Kansallisen/ kulttuurillisen alkuperän merkitys suhteessa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Tuosta Anu&Ristomatti -parista on kyllä pakko kommentoida (ihan fiilispohjalta), että tuskinpa se Anu olisi Ristomattiin päin vilkaissutkaan, ellei tällä olisi ollut riittävän paksu lompakko sopivasti käsillä tutustumisen hetkellä. Sen verran seksittömänä ainakin itse Ristomattia pidän...

OT: Toinen ihmetyksen aiheeni on aina ollut Hjallis; kuinka ihmeessä hän aina onnistuukin pokaamaan itseään puoli päätä pidemmän naisen? Tosin täydet pisteet on annettava siitä, että Hjalliksen naiset ovat sentään olleet supisuomalaisia.

-"Paksu lompakko: helppo on lempeä pyytää"-
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Hieno topicin aloitus, tulos=mollataan ulkomailta tuotujen ulkonäköä, sekä heidän miehiensä. Eiköhän tää taas ollu tässä, perusmurha-infoa.
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

^Olisit vaan suoraan sanonut, mitä oletettavasti ajattelet: kateelliset akat ne taas panettelee itseään paremmin hoitavia itäsisaria... :shock: 8) :lol:

Itselläni on supisuomalainen mies, joka taatusti arvostaa mua ihan omana itsenäni, vaikka toki joskus mulkoileekin kyllästyneenä kulahtaneita kotivaatteitani. Sitä paremmin sitten yritänkin laittautua, jos/kun joskus saan hänet vierotetuksi kotisohvalta jonnekin yhteiseen menoon.
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2418
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

<-- Äläs nyt, pitäähän sitä laajassa aiheessa hieman höpönlöpöäkin olla!

Tulihan tuolla aiemmin mainittua suomalaiset rekkanaiset ym.. Anu Saagimia tuskin kukaan alistettuna miehensä palvelijana pitää, onhan hän hoitanut leiviskänsä hyvin. Ei Anua arvosteltu siksi, ettei hän ole suomalainen vaan siksi millaisia kommentteja hän heittelee, ja minulla puolestani oli pelkkää hyvää sanottavaa hänen ulkonäöstään.

Ana puolestaan on minusta vaikuttanut temperamentistaan huolimatta jollakin tapaa alistetulta. Oli aikoja, jolloin Urpo kierrätti Anaa tanssimassa jokaisella pikkukylällä sulojaan esitellen. Urpo Leppäsen naiskommentit ovat aina olleet jollakin tapaa machon ja sovinistin, siksikö tuo viimeisin vaimo piti tuoda jostakin kauempaa?
sorsake
Neuvoja-Jack
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:06 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sorsake »

Bombay kirjoitti:Hieno topicin aloitus, tulos=mollataan ulkomailta tuotujen ulkonäköä, sekä heidän miehiensä. Eiköhän tää taas ollu tässä, perusmurha-infoa.
Niin minustakin näyttää nyt vähän siltä, että keskustelijat taisivat vajota samalle tasolle kuin parjaamansa Anu...

Oikeasti mitä erityisen pahaa tai hyvää on ulkomaalaisessa mies- tai naisystävässä? Siis puolin tai toisin? Kannattaako tästä jauhaa?

Thai-vaimoista ja vastaavista voidaan puhua loputtomiin, mutta eikö päällisin puolin samaa kansallisuutta olevalla pariskunnallakin voi olla aika kummallisia motiiveja suhteensa taustalla tai sisällä? Mitenkään kieltämättä sitä, että perheväkivalta tms. voi joskus olla tuollaisissa suhteissa ongelma. Kuulopuheiden mukaan tosin ne naisetkin joskus vedättävät niitä ukkoja eri tavoin (tosin tietysti vaikeampaa kun asutaan Suomessa).

