Kaikkea tietysti voi kuvitella, jos ei lainkaan välitä silminnäkijöiden kertomuksista, taustanauhasta, käytettävissä olevasta ajasta eikä ihmisen normaalista käyttäytymisestä.jokuvaan kirjoitti:Jos kuvittelee uhrin kengillä tepastelevan murhaajan, joka (välttyäkseen tuomiolta) keksisi tarinan ulkopuolisesta hyökkääjästä, niin ensimmäisenä tulisi mieleen omien jälkien hävittäminen, kuvitellun hyökkääjän kulkureitin suunnittelu, sisälle suuntautuvien, mutaisten jalanjälkien teko ja ulospäin suuntautuneiden, veristen jalanjälkien teko. Kuvitellaan vielä, että murhaaja olisi (syystä tai toisesta) äänittänyt väkivaltaiset tapahtumat (surman ja/tai surmaa edeltäneet hetket) ja voisi hyödyntää äänitettä lavastussuunnitelmassaa.
Ydinfyysikko tai täysin selväjärkinenkään ei tarvitsisi olla, jotta lavastuksen voisi toteuttaa seuraavalla tavalla alle tunnissa:
Tilanne: ovi-ikkuna on hajonnut perheriidan seurauksena. Lapsi on käynyt pääkallopaikalla, mutta palannut huoneeseensa ja jäänyt sinne vähäksi aikaa.
1. Murhaaja suojautuu katseilta piilossa riitatilanteen lauettua.
2. Murhaaja puukottaa ja hakkaa uhria vasaralla ja haloilla tämän maatessa sängyssä.
3. Lapsi kuulee kamalia ääniä, eikä uskalla poistua huoneestaan. Lapsi olettaa tilanteen rauhoittuneen, kun huutoja ei enää kuulu.
4. Murhaaja "avaa" kuvitellun ulkopuolisen käyttämän reitin ja lavastaa veri- ja kengänjälkiä.
5. Lapsi ihmettelee uudelleen alkavia, kovia ääniä, käy eteisessä, näkee tumman hahmon (suojavaatteisiin kääriytyneen murhaajan; AA lapselleen:”… ja muutenki tommone ku, ku keskella yöt ihminen siel on, nii en ain nää kaikkee oikee selväst, tai ei ymmarrä sitä mitä näkee…) liikkuvan pimeässä, pelästyy ja palaa huoneeseensa.
6. Murhaaja piilottaa suojavaatteet ja uhrin kengät, peseytyy ja kuivaa itsensä.
7. Murhaaja editoi nopeasti äänitettä piilopaikassa; poistaa omat repliikkinsä, lisää tahallisia ovenavausääniä ja tahallisia tai tahattomia napsahduksia, tarkistaa äänitteen keston ja kelaa nauhan alkuun.
8. Lapsi on ihmetellyt etäisiä huutoja ja käynyt katsomassa maassa makaavaa uhria. Editoimasta palaavan murhaajan on esitettävä huolestunutta ja toimittava nopeasti.
9. Murhaaja soittaa hätäkeskukseen ja laittaa nauhan pyörimään; hän joutuu viimeistelemään surman astalolla puhelun aikana, sillä uhri virkoaa. Äänitteeltä kuuluu vain uhrin harvoja repliikkejä, huutoa ja vaikerrusta, joten päällekkäisyyksiä ei synny.
10. Lapsi ei näe surma- ja lavastustoimia, koska on välillä huoneessaan tai puhelimessa.
11. Murhaaja peseytyy uudelleen ennen virkavallan saapumista, piilottaa astalon ja pistää nopeasti itseään rintaan pienellä veitsellä tai saksilla - tietäen avun olevan lähellä. Murhaaja piilottaa esineen, olla on pistänyt itseään. Uhrin tilan tarkistamiseen ei ole aikaa, joten tilannetta täytyy (varmuuden vuoksi) tarkkailla viereisestä huoneesta, kun ensihoitajat tutkivat uhria.
Lapsi ei ole pannut merkille murhaajan vamman syntyaikaa eikä tapahtumien tarkkaa järjestystä, koska tilanne on ollut kaoottinen. Hän uskoo vakaasti nähneensä pimeässä ”huppumiehen”, vaikka kyseessä onkin ehkä ollut suojavaatteisiin pukeutunut, lavastustoimissa hyörinyt naismurhaaja – hyvin läheinen sellainen.
