Veriryhmä määrää kohtalon

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja Tiina »

KERTOOKO VERIRYHMÄ KOHTALOSI?

Tahtoisitko selvittää heikkoutesi ja vahvuutesi yhdellä neulanpistolla? Samalla saisit selville, mihin ammattiin sinun kannattaisi hakeutua ja jopa kenen kanssa solmitulla avioliitolla olisi parhaat onnistumisen edellytykset.


Japanissa monet uskovat veriryhmän (ketsueki-gata) vaikuttavan vahvasti ihmisen persoonaan, luonteenpiirteisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Tieteellisten todisteiden puutteista huolimatta veriryhmä ohjaa usein japanilaisia tärkeissä päätöksissä kuten aviopuolison valinnassa.

Japanissa onkin yleistä, että muita tietoja kysyttäessä merkitään muistiin myös ihmisen veriryhmä. Näin on tehty jo kymmeniä vuosia. Veriryhmien vaikutuksesta muuhun elämään on kirjoitettu tuhansia kirjoja ja tehty satoja tutkimuksia. Uskomuksia vahvistetaan sopivilla sattumilla ja tilastollisilla näytöillä, jolloin veriryhmäusko ikään kuin ruokkii itse itseään säilyttäen vahvan aseman kansan keskuudessa.

Usko veriryhmien määräävään voimaan saattaa meistä vaikuttaa taikauskoiselta, mutta toisaalta meilläkin monet uskovat miljoonien kilometrien päässä kulkevien planeettojen vaikuttavan luonteeseensa ja kohtaloonsa. Mikseipä sitten meissä jokaisessa paljon lähempänä liikkuva veri voisi merkitä vähintään yhtä paljon?

Suku miettii sopivuutta

Japanissa kuuluisuuksien veriryhmä kerrotaan fanisivuilla muiden henkilötietojen joukossa, ja lähes kaikki ainakin tietävät oman veriryhmänsä, samoin kuin – varmuuden vuoksi – puolisonsa tai seurustelukumppaninsa veriryhmän.

Työpaikkahaastattelussa saatetaan ihan vakavissaan tiedustella hakijan veriryhmää pohdittaessa henkilön sopivuutta esimiesasemaan, ja poika- tai tyttöystävän tullessa ensivisiitille sukulaiset usein pähkäilevät nuorten veriryhmätyyppien yhteensopivuutta muun keskustelun lomassa.

Myös aviopuolison etsinnässä pohditaan veren yhteensopivuutta. Esimerkiksi pikkutarkan A-ryhmää edustavan ja huolettoman B-ryhmään kuuluvan liitto ei lupaa hyvää alun alkaenkaan. Siksi on tietysti hyvä selvittää veriryhmät jo tavattaessa, ennen kuin tällainen ihastus syvenee epäonnistumaan tuomituksi rakkaudeksi.

Tietämättömyydestä tyrmistystä

Ulkomaalainen joutuu Japanissa joskus noloon tilanteeseen, jos ei satu olemaan selvillä veriryhmästään.

– Kun olin Japanissa vaihto-oppilaana, silloinen tyttöystäväni ja suuri ihastukseni tiedusteli minulta veriryhmääni. Vastasin etten tiedä – olihan sitä bilsan tunnilla joskus katsottu, mutta olin ollut juuri silloin sairaana, kertoo 19-vuotias Jaakko.

Seurasi tyrmistynyt hiljaisuus. Jaakon tyttöystävä vilkuili epäuskoisesti toisia läsnäolijoita niin kuin Jaakko olisi myöntänyt, ettei tiedä omaa nimeään tai osoitettaan.

– Sitten seurasi tehokas pelastusoperaatio: minulta kysyttiin vanhempieni veriryhmää, ja joku tulosti tietokoneelta kiireesti taulukon, josta nämä elintärkeät tiedot voitiin päätellä, Jaakko muistelee.

