15v tytön surma - Seinäjoki 2015

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
hedelmälaatikko
Poliisikoira Rex
Viestit: 261
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 2:50 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja hedelmälaatikko »

holmesin haamu kirjoitti:
Kikkara kirjoitti:Poliisi ilmoitti, että ei ole ollut sellaista kiusaamista, mikä olisi johtanut kyseiseen tekoon. Minä ymmärrän sen niin, että kiusaamista olisi kuitenkin jommin kummin puolin ollut. --- Minkälaista sitten edes on sellainen kiusaaminen, johon tappaminen sopisi vastavedoksi...
Eivät toistensa luona vierailevat ystävät kiusaa...
Ja kuitenkin vapaaehtoisesti astui mopoautoon, niin varmasti jos h olisi kiusaaja ja o kiusauksen uhri, niin hän ei olisi kyytiin astunut.

Ja kun toinen kyytikin olisi jonkun huhu-(Huom. huhu-)puheiden mukaan ollut, eli neiti x:n piti alunperin viedä o, mutta o lähtikin sitten kun h pyysi(huhu), että o tulisi hänen mukaansa.

Toki siitäkään kai ei oikeasti ole faktaa, että pyysikö h oikeasti o:n kyytiinsä, vai halusiko o itse h:n kyytiin...
poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

serlokoira kirjoitti:Enpä olen nyt lukenut koko ketjua, mutta näinpä Ida81:n viestin, jossa kertoi kylilla kulkevista huhuista ja siitä, että tyttöjen perheet olisivat tunteneet jo kauan ja tytöt sitä kautta pieninä tutustuneet. Tämä on ensimmäinen tieto (vaikkakaan ei tietoa, vaan huhua), joka jollain tavalla auttaa minua ymmärtämään edes sen, että tällainen teko voi olla mahdollinen.

Minusta kuulostaa uskottavalta, että uhrilla ja tekijällä olisi pitkäiaikainen ihmissuhde, joka tuo heidän välilleen tiettyä intiimiyttä. Kyseessä ei siis tarvitse olla lesbosuhde, kuten täällä on arveltu, vaan ihan tavallinen tyttöjen välinen ystävyys riittää siihen, että kyseessä on todella vahvoja tunteita. Kun ajatellaan, että ystävyyttä on kestänyt lähes koko elämän, siihen mahtuu paljon erilaisia käänteitä ja muita kaveruus- ja ihmissuhteita, jotka sekoittavat sitä. Poliisi on sanonut, että tytöt tunsivat toisensa ja liikkuivat samassa kaveriporukassa, mutteivät olleet bestiksiä. Jo sen vuoksi minusta on kuulostanut erikoiselta, että he ylipäätään olivat kahdestaan tekijän kotona. Omilta teinivuosiltani muistan, että vietin kahdestaan aikaa kotona vain todella hyvien ystävieni kanssa, muuten porukalla tai jossakin muualla kuin kotona.

Voisin kuvitella esim., että tekijä on pitkän ystävyyssuhteen aikana ollut ns. alakynnessä uhriin nähden, ei ole ehkä saanut tältä niin paljon huomiota kuin olisi toivonut, olisi ehkä halunnut olla parempikin kaveri, tms. Tällaisia kaveruuteen tai muuhun liittyviä nöyryyttäviä tai nöyryyttävältä tuntuvia juttuja on ollut jo vuosien ajan, jolloin koko ihmissuhde on vääristynyt tekijän mielessä, ja siihen on tullut perustavanlaatuisia erimielisyyksiä, joita on lähes mahdoton korjata. Vähän samaan tapaan kuin pitkässä parisuhteessa, jossa on vaikkapa pettämistä puolin ja toisin. Sellaista on vaikea korjata, on vaikea antaa puolisolle anteeksi, vaikea unohtaa, vaikea aloittaa puhtaalta pöydältä.

