Sappikohtaus, kokemuksia?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Sappikohtaus, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Olen muutaman viikon ajan kärsinyt öisin 4-7 tuntia armottomista ylävatsakivuista (oikea kylki + selkä). Luullut monta kertaa kuolevani, kunnes kipu onkin mennyt ohi pitkän ajan kuluessa. MIKÄÄN ei tunnu auttavan ja kipu on helvetillinen! Särkylääkkeet ilmeisesti vain pahentavat asiaa, vaikka eipä ne kyllä autakaan. Lääkäriin en ole ottanut yhteyttä, josko vihdoin huomenna saisin varattua ajan... :roll:

Olen lukenut, että rasvaiset ja maustetut ruuat aiheuttavat helposti sappikohtauksen. Mitä ihmettä minä sitten syön? Kaikki hyvä on kieltolistalla.

Kertokaahan omia kokemuksianne; onko mitään kotikonsteja lievittämään kipua?
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Bias
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1354
Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 1:04 pm

Re: Sappikohtaus, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Bias »

Sappikohtaus on sellainen, että ennemmin synnytän lapsen ilman kivunlievitystä. Minulla kipu tuntui pallean kohdalla ja selässä, kuin vyö joka kiristi. Vain kyljellään kärsi vähän olla, hengittäminenkin sattui. Kipu oli hieman aaltomaista.

Lääkäriin kannattaa ihan oikeasti mennä, koska joskus kivi tukkii tiehyet ja aiheuttaa tulehduksia jolloin hengen lähtökin voi olla lähellä.

Itselläni pahimmat sappikohtauksien aiheuttajat olivat
tuore leipä tai pulla, erityisesti vehnä
tuore kurkku, erityisesti kuori
paprika
kaali
sienet
kahvi
alkoholi

rasvaiset ruuat ja mausteet eivät itselläni mitenkään sanottavasti aiheuttaneet oireita. Silloin kun sappirakko oli ärtynyt, kohtauksia tuntui tulevan söi mitä tahansa tai oli syömättä.
Ei ole syyttömiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
Josif Stalin
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Sappikohtaus, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Näin olen kuullut monen sanovan, että synnytyskin on kivuttomampi (riippuu toki tapauksesta, itselläni ei kokemuksia). Tälläkin hetkellä on kohtaus meneillään, ensimmäisen kerran onneksi hieman lievempänä, mutta sattuuhan se saatanasti siitä huolimatta. Mikään asento ei ole hyvä, oksennus ei tule vaikka sormet työnnän kurkkuun. Oon niin kyllästynyt tähän kipuun, jos olisi parveke niin en epäröisi hetkeäkään hypätä sieltä alas.. :lol:

Tämän päiväisen kohtauksen laukaisi ilmeisesti muutama suolapähkinä, huoh.
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
helmipöllö
Scooby-Doo
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2012 11:05 pm

Re: Sappikohtaus, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja helmipöllö »

