KRP:n Suomen etsityimpien lista 2019 - 2023

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
JereJee
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Syys 15, 2021 10:57 am

Re: Yksi Suomen "etsityimmistä henkilöistä” pidätettiin Torreviejassa

Viesti Kirjoittaja JereJee »

Voisko olla se jota etsittiin talousrikoksista.
JereJee
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Syys 15, 2021 10:57 am

Re: Yksi Suomen "etsityimmistä henkilöistä” pidätettiin Torreviejassa

Viesti Kirjoittaja JereJee »

Screenshot_20230619_203059_com.android.chrome_edit_6523907364154527.jpg
Screenshot_20230619_203059_com.android.chrome_edit_6523907364154527.jpg (43.36 KiB) Katsottu 7072 kertaa
Kuvan kokoa kohtuullistettu
-NILS-
Avatar
Tarkastaja Levisi
Angus MacGyver
Viestit: 6718
Liittynyt: La Heinä 18, 2020 4:44 pm

Re: KRP:n Suomen etsityimpien lista 2019 - 2020

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

Autokaupoissa on tämä 'mukava seuramies' Salminen todennäköisesti huijannut sekä pessyt isoja summia rahaa, sitä ennen sotkenut thainyrkkeilypiirejä Suomessa. Latvialaisen kuljetusfirman kanssa kytköksiä joten voisi olla kytkyjä myös itämafiaan?

https://fuengirola.fi/2022/28/04/etsity ... tivankina/

Etsityn rikollisen ex-puoliso: Olin puoli vuotta Suomen valtion panttivankina

Heikkilä työskenteli keväällä 2019 ravintolassa Fuengirolassa. Hän oli matkalla töihin tavallisena maaliskuisena päivänä, kun siviilipoliisi pysäytti Heikkilän ja hänen puolisonsa. Poliisi käski pariskunnan lähtemään mukaansa. Heikkilä oli totaalisen ymmyrkäisenä, mistä on kyse.

-Olihan se melkoinen shokki, kun kuulin poliisien suusta, että minusta on tehty kansainvälinen etsintäkuulutus. Olin ihan pihalla, yritin isäntää katsoa, että mitä ihmettä on tapahtunut. Olin tehnyt firman kirjanpitoa ihan normaalisti, eikä minulla ollut mitään käsitystä siitä, että jotain hämärää on tapahtunut, Heikkilä kertoo.

Heikkilä vietiin poliisiasemalle, josta hän sai soittaa yhden puhelun. Hän soitti ystävälleen, jotta tämä hakisi koirat pois kotoa.

-Ensimmäisen yön vietin putkassa tietämättä yhtään mistä on kyse. Istuin samassa sellissä viiden huoran kanssa, se oli melkoinen kokemus, laulu raikasi ja meteliä riitti.

-Seuraavana päivänä tuli tulkki ja minulle viimein kerrottiin mistä minua syytetään. Syytteet liittyivät autokauppaan ja rahanpesuun. Minulle haettiin kuuden vuoden vankeustuomiota Suomesta.

Heikkilää pidettiin pidätettynä kolme päivää. Sen jälkeen tehtiin kotietsinnät pariskunnan molempiin käytössä oleviin asuntoihin. Fuengirolassa sijaitseva kerrostaloasunto tutkittiin naapureiden todistaessa, mutta isompi isku tehtiin pariskunnan Alhaurinissa sijaitsevaan omakotitaloon.

-Paikalle saapui kymmeniä poliiseja, osa helikoptereilla. Suomen poliisi oli kertonut espanjalaisille, että talossa on varastettujen autojen tehdas ja yli kaksi miljoonaa euroa rahaa. Siksi he kai niin hanakasti ja isosti tulivat.

-Talosta löytyi noin 200 euroa rahaa, lompakostani. Kaikki käännettiin ympäri, maatakin kaivettiin rahakätköjen löytämiseksi. Lompakossani olleen rahan lisäksi he eivät löytäneet mitään muuta.

Kotietsintöjen jälkeen Heikkilä ja Salminen joutuivat Espanjassa oikeuteen, josta heidät vapautettiin välittömästi.

