Sivu 631/634

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: La Kesä 20, 2026 11:18 pm
Kirjoittaja Ross Sullivan
Detsi kirjoitti: La Kesä 20, 2026 11:12 pm Turhankin paljon tässä on seikkoja jotka jotenkin liittää pojan tekoihin. Tyttöystävä sattuu jotenkin just olemaan maailmalla, velkoja, välit isään sitä sun tätä monin eri tavoin, sormenjälki löytyy makuuhuoneesta jossa teko tapahtunut, alibi ei ole pitävä, tiesi lasten lähdöstä, koska sattui tuolloin olemaan Österbyntiellä, naapurilta tivaukset, että näitkö jotain, hyvä kun et nähnyt jne. Näiden lisäksi poliisilla on todennäköisesti myös sellaisia asioita tiedossaan joita julkisesti ei tietenkään ole paljastettu.
Näistäkin on keskusteltu ketjussa varmaan about sata (jos ei enemmänkin) kertaa. Alibista voinee sanoa, että se ei ole välttämättä täysin poissulkeva. Yhdyn Niemen mielipiteeseen siitä, että on arkijärjen vastaista, että MR olisi biletysillan päätteeksi lähtenyt kymmenien kilometrien päähän suorittamaan perhesurmaa (onko sillä ollut silloin autoakaan vai onko auton lainaaja/kyyditsijä mukana juonessa?)

Jos KRP pitäisi MR:ää syyllisenä (ja olisi pitänyt kaikki nämä vuodet), miksei sitä pidätetä ja kuulustella uudestaan? Silloinhan kynnys ylittyisi kyllä. Tai miksei edes anneta lehdistölle lausuntoa, jossa kerrottaisiin rivien välistä, että syyllinen tiedetään, mutta näyttöä ei ole tarpeeksi kassassa tms.?

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: La Kesä 20, 2026 11:47 pm
Kirjoittaja spiderman83
Kannattaa kuunnella Tero Haapalan podcast-haastattelu, erityisesti kohdat 17:00 ja 45:00. Ja oli siis tutkijana kolmoissurmassa heti alussa:


Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: La Kesä 20, 2026 11:59 pm
Kirjoittaja Quorthon
Cadi John kirjoitti: La Kesä 20, 2026 10:05 pm Ja Q:lle tiedoksi et ei tätä kannata unohtaa. Tekijä lukee täällä ihan varmasti ja on elossa.
Ensimmäinen lause tavallaan totta, toinen silkkaa toiveunta vailla perusteita.

Aika harva tuollaisen teon tekijä on elossa 36 vuotta myöhemmin. Teko kertoo jotain tekijästään, tuolla tyylillä ei yleensä vanhaksi eletä. Ja se että lukisi 60v tai vanhempana käpynä meidän itseään toistavia juttuja vuosia... jotenkin epäilen. :mrgreen:

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 12:04 am
Kirjoittaja Ross Sullivan
Quorthon kirjoitti: La Kesä 20, 2026 11:59 pm
Cadi John kirjoitti: La Kesä 20, 2026 10:05 pm Ja Q:lle tiedoksi et ei tätä kannata unohtaa. Tekijä lukee täällä ihan varmasti ja on elossa.
Ensimmäinen lause tavallaan totta, toinen silkkaa toiveunta vailla perusteita.

Aika harva tuollaisen teon tekijä on elossa 36 vuotta myöhemmin. Teko kertoo jotain tekijästään, tuolla tyylillä ei yleensä vanhaksi eletä. Ja se että lukisi 60v tai vanhempana käpynä meidän itseään toistavia juttuja vuosia... jotenkin epäilen. :mrgreen:
Ei eletä ei.

"se että lukisi 60v tai vanhempana käpynä meidän itseään toistavia juttuja vuosia... jotenkin epäilen." Tähän tulokseen olen itsekin tullut. Tuskin on kiinnostunut, mitä ketjussa jauhetaan, jos on elossakaan (todennäköisesti ei ole).

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 12:20 am
Kirjoittaja Quorthon
Ross Sullivan kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 12:04 am
Quorthon kirjoitti: La Kesä 20, 2026 11:59 pm
Cadi John kirjoitti: La Kesä 20, 2026 10:05 pm Ja Q:lle tiedoksi et ei tätä kannata unohtaa. Tekijä lukee täällä ihan varmasti ja on elossa.
Ensimmäinen lause tavallaan totta, toinen silkkaa toiveunta vailla perusteita.

Aika harva tuollaisen teon tekijä on elossa 36 vuotta myöhemmin. Teko kertoo jotain tekijästään, tuolla tyylillä ei yleensä vanhaksi eletä. Ja se että lukisi 60v tai vanhempana käpynä meidän itseään toistavia juttuja vuosia... jotenkin epäilen. :mrgreen:
Ei eletä ei.