itselle kun tuli eka kerran niin mies soitti ampparin paikalle. Oikeesti luulin että henki lähtee ei voinut tehdä mitään. No ampparikuskeilla oli kyllä aineet joilla kipu lähti. Kohtaus on nimeltään sapikivikoliikkikohtaus, sappikivi menee sinne kanavaan ja aiheuttaa helvetillisen kivun, siihen on olemassa myös täsmäkipulääkkeet.
mulla ei mikään tietty ruoka aiheutta, välillä on pitkiä kausia ettei vaivaa mitenkään, sitten aikoja jolloin kohtaus tulee vähän väliä.
Minä tunnen sen kohtauksen hetkeä ennen sen alkamista, otan silloin maximi :shock: annoksen kipulääkkeitä(panadoli 1000 ja burana 800) silloin kipu pysyy siedettävänä.
Jos vaan suinkin saat oksennettua se yleensä auttaa, itse oksennan kivun takia jos kohtaus yltyy pahaksi.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Sappikohtaus, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Äidilleni tuli vielä vanhoilla päivillä riesaksi sappikivet. Hänkin oli niiden kanssa melkoisessa liemessä ja lopulta lääkärit olivat valmiina ryhtymään sappikivien poistoon. Äidin korkean iän vuoksi operaatioon ei heti ensimmäisten oireiden vuoksi oltu ryhdytty. Sitten äidille tuli rimakauhu ja hän ilmoitti, ettei aiokaan mennä leikkaukseen.
Lääkärit määräsivät hänelle Litalgin-nimistä lääkettä. Ensin äiti otti sitä liian vähäisen annoksen, eikä se tuonut täysin toivottua tulosta. Lopulta kun lääkemäärä saatiin kohdalleen, äiti jo pystyi syömään niitäkin ruokia, jotka olivat hänelle kohtauksia aiheuttaneet. Hän sanoi, että lääke tepsi parhaiten, kun sen otti jonkin aikaa ennen syöntiä ja kun ei syönyt itseään aivan ähkyyn asti.
Tuulitukka84
Poliisikoira Rex
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2008 9:11 pm
Paikkakunta: In the middle of nowhere

Re: Sappikohtaus, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Tuulitukka84 »

Juu Litalgin on täsmälääke sappikivikohtauksiin, se rentouttaa sappitiehyen niin että kivi ei jää sinne jumittelemaan, ja vähän lievittää myös kipua. Kaveriksi voi ottaa esim Tramalin.

Itselläni sappikohtaukset loppuivat VHH-ruokavalion myötä. Etenkin viljat aiheuttaa kohtauksen. Puurot pahimpina, etenkin riisipuuro. Rasvoja ja vihanneksia voin syödä huoletta, samaten käristystä.
Destiny
Adrian Monk
Viestit: 2582
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 2:11 pm

Re: Sappikohtaus, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Destiny »

Ehkä nyt kuitenkin kannattaisi mennä sinne lääkäriin ja tarkistuttaa ultraäänitutkimuksella, että ongelma on nimenomaan sapessa ei esim. haimassa. Haimatulehdus voi olla jo hengenvaarallinen. Sappikivet voivat aiheuttaa haimatulehduksen. Samoin viinantissutus.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
kat
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Touko 21, 2012 6:04 pm
Paikkakunta: Ulkomailla

Re: Sappikohtaus, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja kat »

.. ja sappikivet hoitamattomana muutakin kuin kipukohtauksia. Vatsaonteloon hissukseen vuotava sappirakkokaan ei mukavin ongelma ole.

Eli laakariin siita. Jos noin kovaa koskee niin ei se normaaliakaan voi olla vaan syy on etsittava.
Shiri
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 101
Liittynyt: Su Heinä 01, 2012 1:28 pm

Re: Sappikohtaus, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Shiri »

Netissä arvuuttelu on aina tuuripeliä ja vastuu on aina itsellä kyselyissä
Jos sattuu ja luulee et nyt lähtee henki niin 112 on oikea osoite eikä murhainfo. Kovat kivut ovat aina indikaatio jostakin, eikä oma henki ole sellainen mistä kannattaa tinkiä.
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Sappikohtaus, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Kyllähän siellä lääkärissä olen hypännyt jo useampaan kertaan, kerran myös ultrassa. Ultrassa ei löytynyt oikeastaan mitään, hiekan murustakin pienempi sappikivi, joka ei kuulemma voi aiheuttaa näitä kipujani. Missä ihmeessä sitten on vika? Kaikki merkit viittaavat kuitenkin kipuja myöten sappeen :roll:

Litalginiahan syön jo, otan n. puoltatuntia ennen ruokailua ja kipuja ei tule, paitsi sitten myöhemmin illalla kun lääkkeen vaikutus lakkaa (jos olen syönyt jotain "epäterveellistä").

Tällä viikolla jälleen kerran lääkäriin, selviää samalla verikokeiden tulos.. *Haukotus*
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Vastaa Viestiin