykiatriavastaiset lausuntonsa Sigmund Freudin tekemisillä ja sanomisilla. Freudkriittisyys on nykyään psykologian opetuksessa hyvin keskeistä. Kuten lähdekritiikki itseasiassa kaikessa opetuksessa, ainakin korkeakoulu- ja yliopistotasolla, mitä itse olen asiasta ymmärtänyt.

Mutta itse Jammuun palatakseni, miten Jammulla on siis ollut ns. "pääsy" käsiksi näihin uhreiksi joutuneihin tyttöihin?
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

joey kirjoitti:Mutta itse Jammuun palatakseni, miten Jammulla on siis ollut ns. "pääsy" käsiksi näihin uhreiksi joutuneihin tyttöihin?
Ihan alussahan Jammulla ei ollut pedofiilin leimaa, varmaan ihan helposti esim. lastensa ystäviä pystyi tapaamaan jne. Myöhemmin ainakin lukemieni juttujen pohjalta ymmärsin, että Jammu houkutteli nuoria asuntoonsa viinalla & karkilla etc.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Howler kirjoitti: Ihan alussahan Jammulla ei ollut pedofiilin leimaa, varmaan ihan helposti esim. lastensa ystäviä pystyi tapaamaan jne. Myöhemmin ainakin lukemieni juttujen pohjalta ymmärsin, että Jammu houkutteli nuoria asuntoonsa viinalla & karkilla etc.
Tämän suuntaista muistelin itsekin lukeneeni, mutta tulin siihen tulokseen että muistelen väärin: miten Jammu on voinut saada noin nuoria tyttöjä yöpymään luonaan?
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

joey kirjoitti:Tämän suuntaista muistelin itsekin lukeneeni, mutta tulin siihen tulokseen että muistelen väärin: miten Jammu on voinut saada noin nuoria tyttöjä yöpymään luonaan?
Tarina ei kerro, oliko kyseessä jonkin sortin sukulainen tai tuttavan lapsi. Eikä myöskään sitä, tapahtuiko tämä ennen vai jälkeen sen, kuin tiedettiin julkisesti, että Jammu on pedofiili.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7240
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Howler kirjoitti: Tarina ei kerro, oliko kyseessä jonkin sortin sukulainen tai tuttavan lapsi. Eikä myöskään sitä, tapahtuiko tämä ennen vai jälkeen sen, kuin tiedettiin julkisesti, että Jammu on pedofiili.
Tästä oli aikoinaan juttua jossain lehdessä.
Eivät olleet mitään sukulaisten/tuttavien lapsia, vaan ihan vaan menneet Jammun kämpille kaljan ja muun tarjottavan perässä.
Puskaradiosta kuulleet, että siellä antelias setä. :roll:
Herääkin kysymys, että missä näiden lapsosten vanhemmat mahtoivat olla, kun moista pääsi tapahtumaan? :?
Lukittu