Seurueen entistä suuremmaksi järkytykseksi Jaakolla ei ollut aavistustakaan myöskään vanhempiensa veriryhmistä. Hän muisteli kuitenkin kuulleensa, että suomalaisten yleisin veriryhmä on O.

Tämä aiheutti hyväksyvää nyökyttelyä: enemmistö Japanin pääministereistä on historian mittaan kuulunut Jaakonkin mahdollisesti edustamaan O-ryhmään. Läsnäolijat nyökyttelivät innokkaasti. Hyvä, O-tyypissähän oli luonnollista johtaja-ainesta. Ei siis hullumpi valinta puolisoksikaan!

Johtajasta pikkutarkkaan puurtajaan

Japanilaisen luokittelun mukaan muita O-ryhmän ominaisuuksia ovat esimerkiksi edelläkävijyys, riskinottokyky ja taiteellisuus. Elämä onkin näille ihmisille kuin suuri estradi, ja he työskentelevät useimmiten esimiesasemassa tai taiteilijoina, varsinkin kun heidän stressinhallintakykynsä on muita parempi. Heidän huonoja puoliaan ovat puolestaan ylimielisyys, turhamaisuus ja häikäilemättömyys.

Parisuhteessa O-ryhmän edustajan on saatava niin sanotusti arvoisensa vastustaja, eli puolison täytyy olla riittävän vahva ja itsenäinen, esimerkiksi B. Toinen O ei kuitenkaan ole paras mahdollinen valinta, sillä samaan aurinkokuntaan ei mahdu kahta aurinkoa.

A-veriryhmään kuuluvat suunnittelevat elämänsä tarkkaan tulevaisuuteen panostaen. Niinpä heillä on jo nuorina tiedossa tarkat päämäärät, joita kohti he määrätietoisesti pyrkivät.

"A-ryhmäläiset" pitävät järjestyksestä ja ovat toimissaan usein liiankin tarkkoja. Kaikenlaiset pikkutarkkuutta vaativat työt sopivat tälle ryhmälle erinomaisesti. Johtajina he eivät kuitenkaan viihdy, sillä heillä ei ole aina kykyä nähdä metsää puilta. Sen sijaan he ovat esimerkillisiä toimisto- ja virastotyöntekijöitä.

Niin työtovereina kuin rakkaudessakin A-tyypit tulevat parhaiten toimeen keskenään, sillä toisen täydellisyyttä hipovaa tarkkuutta sietää vain samanmielinen.

Trendi-ihminen vai ikuinen opiskelija?

B-veriryhmään kuuluvat ihmiset ovat puolestaan huolettomia ja ennakkoluulottomia. He ovat erittäin innostuneita kaikesta uudesta ja ratsastavat aina uusien trendien aallonharjalla, aina valmiina rientämään uusiin maisemiin ja haasteisiin. Heidän heikkoja puoliaan ovat itsekkyys ja vastuuntunnottomuus.

B-ryhmäläinen kuitenkin pursuaa ideoita, ja heistä on mukavaa tavata ihmisiä. Small talk ja puhelimessa puhuminen sujuvat kuin tyhjää vain. Tämän ihmisryhmän ominta alaa ovatkin kaikki sellaiset ammatit, joissa tehdään työtä ihmisten parissa. Jostain syystä useimmat huippukokit kuuluvat B-ryhmään! Puolisokseen B valitsee usein O:n.

AB-ryhmässä on piirteitä sekä A- että B-ryhmästä, mistä syystä heidän mielensä saattaa muuttua äkisti. He etsivät aina uusia virikkeitä ja haluavat kehittää taitojaan. Heitä onkin luonnehdittu ikuisiksi opiskelijoiksi.

Toisaalta tämän ryhmän edustajat ovat viileän rauhallisia ja analyyttisiä ajattelijoita. He ovat usein joko-tai-ihmisiä. Huonoina puolina pidetään liiallista kriittisyyttä sekä pitkävihaisuutta. He eivät kestä stressiä, mutta ovat hurmaavia ja suosittuja seuralaisia niin halutessaan. Perinteisesti AB-ryhmäläisille on suositeltu esimerkiksi luennoitsijan tai kirjanpitäjän alaa.

