Kirjoittamisen vaikea taito. Dr. Lecter vs. muut

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Moderaattorit, Kilomies, Kyöpeli

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17119
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Kirjoittamisen vaikea taito. Dr. Lecter vs. muut

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Siirsin osan kirjoitustaito -keskustelusta tänne lautanaisiin Vapaan keskustelun osastolta http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=1879

(Yhteiskunnassamme on taas menossa feminiinikausi, jolloin sanat, joihin liittyy sana mies kielletään ja niiden käyttö kriminalisoidaan, niin ehkä tuo lautanaiset -osasto kuulostaa paremmalta - ainakin heidän korvaan jotka ovat feministejä. Heidäthän tunnistaa siitä, että he vastustavat rintaliivien käyttöä -eivätkä edes tarvitse niitä...)

Ehkä tämä menee yksinpuheluksi - niin kuin moni muukin itse alaan liittyvä seikka tällä sivustolla, mutta harmittavat ne lukuisat kirjoitukset murha.infoon, jotka suorastaan huokuvat huonoa kirjallista osaamista: erillisnimien kirjoittamista pienillä kirjaimilla, huonoa ja usein jopa olematonta taitoa kirjoittaa selkeästi, kirjoitusvirheitä, välilyöntien puuttumista, välimerkkien jälkeen tekstin aloittamista ilman välilyöntiä, kirjoitetaan yhteen "pötköön" koko juttu ilman välirivejä, (aniharva tosin saa tekstiä niin paljoa aikaiseksi, että siitä koostuisi edes viittä riviä), tyhjän sanomisia (esim: joo, mäkin tiedän tän jutun) jotka eivät tuo aiheeseen mitään lisäarvoa tahi lisäinfoa.

Sekä vielä se yhdyssanojen osaaminen, josta nimimerkki Primavera muistutti aiheen alkuperäisessä osiossa.

Oletan suurimman osan kirjoittajista käyneen koulua ja osallistuneen äidinkielen tunneille. Ilmeisesti mielenkiinto kirjoittamiseen on ollut perin vähäinen - päätellen osaamisen tasosta. Selkeää, jäsenneltyä tekstiä on ilo lukea, vaikka aihe ei kuuluisikaan ns. ykkösprioriteettiin. Mielenkiintoisenkin aiheen lukeminen muuttuu raskaaksi ja innottomaksi jos ja kun teksti on kuin suomen kieltä huonosti osaavan ja sitä huonosti kirjoittavan henkilön tekemä.

Yleensä he, jotka kirjoittavat huonosti myös lukevat vähän. Ehkä heidän mielenkiintonsa suuntautuu vaan AA-kerhon ja BB-talon kaltaisiin asioihin. Mene ja tiedä.

Samoin myös ne hätähousut, jotka aloittavat uuden topicin niin tohkeissaan, että eivät osaa katsoa onko ao. aiheesta jo olemassa oma osionsa.

Pohjanoteerauksia ovat jotkut aiheiden aloitukset ja niiden otsikot, joita ylläpito on - luojan kiitos - korjannut toimivimmiksi. Näihin aiheisiin perehtyminen tökkii ja heti alussa ja niihin ei välttämättä edes halua vastata. Siksi, että oletan kysyjän henkisen tason olevan niin matalalla, että jos vastaukseni on sitä mihin pyrin, eli mahdollisimman kattava, niin tällöin vastaukseni on väistämättä enemmän kuin tuo jo aiemmin mainitsemani viisi riviä, jonka uskon ylittävän kysyjän käsityskyvyn ja ikäväkseni vastaukseni menee ns. ohi ts. hukkaan.