Hiukan muuten toppuuttelisin tuota suomalaisten naisten ylistämistä. En tietenkään osaa miesnäkökulmasta puhua, mutta mitä nyt ystävinä erimaalaisia naisia on niin vaikka suomalaiset naiset tietyssä mielessä ovat *keskimäärin* hitusen (mutta vain hitusen) kovaäänisempiä ja näennäisesti "vahvaluonteisempia", se ei aina ole hyve. Enkä nyt puhu siitä, että pitäisi olla "naisellinen". Muilla kansallisuuksilla on *keskimäärin* muita hyveitä, suunnatonta yksilöllistä vaihtelua unohtamatta. Älykkyys taas (niin naisten kuin miesten) on jotakuinkin samaa tasoa kaikissa maissa. Kauneus on katsojan silmässä, mutta minun mielestäni kauniita ihmisiä on kaikissa roduissa ja kansallisuuksissa.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

No minusta Anu Saagim nyt ei ole sen kummoisempi kuin moni suomalaisakkakaan, vaan ärsyttää se hänen olemuksensa kun hänen mielestään suomalaiset naiset on rumia, huonosti pukeutuvia ja muutenkin vähän oksettavia. (tehty ihan oma yhteenveto ko.henkilön sanomisista.

Kyllähän suomalaisia voi arvostella, mutta se, että nostetaan itsensä "jalustalle" ja jatketaan vielä senkin jälkeen. Nö-öy...

No mutta, minusta tuo Eestin Bravuuritar ei ole ansainnut osaansa.
Pyh, nainen on kuin rullatuoli.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
sorsake
Neuvoja-Jack
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:06 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sorsake »

Blues kirjoitti:No minusta Anu Saagim nyt ei ole sen kummoisempi kuin moni suomalaisakkakaan, vaan ärsyttää se hänen olemuksensa kun hänen mielestään suomalaiset naiset on rumia, huonosti pukeutuvia ja muutenkin vähän oksettavia. (tehty ihan oma yhteenveto ko.henkilön sanomisista.
Mutta miks te välitätte ollenkaan jonkun ilmeisen ääliön puheista?
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

^

Valitettavasti sitä joutuu täällä Suomenlahden eteläpuolella katselemaan enemmän kuin normaali ihmiselohaluaa ;)
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2418
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

sorsake kirjoitti: Oikeasti mitä erityisen pahaa tai hyvää on ulkomaalaisessa mies- tai naisystävässä? Siis puolin tai toisin? Kannattaako tästä jauhaa?
Eikös tässä ketjussa ole parempi vaikka jauhaakin, jos se toinen vaihtoehto on jauhaa toiseen aiheeseen liittyvässä ketjussa?
sorsake kirjoitti: Thai-vaimoista ja vastaavista voidaan puhua loputtomiin, mutta eikö päällisin puolin samaa kansallisuutta olevalla pariskunnallakin voi olla aika kummallisia motiiveja suhteensa taustalla tai sisällä? Mitenkään kieltämättä sitä, että perheväkivalta tms. voi joskus olla tuollaisissa suhteissa ongelma. Kuulopuheiden mukaan tosin ne naisetkin joskus vedättävät niitä ukkoja eri tavoin (tosin tietysti vaikeampaa kun asutaan Suomessa).
Tuossa olet ihan oikeassa, motiiveja on varmasti monenlaisia myös samakulttuurisissa suhteissa. Minua kiinnostaa motiivien suhteen esim. se, että mitkä ovat syyt, joiden vuoksi joku nainen tai mies lähtee hakemaan kumppania jostakin tietystä kulttuurista tai maasta. Jokaisen oma asia toki, mutta kai siitä puhua voi? Sehän vaikuttaa suoraan meidän yhteiskuntaammekin, kultturinen kirjo.

