Helsingin Sanomat kirjoitti:https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006633932.html
Kansallisteatterin näytelmä sai kritiikkiä transhahmon vuoksi ja ensi-iltaa siirrettiin – näyttelijä Janne Reinikainen kommentoi tapausta lisää HS:lle, teatterinjohtaja Mika Myllyahon mukaan asiaa selvitetään
Kaikki äidistäni -näytelmän Agrado-hahmon roolitus Kansallisteatterissa sai paljon kritiikkiä. Näyttelijä Janne Reinikaisen mukaan hahmo ei ole transsukupuolinen, vaan transvestiitti.
Juho Typpö HS
12.9. 16:58 | Päivitetty 14:43
KANSALLISTEATTERI siirtää Suuren näyttämön Kaikki äidistäni -näytelmän ensi-illan, jonka oli määrä olla keskiviikkona 16. syyskuuta.
Syynä on näytelmän transihmisen roolittamisesta noussut kritiikki. Kansallisteatteri tiedotti asiasta lauantaina päivällä sosiaalisen median kanavissaan.
”Teoksen transihmisen roolittaminen on herättänyt kriittistä keskustelua, jonka Kansallisteatteri haluaa kohdata ja huomioida. Tästä johtuen Kansallisteatteri arvioi tilanteen uudelleen ja pohtii, kuinka roolittaminen toteutetaan. Asiasta kerrotaan lisää heti, kun ratkaisu löytyy”, tiedotteessa kerrotaan.
Tiedotteen mukaan ainakin näytelmän ennakkonäytännöt, siitä järjestettävä yleisökeskustelu, ensi-ilta sekä lauantain 19. syyskuuta näytäntö perutaan. Kansallisteatteri lupaa ottaa yhteyttä asiakkaisiin, jotka ovat ostaneet lipun näihin esityksiin.
ANNE RAUTIAISEN ohjaama Kaikki äidistäni perustuu
Pedro Almodóvarin samannimiseen espanjalaiselokuvaan (alkuperäiseltä nimeltään Todo sobre mi madre) vuodelta 1999.
Yksi tarinan hahmoista on prostituoitu Agrado, jota esittää elokuvassa
Antonia San Juan.
Kansallisteatterin versiossa Agradon rooliin oli valittu
Janne Reinikainen. Tämä roolitus on herättänyt viime päivinä paljon keskustelua.
Muun muassa Instagramissa ja Twitterissä annetuissa palautteissa todetaan, että miesnäyttelijän laittaminen transihmisen rooliin on dehumanisoivaa, loukkaavaa ja transihmisille vahingollista – etenkin kun niin tehdään Suomen kuuluisimman teatterin suurlavalla.
PÄÄTÖKSEN ensi-illan siirtämisestä teki Kansallisteatterin pääjohtaja
Mika Myllyaho. HS tavoitti Myllyahon kommentoimaan asiaa ensimmäisen kerran lauantaina iltapäivällä.
”Kaikki äidistäni on kaunis kuvaus välittämisestä ja luo hyvää ympärilleen. Sen ei ole tarkoitus loukata ketään”, hän sanoo.
”Näen Kansallisteatterin vastuun niin suurena, että tällainen asia, joka oli meiltä huonosti ajateltu, korjataan heti.”
Myllyaho kertoo, että sosiaalisessa mediassa esitetyn kritiikin lisäksi hän on saanut transyhteisön edustajilta suoria yhteydenottoja aiheeseen liittyen.
”Olen saanut viestejä paljon, ja niissä on ollut hyvin perusteltuja näkökulmia, miksi näin ei voi olla”, hän sanoo.
MYLLYAHO kertoo, että kun Kaikki äidistäni -näytelmää vuosi sitten roolitettiin, ohjaaja
Anne Rautiainen etsi Agradon rooliin transsukupuolista näyttelijää. Kun tällaista henkilöä ei löytynyt, tehtiin Myllyahon mukaan ”pikainen päätös”, että rooliin otetaan mies.