Lisäksi moni aihe lähtee heti alussa sivuraiteelle tai siitä esitetty kysymys osoittaa huonoa sisälukutaitoa, esimerkiksi nimierkki CrissAngel, jonka täytyy kopioida koko aihe ja kysyä siitä sitten "Kirjoititko tuon "luntilla" vanhasta Alibista vai voiko Alibin sivuilla käydä lukemassa vanhojakin stooreja?? Kun itse aiheessa jo lukee: Lähde Alibi 6/87. En tiedä kuinka isolla tuo teksti täytyy olla, että se huomataan. Vai onko kyse vain luetun ymmärtämisen vaikeudesta.

Jos kirjoitamme artikkelit näin:

kumpulan juttu

kumpulas tapettiin yks jäbä ku se oli velkaa aineist ja sit käräjil tuomittii siit keissist kaks ukkoo lusimaan kymmenex vuodeks.ne hakkas sit uhrii iha homona ja laitto jotai kaasuu silmille ja hyppivät sen pääl mut ei se heti kuollu ku vast sit myöhemmi ja sit tää juttu meni sinne hovii jossa ne sai elin ikäiset tuomiot siin tapost ja ne löi sit ukkoo ja tunki sen pään johonki pyttyyn ja sit toi lääkärikin sano et aika touhua ja niiku kidutusta olivat tehneet.ne kas jotka autto siinä uhrin kuletukses sai neki tuomiot mut sit se korkeeoikeus ( oikaskaa jos meni vääri( niin ne anto luvan valittaakoska ei ne tahallaa sitä tappanu.ne jotka sen tappo oli mun broidin yx tuttu se pedro ja sit se nikoki oli sillai niiku pyöriny samois porukois


Ehkä ylläoleva tekstimuunnos Kumpulan kidustussurmasta vuonna -01 on joillekin ihan riittävä, mutta se vie pohjan sivuston tarkoitukselta.

Puuttuakseen tähän asiaan ei tarvitse olla mikään kielipoliisi eikä tehdä tätä ns. vittuilumielessä. Ne, jotka eivät osaa tai eivät halua (esim. nimimerkki cicero) toki saavat herneen nenäänsä, mutta näin se vaan nykyisin on. Sana huomautus käsitetään heti sanana vittuilu.

Nimimerkki ciceron kirjoitus: heh. minä olen juuri näitä huonokäytöksisiä eli kirjoitan pienillä kirjaimilla lähes kaiken jne...se ei kuitenkaan tarkoita että "normaalielämässä" sitä harrastaisin. olen ottanut vapauden kirjoittaa tällä tavalla, usein kun sylissä voi olla vauva istumassa tms. aikaa myöten foorumeille kirjoittaessa tästä on tullut tapa...

työjutut ja sensellaiset kirjoitetaan eri tyylillä...siksi en itse tee kovasti päätelmiä muista kirjoittajista ja heidän osaamisistaan kirjoitustyylin perusteella, se ei aina kerro kirjoittajastaan yhtään mitään...sisältö merkitsee enemmän


Tässä cicero jo kompuroi: sisältö merkitsee enemmän. Hänelle riittänee jos kumpulan juttu olisi alunperinkin kirjoitettu tuolla yllämainitulla tyylillä. Koska se näemmä riittää, että tekstistä ilmenee jonkun kuolleen ja joidenkin joutuneen siitä vastuseen. Lisäksi hän väittää kirjoittavansa muualle paremmin. "Muualla" on sitten sen verran sivistyneempää väkeä, mutta tänne murha.infoon riittää kunhan teksti on hiukan "sinne päin".

Jos mainitsen, että on helpompi lukea, jos viesti on kirjoitettu oikein eikä sisällä mitään koodikieltä ym. paskaa, niin vastaus siihen on mitä todennäköisemmin, että "vittuuks sit täällä roikut saatanan kääpä jos et lukemaas ymmärrä ja valitat jostain oikein kirjottamisest mä oon sentää vittu jo 23 ja oon ollu muka kaikis talonvaltauksis ja sit mä opiskelen viel 10 vuotta ku sit saa niit apu rahoi". "Ja mul on aina ollu hyvä ulos anti että mikä sä oot mulle sanoo yhtää mitää".