Mielenkiintoinen kysymys mietittäväksi olisi se, että kuinka paljon esim. thainainen, tai kongolaismies muuttuu Suomessa parisuhteensa kautta ja sopeutuu yhteiskuntaan.
Jos ihminen on avoin, eikä parisuhde rasita integroitumista, luulisi olevan aika helppoa löytää paikkansa Suomessa. Samalla sopeutuminen voisi terveellä tavalla vahvistaa myös henkilön alkuperäistä kulttuurillista identiteettiä, kun suomalainen yhteiskunta nyt on käsittääkseni melkoisen salliva vieraita kulttuureja kohtaan.
sorsake kirjoitti: Hiukan muuten toppuuttelisin tuota suomalaisten naisten ylistämistä. En tietenkään osaa miesnäkökulmasta puhua, mutta mitä nyt ystävinä erimaalaisia naisia on niin vaikka suomalaiset naiset tietyssä mielessä ovat *keskimäärin* hitusen (mutta vain hitusen) kovaäänisempiä ja näennäisesti "vahvaluonteisempia", se ei aina ole hyve. Enkä nyt puhu siitä, että pitäisi olla "naisellinen". Muilla kansallisuuksilla on *keskimäärin* muita hyveitä, suunnatonta yksilöllistä vaihtelua unohtamatta. Älykkyys taas (niin naisten kuin miesten) on jotakuinkin samaa tasoa kaikissa maissa. Kauneus on katsojan silmässä, mutta minun mielestäni kauniita ihmisiä on kaikissa roduissa ja kansallisuuksissa.
Miksi suomalaista naista ei saisi ylistää? Ihan samalla tavalla voisi ylistää suomalaista miestäkin. Tai ketä tahansa. Minusta suomalainen mies ja nainen ovat kuitenkin melko sivistyneitä, rauhaa rakastavia, ahkeria, arjen sankareita, hyvännäköisiä, pääasiassa siistejä, lapsirakkaita, ystävällisiä ja huomaavaisia.

Tuolla tavalla voisi kuvailla montaakin kansallisuutta, mutta minä nyt vain satun olemaan suomalainen nainen.

Lisäksi voisin kehua venäläisiä tuntemiani naisia ystävällisiksi, virolaisia ahkeriksi, bosnialaisia hyväntuulisiksi, ruotsalaisia vapautuneiksi.. sanottakoon näin, että suomalaisuudessa on lisäksi sellainen hyvä piirre, että sen tunnen parhaiten. Kaikessa ihmisyyteen liittyvässä pitäisi kuitenkin muistaa se yksilöllisyys.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

Bombay kirjoitti:
ABC kirjoitti: Noita miehiä sen sijaan säälin, sillä he ovat juuttuneet jonnekin 1500-luvulle, eivät pysty näkemään naisia ihmisinä vaan aina ensisijaisesti naisina, eivätkä siksi saa koskaan tietää mitä tasaveroinen kumppanuus ja rakkaus on.
Jotenkin minusta tuosta viestistä puskee läpi säälin sijaan jopa jonkinlainen vihamielisyys, niinku kulmien alta katselu ja paheksuen tuhahtelu-fiilis?
Tuo on kyllä ihan omaa tulkintaasi, joka ilmeisesti lähtee käsityksestäsi minusta jonkinasteisena feministinä? :D
Mut kanssa samaa mieltä, paitsi en tunne noita miehiä kohtaan mitään. Ja ottaisin mahdollisen säälinkin harkintaan, jos ostomorsiamen ottanut mies ei yksinkertaisesti saisi suomalaista naista, ei sitten mitenkään ja ei kumminkaan haluaisi koko eloaan taapertaa yksin, ymmärrettävää toi ois? Vähän sama kuin huoriin menon kans, tosin ostomorsian (ehkä?) hoitaa myös muitakin tarpeita kuin seksuaaliset, tiedä sitten, en tunne ihmisiä joilla on tuontivaimo, kuhan pohdin.
Tässä yhteydessä unohdetaan usein, että on myös naisia, jotka eivät ulkonäkönsä tai jonkun muun seikan takia saa miestä itselleen. Mutta heistä ei puhuta. Ehkä siksi etteivät he yritä syyttää tilanteestaan miehiä kollektiivisesti ja julkisesti kuten "nykyajan femakkoakkoja" haukkuvat yksin jääneet miehet?