"se että lukisi 60v tai vanhempana käpynä meidän itseään toistavia juttuja vuosia... jotenkin epäilen." Tähän tulokseen olen itsekin tullut. Tuskin on kiinnostunut, mitä ketjussa jauhetaan, jos on elossakaan (todennäköisesti ei ole).
Tämä ketju on muutenkin niin eripurainen ja sekava, että se vain rauhoittaisi murhamiestä, jos hän lukisi tätä. :mrgreen:

Mielestäni älytöntä on, että ukon tiedetään pelänneen jotain, saaneen outoja tyhjiä kutsuja keskellä yötä korpeen hinaushommiin, kulkeneen aseen kanssa ja spekuloineen kavereilleen kenen uskoo vielä yrittävän tappaa hänet. Ja sitten hänet myös tapetaan, ja jotkut uskoo asialla olleen jonkun randomin tai varkaan joka ei liity aiempiin tapahtumiin. Ei se nyt saatana niin mene. Kyllä nuo liittyvät toisiinsa ja Veikko pelkäsi ihan aiheesta. Ja sitten kävi mitä pelkäsikin.

Mielestäni sorateoria on just niin älytön, että se voi pitää paikkansa. Olihan Falckin touhut muutenkin ihan älyttömiä ainakin noihin aikoihin.

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 12:36 am
Kirjoittaja JasseHames
Quorthon kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 12:20 am ukon tiedetään pelänneen jotain, saaneen outoja tyhjiä kutsuja keskellä yötä korpeen hinaushommiin, kulkeneen aseen kanssa ja spekuloineen kavereilleen kenen uskoo vielä yrittävän tappaa hänet.
Kenen uskoi haluavan tappaa ja millä motiivilla?

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 12:54 am
Kirjoittaja Quorthon
JasseHames kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 12:36 am
Quorthon kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 12:20 am ukon tiedetään pelänneen jotain, saaneen outoja tyhjiä kutsuja keskellä yötä korpeen hinaushommiin, kulkeneen aseen kanssa ja spekuloineen kavereilleen kenen uskoo vielä yrittävän tappaa hänet.
Kenen uskoi haluavan tappaa ja millä motiivilla?
Beritin ex-miehen, motiivina olisi ilmeisesti ollut mustasukkaisuus. Oli uhonnut saunaillassa tappavansa Veikon vielä. Ja kyttäili taloa Hiacestaan. Oli uhannut eron yhteydessä myös Beritiä. Ilmeinen ykkösehdokas, pidätettiin nopeasti mutta laskettiin vapaaksi vielä nopeammin.

Paikallisten mukaan kova huutelemaan kännissä kaikenlaista, mutta mitä ilmeisimmin ei kytkeydy tähän tekoon

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 1:11 am
Kirjoittaja JasseHames
Quorthon kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 12:54 am
JasseHames kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 12:36 am
Quorthon kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 12:20 am ukon tiedetään pelänneen jotain, saaneen outoja tyhjiä kutsuja keskellä yötä korpeen hinaushommiin, kulkeneen aseen kanssa ja spekuloineen kavereilleen kenen uskoo vielä yrittävän tappaa hänet.
Kenen uskoi haluavan tappaa ja millä motiivilla?
Beritin ex-miehen, motiivina olisi ilmeisesti ollut mustasukkaisuus. Oli uhonnut saunaillassa tappavansa Veikon vielä. Ja kyttäili taloa Hiacestaan. Oli uhannut eron yhteydessä myös Beritiä. Ilmeinen ykkösehdokas, pidätettiin nopeasti mutta laskettiin vapaaksi vielä nopeammin.

Paikallisten mukaan kova huutelemaan kännissä kaikenlaista, mutta mitä ilmeisimmin ei kytkeydy tähän tekoon
Niin, mustasukkaisuus on oikeasti uskottava motiivi murhalle. Sen sijaan spekulaatiot siitä, että jollakin soraliikemiehellä tai muilla hämärillä liikemiehillä ehkä olisi voinut olla jokin monimutkainen ja täysin piiloon jäänyt motiivi (tarkemmin mikä?) Rytkösen surmaamiseen eivät oikeasti ole mitään motiiveja eivätkä täten uskottavia teorioitakaan.

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 2:16 am
Kirjoittaja Detsi
Quorthon kirjoitti: La Kesä 20, 2026 11:59 pm
Cadi John kirjoitti: La Kesä 20, 2026 10:05 pm Ja Q:lle tiedoksi et ei tätä kannata unohtaa. Tekijä lukee täällä ihan varmasti ja on elossa.
Ensimmäinen lause tavallaan totta, toinen silkkaa toiveunta vailla perusteita.