-Espanjan poliisi kohteli minua jatkuvasti vihamielisesti, heille olin syyllinen koko ajan. Poliisi oli todella vihainen meidän vapauttamisestamme, he pitivät meitä automaattisesti syyllisinä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e50d ... 9b12eaf5e9

KRP jahtaa nyt lajipiirien kanssa riitaantunutta nyrkkeilykoordinaattoria – tällainen on Jan Salminen: ”Ei ole suunnitelmissa maksaa”
Jan Salminen järjesti muutama vuosi sitten thainyrkkeilytapahtumia Turussa.


https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/70b ... f2937d76d0
Veneilyä ja luksusautoja Aurinkorannikolla – näin elää Europolin etsityimpien rikollisten listalle noussut Jan Salminen
Etsintäkuulutettu Jan Salminen on asunut avopuolisonsa kanssa Costa del Solilla useamman vuoden.


Salminen on monille Aurinkorannikon suomalaisille tuttu henkilö. Hänet tunnetaan paitsi mukavana seuramiehenä, joka sanoo asiat suoraan, myös kovana liikemiehenä, joka on valmis myymään kaiken, kun vain hinta on oikea. Esimerkiksi muutama vuosi sitten Salminen osti moottoriveneen, jonka hän laittoi kuntoon ja myi sen hurviteltuaan sillä yhden kesän.

Runsas vuosi sitten hän kertoi hankkineensa osuuden latvialaisesta kuljetusfirmasta, joka liikennöi muun muassa Espanjaan.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
Tepukka
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: Su Marras 07, 2021 3:00 pm

Re: Yksi Suomen "etsityimmistä henkilöistä” pidätettiin Torreviejassa

Viesti Kirjoittaja Tepukka »

Ei taida ikä, 44, sopia Jan Salmiseen?
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17119
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Yksi Suomen "etsityimmistä henkilöistä” pidätettiin Torreviejassa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Ei mitään hajua kirjoitti: Ma Kesä 19, 2023 6:07 pm
Mediat: ”Yksi Suomen etsityimmistä henkilöistä” pidätettiin Torreviejassa
...
Tietojen mukaan pidätetty henkilö on 44-vuotias mies. Hänet kerrotaan otetun Espanjassa kiinni eurooppalaisen pidätysmääräyksen nojalla.
...
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/095 ... da169e8dad
Kora on 44-vuotias ja nyt puheena oleva Salminen on 37 tai 38-vuotias.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Collie
Christopher Lorenzo
Viestit: 1688
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2019 7:16 pm

Re: Yksi Suomen "etsityimmistä henkilöistä” pidätettiin Torreviejassa

Viesti Kirjoittaja Collie »

Doctor Lecter kirjoitti: Ma Kesä 19, 2023 6:43 pm Pekka Johannes Kora. Syntynyt 1979. Talousrikollinen.

Olisko hän?

Enemmän täällä: KRP:n Suomen etsityimpien lista 2019 - 2020
Tuon mukaan olisi vuosi kahdeksan ja kuukautta rangaistusta jäljellä törkeistä veropetoksista kun taas aloituksen uutisen mukaan 'etsintäkuulutettuna ollutta miestä uhkaa Suomessa seitsemän vuoden vankeusrangaistus'. Mikä on ehkä ironisinta että samaisessa listassa toisena oleva kahdesta murhan yrityksestä, kolmesta törkeästä pahoinpitelystä ja laittomasta uhkauksesta epäilty 'Hayder Abduljabbar Saddam Al-Hmedawi, s. 1985, Irakin kansalainen, 168 cm' selviää varmasti pienemmällä rangaistuksella kuin tämän ketjun törkeästä petoksesta epäilty.
Knobster kirjoitti: Ke Joulu 27, 2023 12:31 amPaskon jatkuvasti pihalleni kun en vain osaa tehdä sitä muuten. Jostain syystä pihallani on ollut paskaa vuodesta 2007. Sen määrä on myös jotenkin lisääntynyt.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17119
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Yksi Suomen "etsityimmistä henkilöistä” pidätettiin Torreviejassa

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Ei epäilystäkään. Hän se on:
Tämä tiedetään etsintä­kuulutetusta suomalais­rikollisesta, jonka Espanjan poliisi pidätti suositussa turisti­kohteessa

Pekka Kora, 44, oli KRP:n etsityimpien suomalaisrikollisten listalla jo keväällä 2019. Etsintäkuulutetun miehen pakomatka venyi yli neljän vuoden mittaiseksi.