”Ja nyt se päätös korjataan”, Myllyaho sanoo.
Agradon rooliin valitaan siis uusi näyttelijä, joka tulee olemaan transsukupuolinen.
Myllyaho sanoo, että näytelmä voisi saada ensi-iltansa kahden tai kolmen viikon päästä, mikäli uusi näyttelijä löytyy piakkoin.
”Tämä rooli ei kuitenkaan ole päärooli, ja näytelmää on harjoiteltu jo. Toivon, että kahdessa-kolmessa viikossa voisimme olla jo valmiita.”
NÄYTTELIJÄ Janne Reinikainen otti yhteyttä Helsingin Sanomiin jutun julkaisun jälkeen.
Hänen mukaansa näytelmän Agrado-hahmosta on liikkunut väärää tietoa, jonka pohjalta Kansallisteatterin päätös uudelleenroolituksesta on tehty.
Kaikki äidistäni -elokuvan näytelmäsovituksen on kirjoittanut brittiläinen
Samuel Adams. Tähän käsikirjoitukseen perustuu Kansallisteatterin näytelmäversio.
Reinikainen sanoo, että toisin kuin elokuvassa, näytelmäversiossa Agradan hahmo ei ole transsukupuolinen, vaan transvestiitti: mies, joka pukeutuu naisen vaatteisiin.
”Näytelmätekstissä tällä hahmolla on penis sekä rinnat, jotka ovat jonkinlaisilla kirurgisilla toimenpiteillä tehdyt implantit – sitä ei suoraan käsikirjoituksessa sanota.”
”Mutta tekstin mukaan hahmo ei ole käynyt esimerkiksi sukupuolenkorjausleikkauksessa, eikä ole käymässä läpi sellaista prosessia, hän ei ole siis transnainen”, Reinikainen sanoo.
Reinikainen halusi vielä sunnuntaina tarkentaa haastattelukommenttejaan, sillä hänen mukaansa niistä on tullut väärinymmärryksiä.
Hän haluaa tähdentää, ettei määrittele Agrado-hahmon transvestisuutta tämän peniksen kautta.
”Myös transnaisella voi olla penis. Näytelmätekstin roolilistassa kuitenkin lukee, että Agrado on transvestiitti. Tämä käy ilmi myös muualla tekstissä.”
MIKA MYLLYAHO sanoi HS:lle sunnuntaina, että roolitusasiaan ja Kansallisteatterin tiedotteeseen liittyviä epäselvyyksiä selvitetään Kansallisteatterissa parhaillaan.
Myllyahon mukaan Kansallisteatteri tiedottaa asiasta lisää maanantaina 14. syyskuuta.
Reinikainen sanoo sekaannuksen asettaneen hänet näyttelijänä epäedulliseen asemaan.
”Se antaa arvostelukyvystäni oudon kuvan. En olisi ottanut roolia vastaan, mikäli kyse olisi ollut transsukupuolisesta hahmosta.”
”Mutta kaikki materiaali, mikä minulla on näyttelijänä ollut, on peräisin elokuvan brittisovituksesta. Jossa on aika yksiselitteisesti tämä roolihenkilö kirjoitettu transvestiitiksi.”
Hän sanoo käyneensä rooliaan läpi Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskuksen (entinen Transtukipiste) kanssa jo maaliskuussa.
REINIKAINEN ei joka tapauksessa hahmoa tule enää näytelmässä esittämään. Tätä Kansallisteatterin päätöstä hän ei halua kommentoida enempää. Hän sanoo myös olevansa aiheesta kritiikkiä esittäneen transyhteisön puolella.
”Mutta kritiikki on osunut väärään kohtaan. Tämä on vain asia, jonka haluan tuoda esille. Että on puhuttu väärillä termeillä, ja roolista on liikkunut väärää tietoa. Joka on minun kannaltani aika ratkaiseva asia”, hän sanoo.