Aika harva tuollaisen teon tekijä on elossa 36 vuotta myöhemmin. Teko kertoo jotain tekijästään, tuolla tyylillä ei yleensä vanhaksi eletä. Ja se että lukisi 60v tai vanhempana käpynä meidän itseään toistavia juttuja vuosia... jotenkin epäilen. :mrgreen:
Mistä ihmeen teon "tyylistä" voi päätellä, onko ihminen elossa 36 vuotta myöhemmin?

Mutta ajatus, että tällaisen teon tekijä ei eläisi vanhaksi, ei ole mitään tutkimustietoa vaan pelkkä oma oletuksesi.

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 9:36 am
Kirjoittaja Ulrica
Suunnitelmallisuus rahojen anastukseen ilman surmaamisaietta?

Surmapaikalta otetuissa kuvissa ei näy Veikon ja Beritin lompakoita. Herää kysymys, missä niitä säilytettiin. Margitin haastattelun perusteella syntyy käsitys, että Veikon lompakosta oli viety rahat lähes kokonaan, muutamia kolikoita lukuun ottamatta. Tämä nostaa esiin kysymyksen lompakoiden sijainnista: oliko ne esimerkiksi eteisessä pöydällä tai mahdollisesti makuuhuoneessa jollakin tasolla? Mikäli lompakot sijaitsivat surmahuoneessa tai sen läheisyydessä, niiden ympäristöstä olisi voinut olla mahdollista löytää sormenjälkiä, joista poliisi on ilmoittanut julkisuuteen.

Ponkilaisen kertoman mukaan Veikon vanhin poika nähtiin lauantaina puolenpäivän aikaan saapuvan ja poistuvan talolta. Tämän on vanhempi poika tunnustanut vangitsemisen yhteydessä. Yksi mahdollinen tulkinta pojan myöhemmälle, yölliselle yhteydenotolle Ponkilaiseen (surmien selvittyä) voisi olla tarve varmistaa, oliko hänen käyntinsä havaittu myös toisella ajankohdalla. Yöaikaan liittyvä havaintojen varmistaminen on kuitenkin hieman poikkeuksellista ja ehkä turhaakin, sillä pimeys vaikeuttaa näkemistä ja havaintoja tekevät nukkuvat Varmistelulla voisi viitata toiseen päiväkäyntiin, ei niinkään yösurmaajaan.

Mikäli poika kävi talolla lauantaina Veikon poissa ollessa eikä saanut haluamaansa, on mahdollista, että hän palasi sunnuntaina, jolloin Veikko oli todennäköisesti kotona. Tällöin aikaisemman käynnin lisäksi olisi voinut tapahtua uusi käynti, jota hän olisi halunnut varmistella Ponkilaiselta. Jos Ponkilaiselta ei ollut siitä havaintoja, voisi puolustuksen rakentaa toisin.

Auto olisi voitu jättää pihaan kuorma-auton taakse siten, ettei se olisi ollut helposti havaittavissa. Ehkä se oli vain lähin parkkipaikka Kirkkonummen keskustasta tultaessa. Tämän jälkeen ovelle olisi voitu mennä ja soittaa ovikelloa kuten tavanomaisessa vierailussa, esimerkiksi sunnuntaiaamuna klo 8–10 välillä.

On mahdollista, että ovi avattiin ja keskustelu kärjistyi nopeasti riidaksi. Tilanteessa käytetty väline olisi voitu ottaa keittiöstä, minkä jälkeen tapahtumat olisivat siirtyneet makuuhuoneeseen. Tilanne on voinut eskaloitua väkivaltaiseksi, minkä seurauksena Veikko surmattiin ja tämän jälkeen myös Berit.

Jessican mahdollinen oleskelu makuuhuoneessa, esimerkiksi vesisängyssä, voisi sopia tähän tapahtumakulkuun. Ajankohta voisi osaltaan selittää myös sen, että surmahuoneen metsänpuoleiset verhot olivat auki ja keittiössä oli kaksi mukia: perhe olisi voinut olla jo hereillä mutta edelleen yövaatteissa ja sängyssä. Edelleen, ns. takaovi olisi voinut olla auki ja lukitsematon jos Veikko oli jo käynyt tupakalla sunnuntaina herättyään.