AB-ryhmään kuuluvien uskotaan löytävän onnen toisen samanlaisen kainalosta tai A-ryhmään kuuluvasta henkilöstä. B- ja O-tyyppien suurpiirteisyys vain ärsyttäisi heitä, ja suhde olisi melko varmasti tuhoon tuomittu.

Lähteet:
Skills Finland ry, Newsletter 3/2007 / Lauri Ogawa
Ogihara / Niko Kotiniemi & Miro Holopainen

Teksti: Hanna Myllys / Mediafocus

Huom: Yllä esitetyillä teorioilla ei ole tieteellistä pohjaa, vaan kyse on pelkistä uskomuksista.


Siinäpä vähän verestä "asiaa".... :roll:
Crishelle
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Su Tammi 10, 2010 7:29 pm

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja Crishelle »

Tämä oli muuten hyvä! :D itse olen tietääkseni A-ryhmää,tosin minä en siisteyden perään ole,mutta esim. Käsitöitteni on oltava virheettömiä. Esimiehenä olo on tuttua. Olen spontaani ja usein itsekäs. Hmm... kaikkea sitä :D
"You say stick to the highway. I say we should take my shortcut.
Why don't we just flip a coin?"
Jane T
Neuvoja-Jack
Viestit: 591
Liittynyt: To Heinä 14, 2011 4:26 pm

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja Jane T »

Tästä veriryhmäasiasta jokunen vuosi sitten kirjoitetttiin bestsellereitäkin, ensimmäinen eli tämä Syö oikein oman tyyppisi mukaan:

http://wsoy.fi/yk/products/show/162041

sai Suomessa ilmestymisvuotenaan Vuoden huuhaa-palkinnon, ei, anteeksi, se olikin tämä "tunnustus":
http://www.suomenlihavuustutkijat.fi/pa ... html#limbo
Laihdutuslimbo kirjalle

"Syö oikein oman tyyppisi mukaan"
Suomen Lihavuustutkijoiden "antipalkinto" Laihdutuslimbo jaettiin tänä vuonna (2003) kirjalle Syö oikein oman tyyppisi mukaan (kirjoittajat Peter J D´Adamo ja Catherine Whitney, kustantaja WSOY 2002)...Kirjan väitteille ole minkäänlaisia ravitsemusopillisia tai fysiologisia perusteita. Veriryhmien mukainen syöminen kuulostaa yhtä älyttömältä kuin jos joku väittäisi, että sinisilmäisten pitää syödä erilaista ruokaa kuin ruskeasilmäisten pysyäkseen terveinä ja hoikkina.
Nyt samat tekijät ovat jatkaneet hyväksi (rahakkaaksi) katsomallaan linjalla:

http://wsoy.fi/yk/products/show/25350

Suhtaudun asiaan täysin skeptisesti.
Terveisin veriryhmä AB-

PS: Olen siis tällainen erään japanilaisen sivuston mukaan:
AB-tyypin hyviä puolia: ystävällinen, herkkä, ylpeä, diplomaattinen, sympaattinen, nopeasti oppiva, rationaalinen, rauhallinen
AB-tyypin huonoja puolia: lyhyt pinna, valittaja, riippuvainen, "seko", itsekriittinen
Japanilaisten mielestä AB-ryhmä on kaikkein huonoin. :cry:
Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1481
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2010 11:05 am

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta »

Japanissa saa Facebookkiin muiden tietojen kohdalle myös veriryhmän näkyviin. Heille se on niin tärkeä asia. Siellä ihan järkevät ihmiset säätävät menojaan sen mukaan, mikä päivä onb onnekas tai onneton tietylle veriryhmälle.
En minäkään muuten tiedä veriryhmääni. Pitäisiköhän selvittää se ja lisätä Cw.hen osaksi muita hyviä ominaisuuksia. Saako veriryhmän tietää terveyskeskuksesta?
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Täysi Purenta kirjoitti: En minäkään muuten tiedä veriryhmääni. Pitäisiköhän selvittää se ja lisätä Cw.hen osaksi muita hyviä ominaisuuksia. Saako veriryhmän tietää terveyskeskuksesta?
Ei välttämättä, ellei siitä ole mainintaa papereissasi. Huvin vuoksi tutkimuksia ei tehdä. Yksi hyvä keino selvittää veriryhmänsä on hakeutua verenluovuttajaksi.

En usko tuohon veriryhmähömppään, liian yksinkertaistettua. Mitähän veriryhmää Japanissa on eniten, veikkaan O:ta. Suomalaisilla on eniten A-ryhmää.

Kuva
http://www.veripalvelu.fi/www/1275
London
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: To Heinä 14, 2011 2:25 pm

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja London »

Harmi etten omaa veriryhmääni tiedä, mutta olisi tarkotus joskus yrittää päästä luovuttamaan verta, että eiköhän se viimestään sitten selviä. :)
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Tiina kirjoitti:AB-ryhmässä on piirteitä sekä A- että B-ryhmästä, mistä syystä heidän mielensä saattaa muuttua äkisti. He etsivät aina uusia virikkeitä ja haluavat kehittää taitojaan. Heitä onkin luonnehdittu ikuisiksi opiskelijoiksi.

Toisaalta tämän ryhmän edustajat ovat viileän rauhallisia ja analyyttisiä ajattelijoita. He ovat usein joko-tai-ihmisiä. Huonoina puolina pidetään liiallista kriittisyyttä sekä pitkävihaisuutta. He eivät kestä stressiä, mutta ovat hurmaavia ja suosittuja seuralaisia niin halutessaan. Perinteisesti AB-ryhmäläisille on suositeltu esimerkiksi luennoitsijan tai kirjanpitäjän alaa.
No ilmankos minä ABrh+:na olen ajatutunut kirjanpitäjän hommiin, lisäksi olen pitkävihainen, mieleni muuttuu hetkessä jne!

Ja Jane T vielä kertoo: "Japanilaisten mielestä AB-ryhmä on kaikkein huonoin."

Niinpä tietysti! :mrgreen: Tätä minä en anna niille ikinä anteeksi - en ikinä! :mrgreen:
Jane T
Neuvoja-Jack
Viestit: 591
Liittynyt: To Heinä 14, 2011 4:26 pm

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja Jane T »

Ailar kirjoitti:
Tiina kirjoitti:AB-ryhmässä on piirteitä sekä A- että B-ryhmästä, mistä syystä heidän mielensä saattaa muuttua äkisti. He etsivät aina uusia virikkeitä ja haluavat kehittää taitojaan. Heitä onkin luonnehdittu ikuisiksi opiskelijoiksi.

Toisaalta tämän ryhmän edustajat ovat viileän rauhallisia ja analyyttisiä ajattelijoita. He ovat usein joko-tai-ihmisiä. Huonoina puolina pidetään liiallista kriittisyyttä sekä pitkävihaisuutta. He eivät kestä stressiä, mutta ovat hurmaavia ja suosittuja seuralaisia niin halutessaan. Perinteisesti AB-ryhmäläisille on suositeltu esimerkiksi luennoitsijan tai kirjanpitäjän alaa.
No ilmankos minä ABrh+:na olen ajatutunut kirjanpitäjän hommiin, lisäksi olen pitkävihainen, mieleni muuttuu hetkessä jne!

Ja Jane T vielä kertoo: "Japanilaisten mielestä AB-ryhmä on kaikkein huonoin."

