Narsismi, sosiopatia yms

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

373
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 11:22 pm
Viesti:

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja 373 »

Täytyy kyllä todeta, että nämä tämän kaltaiset viestiketjut ja vastaavat artikkelit mitä esimerkiksi täältä: http://www.narsistienuhrientuki.info löytyy - ovat aikamoista herkkua narsistille.
Niin sairaalta kuin se teidän "terveiden" mielestä kuullostaakin.

Ja muuten, mitä ihmettä tämä tarkoittaa?
Dexter kirjoitti:... Kaikissa meissä asuu pikkasen tervettä narsismia...
Suurin huijaus jonka hän teki, oli saada sinut uskomaan, että hän on sinä.
Pahoinvointiyhteiskunta
Norsula
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: To Loka 16, 2008 5:52 pm

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Anteeksi, että nostan vanhaa aihetta, mutta ajattelin että tänne sopisi tämä pitkään miettimäni kysymys. Narsismi ja psykopatia ovat siis pahimmillaan jotakuinkin samoja asioita, vai? Entä sitten sosiopatia? En ole löytäny mistään selkeää vastausta, ovatko sosiopatia ja psykopatia synonyymejä?
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Norsula kirjoitti:Narsismi ja psykopatia ovat siis pahimmillaan jotakuinkin samoja asioita, vai?
Psykopatia on sairaaloisesta narsismista seuraava aste...
Entä sitten sosiopatia? En ole löytäny mistään selkeää vastausta, ovatko sosiopatia ja psykopatia synonyymejä?
Kyllä. Sosiopatia on uusi nimitys Psykopatialle (asiasta taitaa edelleenkin kiistellä kaksi koulukuntaa, joista toinen puhuu edelleen psykopatiasta ja toinen sosiopatiasta).
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja esmes- »

ABC kirjoitti:Narsismissa on skaalansa, joka ulottuu terveestä itsetunnosta oikeaan psykopatiaan, jossa ihminen ei enää tunne empatiaa tai masennusta lainkaan. Narsistin tunnistaminen ei siten ole ihan yksinkertainen juttu, ja jos joku tulee väittämään jotain toista narsistiksi, lienee yhtä lailla syytä epäillä kertojaa itseään jostakin, ennen kuin on itse nähnyt syytösten kohteen toimintaa käytännössä. Ja sama pätee toisinkin päin, eli että hyvin älykkäät narsistit pystyvät peittämään todellisen karvansa aika pitkään, ja heidän todellinen luonteensa paljastuu vain tilanteissa, joissa he kohtaavat tielleen asettuneen henkilön tai jonkun, josta he eivät voi hyötyä.

Monet ihmiset myöskin käyttäytyvät nykypäivänä narsistin tavoin silti olematta sellaisia, koska psykopaatin luonteenpiirteitä pidetään esim. työelämässä arvossa. Sairas maailma.
bisnesmaailmassa pääsevät kuulemma hyvinkin pitkälle tämänkaltaiset ihmiset. tiettyyn pisteeseen asti ihmisiä kannustetaan yksilöllisyyteen ja oman navan tuijottamiseen (jopa muiden kustannuksella, ts.viidakon laki), arvostuksen ja mammonan rohmuamiseen..
mutta tunnekylmyydestä voi olla myös hyötyä, jos ajatellaan tilanteita joissa ei saa antaa fiiliksille valtaa, esim. pomminpurkajat, ensihoitajat jne. tunteiltaan yliherkkien ihmisten vastapainoksi meillä on oltava myös tunnekylmiä ihmisiä tällaisia tehtäviä varten. eikä siinä ole mitään pahaa tai väärää niin kauan ku tämä "viilipytty" ei käytöksellään satuta itseään tai muita.

kuten on jo todettu ni narsisteja on eriasteisia: on tunnekylmiä "viilipyttyjä" ja toisessa ääripäässä esiintyvät sarjamurhaajat ja muut tyrannit jotka ovat valmiita satuttamaan muita vain omaksi huvikseen.
oon tutkinu näitä narsistin piirteitä kuvaavia listoja, enkä koe itse samaistuvani suurimpaan osaan, silti kun muistelen mitä muut ihmiset on musta sanonu ni alkaakin ilmetä enemmän yhteneväisyyksiä.. ystävät on huomauttanu mulle mm. seuraavaa: manipuloin muita (osaan suostutella muita tekemään asioita puolestani, en varsinaisesti valehtele mutta esitän asiat itseni kannalta edullisemmassa valossa). omasta mielestäni taas olen äärimmäisen rehellinen ja suora ihminen!
olen kuulemma tunnekylmä ja ajoittain etäinen, mieleni ei kuohahda samoista asioista ku muiden. en ehkä kykene tuntemaan kiintymystä mitään yksittäistä henkilöä tai asiaa kohtaan, mutta koen tuntevani jonkinlaista kollektiivista rakkautta ja kunnioitusta kaikkia (ja kaikkea elävää) kohtaan.
loukkaannun helposti, enkä siedä itseeni kohdistuvaa kritiikkiä. olen kokoajan tietoinen itsestäni ja olemisestani mutten varsinaiseksi itserakkaudeksi sitä kutsuisi. katson että minulla on oikeus puolustautua rajustikin jos koen tulleeni syrjityksi tai pilkan kohteeksi. toisaalta osaan olla myös hyvin diplomaattinen ja sovitteleva jos joudun selvittelemään muiden ihmisten välisiä riitoja.
eli asoilla tuppaa olemaan puolensa, jokaista miinusta vastaan löytyy myös jotain positiivista.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Norsula
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: To Loka 16, 2008 5:52 pm