Epäilty tekijä on voinut olla taloudellisten vaikeuksiensa vuoksi yrittää aiemmin järjestää tilanteita, joissa Veikko olisi poissa kotoa. Tällöin tarkoituksena olisi voinut olla omaisuuden anastaminen ilman kohtaamista. Mikäli tämä ei olisi onnistunut, tilanne olisi voinut johtaa myöhemmin kohtaamiseen ja riitaan. Tällaisella pöllimistatkoituksella on voitu pyrkiä järjestämään Veikko ja pariskunta pois kotoa yöllä, mutta sen sijaan rahat olisivat kotona. Peuramaalle lähti vain Veikko, jonka vuoksi aie ei ehkä onnistunut, koska Volsin kotiin jäi henkilöitä.

Vaihtoehtoinen tulkinta on, että varat olisi anastettu jo lauantaina, mutta tekijä olisi palannut sunnuntaina uudelleen Veikon kanssa sovittuun tapaamiseen. Tällöin mahdollinen rahojen katoamisen havaitseminen olisi voinut laukaista myös riidan jo ovella.
Sormenjälkien löytyminen surmahuoneesta voisi viitata siihen, ettei tekijä käyttänyt suojakäsineitä teon aikana, mikä puolestaan saattaa tukea ajatusta tilanteen nopeasta eskaloitumisesta ilman tarkkaa ennakkosuunnittelua surmaamisesta.

Tällaisessa tilanteessa varavaatteita ei olisi ollut käynnillä mukana. Olisi voinut mennä äidilleen ja siistiytyä siellä (Margitin näkemät veriset sukat). Ei olisi voinut mennä Keskustan kotiinsa verisenä, mutta ehkä ainoa paikka, mihin maailmassa pystyi menemään teon jälkeen, oli äitinsä koti. Kadoksissa oleva tekoväline voisi myös olla lähistöön viskattu. Tässä skenaariossa autosta olisi vielä mahdollista löytää uhrien verijälkiä.

Ponkilaisen koirien käyttäytyminen ei myöskään välttämättä antaisi varmaa viitettä tekijän läsnäolosta, mikäli henkilö oli heille entuudestaan tuttu ja käynnit päivällä normivierailujen puitteissa.

Veikon kuvailtu löytöasento sekä kuolonkankeuden ajoittuminen herättävät ajallisia kysymyksiä. Mahdollisuutena on, että teko olisi tapahtunut poliisin arvioiman ajanjakson loppupuolella, lähellä sunnuntaiaamua klo 10. Veikon löytöasento viittaa, että kuolonkankeus oli päättynyt. Tekoaika olisi siten mahdollinen myös vielä sunnuntaiaamuna, päivänvalossa.

On mahdollista tarkastella tilannetta myös niin päin, että tapahtumien kulku olisi voinut johtaa toisenlaiseen lopputulokseen. Mikäli kohtaaminen olisi edennyt siten, että Veikko olisi joutunut välittömän ja oikeudettoman hyökkäyksen kohteeksi, hänellä olisi periaatteessa ollut oikeus puolustautua.

Tällöin lopputulos olisi ollut toinen: perhe olisi voinut jäädä henkiin ja uhrina nyt epäilty tekijä - kuolemaan johtanut teko olisi voitu arvioida puolustuksellisessa kontekstissa.

Ehkä näin moni asian palanen loksahtaisi enemmän kuin hyvin paikalleen. Myös Veikon luonne huomioiden. On henkilöitä, joiden välillä riita ei milloinkaan kehity fyysiseksi, vaan asiat pystytään keskustelemaan. Ehkä keskustelu Veikon kanssa ei onnistunut, tai poika pelkäsi sitä keskustelua isänsä kanssa. Hänellä on saattanut olla velkaa yli 100000 mk (ainakin kaksi lainatakausta Hannulta, joita ei hoitanut, kaksi viikkoa surmista (hautajaisten aikaan) otti pojat 60000 markan lainan, pesää realisoitiin vauhdilla). Suunnitelma saattoi liittyä vain taloudelliseen hyötyyn, johon etsi ratkaisua - ensin puhelinsoitolla - oudoilla hinauspyynnöillä - tuliko lopuksi kysymään isältä lainaa suoraan ja tilanne eskaloitui vai oliko tarkoitus anastaa rahat ja teko keskeytyi ja eskaloitui.

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 9:43 am
Kirjoittaja Quorthon
JasseHames kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 1:11 am Niin, mustasukkaisuus on oikeasti uskottava motiivi murhalle. Sen sijaan spekulaatiot siitä, että jollakin soraliikemiehellä tai muilla hämärillä liikemiehillä ehkä olisi voinut olla jokin monimutkainen ja täysin piiloon jäänyt motiivi (tarkemmin mikä?) Rytkösen surmaamiseen eivät oikeasti ole mitään motiiveja eivätkä täten uskottavia teorioitakaan.
Kyllä myös aluillaan olevaan 90-luvun alun lamaan liittyvät syyt on olleet alun alkaen yksi vaihtoehto, ja tuossa linjassa kyse olisi osittain juuri siitä. Jos perehdyt asiaan tarkemmin, huomaat että Falck oli aika erikoinen keinottelija. Lisäksi Pesämiehen puheet on osoittautuneet todeksi kaikelta osin miten sen on voinut jälkeenpäin tutkia.