Niinpä tietysti! :mrgreen: Tätä minä en anna niille ikinä anteeksi - en ikinä! :mrgreen:
Mun mielestä tämä on kauheaa! Me ollaan Ailarin kanssa ihan paarialuokkaa! Yhyyyyyyy! Ihmisen kurjaa aikuiseloa syytetään usein kurjalla lapsuudella, mutta kyllä mä syytän tuota hiivatin ABrh- veriryhmääni!
Hiiten kaikki Freudit ja Jungit!
kid

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja kid »

Vitsi muistan kun mun vaihtovuonna Japalassa kaikilla oli omasta veriryhmästä kertova kirja. Se oli joku buumi silloin.

Itse olen A-ryhmää enkä tunnusta olevani pikkutarkka, vaan enemmänkin kärsimätön säheltäjä. Myönnetään, että esim. filmiä editoidessa viilaan kyllä pilkkua.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Jane T kirjoitti:Ihmisen kurjaa aikuiseloa syytetään usein kurjalla lapsuudella, mutta kyllä mä syytän tuota hiivatin ABrh- veriryhmääni!
Hiiten kaikki Freudit ja Jungit!
Suhtauduin tähän veriryhmähommaan ensin epäilevästi, mutta kai se on uskottava, kun itsekin (öhöm)kuulun tuohon parhaaseen O+ ryhmään.
Siis selvää johtaja-ainesta siis, koska myös enemmistö Japanian pääministereistä on tähän ryhmään kuulunut... :roll:
Jane T
Neuvoja-Jack
Viestit: 591
Liittynyt: To Heinä 14, 2011 4:26 pm

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja Jane T »

Tiina kirjoitti:Suhtauduin tähän veriryhmähommaan ensin epäilevästi, mutta kai se on uskottava, kun itsekin (öhöm)kuulun tuohon parhaaseen O+ ryhmään.
Siis selvää johtaja-ainesta siis, koska myös enemmistö Japanian pääministereistä on tähän ryhmään kuulunut... :roll:
No hyvähän se on elvistellä siellä parhaassa O+ ryhmässä, olen ihan kade, koska minä olen AB- ryhmään kuuluvana mm. seko! Saisikohan verenvaihdon Kelan piikkiin? Tai edes traumaterapian?
Ja koska meitä AB- ryhmäläisiä on vain 1 % suomalaisista, vähemmistövaltuutetun pitää oitis tutkia kohdellaanko meitä asianmukaisesti esim. työhönotossa. :lol: :lol:
ketsku
Christopher Lorenzo
Viestit: 1503
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 11:59 pm

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Hei, mäkin olen AB-, meitä on vain n. 1% eli olemme kaikkein harvinaisimpia ;) Tuo kuvaus ab- ryhmästä kyllä osui kohdilleen..
Jane T
Neuvoja-Jack
Viestit: 591
Liittynyt: To Heinä 14, 2011 4:26 pm

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja Jane T »

ketsku kirjoitti:Hei, mäkin olen AB-, meitä on vain n. 1% eli olemme kaikkein harvinaisimpia ;) Tuo kuvaus ab- ryhmästä kyllä osui kohdilleen..
Itse asiassa meidän AB- ryhmäläisten pitäisi olla rauhoitettuja, harvinaisia kun olemme. :D
Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Tämä uutinen ei oikeastaan kuuluisi Huu haahan, mutta sopinee ketjun otsikkoon:

http://www.iltalehti.fi/terveys/2013060 ... 7_tr.shtml

Eli verenluovutus on näköjään terveellistä, syöpäriski ja sydänkohtauksen riski pienenee (vaikuttaa siis kohtaloon - jollei veriryhmä niin ainakin verenluovutus).

Tällä hetkellä kaivataan luovuttajia. :roll:

Kätevä tuo jakaumakaavio yllä.
Nemesia
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:54 pm

Re: Veriryhmä määrää kohtalon

Viesti Kirjoittaja Nemesia »

Pääministerin pestiä odotellessa, oon kans O+ :D
Vastaa Viestiin