Minusta kuulostaa siis uskottavalta, että uhrilla ja tekijällä oli pitkä, väljähtänyt suhde, jonka vallasta tekijä ei päässyt irti, ja joka myrkytti tämän elämää. Tietenkään mikään ei oikeuta tappamaan ketään, mutta tämän perusteella kykenisin edes jollakin tasolla ymmärtämään tekijää ja uskomaan tämän inhimillisyyteen.
Jotain tämän kaltaista itsekin liputtaisin. Tekijä on tuntenut aina olevansa jotenkin "alempana" ja epäsuositumpi, kuin uhri. Kuitenkin samalla ihaillut tätä uhria ja ehkä uhri antanut jotain "toivoa" tekijälle. Tyyliin paremmasta ja tasapuolisemmasta ystävyydestä, muttei kuitenkaan ole olut aiettakaan niin todellisuudesssa tehdä. Ehkä tekijä on mielikuvitelmissaan pitänyt tätä uhrin kyytiin lähtöä ja kylään tuloa merkkinä jostakin tosiystävyyden alusta, mutta sitten perillä kotona käynytkin selväksi, ettei tunne ole molemminpuolinen. Paljastuneena ja nöyryytettynä tekijä sitten tehnyt tekonsa. Koska pahintahan olisi joutua vielä koko koulun naurettavaksi.
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
hedelmälaatikko
Poliisikoira Rex
Viestit: 261
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 2:50 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja hedelmälaatikko »

Numb_L kirjoitti:Mahatari tuossa jo tiivistikin kaiken oleellisen tästä ketjusta mutta yritetäänpä vielä kerran tehdä korjausliikettä.

Viimeisissä viesteissä on nostettu esille tuo BMW:n mysteeri, jonka nostin aiemmin esille. BMW näkyy siis esimerkiksi näissä kuvissa (Ensimmäinen A, toinen B ja kolmas C):
Kuva
Kuva
Kuva

Kuvat A ja B löysin uutisista, jotka ovat julkaistu 28.4. tiistai iltana (A klo 20:06, B klo 22:21). Kuva C löytyy uutisesta, joka on julkaistu 29.4. keskiviikkona. Kuva C on kuitenkin mitä ilmeisimmin otettu samaan aikaan kuin A. Huomatkaa myös, että toimittajia ei ole päästetty kovin lähelle tapahtuma-aluetta.

Seuraavaksi kuvia, jotka olen löytänyt 29.4. keskiviikkona julkaistuista uutisista (ensimmäinen D, toinen E ja kolmas F).

Kuva
Kuva
Kuva

BMW on poissa ja päivä on pilvinen toisin kuin tiistai oli. Lisäksi toimittaja on päästetty kuvaamaan myös lähemmäs kuvassa D eikä kuvissa E ja F näyttäisi olevan estettä mennä myös lähemmäksi toisin kuin kuvissa A, B ja C (nauha edessä). Lopuksi kuva H:n mopoautosta surmapaikalla (kuva G).

Kuva

Kuva G löytyy uutisesta, joka on julkaistu 28.4. tiistaina mutta päivitetty 30.4. torstaina. Olen melko varma, että kuva on lisätty uutiseen myöhemmin. Kyseisessä kuvassa ilma on pilvinen kuten 29.4. keskiviikkona julkaistuissa kuvissa.

Faktat:
- Valkoinen mopoauto näkyy kuvassa C, kun katsoo tarkasti. Myös kuvasta A näkee, että BMW:n takana on jotain.
Paikkakuntalaiselta tietoa:
- Kuvien A, B ja C BMW on H:n isä käytössä
Spekulaatiota:
- Itse näen tilanteen kuvassa C siten, että Poliisi tutkii BMW:tä eikä suinkaan ota (mahdollisesti poliisin) autosta jotain.
- Kuvien perusteella uskoisin, että BMW on tullut paikalle ennen Poliisia tai ollut siinä koko ajan.
- Uskoakseni BMW on ollut pihassa siihen asti, kunnes Poliisi on tutkinut sen. Tämän jälkeen BMW on luovutettu sen haltian käyttöön
- Kun H:n otettu kiinni ja viety epäiltynä Poliisitalolle, isä on varmaankin mennyt myös Poliisin mukana (eri autossa tietenkin). Tuskin siinä mielentilassa ketään päästetä rattiin muutenkaan. BMW on sitten haettu myöhemmin pois.

