HS: Ingmanin jäätelöpuikolla Hitleriin viittaava nimi
Lähetetty: Pe Helmi 23, 2024 1:47 pm
https://www.hs.fi/talous/art-2000010229138.html
Ingman myy jäätelöpuikkoa natseihin liitetyllä tunnuksella
Unilever Suomi ei halua kommentoida sitä, onko jäätelöpuikon nimen sopivuutta pohdittu tai onko siitä tullut valituksia.
INGMAN on myynyt viime vuodesta lähtien 88-nimistä jäätelöpuikkoa, jota on saatavilla vain K-kaupoista.
Puikko sisältää vanilja- ja suklaajäätelöä, kuorrutetta ja hasselpähkinäkrokanttia. Sitä kaupataan kuuden puikon pakkauksessa.
HS:lle on ihmetelty jäätelön nimivalintaa.
TUNNUS 88 tunnetaan varsin yleisesti valkoisten ylivaltaa kannattavien ääriliikkeiden symbolina. Numerosarja viittaa äärioikeistopiireissä Heil Hitler -tervehdykseen, koska aakkosten kahdeksas kirjain on H ja HH on viittaus tähän hokemaan.
Esimerkiksi viime kesänä Italian hallitus ja jalkapalloliitto kielsivät pelaajilta numeron 88 käyttämisen pelipaidoissa numeroon liittyvän antisemitistisen kytkyn takia. Kielto liittyi pyrkimykseen kitkeä juutalaisvastaisuus jalkapallostadioneilta.
Numero on tuttu myös Suomesta. Esimerkiksi elinkeinoministerin tehtävistä kesällä eroamaan joutuneen Vilhelm Junnilan (ps) vaalinumero vuoden 2019 eduskuntavaaleissa oli 88. Maaliskuussa 2023 hän onnitteli kyseisen numeron saanutta toista perussuomalaisten ehdokasta ”erinomaisesta vaalinumerosta”.
”Tiedän, että se on voittava kortti. Tämä 88 viittaa tietenkin kahteen H-kirjaimeen, josta ei sen enempää puhuta”, Junnila sanoi Raisiossa pidetyssä perussuomalaisten tupaillassa Ylen mukaan.
INGMANIN jäätelön valmistus on brittiläisen Unileverin omistuksessa, ja 88 on yksi Unileverin omistamista jäätelömerkeistä Ruotsissa.
Aikoinaan 88-jäätelöpuikon nimi tuli siitä, että tuote oli Trollhätteglassin 88. jäätelötuotelanseeraus, Salonen kertoo. Trollehätteglassilla on ollut myös 77-niminen jäätelöpuikko.
”88:sta tuli menestysjäätelö, jota se on edelleenkin Ruotsissa”, Salonen kertoo.
Tuote on Unileverin mukaan myynnissä Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa.
Jatkokysymyksiin siitä, onko 88-nimestä tullut kuluttajilta valituksia tai onko Unileverissä pohdittu nimen sopivuutta, yhtiö vastaa näin:
”Kuluttajien näkökulmasta tämä on suosittu ja ikoninen jäätelö, joka on ollut Ruotsin markkinoilla vuodesta 1964.”
Rivivälejä tiivistelty. Linkki lyhennetty
-NILS-
Ingman myy jäätelöpuikkoa natseihin liitetyllä tunnuksella
Unilever Suomi ei halua kommentoida sitä, onko jäätelöpuikon nimen sopivuutta pohdittu tai onko siitä tullut valituksia.
INGMAN on myynyt viime vuodesta lähtien 88-nimistä jäätelöpuikkoa, jota on saatavilla vain K-kaupoista.
Puikko sisältää vanilja- ja suklaajäätelöä, kuorrutetta ja hasselpähkinäkrokanttia. Sitä kaupataan kuuden puikon pakkauksessa.
HS:lle on ihmetelty jäätelön nimivalintaa.
TUNNUS 88 tunnetaan varsin yleisesti valkoisten ylivaltaa kannattavien ääriliikkeiden symbolina. Numerosarja viittaa äärioikeistopiireissä Heil Hitler -tervehdykseen, koska aakkosten kahdeksas kirjain on H ja HH on viittaus tähän hokemaan.
Esimerkiksi viime kesänä Italian hallitus ja jalkapalloliitto kielsivät pelaajilta numeron 88 käyttämisen pelipaidoissa numeroon liittyvän antisemitistisen kytkyn takia. Kielto liittyi pyrkimykseen kitkeä juutalaisvastaisuus jalkapallostadioneilta.
Numero on tuttu myös Suomesta. Esimerkiksi elinkeinoministerin tehtävistä kesällä eroamaan joutuneen Vilhelm Junnilan (ps) vaalinumero vuoden 2019 eduskuntavaaleissa oli 88. Maaliskuussa 2023 hän onnitteli kyseisen numeron saanutta toista perussuomalaisten ehdokasta ”erinomaisesta vaalinumerosta”.
”Tiedän, että se on voittava kortti. Tämä 88 viittaa tietenkin kahteen H-kirjaimeen, josta ei sen enempää puhuta”, Junnila sanoi Raisiossa pidetyssä perussuomalaisten tupaillassa Ylen mukaan.
INGMANIN jäätelön valmistus on brittiläisen Unileverin omistuksessa, ja 88 on yksi Unileverin omistamista jäätelömerkeistä Ruotsissa.
Aikoinaan 88-jäätelöpuikon nimi tuli siitä, että tuote oli Trollhätteglassin 88. jäätelötuotelanseeraus, Salonen kertoo. Trollehätteglassilla on ollut myös 77-niminen jäätelöpuikko.
”88:sta tuli menestysjäätelö, jota se on edelleenkin Ruotsissa”, Salonen kertoo.
Tuote on Unileverin mukaan myynnissä Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa.
Jatkokysymyksiin siitä, onko 88-nimestä tullut kuluttajilta valituksia tai onko Unileverissä pohdittu nimen sopivuutta, yhtiö vastaa näin:
”Kuluttajien näkökulmasta tämä on suosittu ja ikoninen jäätelö, joka on ollut Ruotsin markkinoilla vuodesta 1964.”
Rivivälejä tiivistelty. Linkki lyhennetty
-NILS-