Näin torjut raiskaajan

Tänne keskustelut seksuaalirikoksista. Muista että henkirikoksille on oma palstansa.
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Näin torjut raiskaajan

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Iltalehdessä hyvä artikkeli raiskauksen ennaltaehkäisemisestä:
Rikospoliisi kehottaa naisia panemaan rohkeasti hanttiin.
Suuri osa raiskauksista tapahtuu jatkoilla alkoholin siivittämän illan jälkeen.

23-vuotias Minna (nimi muutettu) oli marraskuisena viikonloppuiltana matkalla kaverinsa tupaantuliaisiin. Hän käveli turkulaisen asuinalueen halki yksin, mutta selvinpäin.

Matkanteko katkesi kuin salamaniskusta - takaa tullut tuntematon mies otti Minnasta yllättäen kiinni ja alkoi kantaa häntä läheiselle rakennustyömaalle.

Aluksi iski pelko: tästä hän ei selviä. Ote oli napakka, eikä puristuksessa voinut tehdä mitään.

Pelko muuttui kuitenkin nopeasti raivoksi, ja kun mies heitti Minnan maahan, hänelle aukesi uusi tilaisuus.

- Potkin hänen kasvojaan kohti niin kovaa kuin kintuista lähti ja huusin kuin syötävä. Mies ei enää saanut kunnon otetta, koska joutui varomaan jalkojani. Mulla oli vielä terävät korkkarit jalassa, Minna kertoo.

"Kukaan ei voi pakottaa"

Minna selvisi säikähdyksellä, koska hän ei täyttänyt kahta otolliselle uhrille tyypillistä piirrettä: hän ei ollut humalassa eikä lamaantunut uhkaavassa tilanteessa.

- Osa seksuaalirikosten uhreista on tilanteissa jotenkin äimän käkenä, eikä osaa tehdä oikein mitään puolustautuakseen. Väkivaltaa ja uhkauksia suomalaisessa seksuaalirikoksessa käytetään melko vähän, joten uskallan kannustaa naisia panemaan hanttiin, toteaa Helsingin poliisin rikosylikonstaapeli Marja Vuento.

Lukuisia raiskauksia tutkinut Vuento on harmissaan siitä, ettei Suomessa tehdä juuri mitään niiden ennaltaehkäisemiseksi. Monelta rikokselta voitaisiin välttyä, jos uhri olisi varautunut siihen etukäteen.

- Stressitilanteessa kukaan ei ole erityisen luova, joten selviytymismallit pitää miettiä valmiiksi. Tyttöjen ja naisten on tehtävä itselleen täysin selväksi, ettei kukaan voi pakottaa heitä seksiin. Jos joku sitä yrittää, hän on väärässä.

Hengenvaara harvinaista

Vuennon mukaan vain kolmisen prosenttia raiskaajista on sadistisia. Heidän kynsissään nainen on oikeasti hengenvaarassa, joten tyhmänrohkea ei pidä olla.

- Kuristaminen, teräaseen käyttäminen ja raju pahoinpitely ovat asioita, joiden edessä arvot on laitettava tärkeysjärjestykseen. Muutamaa mustelmaa ei kuitenkaan pidä säikähtää. Se on pientä sen rinnalla, että voi välttyä raiskauksen aiheuttamalta henkiseltä traumalta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007100 ... 8_uu.shtml
Orkidea
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Elo 20, 2007 2:51 pm

Viesti Kirjoittaja Orkidea »

Aikoinaan sain neuvon poliisilta näistä asioista keskusteltaessa, että paras tapa päästä raiskaajan kynsistä on yksinkertaisesti ulostaa alleen. Tilanne on raiskaajallekin niin hämmentävä että yleensä luopuu yrityksestään.

Tämä ei siis ollut vitsi, vaan kaikessa vakavuudessa annettu neuvo joka on ilmeisesti hyväksi koettu! :shock:
Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Munille kun potkaisee, niin siinä putoaa isompikin sälli. Tämä edellyttää tietenkin kylmäveristä ja hyvää ajoitusta.
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

Primavera kirjoitti:Munille kun potkaisee, niin siinä putoaa isompikin sälli. Tämä edellyttää tietenkin kylmäveristä ja hyvää ajoitusta.
Plus sitä että on selvänä. Humalassa tulee huti varmaan liian helposti (en tiedä, koskaan ei ole tullut kokeiltua humalassa oloa).
Minulle tuli myös mieleen, että hampaat & kynnet ovat varmasti hyvä tapa myös. Niin ja siitä kädettömästä surmaajasta (mistä täälläkin on topic) voisi hyödyntä tapaa "Vedänpä kaveria täysillä päähän omalla päälläni". Huono tapa ehkä, jos menee itseltä taju, muttaaaa..
markja
Adrian Monk
Viestit: 2911
Liittynyt: La Elo 18, 2007 3:44 am
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