Lopputulos: Tämän vuoksi uskon, että isä on tullut paikalle ennen Poliiseja.
Kuvassa C mopoauto ja bmw näyttäisi olevan eri pihoilla, tai ainakin eri puolilla pihaa. Ainakin itse näen suuren etäisyyden bmw:llä ja mopoautolla. (näkeekö joku muu samaa?) Mutta kuvan mukaan pihassa on kuitenkin vain yksi ajotie mihin pysäköidä.

Ensimmäisissä kuvissa "toimittajia ei päästetty kovin lähelle", koska koko tie oli suljettu. Lopuissa kuvissa "toimittajat ovat päässeet lähelle", koska tie taas auki ja poliisien nauha enää talon ja pihan ympärillä.

Paikkakuntalaiselta tietoa että bmw on isän käytössä. Ei mitään totuuspohjaa?

Loppupätkän "uskoisin" ja "uskoakseni" on taas tätä "uskoisin että kyseessä oli lesbosuhde ja olen ollut itsekin teini, päättelen siis että tekoväline oli vessaharja".
Viimeksi muokannut hedelmälaatikko, Ti Touko 05, 2015 10:00 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
llewellyn
Sofia Karppi
Viestit: 426
Liittynyt: Ma Elo 04, 2008 2:13 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja llewellyn »

Tämä ketju kyllä tuo mieleen legendaariset Kesti-keskustelut. Teineillä on niin paljon vilkkaampi mielikuvitus (ja toki myös halu trollaukseen) kuin aikuisilla... Itse pidän todennäköisenä syyllisenä kansainvälistä lesbo-jengiä, jonka dildo-salakuljetusreitin Venäjälle tämä uhri onnettomuudekseen sai selville.

Totta puhuen, kun tietää minkälaisesta valtavasta murhenäytelmästä on kysymys näille perheille niin ei ehkä niin teekään mieli niin paljon hassutella, mutta absurdiksihan tämä ketju on mennyt.

Voisi tosiaan olla hyväksi, että näissä pitkissä ja ylivärikkäissä ketjussa kerättäisiin ensimmäiseen viestiin kaikki viranomaisten (tai median uskottavasti) vahvistamat tosiseikat ja sitten vaikka ranskalaisilla viivoilla tärkeimmät auki olevat kysymykset. Voisi vähän keskittää keskustelua ja eliminoida huhujen syntymistä ja/tai niiden perusteetonta vahvistumista ketjussa.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11420
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja URSA »

Numb_L kirjoitti:Mahatari tuossa jo tiivistikin kaiken oleellisen tästä ketjusta mutta yritetäänpä vielä kerran tehdä korjausliikettä.

Viimeisissä viesteissä on nostettu esille tuo BMW:n mysteeri, jonka nostin aiemmin esille. BMW näkyy siis esimerkiksi näissä kuvissa (Ensimmäinen A, toinen B ja kolmas C):
--------------------------------------
Lopputulos: Tämän vuoksi uskon, että isä on tullut paikalle ennen Poliiseja.
(Lyhensin lainausta.)
Olen samaa mieltä. Kuvassa C näkyy tarkemmin katsottuna kaksi rikospaikkatutkijaa (tai mikä niiden ammattinimike on Suomessa) tutkimassa bemarin takapenkkiä. Kadulla vieressä oleva Volkswagenin masennuksen harmaa pakettiauto on samanlainen, joilla rikospaikkatutkijat ajelevat Suomessa.

Ilmeisesti isä on paikalle saavuttuaan ottanut epäillyn turvaan autoon takapenkille istumaan, kun ei ole vielä tiennyt, onko alueella todella joku hullu teinien puukottaja vapaana. Tuskin bemarin takapenkki kiinnostaisi muuten noin paljon poliiseja. Onkohan isä alkanut epäilemään tarinaa, jos tytön vaatteet ovat olleet huomiota herättävästi uhrin veressä. Sellainen ei ole sopinut yhteen pakenemistarinan kanssa.