Olihan siellä osastolla - josta tämän tänne siirsin - toki heitäkin, jotka puolustavat hyvää kirjoitustaitoa, mm. nimimerkit Loka ja maija turjukka.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Itse pyrin kirjoittamaan selkeästi, mutta pakko on myöntää, että esimerkiksi vuosia aiemmin opetellut pilkkusäännöt ovat päässeet unohtumaan. Yhdyssanat tuottavat toisinaan myös hankaluutta. Oikeinkirjoitusohjeita tarkistan toisinaan täältä:

http://www.nic.fi/~rsuonio/oikeinkirjoitus/
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Lisään vielä
että mua ärsyttää tyyli
jossa hypitään riviltä
riville eikä käytetä
tilaa joka on mahdollista tekstilleen
käyttää.
Tähän tyyliin
onko mukava lukea?
Mä en
jaksa tälläistä joten
tiedoksi
että hypin
nämäkin ylitse vaivautumatta
lukemaan vaikka olisi
asiaa edes osittain.

Tuossakin on kirjoitusvirheitä, ihan tarkoituksella.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Jos tässä kerta aletaan avautumaan, niin mua ottaa kupoliin joka :idea: välissä :?: olevat 8) hymiöt :shock: jotka vaikeuttaa lukemista.

Toisekseen vit*ttaa myös vastaavat kirjoitelmat: Joo me mentiin =)) sit sinne ja mä O_o oli ihan xD ja sit kuultiin et siellä oli /,,/ jne.

Pilkkujen puuttuminen ärsyttää. Kappalejakojen puuttuminen ärsyttää. Slangin kirjoittaminen ärsyttää. (jos kyseessä on koko helvatan postaus joka pitää vääntää muotoon teinix)

Suosittelen kaikille kirjakieltä, oman mausteen tuo mukaan "mä ja sä, mentiin, mulla, sulla" jne. tyyliset vapaamuotoiset tyylit kirjoittaa. Asiatekstit asiana ja hömppätekstit hömppänä. Niille on oma osionsa, kiitos siitä vielä kerran ylläpito.

Summa summarum. Mulle riittää se, että teksti on luettavaa. Jos se ei sitä ole, en sitä myöskään lue. Tuon Docin laittaman esimerkin luin, mutta meni muutama minuutti ennen kuin se oli tajunnassa. Hyvin vaikeaselkoista enkä lue tosiaan vastaavia kirjoituksia missään osiossa.
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Noista hymiöistä ja niiden ärsyttävyydestä on muutes äänestys Gallup-osastolla..... eikun sinne vaan kaikki äänestämään!

-tuleehan niitä itsekin käyttäneeksi :oops: -
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