Detsi kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 2:16 am Mistä ihmeen teon "tyylistä" voi päätellä, onko ihminen elossa 36 vuotta myöhemmin?

Mutta ajatus, että tällaisen teon tekijä ei eläisi vanhaksi, ei ole mitään tutkimustietoa vaan pelkkä oma oletuksesi.
No joo, foorumilla jossa merkittävä osa kirjoittajista uskoo jonkun voivan listiä faijansa uusperheen kirveellä ja elellä sen jälkeen normaalia perhe-elämää useita vuosikymmeniä tosta noin vaan, ilman että KRP saa mitään aikaan, on tietysti normaalia myös väittää ettei teon tyylistä voi päätellä mitään tekijän mielenlaadusta tai eliniänodotteesta.

Itse sanoisin, että kuvioon sopisi parhaiten joku 90-luvulla tai jo sitä ennen linnassa väkivaltarikoksista istunut, 10-15v sisään itsensä hengiltä juonut, itsemurhan tehnyt tai muista henkirikoksista ennen tai jälkeen lusinut tyyppi. Tai ulkomaille paennut tai sieltä tullut rikollinen. Uskotko näiden pitävän kärkeä eliniänodotteissa?

Ellei elä elämäänsä täysin tietokoneruudun takana tai ole muuten vähän yksinkertainen, niin ei vitussa voi luulla tämän tekijän olevan joku moitteeton eläkeläinen, joka lukisi tätä ketjua hiki otsalla samalla kun odottelee autossa lastenlasta pihalle päiväkodista. Ajatus on naurettava!

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 10:21 am
Kirjoittaja Detsi
Entä sun uskomuksesi siitä, että KRP ei muka olisi näinä 36 vuotena tutkinut ja pohtinut näitä kaikkia mahdollisia Falckeja, soraliikemiehiä ja muita hämärätyyppejä sekä Pesämiehen kaltaisia puheiden levittäjiä? Oikeesti luuletko että ne on jättäneet taloudelliset kytkökset ja mahdolliset velkariidat täysin tutkimatta, kun tapaus on ollut koko ajan auki? Hauska on tosiaan seurata, miten tämä Kirkkonummen arvuuttelu pyörii jatkuvasti Pesämiehen, kesämiehen, Tanin ja ties kenen ympärillä. Tyyppien, joita ei ole koskaan saatu virallisesti edes epäillyiksi. Jos niissä teorioissa olisi ollut mitään konkreettista, se olisi kyllä tullut esiin jo aikoja sitten.

Ja mulla on ihan aito kysymys: miten sä ite ajattelet intohimorikoksen sopivan johonkin taloudelliseen riitaan? Teon tyyli viittaa vahvasti henkilökohtaiseen raivoon tai mustasukkaisuuteen, ei niinkään kylmään liiketoiminnalliseen selvittelyyn. Jos kyseessä olisi joku taloudellinen juttu tai järjestetty homma, teosta varmasti tietäisi enemmän kuin yksi ihminen – ja joku olisi vuotanut jotain uskottavaa jo vuosikymmeniä sitten. Pesämiehestä en sanoisi yhtään mitään. Kyseessä on ilmeisesti vankilassakin istunut talousrikollinen, jonka puheet on sitä sun tätä. Ei kannata rakentaa teorioita sen varaan. KRP on tehnyt työnsä niin hyvin kuin on pystynyt (kaksi pidätettyä jo aikanaan, molemmat vapautettu näytön puutteessa). Se että tapaus on edelleen selvittämättä ei tarkoita, että kaikki mahdolliset kulmat olisi jätetty tutkimatta – pikemminkin päinvastoin.

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 11:34 am
Kirjoittaja Quorthon
Detsi kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 10:21 am Entä sun uskomuksesi siitä, että KRP ei muka olisi näinä 36 vuotena tutkinut ja pohtinut näitä kaikkia mahdollisia Falckeja, soraliikemiehiä ja muita hämärätyyppejä sekä Pesämiehen kaltaisia puheiden levittäjiä? Oikeesti luuletko että ne on jättäneet taloudelliset kytkökset ja mahdolliset velkariidat täysin tutkimatta, kun tapaus on ollut koko ajan auki? Hauska on tosiaan seurata, miten tämä Kirkkonummen arvuuttelu pyörii jatkuvasti Pesämiehen, kesämiehen, Tanin ja ties kenen ympärillä. Tyyppien, joita ei ole koskaan saatu virallisesti edes epäillyiksi. Jos niissä teorioissa olisi ollut mitään konkreettista, se olisi kyllä tullut esiin jo aikoja sitten.