Kiinnostava lisätieto, että tytöt olivat samalla luokalla, ja vielä 21 oppilaan melko pienessä ryhmässä. Poliisit saavat vielä paljon tietoa tyttöjen välisestä suhteesta, jokaisesta pikkuriidasta ja miten suhde oli kehittynyt.

Murhainfo on tämän rikoksen ja keskustelun mukana saanut paljon uutta verta ja kasan uusia trolleja.
Numb_L
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Loka 22, 2014 3:53 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Numb_L »

hedelmälaatikko kirjoitti:Kuvassa C mopoauto ja bmw näyttäisi olevan eri pihoilla, tai ainakin eri puolilla pihaa. Ainakin itse näen suuren etäisyyden bmw:llä ja mopoautolla. (näkeekö joku muu samaa?) Mutta kuvan mukaan pihassa on kuitenkin vain yksi ajotie mihin pysäköidä.

Ensimmäisissä kuvissa "toimittajia ei päästetty kovin lähelle", koska koko tie oli suljettu. Lopuissa kuvissa "toimittajat ovat päässeet lähelle", koska tie taas auki ja poliisien nauha enää talon ja pihan ympärillä.

Paikkakuntalaiselta tietoa että bmw on isän käytössä. Ei mitään totuuspohjaa?

Loppupätkän "uskoisin" ja "uskoakseni" on taas tätä "uskoisin että kyseessä oli lesbosuhde ja olen ollut itsekin teini, päättelen siis että tekoväline oli vessaharja".
Sinä katsot nyt väärää autoa kuvassa C. Mopoauto on valkoinen mutta mustakattoinen. Sinä katsot nyt valkokattoista mahdollisesti autoa naapuripihasa. Katso kuvaa C tarkemmin niin näet mustakattoisen valkoisen pienen auton (mopoauto) BMW:n takana. Olen lähes varma, että BMW kuluu H:n isälle (lähellä asuva kertonut).

Itsehän tuossa juuri teit kuvista saman päätelmän kuin minä. Ensin eristys ollut laajempi ja myöhemmin pienempi. BMW on siis ollut pihassa tuoreeltaan. Myöhemmin siirretty pois.
hedelmälaatikko
Poliisikoira Rex
Viestit: 261
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 2:50 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja hedelmälaatikko »

Numb_L kirjoitti:
hedelmälaatikko kirjoitti:Kuvassa C mopoauto ja bmw näyttäisi olevan eri pihoilla, tai ainakin eri puolilla pihaa. Ainakin itse näen suuren etäisyyden bmw:llä ja mopoautolla. (näkeekö joku muu samaa?) Mutta kuvan mukaan pihassa on kuitenkin vain yksi ajotie mihin pysäköidä.

Ensimmäisissä kuvissa "toimittajia ei päästetty kovin lähelle", koska koko tie oli suljettu. Lopuissa kuvissa "toimittajat ovat päässeet lähelle", koska tie taas auki ja poliisien nauha enää talon ja pihan ympärillä.

Paikkakuntalaiselta tietoa että bmw on isän käytössä. Ei mitään totuuspohjaa?

Loppupätkän "uskoisin" ja "uskoakseni" on taas tätä "uskoisin että kyseessä oli lesbosuhde ja olen ollut itsekin teini, päättelen siis että tekoväline oli vessaharja".
Sinä katsot nyt väärää autoa kuvassa C. Mopoauto on valkoinen mutta mustakattoinen. Sinä katsot nyt valkokattoista mahdollisesti autoa naapuripihasa. Katso kuvaa C tarkemmin niin näet mustakattoisen valkoisen pienen auton (mopoauto) BMW:n takana. Olen lähes varma, että BMW kuluu H:n isälle (lähellä asuva kertonut).

Itsehän tuossa juuri teit kuvista saman päätelmän kuin minä. Ensin eristys ollut laajempi ja myöhemmin pienempi. BMW on siis ollut pihassa tuoreeltaan. Myöhemmin siirretty pois.