ESPANJAN poliisin kiinniottama suomalaismies on useista talousrikoksista tuomittu ja uusista rikoksista epäilty Pekka Johannes Kora, 44. Espanjalaismediat uutisoivat Torreviejassa tehdystä pidätyksestä maanantaina.

1979 syntynyt Kora vangittiin maaliskuussa poissaolevana Helsingin käräjäoikeuden päätöksellä. Vangitseminen liittyi laajaan petosrikoskokonaisuuteen, josta miestä epäillään.

Vangitsemistietojen mukaan Koraa epäillään kolmesta törkeästä petoksesta, törkeän petoksen yrityksestä, kahdesta törkeästä väärennyksestä ja rekisterimerkintärikoksesta.

Rikosten epäillään tapahtuneen Helsingissä viime vuoden puolella kesäkuun ja joulukuun välisenä aikana.

PETOSRIKOSTUTKINTAA johtava rikosylikomisario Lauri Huittinen Helsingin poliisista pitää toistaiseksi omana tietonaan missä ja miten kiinniotto tarkalleen tapahtui.

Hän ei kommentoi rikoksesta epäillyn henkilöllisyyttä.
– Torreviejasta Espanjan poliisi otti hänet kiinni, mutta en voi tarkemmin kertoa tapauksesta. Poliisi on antanut hänestä kansainvälisen pidätysmääräyksen, ja hänet on sillä perusteella tuotu Suomeen.

Pidätyksestä uutisoitiin maanantaina, mutta tutkinnanjohtajan mukaan kyse ei ole aivan tuoreesta tapahtumasta.
– Kiinniotto tehtiin jo aiemmin kesäkuun aikana.
...

PEKKA KORA on aiemmin tuomittu useista talousrikoksista Helsingin käräjäoikeudessa. Ennen kesäkuista kiinniottoaan hän ehti pakoilla poliisia ainakin yli neljän vuoden ajan.

Vuoden 2019 toukokuussa keskusrikospoliisi julkaisi nimet ja kuvat Espanjan etsityimmistä suomalaisrikollisista.

Etsintäkuulutettujen joukossa oli myös Kora, jota kaivattiin kotimaahansa suorittamaan yli 600 päivän vankeustuomiota törkeistä veropetoksista ja törkeistä kirjanpitorikoksista.

MIEHEN nimistä löytyy Helsinkiin vuonna 2005 rekisteröity putkifirma jonka toiminta on lakannut helmikuussa 2020. Yhtiön toimialaksi on ilmoitettu kiinteistönhoito.

Tutkinnanjohtaja Huittinen ei kommentoi, liittyykö Helsingin poliisissa käynnissä oleva petosrikostutkinta kyseiseen firmaan tai onko vyyhdissä muitakin epäiltyjä Koran lisäksi.
– Esitutkinta on kesken, joten en vielä voi tarkemmin kommentoida.
IltaSanomat
20.6.2023 11:21

Siinä sitä mennään:

Kuva ja tekstit: via europapress.es
Kuva ja tekstit: via europapress.es
Korahdus.jpg (94.13 KiB) Katsottu 4891 kertaa
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
susanna61
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Elo 25, 2008 12:13 pm

Re: Yksi Suomen "etsityimmistä henkilöistä” pidätettiin Torreviejassa

Viesti Kirjoittaja susanna61 »

Pekka Kora on mun serkku, en kylläkään tiedä asiasta sen enempää kuin tekään, osa Pekan sisaruksista on vaihtanut sukunimensä, eivät halua olla missään tekemisissä Pekan rikollisuuden kanssa, sisaruksia on 4 Pekka mukaanlukien. Kiinnostavaa nähdä onko herra vihdoin jäänyt kiinni.
Avatar
Skloddi
Michael Knight
Viestit: 4382
Liittynyt: Ma Elo 26, 2019 12:20 pm

Re: KRP:n Suomen etsityimpien lista 2019 - 2020

Viesti Kirjoittaja Skloddi »

Tuossahan se yllä linkitetyssä Ilta-Sanomien jutussa sanotaan ihan nimellä, että on jäänyt kiinni.