Ja mulla on ihan aito kysymys: miten sä ite ajattelet intohimorikoksen sopivan johonkin taloudelliseen riitaan? Teon tyyli viittaa vahvasti henkilökohtaiseen raivoon tai mustasukkaisuuteen, ei niinkään kylmään liiketoiminnalliseen selvittelyyn. Jos kyseessä olisi joku taloudellinen juttu tai järjestetty homma, teosta varmasti tietäisi enemmän kuin yksi ihminen – ja joku olisi vuotanut jotain uskottavaa jo vuosikymmeniä sitten. Pesämiehestä en sanoisi yhtään mitään. Kyseessä on ilmeisesti vankilassakin istunut talousrikollinen, jonka puheet on sitä sun tätä. Ei kannata rakentaa teorioita sen varaan. KRP on tehnyt työnsä niin hyvin kuin on pystynyt (kaksi pidätettyä jo aikanaan, molemmat vapautettu näytön puutteessa). Se että tapaus on edelleen selvittämättä ei tarkoita, että kaikki mahdolliset kulmat olisi jätetty tutkimatta – pikemminkin päinvastoin.
1. Varmasti on tutkittu aikanaan hyvin, mutta jos todisteet puuttuu ja turvat pysyy kiinni, ei välttämättä ole paljoa tehtävissä.

2. Teko kertoo jotain tekijän mielenlaadusta. Motiivi voi olla alunperin silti ainakin osin taloudellinen. Veikkaan itse, että pimeiden hommien rahakiista, joka lähti käsistä ja meni henkilökohtaiseksi. Ja alunperinkin raha vain osa motiivia, pelissä myös vasikoinnin esto/lusimisen pelko.

3. Niemen kirja ei anna ainakaan nykytutkinnasta kovin positiivista kuvaa.

4. En mä Pesämiestä pidä yhtään minään, mutta se nyt vaan tässä tapauksessa uskoontultuaan päätti tulla esiin ja kertoa totuuden, kun kukaan muu ei sitä tee. Joskus poikkeus vahvistaa säännön. Kyllähän kuka tahansa tuosta avautuu, jos kokee sen tarpeeksi helpottavana. Olkoot nyt mikä petosmies tahansa. Pesiksen taustan esiintuonti uskottavuusongelmana on ihan normaalia ja ymmärrettävää argumentointia, en vaan usko sillä olevan merkitystä tässä asiassa.

5. Poliisi selvitti kenellä Tani hinautti ruumiinsa, ja se ei ollut Veikko. Veikko uudenmaan alueella toimivana hinurina myös asiassa kuulusteltiin. Tani oli myös lusimassa Kirkkonummen Kolmoismurhan tapahtuessa. Kultasurmat eivät siis liity Kirkkonummen Kolmoissurmaan mitenkään, se on varmaa.

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 1:16 pm
Kirjoittaja Ulrica
Detsi kirjoitti: La Kesä 20, 2026 11:12 pm Turhankin paljon tässä on seikkoja jotka jotenkin liittää pojan tekoihin. Tyttöystävä sattuu jotenkin just olemaan maailmalla, velkoja, välit isään sitä sun tätä monin eri tavoin, sormenjälki löytyy makuuhuoneesta jossa teko tapahtunut, alibi ei ole pitävä, tiesi lasten lähdöstä, koska sattui tuolloin olemaan Österbyntiellä, naapurilta tivaukset, että näitkö jotain, hyvä kun et nähnyt jne. Näiden lisäksi poliisilla on todennäköisesti myös sellaisia asioita tiedossaan joita julkisesti ei tietenkään ole paljastettu.

Niemen tuomalla seikalla saattaa olla tapauksessa suurempi rooli, kuin palstalla on milloinkaan otettu esiin. Se, että on esiintuotu julkisesti Hannun ja Elfgrenin ystävyys ja se, että Hannu, Elfgren ja MR olivat samaan aikaan Hannun kotona. Vanhempi poika on voinut aiemmin lainalla rahoja huolettomasti, mutta KRP:n mies Hannun ystävänä on voinut tuoda painetta MR:lle. Voidaan katsoa hänen syyllistyneen petokseen Hannua kohtaan. Tästä näkökulmasta välttääkseen petossyytteen, on voinut olla akuuttitarve maksaa Hannulle velat takaisin. Se että on otettu laina opintoja varten ja myöhemmin olisi selvinnyt, että opintopaikkaa ei edes ollut, eikä lainaa alunperinkään ollut tarkoitus maksaa takaisin. Tämä täyttää petosrikoksen tunnusmerkistön.


