Detsi kirjoitti: La Kesä 20, 2026 9:48 am
^Minähän en ole väittänyt, että Huhta-aho puhuisi mitä sattuu tai että lausunto pitäisi sivuuttaa. Olen sanonut, että sanalle "poissuljettu" annetaan täällä paljon suurempi merkitys kuin mitä siitä yksittäisestä haastattelusta voidaan varmasti päätellä. Koko jutun ydin on se, että kyseessä on vuonna 2016 annettu haastattelu, jossa käsitellään tutkinnan alkuvaiheita. Siitä ei automaattisesti seuraa, että sama arvio olisi ollut muuttumaton vielä 26 vuotta myöhemmin, saati tänä päivänä. Otat lähtökohdaksi, että jos henkilö on joskus suljettu pois epäiltyjen joukosta, hän ei voi enää koskaan myöhemmin nousta tutkinnallisessa mielessä kiinnostavaksi. Rikoshistoriasta löytyy kuitenkin useita tapauksia, joissa tutkinnan painopisteet ovat muuttuneet vuosien tai vuosikymmenten aikana uusien tietojen myötä. En myöskään ole väittänyt, että MR:ää epäiltäisiin "salaisesti". Olet itse rakentanut tuon olkiukon. Siksi pidän hieman erikoisena sitä, että aina kun joku esittää MR:ään liittyvän vaihtoehtoisen näkökulman, keskustelu pyritään katkaisemaan yhdellä Alibi-haastattelun sitaatilla.
Ei ole totta, että siinä käsiteltäisiin pelkästään tutkinnan alkuvaiheita. Kyllä se nimenomaan on päivitysmielessä tehty juttu tapaukseen liittyen. Sen 2016 vuoden jutun innoitus lienee lähes varmasti siinä "uudessa tutkinnallisessa näkökulmassa", minkä takia se juttu lienee tehty silloin.
" Otat lähtökohdaksi, että jos henkilö on joskus suljettu pois epäiltyjen joukosta, hän ei voi enää koskaan myöhemmin nousta tutkinnallisessa mielessä kiinnostavaksi. Rikoshistoriasta löytyy kuitenkin useita tapauksia, joissa tutkinnan painopisteet ovat muuttuneet vuosien tai vuosikymmenten aikana uusien tietojen myötä. " Suoraan sanottuna tämä on ihan kalluskeidaa. On misinformaatiota väittää, että jutussa käsiteltäisiin alkutilannetta pelkästään. Siinä lausumassa alleviivataan sitä, että kumpaakaan pidätettyinä olleista ei ole epäilty enää pitkään aikaan. Ei siinä olisi mitään järkeä, että kerrotaan henkilöiden olevan saatu poissuljettua, mutta jätettäisiin kertomatta, että poissulkemisen jälkeen heitä jälleen epäillään. Nimenomaan uusien tietojen ja painopisteiden siirtymisen myötä kerrotaan, että alkuperäisepäiltyjä ei enää epäillä, että heidät on poissuljettu jo kauan sitten.
"Siksi pidän hieman erikoisena sitä, että aina kun joku esittää MR:ään liittyvän vaihtoehtoisen näkökulman, keskustelu pyritään katkaisemaan yhdellä Alibi-haastattelun sitaatilla." Pidä minä haluat, mutta asetat jälleen olkiukon:
1) Ensinnäkin 2016 on julkisesti poissuljettu molemmat alkuvaiheen pääepäillyt (ei pelkästään MR:ää)
2) Grokilla luodut tekoälyhöpötykset eivät mielestäni ole vaihtoehtoisia näkökulmia. Sitä paitsi MR:ää on pohdittu varmaan yhtensää noin sata sivua. Tekoälyn näkökulmat eivät ole millään tavoin uusia tai vaihtoehtoisia.
3) Tämä on keskustelufoorumi. Puolestani saat kirjoittaa, mitä haluat, mutta muistaisit, että minulla on oikeus olla niistä eri mieltä. En näe tässä ongelmaa.
4) Poliisi on tosiaan kertonut noin vuonna 2016 "uudesta tutkinnallisesta näkökulmasta". Mielestäni tämä ei puolla millään tavoin sitä, että alkuperäisepäillyt olisivat enää 2016 epäiltyjä.
5) Poliisi ei ole sitten 2001 jälkeen kommentoinut mitään sellaista, jonka voisi tulkita puoltavan sitä, että poliisi edelleen epäilisi näitä alkuvaiheen epäiltyä. Jos esim. MR:ää edelleen olisi epäilty tai hiillostettu, niin oletettavasti siitä olisi kantautunut tietoja toimittajille (ainakin Niemelle).
Ei siis ole millään tavoin pelkästään tutkinnanjohtajan lausuman varassa olettaa, että kumpikaan alkuvaiheen epäillyistä ei olisi enää epäiltynä vuoteen 2016 mennessä (kohdat 4-5).
6) Hauskaa on, että osaan itse argumentoida paremmin tuota HA:n 2016 lausuntoa vastaan kuin mihin sinulla on kykyjä.

Näin ollen tosiaan pidätän pienen mahdollisuuden, että KRP olisi halunnut 2016 lausunnolla puhdistaa sen toisen heidän mukaansa "varmasti" syyttömän henkilön maineen.
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.
- Ei, vaan Gustafsson, linja-autonkuljettaja Helsingistä, mies vastasi.
- Kyllä mä oon ihmisiä tappanutkin. Ainakin kolme, mies sanoi sitten.