ei ne kuulkaa välttämättä anna ees lukee omia kuulustelu pöytäkirjoja enää senjälkee ku niihin on nimensä vetäny. itelle kävi näin ja käräjillä oli aivan täysin totaalisen eri paperit mihin olin nimeni laittanu, neki oli kopiot eli ei kuulakärkikynä nimmaria ja tein tutkintapyynön poliisista koska eivät antaneet käräjäoikeuden tuomion jälkeen mulle niitä alkuperäisiä lappuja ja loppujen lopuks niitä ei löytyny enää mistää ku olivat "hukanneet" ne ja seki raukes juttu oli semmonen et mun vuokraisäntä tuli omilla avaimillaan mun kämpille kännipäis vei 200e rahaa ja satuin tuleen juur kotiin ku se oli laittamas ovee kii ni hiukan hermostuin ku omas kämpäs käydään tonkimas ni pyöräytin ukkoo hiukan ja ajoin vittuun tontilta sattu oleen viä mutsiki mukana sillon ja todisti kytille et näkli aäijän ja muutenki kerto koko jutun niinku se oikeesti meni mut oikeudes mutsinki lapuis luki et kiistää nähneensä koko ukkoo siä tontilla eikä ole tietoinen koko rahoista vaikka juur edellisenä päivänä ne siltä lainasin. loppuviimeks jouduin maksaan vuokraisännälle ansionmenetyksistä ja kivusta ja särystäö jokusen satasen ja sain viä pahoinpitelystä sakot vaikka tosiaan vaan pyyhin ukolla hiukan maata enkä lyönu enkä mitää muutakaa eli on lievä pahoinpitely. toisella kerralla mun auton kylki potkittiin yleisellä paikalla ja ite sain kettingistä naamaan autoon päin auton korjaus arvio oli 1790e ja naamaan ja hartiaan tikkejä ja rikosilmoitus yllättäen "hukattiin" ja ilmotusta tehdessäni en huomannu ottaa paperia jossa sanotaan että oon sen tehny ni ikinä ei asia edenny. mopo iäs yks jamppa pölli mun mopon kaupan pihasta ajo sen puuhun paskaks tein ilmotuksen joka jopa meni 4vuoden päästä käräjille mut sama mopo pöllittiin pari kk tapahtuman jälken ni sain käräjiltä 72 markkaa todistelupalkkiota ja korvausvaatimukset hylättiin koska mulle ei tullut tappiota mopon rikkoontumisesta koska se varastettiin ennenku ehdin korjata sitä. ja tää ei oo mikään provo!!! oon vaan niin äärettömän kyrpääntynyt suomen oikeislaitokseen ja poliisien kohteluun jos sulla on rekisteriä. ite on tullu sekoiltu aaikanaan aika paljonkin ja rekisteriä on tullut ja ny oon tehnyt "parannuksen" ei oo tullu useempaan vuoteen mitää muuta ku liikenne rikkomuksia muutama siinä se mutta kastimerkki on lopun ikää ottas ja ikinä en oikeutta saa virallisia reittejä. aivan turha on valittaa mistään nytki on valtion oikeuskanslerilla mun valitus vetämäs paikallisesta syyttäjästä ku tilasin tavaraa liikkeestä ja maksoin etukäteen ja tavara ei koskaan tullu eikä oo kuulunu rahoja mut jannu on kuulusteluis sanonu et joo tarkotus oli tavara lähettää mut en sitte pystyny ni syyttäjä päätti siitä että rikosta ei oo tapahtunu ku tarkotus on kumminki ollu lähettää kamat mulle. auto on tutkittu monesti ilman mitään lupia tien päällä ku ei oo sattunu oleen turvavöitä ni ohan se aiheellista kollata takaluukku ja hanskalokerot. putkassa ollessani joskus myönsin syyllisyyteni asiaan josta olin sielä ni kysyivät puhelimen pin koodia en tietty antanut periaatteesta ni pitivät neljä päivää kopis enkä antanu ni päästivät pois ja ottivat uudestaan kiinni 500metrin päässä ovesta taas 4päivää koppia sitte en jaksanu enää ni annoin pin koodin ja ei puhelimes tietty mitää ollu mikä niitä kiinnostais mut periaatteesta en halunnu antaa koska olin jo myöntäny jutun jonka takia olin kopis. kerran vietiin ilman syytä grilliltä koppiin ku odotin ruokaa et pääsis kotiin ihan rauhas siinä venailin ni maija meni ohi ja hiljensi kovin ja sit löivät pakin päälle ja heittivät mut koppiin koska olin päihtynyt niinku kaikki muutki grillin jonos. toisella kertaa sekoilin kännis ja putkaa kohti taas mentiin ja päästiin kytikselle ni annoin kengät ja päällys vaatteet pois ja pyysin saada tupakkia koppiin ni nauroivat mulkut ni alko hermo mennä ja karjasin et saanko sitä vitun tupakkia vai en ni sain kaasua ja koppiin. on niin lukematon määrä näitä juttuja mulla ja kaveripiiris ettei jaksa millään enempää kirjottaa ja muistaa mut niille ehkä jotain oppia tästä on jotka niin sinisilmäsesti poliisiin luottaa ja ei millään saa päähänsä että niissäkin on paljon sikoja.
Esimerkki vain, kirjoittajan ei pidä pahastua.
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Enemmän minua häiritsee, jos ei kirjoittajalla ole mitään sanottavaa. Toisille oikeinkirjoitus tuottaa ylitsepääsemättömiä hankaluuksia, ja mitä kaikkea mielenkiintoista informaatiota menettäisimmekään, jos jengi on liian ujoa kirjoittamaan tarinaansa/mietteitänsä.