En näe vieläkään, mutta ehkä koska katson kuvaa puhelimen näytöltä + kuva muuttuu rakeiseksi zoomattaessa. Mutta kiitos selvennyksestä ja on siellä mopoauto tai ei (outoa jos ei olisi?), niin väliäkö hällä. Eihän se todista mitään muuta paitsi että bmw on "oikealla pihalla", ja että poliisisetä tai joku muu ei ole käynyt ajelulla syytetyn mopoautolla kuvanotto hetkellä.
kaljaloota
Theo Kojak
Viestit: 1158
Liittynyt: To Syys 13, 2012 5:34 pm
Paikkakunta: si lähikauppa

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja kaljaloota »

Hedelmälaatiko, minä sanoin; ainakin ??!! 8) Samanlaista ulinaa oli Kestin, Lepomäen, erilaisten jättibileiden yhteydessä, eipä kirjoiteta enempää, ettei lipsahda hekilöspekulaation puolelle.
"bileissä" oltiin taas, bileet pitää kieltää.
Viimeksi muokannut kaljaloota, Ti Touko 05, 2015 11:04 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rousku
Theo Kojak
Viestit: 1110
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 11:29 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Rousku »

hedelmälaatikko kirjoitti:
holmesin haamu kirjoitti: Eivät toistensa luona vierailevat ystävät kiusaa...
Ja kuitenkin vapaaehtoisesti astui mopoautoon, niin varmasti jos h olisi kiusaaja ja o kiusauksen uhri, niin hän ei olisi kyytiin astunut.
Tyttöjen välit ovat usein paljon monimutkaisempia. Voidaan olla väliin parhaita kaveruksia, sitten taas riidellä tulisesti. Kiusaaminen on hienovaraista kaveruuden väliin kätkettyä piikkiä. Silloinhan se enemmän satuttaakin, kun tulee ihmiseltä, jota on pitänyt ystävänään. Jos bestis löytää uuden parhaan kaverin, rupeaa tuntemaan kiukkua ja mustasukkaisuutta, mutta haluaa silti roikkua sen seurassa silloin kun se suvaitsee. Ja niin edelleen.
mobiililaiteukkeli
Neuvoja-Jack
Viestit: 567
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2015 3:05 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja mobiililaiteukkeli »

holmesin haamu kirjoitti:
Kikkara kirjoitti:Poliisi ilmoitti, että ei ole ollut sellaista kiusaamista, mikä olisi johtanut kyseiseen tekoon. Minä ymmärrän sen niin, että kiusaamista olisi kuitenkin jommin kummin puolin ollut. --- Minkälaista sitten edes on sellainen kiusaaminen, johon tappaminen sopisi vastavedoksi...
Eivät toistensa luona vierailevat ystävät kiusaa...
Kyllä kiusaavat... Itselläni oli lapsena/nuorena ystävänä tyttö, jonka kanssa vietin lähestulkoon kaiken vapaa-ajan, mutta hänellä tuntui olevan niin heikko itseluottamus että minun mollaaminen ja alaspainaminen oli ikään kuin harrastus. Samainen tyttö aiheutti käytöksellään paljon mielipahaa vanhemmilleen, ajoi kerran isäänsä puukon kanssa takaa. Täysin tavallinen perhe, kummatkin vanhemmat työelämässä, eivät käyttäneet päihteitä, perheen lapsilla kavereita ja harrastuksia - kaiken kaikkiaan täysin tavallinen perhe. Tyttö ei koulussa aiheuttanut mitään ongelmia vaan oli tunnollinen.
Oon ihan tavallinen suomalainen mies. Mä käytän harmaita housuja ja tykkään katsella kun kala syö ja syntyy renkaita.
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