Kuva
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6476
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: KRP:n Suomen etsityimpien lista 2019 - 2020

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Olisi mielenkiintoista tietää, että mitenkä jäi juipelo kiinni? Mutta todella hieno suoritus taas Epsanjan poliiseilta.
Ei pöllömpi paikka lusia piilosta. 8)
aumari
Vic Mackey
Viestit: 1998
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: KRP:n Suomen etsityimpien lista 2019 - 2020

Viesti Kirjoittaja aumari »

Doctor Lecter kirjoitti: Ma Kesä 19, 2023 6:43 pm Pekka Johannes Kora. Syntynyt 1979. Talousrikollinen.

Olisko hän?

Enemmän täällä: KRP:n Suomen etsityimpien lista 2019 - 2020
Oikein päätelty DrL!
Puli
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: To Kesä 22, 2023 9:44 am

Pekka Kora

Viesti Kirjoittaja Puli »

Tervetuloa Suomen Talohin... Vitun VASIKKA rotta. Et oo turvassa edes liskolla.

T. Mika Puli Eloranta

1. 81 väkivalta kersantti Stadissa
topi94
Mr Nice
Yms. Ym.
Oikeus ennen kaikkea
Hercule Poirot
Viestit: 7733
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: KRP:n Suomen etsityimpien lista 2019–2020

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Euroopan etsityimpien listalla oleva Jan Salminen jäi kiinni Espanjassa – väärin pysäköity auto narautti
MTV Uutisten tietojen mukaan Euroopan etsityimpien listalla oleva suomalainen Jan Salminen on jäänyt eilen illalla poliisille kiinni Espanjassa. Miehen pakomatka ehti kestää yli neljä vuotta.
MTV Uutisten tietojen mukaan Salminen jäi eilen illalla kiinni Espanjan Manilvassa. Salminen oli liikkeellä kaverinsa ja vaimonsa kanssa. Seurueen väärin pysäköityä autoa oltiin hinaamassa pois ja poliisit tulivat paikalle.
– Minä halusin lähteä tilanteesta pois enkä olisi palannut autolle, mutta Jan halusi itse mennä kaverinsa kanssa auton luo, jota oltiin juuri laittamassa hinaukseen. Poliisit pyysivät miehiltä ajokortit, ja kun kaverilla ei ollut, Jan antoi omansa, joka oli väärennetty, Salmisen vaimo kertoo MTV Uutisille.

Poliisit huomasivat, että Salmisen ajokortti oli väärennetty ja mies otettiin kiinni. Vaimo ei ole kuullut Salmisesta eilisillan jälkeen.
Keskusrikospoliisi ei ole vielä saanut vahvistusta Espanjan poliisilta, että Salminen on nyt virkavallan hallussa.

Haastavaa elämää etsintäkuulutettuna
1985 syntynyt Salminen on Europolin etsintäkuuluttamien henkilöiden Most Wanted -listalla, koska hän ei saapunut oikeuteen vastaamaan syytteisiin muun muassa törkeistä veropetoksista ja kirjanpitorikoksista. Salmisella on juttuja vireillä sekä käräjä- että hovioikeudessa.
Keskusrikospoliisi on ilmoittanut Salmisen Europolin etsintäkuuluttamien henkilöiden listalle useampaan otteeseen.
Salminen antoi vain vajaat kolme viikkoa sitten haastattelun MTV Uutisille, jossa hän kertoi aikovansa jatkaa pakoiluaan eikä hänellä ollut lainkaan aikeita antautua. Samassa yhteydessä hän kertoi, ettei etsintäkuulutettuna oleminen ole aina kovin herkkua. Monista asioista pitää luopua ja suhteet läheisiin kärsivät.
– Olen hyvin tietoinen siitä, että poliisi tarvitsee vain yhden onnistumisen. Olen joutunut luomaan uuden identiteetin ja olen jopa hankkinut työpaikan uudella henkilöllisyydellä. Olen jo melko tottunut siihen, että päivittäin tulee tilanteita, joissa kiinnijäämisen mahdollisuudet ovat olemassa. Olen ottanut nämä tilanteet enemmänkin haasteina, hän kertoi aiemmin elokuussa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv ... #gs.4ifz1u
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6476
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: KRP:n Suomen etsityimpien lista 2019 - 2020