Parilla muulla palstalla on tuottelijoita kirjoittajia, jotka kirjoittavat päin seiniä lähes kaiken mahdollisen oikeinkirjoituksessa. Kahdesta mahdollisuudesta valitsevat lähes järjestäen sen väärän. Kuitenkin tuottavat mielenkiintoista tekstiä, sen kummemmin huomauttelijoista närkästymättä. Minun puolestani antaa kaikkien kukkien kukkia.
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

On tietenkin parempi, että jos kirjoittajalla on jotain asiatietoa annettavaksi aiheeseen niin sen kirjoittaisi, vaikka sitten vähän huonommalla kirjoitustaidolla. Mutta ei nämä oikeinkirjoitussäännöt ole mahdottomia.

Pelkästään jo sillä, että käyttää kappalejakoa eli ei kirjoita pitkää tekstiä yhteen pötköön, aloittaa lauseen isolla kirjaimella sekä käyttää pisteitä ja ehkä myös pilkkujakin, pääsee hyvin pitkälle ja teksti on selkeämpää luettavaa.
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Puhekielellä kirjoitetut, virheitä vilisevät tekstit ovat todella rasittavia. Lecter on aivan oikeassa.
Jos on pakottava tarve saada viestejään persoonallisemmaksi, niin en katso kovin pahalla sanojen "mie", "mä" tai "mää" käyttöä "minä":n sijaan, jos sen jälkeen jatketaan kirjakielellä.
Tiedän, etten itsekään enää täysin hallitse oikeinkirjoitussääntöjä (varsinkaan innostuessani), mutta uskoisin silti edelleen pystyväni tuottamaan ymmärrettävää tekstiä. Samaa voisi kuvitella jokaisesta suomalaisesta. Lukihäiriö on tietysti asia erikseen, mutta siitähän voisi kertoa muille?
Alkeellisten virheiden lisäksi (pilkut, pisteet, yhdyssanat, isot kirjaimet, kappalejaot) minua ärsyttää suunnattomasti esim. "enään", "arvelluttava", "puollustaa"...
Liiat hymiöt ärsyttävät myös. Vaikka itsekin käytän niitä täällä aika vapaasti, niin kyllä yksi, maksimissaan kaksi hymiötä per viesti luulisi riittävän? Ei niillä hymiöillä voi kuitenkaan korvata kirjoitetun tekstin vaillinaisuutta.

Lisäksi "jep oikeassa olet", yms turhat joojoo-viestit voisi jättää postaamatta.

Lopuksi vielä................... (ei pahalla kyseisiä kirjoittajia kohtaan),,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,mikä pointti tässä on...................en tajuu pilkkujen massaviljelyy,,,,,,,,,,,,,,?
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Hyvä Ed, unohdinkin mainita ylipitkät quotet, sekä "väärin quotetetut".
[insert perseilyhymiö here]
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

CrissAngel kirjoitti:
Aizerbaidzan kirjoitti:MTV3 uutiset:

Espoon lapsisurmien tutkintaan lisäaikaa
16.10.2007 18:23

Kihlakunnansyyttäjä Markku Ahonen on pyytänyt Espoon kolmen lapsen surmajutussa syytteen nostamisen määräajan pidentämistä. Alkuperäinen takaraja syytteen nostamiselle oli lokakuun loppupuoli.