voihantoki kirjoitti:Sitä vaan mietin, että onko tässä mahdollisesti jonkinlainen bluffaus poliisilta, vrt. Auer ja poikaystäväksi tekeytynyt poliisi.
Josko H on pidätettynä koska onkin epäily johonkuhun muuhun henkilöön, mutta julkisuudessa tyttöä pidetään epäiltynä että saataisiin peiteltyä tutkinta varsinaiselta tutkinnanalasiselta?
Samalla saadaan mahdollisuus että tuo mahdollinen tutkinnanalainen murtuisi ja kertoisi totuuden koska syytettynä onkin syytön lapsi.
Josko onkin tapahtunut jotain peittelemisen arvoista (uutisissa mainittu asia, että tulee järkyttämään), ja tappo on tapahtunut siksi ettei nuo järkyttävät asiat tulisi esille.
Jos tekijä olisikin isä, niin helppohan se on käydä työpaikalla pyörähtämässä ja "saada puhelu" jonka jälkeen joutuu lähteä vauhdilla. Toimarit kun monesti muutoinkin on työpaikalla kun ehtii, jolloin tämä ei välttämättä kiinnittäisi muiden työntekijöiden huomiota.
Oma veikkaukseni on että tämä EI ole niin yksinkertainen juttu että tyttö on automaattisesti syyllinen.
Tulee mieleen että hovimestari on syyllinen!
Juu, olisi varmasti ihan sallittua toimintaa poliisilta ilmoittaa, että tämä tyttö on epäilty, vaikka he tietäisivät hänen olevan syytön. :roll:

On tää kyllä hauska ketju. Trollit nyt trollaa tietenkin, mutta täällä homma on lähteny lapasesta niin monelta.
hedelmälaatikko
Poliisikoira Rex
Viestit: 261
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 2:50 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja hedelmälaatikko »

kaljaloota kirjoitti:Hedelmälaatiko, minä sanoin; ainakin ??!! 8) Samanlaista ulinaa oli Kestin, Lepomäen, erilaisten jättibileiden yhteydessä, eipä kirjoiteta enempää, ettei lipsahda hekilöspekulaation puolelle.
"bileissä" oltiin taas, bileet pitää kieltää.
Mutta miksi juuri lukio? Miksi ei amis? Tai miksi ei tämä yläaste jota uhrit kävivät? Joo joo tarkoitit varmaan lukiolla lyseota.

Kyseisen lyseon sivuilta muuten löytyi eilen päivätty pdf-tiedosto, tässä sen sisältö.
Lyseon oppilaiden kotiväki, hei!


Keväinen maanantain koulupäivä on nyt takana ja Lyseo on palannut tavalliseen koulurytmiin. Oppilaat ovat
vielä tänään saaneet käydä kirjoittamassa viestejä Oonan muistelukirjaan. Ruokalan seinään ovat oppilaat
kuvataiteenopettajan kanssa maalanneet lohtupuun, jonka lehtiin he saavat jatkossa kirjoittaa mietteitään
ja tuntemuksiaan.


Seurakunta on tänään ollut vielä valmiudessa tarjoamaan keskustelutukea, jos sitä on tarvittu. Oppilaat
ovat kuitenkin halunneet olla ihan tavallisilla oppitunneilla, hienoa. Olen lukenut oppilaiden tuntoja ja
tunnelmia yleisnäkymänä ja henkilökunnan viesteinä. Hienosti nuoret ovat tukeneet toisiaan ja ilokseni
olen huomannut, että käytäviltä kuuluu myös naurua. Yhteinen kouluelämämme jatkuu.


Oppilaille on vielä avoin keskusteluryhmä seurakunnan toimesta Cafe Kismuksessa 8.5.2015 klo 17.00
(Kalenvankatu 12 B). Ilmoittautumiset [email protected], 0445502669. Paikalle voi mennä, vaikka ei
olisi ilmoittautunutkaan.


Muutamille oppilaille ja yhdelle luokalle olemme järjestäneet kohdennettua tukea ja heidän huoltajansa
ovat asiasta tietoisia.
Kouluna osallistumme siunaustilaisuuteen, kun sen aika on.


Kouluna muistamme myös perheitä, joiden elämässä aika pysähtyi.
Tämän vaikean asian yli pääsyyn nuoret tarvitsevat tavallista turvallista arkea.