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Mahtoi veljeni JAN tyyyppiä ottaa päähän ja rankasti, tätä se sitten kun mokaillaan ja jäädään hetkessä kiinni, Espanjan poliisille taas terkkuja, hienosti hoidettu.
Avatar
Skloddi
Michael Knight
Viestit: 4382
Liittynyt: Ma Elo 26, 2019 12:20 pm

Re: KRP:n Suomen etsityimpien lista 2019–2020

Viesti Kirjoittaja Skloddi »

Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Ke Elo 30, 2023 11:02 am Euroopan etsityimpien listalla oleva Jan Salminen jäi kiinni Espanjassa – väärin pysäköity auto narautti
MTV Uutisten tietojen mukaan Euroopan etsityimpien listalla oleva suomalainen Jan Salminen on jäänyt eilen illalla poliisille kiinni Espanjassa. Miehen pakomatka ehti kestää yli neljä vuotta.
MTV Uutisten tietojen mukaan Salminen jäi eilen illalla kiinni Espanjan Manilvassa. Salminen oli liikkeellä kaverinsa ja vaimonsa kanssa. Seurueen väärin pysäköityä autoa oltiin hinaamassa pois ja poliisit tulivat paikalle.
– Minä halusin lähteä tilanteesta pois enkä olisi palannut autolle, mutta Jan halusi itse mennä kaverinsa kanssa auton luo, jota oltiin juuri laittamassa hinaukseen. Poliisit pyysivät miehiltä ajokortit, ja kun kaverilla ei ollut, Jan antoi omansa, joka oli väärennetty, Salmisen vaimo kertoo MTV Uutisille.

Poliisit huomasivat, että Salmisen ajokortti oli väärennetty ja mies otettiin kiinni. Vaimo ei ole kuullut Salmisesta eilisillan jälkeen.
Keskusrikospoliisi ei ole vielä saanut vahvistusta Espanjan poliisilta, että Salminen on nyt virkavallan hallussa.

Haastavaa elämää etsintäkuulutettuna
1985 syntynyt Salminen on Europolin etsintäkuuluttamien henkilöiden Most Wanted -listalla, koska hän ei saapunut oikeuteen vastaamaan syytteisiin muun muassa törkeistä veropetoksista ja kirjanpitorikoksista. Salmisella on juttuja vireillä sekä käräjä- että hovioikeudessa.
Keskusrikospoliisi on ilmoittanut Salmisen Europolin etsintäkuuluttamien henkilöiden listalle useampaan otteeseen.
Salminen antoi vain vajaat kolme viikkoa sitten haastattelun MTV Uutisille, jossa hän kertoi aikovansa jatkaa pakoiluaan eikä hänellä ollut lainkaan aikeita antautua. Samassa yhteydessä hän kertoi, ettei etsintäkuulutettuna oleminen ole aina kovin herkkua. Monista asioista pitää luopua ja suhteet läheisiin kärsivät.
– Olen hyvin tietoinen siitä, että poliisi tarvitsee vain yhden onnistumisen. Olen joutunut luomaan uuden identiteetin ja olen jopa hankkinut työpaikan uudella henkilöllisyydellä. Olen jo melko tottunut siihen, että päivittäin tulee tilanteita, joissa kiinnijäämisen mahdollisuudet ovat olemassa. Olen ottanut nämä tilanteet enemmänkin haasteina, hän kertoi aiemmin elokuussa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv ... #gs.4ifz1u

Poliisi ottaa Espanjassa kiinni väärästä ajokortista todennäköisesti vailla mitään käsitystä, kuka tyyppi on oikeasti kyseessä. Vaimo kuitenkin avuliaasti avustaa oikeille jäljille lähestymällä iltapäivälehteä. Saa nähdä osaako Suomen ja Espanjan poliisi nyt yhdistää tyypin oikeaan, mutta siis jessus näitä urpoja. :mrgreen:
Vastaa Viestiin