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Öääh... Tarkoittaakohan tuo "viilipyttymäisyys", eli se että ei hermostu helposti, samaa kuin tunnekylmyys? Itse ajattelisin ainakin enneminkin, että esimerkiksi pomminpurkajat ja ensihoitajat vain osaavat hallita tunteitaan, mikä ei taas tarkoita että he olisivat muita kylmempiä tai heillä olisi tunteita muita vähemmän.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

esmes- kirjoitti:mutta tunnekylmyydestä voi olla myös hyötyä, jos ajatellaan tilanteita joissa ei saa antaa fiiliksille valtaa, esim. pomminpurkajat, ensihoitajat jne. tunteiltaan yliherkkien ihmisten vastapainoksi meillä on oltava myös tunnekylmiä ihmisiä tällaisia tehtäviä varten. eikä siinä ole mitään pahaa tai väärää niin kauan ku tämä "viilipytty" ei käytöksellään satuta itseään tai muita.
Epic Fail!

Miten helvetissä pystytään yhdistämään yleisellä tasolla tunnekylmä ihminen ja henkilö, joka hallitsee tunnetilansa hyvin?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja esmes- »

helppohan niitä tunteita on hallita jos ei niitä ole. mistäs sen tietää onko tunnekylmä vai vain kylmähermoinen? voi olla aika veteen piirretty viiva loppujen lopuksi, tai ainakaan sitä on toisesta ihmisestä vaikea sanoa. tasapainon vuoksi tarvitaan yliherkkiä ja toisaalta tunnekylmiä. kultanen keskitie on se "viilipytty" joka tarpeen tullen hallitsee tunteensa mut kykenee silti empatiaan. mut jos ääripäistä pitäis valita ni pommin tai tapaturman uhrin antaisin mieluummin tunnekylmän käsiin ku hermoheikolle ihmiselle. tunteet tuppaa estämään toimintakyvyn ääritilanteessa.

oli tarkotus jo aiemmin laittaa tähän ketjuun juttua, ku löysin yhden kuvauksen ihmistyypistä joka on luokiteltu kansien väliin satoja vuosia ennen narsisti-termiä.. kyseistä ihmistyyppiä kuvataan sanoilla: kylmäkiskoinen, laskelmoiva, vaatii osakseen muiden arvostusta, kiipijä/pyrkyri, ei osoita tunteita, heikko itsetunto, musta huumorintaju, manipuloiva, enemmän työ- ja asiakeskeinen kuin ihmiskeskeinen, järkeilevä, individualistinen.. planeetta saturnus, elementti maa, syntynyt joulu- tammikuun vaihteessa :wink: eli kauris.
narsisteista ja kauriista löytyy paljon samoja piirteitä, m. manner tämän ehtikin jo hoksata ennenku ehdin lisätä tätä tänne. onko pollalogia sit vakavastiotettavampaa ku astrologia? onhan noitakin tutkittu (astrologien piireissä) että joillekin aurinkomerkeille on ominaisia tietyt mielenterveysongelmat. neitsyillä ja kauriilla narsismi, ravuilla ja kaloilla masennus, oinailla ja jousimiehillä maanisdepressiivisyys, härillä ja kaksosilla ahdistuneisuushäiriöt jne. tässä vaan itsekseni mietiskelen että kumpi oli ensin: muna vai kana?
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Anile
Martin Beck
Viestit: 770
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Anile »

Sain puhelun narsistilta. Hän kertoi olevansa tulossa Turkuun lähiaikoina ja sanoi "Olen ajatellut etten ottaisi hotellihuonetta vaan nukkuisin autossa". Voi vittu!
Puhelun ilmeisenä tarkoituksena oli kerjätä minulta yösijaa. Jos sanon hänelle, ettei hän voi tulla luokseni yöksi, niin sitten hän kertoo kaikille, että miten kylmä ja sydämetön ihminen olen kun pakotan hänet nukkumaan autossa. Olen aivan 100% varma ettei tämä henkilö aio nukkua autossa. Enpä edes usko, että se olisi mahdollista nyt lokakuussa ja luulen, ettei tämä henkilö ole koskaan nukkunut edes teltassa.