Eletään sitä yhdessä,
Kaisa Isotalo
Seinäjoen lyseon rehtori
Elizabeth
Neuvoja-Jack
Viestit: 580
Liittynyt: To Huhti 30, 2015 8:40 am

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Elizabeth »

holmesin haamu kirjoitti:
Kikkara kirjoitti:Poliisi ilmoitti, että ei ole ollut sellaista kiusaamista, mikä olisi johtanut kyseiseen tekoon. Minä ymmärrän sen niin, että kiusaamista olisi kuitenkin jommin kummin puolin ollut. --- Minkälaista sitten edes on sellainen kiusaaminen, johon tappaminen sopisi vastavedoksi...
Eivät toistensa luona vierailevat ystävät kiusaa...
Ei sen tarvi olla kiusaamista ollenkaan. Vaan juuri se yksi tilanne riittää. Joku pieni harmillinen juttu, virne tai jopa leikinlasku, josta toinen on vetänyt herneen pahemman kerran nenään. Näitä riittää, joilla psyyke ei kaikkea kestä. Veikkaan edelleen, että se varsinainen syy on joku tosi mitätön ja näin totesi Uusi-Kakkurikin Ilkassa:

"Uusi-Kakkurin mukaan motiivin merkitys on senkin takia vähäinen, että joissakin tapauksissa se paljastuu lopulta hyvin mitättömän kuuloiseksi."

Lähde: http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuuti ... -1.1827587
Sadetanssi
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: To Huhti 30, 2015 4:03 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja Sadetanssi »

Vaikka poliisi on ilmeisesti kuulustellut jo tyttöjen kaveripiiriä ja tiedottanut, ettei sen kummempaa kiusaamista näiden välillä ollut, en pitäisi sitä kiveenhakattuna. Tyttöjen isommissa kaveripiireissä on yläasteella niin monenlaista henkilöä, että kaikki eivät koe tai näe etenkään toisten suhteita ryhmässä samalla tavalla kun kys. henkilöt ne itse kokevat. Isommassa ryhmässä on useimmilla 1 tai useampi paras kaveri, mutta paljon myös sellaisia, joita nähdään vain satunnaisesti tai joiden seurasta ei oikein välitetä. Ryhmässä tulee herkemmin kiusoiteltua ja sanottua pahastikin ja sellaiset, jotka ottavat helpommin itseensä saattavat hyvinkin loukkaantua vaikka toisten antamasta leikillisestä lempinimestä tai pienestä naljailusta, joka voi jatkua kauankin ja jäädä mieleen. Loukkaantumista ei ehkä näytetä tai kerrota muille ja muut eivät osaa siis kysyttäessä kertoa, että henkilö x on kokenut jonkin heidän mielestään normaalin jutustelun kiusaamisena.
Teinit usein myös käyttäytyvät erilailla riippuen siitä kenen/keiden seurassa ovat ja kaverisuhteet saattavat yläasteella vaihtua erittäin tiuhaan. Myös ihmiset itse muuttuvat tuolloin paljon ja jokainen asia tuntuu ns suurelta ja merkittävältä.

Pointtina tässä sekavassa sepostuksessa oli se, että vain kaksi ihmistä tietävät, millainen suhde uhrilla ja epäillyllä todella oli ja vain yksi pystyy sen enää kertomaan. Kaverit osaavat todennäköisesti kuvailla suhdetta vain omista näkökulmistaan ja hyvin todennäköisesti siltä kantilta, miten tytöt tulivat ryhmässä toimeen, eiväthän kaverit tiedä miten aika kului kahden kesken. Lisäksi vain epäilty tietää, millaiseksi juuri hän suhteen koki ja epäilenpä tuleeko hän koskaan kertomaan siitä täysin totuudenmukaista versiota. En väitä, että riitaa tai mitään negatiivista olisi ollut, vaan nykyisin tuntuu jostain syystä olevan tapana kaunistella ja siloitella vähän kaikkea omasta elämästä. Kukaan tuskin myöskään osaisi tuossa tilanteessa kuvata suhdetta samoin kuin olisi vaikka 2 viikkoa sitten kuvannut, luulisi, että ajatukset ja tunteet uhrista ja itsestään ovat epäilylläkin aika myllerryksessä. Henkilöistä ei ajattele varmaan enää aivan samoin kukaan kaveripiiristä.