Suunnitelmallisuus rahojen anastukseen ilman surmaamisaietta?

Surmapaikalta otetuissa kuvissa ei näy Veikon ja Beritin lompakoita. Herää kysymys, missä niitä säilytettiin. Margitin haastattelun perusteella syntyy käsitys, että Veikon lompakosta oli viety rahat lähes kokonaan, muutamia kolikoita lukuun ottamatta. Tämä nostaa esiin kysymyksen lompakoiden sijainnista: oliko ne esimerkiksi eteisessä pöydällä tai mahdollisesti makuuhuoneessa jollakin tasolla? Mikäli lompakot sijaitsivat surmahuoneessa tai sen läheisyydessä, niiden ympäristöstä olisi voinut olla mahdollista löytää sormenjälkiä, joista poliisi on ilmoittanut julkisuuteen.

Ponkilaisen kertoman mukaan Veikon vanhin poika nähtiin lauantaina puolenpäivän aikaan saapuvan ja poistuvan talolta. Tämän on vanhempi poika tunnustanut vangitsemisen yhteydessä. Yksi mahdollinen tulkinta pojan myöhemmälle, yölliselle yhteydenotolle Ponkilaiseen (surmien selvittyä) voisi olla tarve varmistaa, oliko hänen käyntinsä havaittu myös toisella ajankohdalla. Yöaikaan liittyvä havaintojen varmistaminen on kuitenkin hieman poikkeuksellista ja ehkä turhaakin, sillä pimeys vaikeuttaa näkemistä ja havaintoja tekevät nukkuvat Varmistelulla voisi viitata toiseen päiväkäyntiin, ei niinkään yösurmaajaan.

Mikäli poika kävi talolla lauantaina Veikon poissa ollessa eikä saanut haluamaansa, on mahdollista, että hän palasi sunnuntaina, jolloin Veikko oli todennäköisesti kotona. Tällöin aikaisemman käynnin lisäksi olisi voinut tapahtua uusi käynti, jota hän olisi halunnut varmistella Ponkilaiselta. Jos Ponkilaiselta ei ollut siitä havaintoja, voisi puolustuksen rakentaa toisin.

Auto olisi voitu jättää pihaan kuorma-auton taakse siten, ettei se olisi ollut helposti havaittavissa. Ehkä se oli vain lähin parkkipaikka Kirkkonummen keskustasta tultaessa. Tämän jälkeen ovelle olisi voitu mennä ja soittaa ovikelloa kuten tavanomaisessa vierailussa, esimerkiksi sunnuntaiaamuna klo 8–10 välillä.

On mahdollista, että ovi avattiin ja keskustelu kärjistyi nopeasti riidaksi. Tilanteessa käytetty väline olisi voitu ottaa keittiöstä, minkä jälkeen tapahtumat olisivat siirtyneet makuuhuoneeseen. Tilanne on voinut eskaloitua väkivaltaiseksi, minkä seurauksena Veikko surmattiin ja tämän jälkeen myös Berit.

Jessican mahdollinen oleskelu makuuhuoneessa, esimerkiksi vesisängyssä, voisi sopia tähän tapahtumakulkuun. Ajankohta voisi osaltaan selittää myös sen, että surmahuoneen metsänpuoleiset verhot olivat auki ja keittiössä oli kaksi mukia: perhe olisi voinut olla jo hereillä mutta edelleen yövaatteissa ja sängyssä. Edelleen, ns. takaovi olisi voinut olla auki ja lukitsematon jos Veikko oli jo käynyt tupakalla sunnuntaina herättyään.

Epäilty tekijä on voinut olla taloudellisten vaikeuksiensa vuoksi yrittää aiemmin järjestää tilanteita, joissa Veikko olisi poissa kotoa. Tällöin tarkoituksena olisi voinut olla omaisuuden anastaminen ilman kohtaamista. Mikäli tämä ei olisi onnistunut, tilanne olisi voinut johtaa myöhemmin kohtaamiseen ja riitaan. Tällaisella pöllimistatkoituksella on voitu pyrkiä järjestämään Veikko ja pariskunta pois kotoa yöllä, mutta sen sijaan rahat olisivat kotona. Peuramaalle lähti vain Veikko, jonka vuoksi aie ei ehkä onnistunut, koska Volsin kotiin jäi henkilöitä.