Tällä nimenomaisella henkilöllä on myös tapana muistaa asioita väärin ja varsinkin itselleen edullisessa valossa mustamaalaten muita ja jakaa muistikuvansa muiden kanssa. Sitten kun hän jää kiinni tällaisestä väärästä muistikuvasta, jotka eivät koskaan ole niin hätkähdyttäviä, että kuulija osaisi epäillä mitään, hän ei mitenkään järkyty omasta huonomuistisuudestaan tai siitä, että on puhunut paskaa. Hän sanoo vain, että "Voi olla, että muistin sitten väärin". Ja yleensä sitten vielä jollein satunnaiselle kuuntelijalle jää mielikuva, ettei narsisti sittenkään ollut väärässä vaan jalosti otti syyn niskoilleen jotta toinen ihminen ei joutuisi häpeämään typeriä tekemisiään (joita ei tietenkään koskaan ollut olemassakaan).

Jos ihmisellä on huono muisti, niin kannattaisiko sitten olla hiljaa?

Jos ihminen valehtelee ihan tarkoituksella, niin tällaistä ihmistä pidetään pahana.
Jos taas ihmisellä on tapana muistaa asioita väärin, niin aina löytyy puolustelijoita jotka sanovat: "Mutta minkä hän sille voi, että hänellä on huono muisti?"
Ja ne jotka tuomitsevat tällaisen huonomuistisuuden ovat tietysti kovia ja sydämettömiä ihmisiä jotka eivät voi sietää inhimillistä heikkoutta.

Narsistit eivät siis ole tieten tahtoen pahoja mutta silti muut ihmiset kärsivät. Juuri tämä tekee narsisteista niin vittumaisia.
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja papillon »

Anile kirjoitti:Sain puhelun narsistilta. Hän kertoi olevansa tulossa Turkuun lähiaikoina ja sanoi "Olen ajatellut etten ottaisi hotellihuonetta vaan nukkuisin autossa". Voi vittu!
Ei tuollainen ole narsisti. Hän on narsissi. Karuihin olihin sopeutuva.
kev. :lol:
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
matkaaja
Christopher Lorenzo
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:41 pm

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

Narsismi on todella kavala tauti. Se ei ole kauhea vaan sille, joka on narsisti, vaan enimäkseen niille, jotka eivät tunnista narsistia, vaikka olisivat vaikkapa pari kertaa jo joutuneet 'käsitelyynsä. Sitä ei uskoisi, että aivan vakaat ihmiset haksahtavata narsistin ansaan, mutta kyllä se niin on, ettei tunnistus ole helppoa. Ite kun on jo muutaman kerran uhriksi joutunut, osaa jo tunnistuksen tehdä, ja vältyy enimmiltä vahingoilta. Ne jotka ansaan joutuivat, eivät varmaan tajua sitä vieläkään.

Narsisti osaa kietoa 'sinut' todella helposti uskomaan mitä tahansa. 'Sinä' et epäile hetkeäkään, mutta jos 'asettuisit' pohtimaan kuulemaasi edes minuutiksi hyvin tarkkaan, alkavat kyllä kellot soimaan. Siispä mieti, kun kuulet jotain 'hyvin yllättävää', niin pelastut.

Voi niitä hetkiä (tämä siis henk.koht.) jolloin 'kaikki' olivat sitä mieltä', että kun narsisti oli kertonut 'suuret tietonsa', se on niin. Pohtikaa siis syvästi. :!:
modestyblaise
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Loka 21, 2009 3:45 pm
Paikkakunta: helsinki/cambridge

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja modestyblaise »

papillon kirjoitti:
Anile kirjoitti:Sain puhelun narsistilta. Hän kertoi olevansa tulossa Turkuun lähiaikoina ja sanoi "Olen ajatellut etten ottaisi hotellihuonetta vaan nukkuisin autossa". Voi vittu!
Ei tuollainen ole narsisti. Hän on narsissi. Karuihin olihin sopeutuva.
kev. :lol:

näin on :D


Ihmettelen että tällä palstalla niin moni on ollut kykeneväinen tunnistamaan narsistin. On myös ihmisiä jotka aina syyttelevät muita ja keksivät heille kaikenlaisia sairauksia joista narsismi taitaa olla skitsofreenisyyden kanssa tasapisteillä tällä hetkellä. Tietyille ihmisille tuntuvat nuo narsistit kerääntyvän oikein urakalla ja yleensä he ovat eksiä, anoppeja tai entisiä ystäviä.