Miesten ja naisten parisuhdemarkkinat toimivat eri säännöillä. Miehen tärkeimmät ominaisuudet ovat edelleen valta ja raha, naisen ulkonäkö. Mutta kauniita naisia riittää yhtä vähän kuin rikkaita miehiäkin, ja loppujen pitäisi sitten pariutua keskenään. Oman kokemukseni mukaan osa miehistä ei millään ymmärrä tätä ristiriitaa omien odotusten ja todellisuuden välillä, vaan päätyvät syyttämään siitä naisia, jotka eivät heitä huoli. Se on epäreilua, koska eihän ole naisten vika, etteivät miehet tyydy huonompaan vaihtoehtoon (kuten feministiin tai rillipäänörttiin) jos ei parasta vaihtoehtoa (hyvännäköinen nainen, joka on kaikilla elämänaloilla riittävän lähellä miehen omaa tasoa, muttei kuitenkaan sen yli) riitä kaikille.

Pari huomiota mitä olen tehnyt suomalaisten naisten ja eteläisempien kulttuurien miesten välisistä liitoista (siis mies tulee maasta jossa naisen asema on huonompi kuin Pohjois-Euroopassa): a) liitto kestää paremmin, jos nainen muuttaa miehen kotimaahan asumaan; b) silti suurin osa näistä liitoista päättyy eroon ennen pitkää, kun nainen kyllästyy huonoon asemaansa ko. kulttuurissa; c) erosta seuraa loputon oikeusrumba, jos on lapsia.

En voisi itse olla miehen kanssa, joka on tottunut siihen, että nainen on alempiarvoinen kuin mies, tai joka vaatisi minua jättämään työni.
Every ship must sail a world.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

^
Miten olenkaan kuvitellut sinun olevan mies...
Ittu, nyt nolottaa...
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
sorsake
Neuvoja-Jack
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 11:06 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sorsake »

Juliet Jones kirjoitti:Eikös tässä ketjussa ole parempi vaikka jauhaakin, jos se toinen vaihtoehto on jauhaa toiseen aiheeseen liittyvässä ketjussa?
Niin en vaan ymmärrä miksi joissakin aihe herättää niin suuria tunteita. Toki keskustella voi, kuten palstalla on tarkoituskin.
Juliet Jones kirjoitti: Tuossa olet ihan oikeassa, motiiveja on varmasti monenlaisia myös samakulttuurisissa suhteissa. Minua kiinnostaa motiivien suhteen esim. se, että mitkä ovat syyt, joiden vuoksi joku nainen tai mies lähtee hakemaan kumppania jostakin tietystä kulttuurista tai maasta. Jokaisen oma asia toki, mutta kai siitä puhua voi? Sehän vaikuttaa suoraan meidän yhteiskuntaammekin, kultturinen kirjo.
Tokitoki, mutta jälleen kerran joillakin on minusta aiheesta kuohuvampia tuntemuksia (ja ehkä enemmän luuloja kuin tietoa, koska läheskään kaikki eivät tunne kovin montaa tällaista suomi-thai -pariskuntaa) kuin mielestäni aihe edellyttäisi. Mutta toki vain oma mielipiteeni.

Nyt tosiaankin kaivattaisiin niiden lähemmin asiaa tuntevien analyysiä, astukaa esiin. Pakkohan täällä on olla joku, jolla jos ei itsellään niin sukulaismiehellä tms on thai vaimo. Tai ehkä se ei edes ole niin yleistä kuin luulemme. Eräällä sukulaisellani itse asiassa onkin, mutta valitettavasti en tunne häntä juuri lainkaan.
Juliet Jones kirjoitti:Miksi suomalaista naista ei saisi ylistää? Ihan samalla tavalla voisi ylistää suomalaista miestäkin. Tai ketä tahansa. Minusta suomalainen mies ja nainen ovat kuitenkin melko sivistyneitä, rauhaa rakastavia, ahkeria, arjen sankareita, hyvännäköisiä, pääasiassa siistejä, lapsirakkaita, ystävällisiä ja huomaavaisia.
Saa kehua (vaikka liiallisuuksiin mennessään se ehkä vaikuttaa hiukka naivilta isänmaallisuudelta), mutta toisaalta juurikin tähän aiheeseen liittyvissä keskusteluissa se sitten usein vertautuu jonkun muun haukkumiseen.