Vaihtoehtoinen tulkinta on, että varat olisi anastettu jo lauantaina, mutta tekijä olisi palannut sunnuntaina uudelleen Veikon kanssa sovittuun tapaamiseen. Tällöin mahdollinen rahojen katoamisen havaitseminen olisi voinut laukaista myös riidan jo ovella.
Sormenjälkien löytyminen surmahuoneesta voisi viitata siihen, ettei tekijä käyttänyt suojakäsineitä teon aikana, mikä puolestaan saattaa tukea ajatusta tilanteen nopeasta eskaloitumisesta ilman tarkkaa ennakkosuunnittelua surmaamisesta.

Tällaisessa tilanteessa varavaatteita ei olisi ollut käynnillä mukana. Olisi voinut mennä äidilleen ja siistiytyä siellä (Margitin näkemät veriset sukat). Ei olisi voinut mennä Keskustan kotiinsa verisenä, mutta ehkä ainoa paikka, mihin maailmassa pystyi menemään teon jälkeen, oli äitinsä koti. Kadoksissa oleva tekoväline voisi myös olla lähistöön viskattu. Tässä skenaariossa autosta olisi vielä mahdollista löytää uhrien verijälkiä.

Ponkilaisen koirien käyttäytyminen ei myöskään välttämättä antaisi varmaa viitettä tekijän läsnäolosta, mikäli henkilö oli heille entuudestaan tuttu ja käynnit päivällä normivierailujen puitteissa.

Veikon kuvailtu löytöasento sekä kuolonkankeuden ajoittuminen herättävät ajallisia kysymyksiä. Mahdollisuutena on, että teko olisi tapahtunut poliisin arvioiman ajanjakson loppupuolella, lähellä sunnuntaiaamua klo 10. Veikon löytöasento viittaa, että kuolonkankeus oli päättynyt. Tekoaika olisi siten mahdollinen myös vielä sunnuntaiaamuna, päivänvalossa.

On mahdollista tarkastella tilannetta myös niin päin, että tapahtumien kulku olisi voinut johtaa toisenlaiseen lopputulokseen. Mikäli kohtaaminen olisi edennyt siten, että Veikko olisi joutunut välittömän ja oikeudettoman hyökkäyksen kohteeksi, hänellä olisi periaatteessa ollut oikeus puolustautua.

Tällöin lopputulos olisi ollut toinen: perhe olisi voinut jäädä henkiin ja uhrina nyt epäilty tekijä - kuolemaan johtanut teko olisi voitu arvioida puolustuksellisessa kontekstissa.

Ehkä näin moni asian palanen loksahtaisi enemmän kuin hyvin paikalleen. Myös Veikon luonne huomioiden. On henkilöitä, joiden välillä riita ei milloinkaan kehity fyysiseksi, vaan asiat pystytään keskustelemaan. Ehkä keskustelu Veikon kanssa ei onnistunut, tai poika pelkäsi sitä keskustelua isänsä kanssa. Hänellä on saattanut olla velkaa yli 100000 mk (ainakin kaksi lainatakausta Hannulta, joita ei hoitanut, kaksi viikkoa surmista (hautajaisten aikaan) otti pojat 60000 markan lainan, pesää realisoitiin vauhdilla). Suunnitelma saattoi liittyä vain taloudelliseen hyötyyn, johon etsi ratkaisua - ensin puhelinsoitolla - oudoilla hinauspyynnöillä - tuliko lopuksi kysymään isältä lainaa suoraan ja tilanne eskaloitui vai oliko tarkoitus anastaa rahat ja teko keskeytyi ja eskaloitui.

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Lähetetty: Su Kesä 21, 2026 2:51 pm
Kirjoittaja Cadi John
Quorthon kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 12:54 am
JasseHames kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 12:36 am
Quorthon kirjoitti: Su Kesä 21, 2026 12:20 am ukon tiedetään pelänneen jotain, saaneen outoja tyhjiä kutsuja keskellä yötä korpeen hinaushommiin, kulkeneen aseen kanssa ja spekuloineen kavereilleen kenen uskoo vielä yrittävän tappaa hänet.
Kenen uskoi haluavan tappaa ja millä motiivilla?
Beritin ex-miehen, motiivina olisi ilmeisesti ollut mustasukkaisuus. Oli uhonnut saunaillassa tappavansa Veikon vielä. Ja kyttäili taloa Hiacestaan. Oli uhannut eron yhteydessä myös Beritiä. Ilmeinen ykkösehdokas, pidätettiin nopeasti mutta laskettiin vapaaksi vielä nopeammin.
Niin eiköhän tämä ollut syy miksi Veikko pyysi kaveriaan Beritin seuraksi. Myös on todettu kyttäilleen ja mistä tietää jos soitteli ja uhkaili tai soitti pimeitä puheluita pelottelu mielessä. On voinut kiusantekona vaikka laittaa sen kirjeenkin.

Kunnon sekopää tyyppi just saying.