Monelle henkilölle jo pelkästään tosiasioiden analysoiminen tuntuu olevan hankalaa ihan yleiselläkin tasolla mutta kyllä he nyt narsistin aina erottavat joukosta vaikka tunnevammaisinakin :roll:
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Osaako kukaan sanoa kuinka paljon narsisti, siis oikea sellainen :), ymmärtää omasta sopastaan itse?
Onko hän koko ajan täysin jyvällä valheidensa valheellisuudesta vai elääkö hän omassa maailmassaan totuutta?
Nuotio & Äreät Tiput
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja esmes- »

^veikkaisin että monet narsistit eivät tietoisesti pyri hyötymään muista ihmisistä, he saattavat oikeasti olla autuaan tietämättömiä aiheuttamastaan mielipahasta ja ihmettelevät sitten mikä niitä muita ihmisiä vaivaa. narsismista, kuten skitsofreniastakin puuttuu monesti sairaudentunto, henkilö pitää itseään normaalina ja kykenee selittämään asiat itselleen loogisesti. narsisti saattaa jopa kutsua tervettä ihmistä narsistiksi ja itserakkaaksi, kun tämä ei huomioi tai auta ystäväänsä jossakin asiassa. narsisti saattaa todeta, että "onpa kylmä ja tunteeton ihminen, kun ei tarjoa mulle yöpaikkaa/olutta/autokyytiä tai palvele jotakin muuta mielihaluani".
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
modestyblaise
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Loka 21, 2009 3:45 pm
Paikkakunta: helsinki/cambridge

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja modestyblaise »

esmes- kirjoitti:^veikkaisin että monet narsistit eivät tietoisesti pyri hyötymään muista ihmisistä, he saattavat oikeasti olla autuaan tietämättömiä aiheuttamastaan mielipahasta ja ihmettelevät sitten mikä niitä muita ihmisiä vaivaa. narsismista, kuten skitsofreniastakin puuttuu monesti sairaudentunto, henkilö pitää itseään normaalina ja kykenee selittämään asiat itselleen loogisesti. narsisti saattaa jopa kutsua tervettä ihmistä narsistiksi ja itserakkaaksi, kun tämä ei huomioi tai auta ystäväänsä jossakin asiassa. narsisti saattaa todeta, että "onpa kylmä ja tunteeton ihminen, kun ei tarjoa mulle yöpaikkaa/olutta/autokyytiä tai palvele jotakin muuta mielihaluani".

Olet kyllä aika kaukana totuudesta sillä narsisti toimii aina vain omaksi hyväkseen ja tietoisena siitä että loukkaa tai käyttää hyväkseen muita ihmisiä. Narsisti valitsee puolisokseen tai ystävikseen helposti hömpäytettäviä ihmisiä joilla on idealistinen kuva ihmisistä ja maailmasta. Narsisti käyttää hyväkseen myös muiden ihmisten epävarmuutta.

Jos joku narsistin ystävä tai sukulainen ei "tarjoa yösijaa" niin narsisti tekee tiettäväksi että kyseinen henkilö ei ole suosiossa ja hakee yösijansa jostakin muualta. Narsistin kohdalla tuo on kuitenkin epätodennäköistä sillä hän saa ihmiset tekemään ja lupaamaan lukuisia asioita noinkin huipulle tyypille :roll:
Anile
Martin Beck
Viestit: 770
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Re: Narsismi

Viesti Kirjoittaja Anile »

Modesty, oletko koskaan tuntenut ketään jota olet epäillyt narsistiksi?

Mielestäni tärkein syy siihen, että ihmiset yleensä tanssivat narsistin pillin mukaan on juuri se, ettei narsisti itse tajua aiheuttamaansa kärsimystä. Jos minä yritän huijata jotain ihmistä tekemään jotain mitä hän ei halua tehdä, niin minä tajuan, että olen tekemässä jotain hieman väärää ja toinen ihminen aistii minun epävarmuuteni ja kieltäytyy. Mutta jos narsisti tekee saman aivan pokkana, niin mikään hänen käytöksessään ei paljasta etteikö hän itse uskoisi olevansa aivan oikealla asialla. Ja koska ihmiset yleensä olettavat ettei kukaan huijaa heitä he tulkitsevat, että tämä narsistin rento, huoleton ja itsevarma käytös kertoo hänen olevan rehellisyyden perikuva. Narsistihan ei koe tekevänsä mitään väärää. Koskaan. Miten voisikaan kun määritelmän mukaan oikein on aina se mitä hän haluaa tehdä.
Vastaa Viestiin