//muokkasin pari typoa
serlokoira
Scooby-Doo
Viestit: 20
Liittynyt: To Huhti 30, 2015 8:39 pm

Re: Seinäjoki: 15-vuotias tyttö löytyi kuolleena - Henkiriko

Viesti Kirjoittaja serlokoira »

Sadetanssi kirjoitti:Vaikka poliisi on ilmeisesti kuulustellut jo tyttöjen kaveripiiriä ja tiedottanut, ettei sen kummempaa kiusaamista näiden välillä ollut, en pitäisi sitä kiveenhakattuna. Tyttöjen isommissa kaveripiireissä on yläasteella niin monenlaista henkilöä, että kaikki eivät koe tai näe etenkään toisten suhteita ryhmässä samalla tavalla kun kys. henkilöt ne itse kokevat. Isommassa ryhmässä on useimmilla 1 tai useampi paras kaveri, mutta paljon myös sellaisia, joita nähdään vain satunnaisesti tai joiden seurasta ei oikein välitetä. Ryhmässä tulee herkemmin kiusoiteltua ja sanottua pahastikin ja sellaiset, jotka ottavat helpommin itseensä saattavat hyvinkin loukkaantua vaikka toisten antamasta leikillisestä lempinimestä tai pienestä naljailusta, joka voi jatkua kauankin ja jäädä mieleen. Loukkaantumista ei ehkä näytetä tai kerrota muille ja muut eivät osaa siis kysyttäessä kertoa, että henkilö x on kokenut jonkin heidän mielestään normaalin jutustelun kiusaamisena.
Teinit usein myös käyttäytyvät erilailla riippuen siitä kenen/keiden seurassa ovat ja kaverisuhteet saattavat yläasteella vaihtua erittäin tiuhaan. Myös ihmiset itse muuttuvat tuolloin paljon ja jokainen asia tuntuu ns suurelta ja merkittävältä.

Pointtina tässä sekavassa sepostuksessa oli se, että vain kaksi ihmistä tietävät, millainen suhde uhrilla ja epäillyllä todella oli ja vain yksi pystyy sen enää kertomaan. Kaverit osaavat todennäköisesti kuvailla suhdetta vain omista näkökulmistaan ja hyvin todennäköisesti siltä kantilta, miten tytöt tulivat ryhmässä toimeen, eiväthän kaverit tiedä miten aika kului kahden kesken. Lisäksi vain epäilty tietää, millaiseksi juuri hän suhteen koki ja epäilenpä tuleeko hän koskaan kertomaan siitä täysin totuudenmukaista versiota. En väitä, että riitaa tai mitään negatiivista olisi ollut, vaan nykyisin tuntuu jostain syystä olevan tapana kaunistella ja siloitella vähän kaikkea omasta elämästä. Kukaan tuskin myöskään osaisi tuossa tilanteessa kuvata suhdetta samoin kuin olisi vaikka 2 viikkoa sitten kuvannut, luulisi, että ajatukset ja tunteet uhrista ja itsestään ovat epäilylläkin aika myllerryksessä. Henkilöistä ei ajattele varmaan enää aivan samoin kukaan kaveripiiristä.

//muokkasin pari typoa
Näin juuri. Jos lisäksi uskotaan huhua, jonka mukaan tytöt olisivat tunteneet toisensa pikkulapsesta saakka, suhdekuvio vain hankaloituu, ja sitä on ulkopuolisen lähes mahdoton arvioida. Molemmilla osapuolillakin saattaa olla hyvinkin eriävä näkemys suhteen laadusta ja syvyydestä, saati sen merkityksestä toisen elämään ja itsearviointiin. Näin ollen varsinaisen motiivin esille kaivaminen voi olla todella vaikeaa, ja se saattaa kuulostaa ulkopuolisesta täysin mitättömältä. Totuus kun on se, että vanhojen kaunojen painaessa pienikin asia saattaa tuntua ihmisestä hyvinkin merkittävältä ja saada valtavat mittasuhteet, koska se vaan voi olla se viimeinen pisara.
Vastaa Viestiin