1. Miksi murhaajalla olisi uhrin kengät jalassaan? Siis miksi Annelilla olis Jukan kengät jalassa takkahuoneessa hänen kiduttaessaan miestään? Ihan niinkuin lähtökohtaisesti. Olikohan hänellä useinkin tapana pitää miehensä kenkiä sisällä tai ulkona? Meillä ei ole mitään syytä OLETTAA että AA olisi käyttänyt miehensä kenkiä. Vain siksi, että poliisi takertui niihin Annelin kertomiin, muutossa hävitettyihin kenkiin, kaikki automaattisesti olettavat, että AA:lla täytyi olla miehensä kengät jalassa joksikin ihme hämäykseksi. Miksei hänellä voinut olla vaikka omia paksupohjaisia kenkiään, eihän kukaan poliisi tai ulkopuolinen voinut tietää mitä kenkiä kämpässä oli... Mutta ei: Jukan kengät, koska toistellaan sitä mitä muutkin on sanoneet.
2. Näistä kengistä ei jäänyt jälkiä minnekään muualle kuin takkahuoneeseen. AA pesi lattiat, eli ns. "hävitti jäljet". Tai sitten mestarilavastaja luotti, ettei muualta tutkita. Hänhän tiesi, ettei poliisi mitään tutki, eikö vaan? Tutkii vain ne paikat, mitkä AA lavastaa. Kuten kuidut ja DNA:n.
3. Jos hänellä oli kengät jalassaan verisen hyökkäyksen aikana, miten hän sai mutaisen kengänjäljen tuolille ulos? Pesi kengänpohjat ensin, ja painoi toisen sitten mutaan? Miten hän yleensäkin operoi terassilla ja pihalla niin, ettei mitään ylimääräisiä kengän- tai jalanjälkiä jäänyt mihinkään?
4. Lapsi on jo ennen murhaa käynyt huoneessa, ja silti AA alkaa tappamaan pitkitetysti Jukkaa, joka karjuu kovaan ääneen monta minuuttia. AA:n täytyy tajuta, että koko kämppä kuulee ja tyttö ainakin on hereillä. AA vaan nauhoittelee tilannetta, eikä vielä olla edes lavastuksissa!
5. Tämän jälkeen AA alkaa vielä rikkomaan ikkunaa, ja ilmeisesti Jukka karjuu edelleen, koska molemmat lapset kertoivat että huutoa kuului, kun ikkunaa rikottiin. Tyttö ei vieläkään vaan tule paikalle.
6. On helppo aina sanoa vaan, että AA ”lavastaa jälkiä” tai "hävittää jälkiä". Miten se käytännössä tapahtuu?
7. Tyttö ei kertonut käyneensä näkemässä huppista ennen puhelua, eikä missään teoriassa nähnyt huppista ENNEN kuin kuolleen Jukan. Onko susta nyt todellakin uskottavaa, että tyttö näki huppiksen poistumisen jo kauan ennen kuin puhelu oli edes alkanut, tai ennen kuin hän oli nähnyt Jukan: ennen kuin AA oli edes ”peseytynyt” ja ”editoinut” nauhan=)) Ja nauhalla sanoo, kun AA kysyy, että Olikse viä siellä: "Joo, se lähti (puoli tuntia sitten)". Ja mieti nyt mikä aika menee näihin pesemisiin ja kuivaamisiin ja editointeihin. Eihän tuo sovi lainkaan tytön kertomukseen. Mitä tyttö teki sillä aikaa kun AA jodlasi suihkussa??
8. Ja editoinnissa AA ”aloittaa kaiken alusta”: Alkaa kuunnella ja editoida samaa Jukan karjuntaa kuin juuri vartti sitten on kuultu! Jukka on edelleen elossa, mutta ilmeisesti nyt hiljaa. Lapset varmaan ihmettelee, kun karjunta alkaa siis kolmannen kerran jo (riita, murha, äänitteen kuuntelu). No, äänitettä kuunneltiin jossain ”piilopaikassa” hiljaisella, ei kuulunut. Koska nauha on varmaan kolmeminuuttinen, niin voi laskea, mitä sen kuuntelu ja kelailu ja ”editointi” ja lisä-äänien teko veisi aikaa. Ja tyttö vaan kyhjöttää huoneessaan, mutta nyt sentään vihdoin ja viimein tokenee paikalle ihmettelemään veristä isäänsä. Nyt murhaaja sitten yhtäkkiä onkin tullut piilostaan kovasti huolissaan ja yllättyneenä, kun jälkikasvu jo alle puolen tunnin tuli paikalle: on PAKKO soittaa Häkeen! Pakkohan sinne tosiaan oli soittaa, kun se kuului juoneen: olihan sitä varten koostettu hieno taustanauha.