Eräs moniosaajien joukko on suorastaan kunnostautunut sellaisiin joukkoraiskauksiin, että siinä ei vastaan laittaminen taida naiselta mitään auttaa. Toisaalta, jos ei edes yritä, voi tulla silvotuksi pahemman kerran kuten näillä sankareilla on toisinaan tapana tehdä uhrilleen. Tuollaisessa tilanteessa tämä olisi parempi vaihtoehto, valitettavasti vain Suomen laki on asiasta eri mieltä.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Michaelm
Harjunpää
Viestit: 311
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 9:45 pm

Viesti Kirjoittaja Michaelm »

Mitä brutaalimpi, niin sen parempi. Sormia silmiin, repiä ja raastaa korvista, purra, ihan mitä vain.
Merope
Hetty Wainthropp
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:04 pm

Viesti Kirjoittaja Merope »

Teräskärkimaiharit, naisen parhaat ystävät <3.
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
Ed
Neuvoja-Jack
Viestit: 547
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 11:52 pm

Viesti Kirjoittaja Ed »

Kyllä mä suosittelen aseistusta seuraamuksista riippumatta.
Esim. teraasekeskus.comissa on hyvä valikoima.
Is it not fine to dance and sing
while the bells of death do ring?
Eppu74
Hetty Wainthropp
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 2:41 am
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

Ed kirjoitti:Kyllä mä suosittelen aseistusta seuraamuksista riippumatta.
Esim. teraasekeskus.comissa on hyvä valikoima.
http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.a ... llusputket

vaikka tuollainen?
Ed
Neuvoja-Jack
Viestit: 547
Liittynyt: Su Heinä 29, 2007 11:52 pm

Viesti Kirjoittaja Ed »

Erittäin kätevä raiskaajan aikeiden estämiseen jo matkan päästä.
Kotimaisista kasveista saa uutettua oivia myrkkyjä.
Yhtä välttämätön baarilaukussa kuin kondomipaketti.
Is it not fine to dance and sing
while the bells of death do ring?
Merope
Hetty Wainthropp
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:04 pm

Viesti Kirjoittaja Merope »

Eppu74 kirjoitti:
Ed kirjoitti:Kyllä mä suosittelen aseistusta seuraamuksista riippumatta.
Esim. teraasekeskus.comissa on hyvä valikoima.
http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.a ... llusputket

vaikka tuollainen?
Eläs nyt, on tuttu tuommosella sairaalaan saatu :lol:
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

mun päälle on kerran humalatilaani hyödyntäen käyty ja vaikken siitä itse juuri mitään muista niin silkka raivo taisi minut pelastaa. näin päällekarkaajan muutama päivä tapahtuneen jälkeen ja itse lamaannuin täysin, en siitä että olisin miestä pelästynyt vaan sitä miltä hän näytti. nuorena ja typeränä en nostanut syytettä vaikka olisi pitänyt sillä olisi taatusti ollut viimeinen kerta kun käy naisen päälle..joskus vieläkin harmittelen, etten kostanut...vaikka voihan sitä kostaa jälkeenpäinkin... :twisted:
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Sadie_Manson
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: La Kesä 23, 2007 7:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sadie_Manson »

Mulla on aina ollut tosi pitkät kynnet, ja olen päättänyt, että jos tulee tarvetta niin ujutan kynteni pahan sedän silmiin. Luulisi tehoavan :roll:
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Eniten jengi varmaan mokaa näitä tilanteita jäätymällä täysin. Siis menemällä paniikkiin/shokkiin. Ihan kuin esim. jos menee kadulla jonkun naamaan kiinni siinä vaiheessa, kun toinen on mahdollisesti alottamassa jotain, niin tottumaton yksinkertaisesti jäätyy siinä. Ei tiedä yhtään mitä tehdä. Ja noihin tilanteisiin voi valmentautua parhaiten eri kamppailulajitreeneissä. Niissä pääsee turvallisesti kokeilemaan eri tilanteita ja oppii keinoja puolustaa itteään. Tilanteenhallintakyky on varmasti se tärkein juttu.

Sit tietysti ihan pelkkä terve järkikin vie pitkälle. Nainen ei tietenkään ole koskaan syyllinen raiskaukseen, mutta ihan omaksi parhaaksi on varmaan hyvä vähän tsiigailla missä kulkee, kenen seurassa ja missä kuoseissa.
Viimeksi muokannut katupoika, Pe Loka 05, 2007 1:49 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sadie_Manson
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: La Kesä 23, 2007 7:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sadie_Manson »

^ Mun on todella epätodennäköistä joutua raiskatuksi, koska oon yleensä himassa ja mun kauhtuneet verkkarit ei varmaan kauheasti kiihota :lol:
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson
Vastaa Viestiin