- Odotamme edelleen lausuntoja ja joitakin kuulustelujakin on vielä tekemättä, rikoskomisario Jukka Kaski kertoo esitutkinnan venymisestä.

Kaski arvioi, että esitutkinta saattaa venyä parilla kuukaudella, jolloin syytteen noston takaraja siirtynee ensi vuoden puolelle.

Poliisi epäilee 40-vuotiaan espoolaisäidin surmanneen kolme alaikäistä lastaan Espoon Suvelassa elokuun alussa.

Nuorin lapsista, poika, olisi täyttänyt elokuun lopulla kaksi vuotta. Hän asui äitinsä kanssa. Kaksi muuta uhria, 8-vuotiaat kaksostytöt olivat tapaamisoikeuden perusteella äitinsä luona. Tytöt asuivat isänsä kanssa muualla Suomessa.

Taiwanilaissyntyinen äiti on tunnustanut surmanneensa lapsensa. Hän on ollut vangittuna kaksi ja puoli kuukautta todennäköisin syin epäiltynä kolmen lapsensa murhasta.

Poliisi vaikenee edelleen tapauksen yksityiskohdista, surmateon motiivista ja tekotavasta.

Epäillylle ja hänen miehelleen myönnettiin avioero viime vuonna. Äiti oli valittanut pariskunnan lasten huoltoa koskevasta käräjäoikeuden päätöksestä hovioikeuteen.

(MTV3/Johanna Sainio)

-------------------------------------------------------------------------------------

Kylläpä tapauksen oikeuteen vieminen kestää.
Sad but true. :(
Huoh.

Pitkät turhat lainaukset vituttaa. Selaankin ne joka kerta ohitse.
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

^ Minua myös häiritsee, että jotkut ihmiset vastaavat kysymykseen quoten sisällä (mikä ei ole ainakaan minusta suotavaa). Tähänkin on tullut törmättyä.
Patricia C. Itämaa
Javier Pena
Viestit: 1864
Liittynyt: To Elo 02, 2007 10:53 am

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

Onkohan minuun iskemässä hiipivä hulluus,koskapa kaikki tämän ketjun tekstit olivat hirmuisen hauskaa luettavaa.
Olen laittanut merkille,että tämä ns. tekstiviestiaika köyhdyttää kielemme kaikenmaailman lyhenteillä ja johtaa siihen ettemme osaa enää kirjoittaa oikeita aikamuotoja tai sanoja.Tästä seuraa kielen muuttuminen,tätä muutosta tapahtuu toki pikkuhiljaa aivan huomaamattamme muutenkin.
Kuitenkin niin rajut muutokset peruskieliopista nykyaikaiseen tekstiviestien tekstiin,(enkä edes osaakaan kaikkia nykynuorten lyhenteitä)ja mitä se on aiheuttanut kielemme kehitykselle, ei voi olla suuntana hyvä.No niin,siinäpä tulikin lausehirviö-virke purtavaksi. :twisted:
Totuus on tarua ihmeellisempää
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Loka kirjoitti:
Huoh.

Pitkät turhat lainaukset vituttaa. Selaankin ne joka kerta ohitse.
Huokaus: Miksi sitten itse postaat "pitkän, turhan lainauksen" uudestaan, kun joku toinen on sen jo laittanut muutamaa tuntia aikaisemmin :?:
(Ilta-Sanomien linkki Madde-ketjussa)

-sattuuhan noita vahinkoja, mutta olisiko korrektia katsoa edelliset kymmenkunta viestiä, ennekuin kommentoi vilkkaaseen ketjuun-
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

ai niin ja "omata" ei ole suomea vaan svetisismi--->ruotsinkielestä väännetty suomen uudissana.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Vastaa Viestiin