9. Möly alkaa siis neljännen kerran! Taas kuullaan hirveää huutoa, joka kaikuu ympäri talon. Ja nyt liittyy sitten liveäänikin kuoroon: Jukka ”herää”. Kaiken tämän lavastelun ja äänittelyn ajan hän on maannut ihan hiljaa. Silloinkin, kun tyttö käy häntä katsomassa, mutta kun AA alkaa soittamaan, Jukka herää, tai ehkä hän herää omiin, nauhalta tuleviin huutoihinsa. Mutta, kohteliaana miehenä hän ei ala pilaamaan hyvää nauhaa huutelemalla mitään merkittävää tai päällekkäistä. Kun on jo nauhalle huudellut kuolemanhädässä AA:n häntä puukottaessa, että Annu tule apuun, niin mitäpä sitä sitten toivuttuaankaan mitään kovin syyllistävää huutelisi. Näin kukaan ei huomaa, että osa äänistä tulee nauhalta, osa livenä. Itse asiassa on erikoista, että ensin kuullaan karjuntaa, sitten Jukan ”juttelua”, sitten taas karjuntaa. Kummat tuli nauhalta, juttelut vai karjunnat? Ja miksi live-Jukka sopeutui tähän tahtiin, ja oli hiljaa silloin kun nauha-Jukka puhui?
10. No mutta ei mitään: AA on onneksi osannut varautua Jukan heräämiseen, koska on tehnyt hyviä juoksuääniä taustalle. Näitähän hän ei olisi tehnyt, jos olisi luullut, ettei joudu puhelimesta lähtemään. Hän siis tiesi nauhaa tehdessään, että lähtee puhelimesta juoksemaan, ja näin sitten tekee maailman idiottimaisimman lavastuksen lähtemällä pois puhelimesta juuri kun Jukka ”kuolee” nauhalla tai livenä tai miten vaan. Minkä hemmetin takia hän olisi lähtenyt puhelimesta ja pilannut varman alibin? Ai mutta juoksut olivatkin liveä? No, jos ne olivat liveä, miten AA pystyi olemaan kahdessa paikassa yhtä aikaa? Miten hän olisi pystynyt tappamaan Jukan, jos nauhan juoksut ovat liveä?
11. Mutta paras on vielä edessä: juostuaan jälkiä jättämättä takkahuoneeseen (vai oliko hän taas kaivanut ne Jukan kengät piilostaan?), nuijittuaan miehen kuoliaaksi karjuen pelottavalla äänellä (tuntuisi oudolta, että hän editoidessaan olisi moisen jättänyt nauhalle), hän ehtii vielä puhelimeen verisenä, mutta jälkiä jättämättä takaisin, piilottaen astalon ja kengät siinä jossain välissä ja käy sitten, parissa minuutissa, ennen kuin poliisit tulevat, UUDESTAAN pesulla, kuivaa itsensä ja laittaa dödöä. Sitten otetaan jostain puhdas punainen paita ja pistetään itseä rintaan, pestään pistoväline, tai piilotetaan, ja (huom) TÄMÄN jälkeen mennään vielä jotenkin tuhrimaan paitaa Jukan vereen. Tässä on nopea Anneli meillä. Tyttö ei huomaa mitään, vaikka äidillä vaihtuu paidat ja haavoja tulee ihan itsestään. Välillä on kengät, välillä ei. Välillä on vasara kädessä, välillä sorkkarauta, välillä ei mitään. Tyttö ei edes muista missä järjestyksessä näki kenetkin. Ja kuka oli se kumma, joka meni ikkunasta puhelun aikana, pian sen jälkeen kun tyttö kirkuu nähdessään isänsä (jonka muka on jo nähnyt kuolleena kauan aikaisemmin, mutta se ei ole tehnyt häneen suurempaa vaikutusta, koska sängyssä on punainen peitto).
Höh