Noin sivuhuomautuksena: Useampi aasialainen naistuttuni on muuten valittanut, että heitä usein kohdellaan länsimaisten taholta varsin iljettävästi ja oletetaan suunnilleen, että on prostituoitu tai ainakin aina saatavilla. Erästä ihan normiavioliitossa länsimaisen kanssa olevaa Englannissa asuvaa naista katsotaan aina kuin halpaa makkaraa ja oletetaan postimyyntivaimoksi. Että kyllä näistä stereotypioista kärsivät hekin.

Blues: en huomannut, että tosiaankin asut siellä. Noh, ehkä kestojulkkisten höpinät alkavat käydä hermoon ajan oloon, mutta toisaalta koirat haukkuvat, karavaani kulkee...
Waingro
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 11:48 pm

Viesti Kirjoittaja Waingro »

Juliet Jones kirjoitti: Tuossa olet ihan oikeassa, motiiveja on varmasti monenlaisia myös samakulttuurisissa suhteissa. Minua kiinnostaa motiivien suhteen esim. se, että mitkä ovat syyt, joiden vuoksi joku nainen tai mies lähtee hakemaan kumppania jostakin tietystä kulttuurista tai maasta. Jokaisen oma asia toki, mutta kai siitä puhua voi? Sehän vaikuttaa suoraan meidän yhteiskuntaammekin, kultturinen kirjo.
Jos ei puhuta ulkonäöstä eikä käytöksestä yms., niin yksi syy minulla ainakin on harrastuksen ja avioliiton yhdistäminen: sairaalloinen kiinnostus kyseiseen maahan ja sen kulttuuriin, kieleen, ruokaan jne. Haaveissa lomien viettäminen vaimon kotiseudulla anoppilassa. Lopulta sinne pysyvästi asettuminen.
Olen esim. opiskellut thaikieltä yli puolet elämästäni. Siksi en hyvin todennäköisesti "tuo" vaimoa Vietnamista.

Tiedän myös muita länsimaisia, joiden kumppanin valintaan vaikuttaa juuri tuo matkusteluharrastus.

Ja eiköhän lopeteta käsitteet maksuvaimo ja postimyyntivaimo.
Sellaisia kun ei ole olemassa. :x
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

^ompas! ja on myös ostosteeveevaimoja ;) ja chattisiippoja.
Nuotio & Äreät Tiput
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2418
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Waingro kirjoitti:
Juliet Jones kirjoitti: Tuossa olet ihan oikeassa, motiiveja on varmasti monenlaisia myös samakulttuurisissa suhteissa. Minua kiinnostaa motiivien suhteen esim. se, että mitkä ovat syyt, joiden vuoksi joku nainen tai mies lähtee hakemaan kumppania jostakin tietystä kulttuurista tai maasta. Jokaisen oma asia toki, mutta kai siitä puhua voi? Sehän vaikuttaa suoraan meidän yhteiskuntaammekin, kultturinen kirjo.
Jos ei puhuta ulkonäöstä eikä käytöksestä yms., niin yksi syy minulla ainakin on harrastuksen ja avioliiton yhdistäminen: sairaalloinen kiinnostus kyseiseen maahan ja sen kulttuuriin, kieleen, ruokaan jne. Haaveissa lomien viettäminen vaimon kotiseudulla anoppilassa. Lopulta sinne pysyvästi asettuminen.
Olen esim. opiskellut thaikieltä yli puolet elämästäni. Siksi en hyvin todennäköisesti "tuo" vaimoa Vietnamista.
Juuri tälläista kommenttia motiivien suhteen on ilo lukea! Kuulostaisi tasa- arvoiselta kumppanuudelta, jossa halutaan tuntea toinen ihminen ihan muuna kuin miellyttämishaluisena palvelijana ja seksikoneena :wink:
Waingro kirjoitti: Ja eiköhän lopeteta käsitteet maksuvaimo ja postimyyntivaimo.
Sellaisia kun ei ole olemassa. :x
Onhan ollut, jopa ihan suomalaisena bisneksenä, tiedät sen vallan hyvin. Varmaan olet sir Vilistäkin kuullut...
Vastaa Viestiin