"Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

"Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Jim jatkaa kiitettävällä aktiivisuudella erilaisten "viehättävien" herrasmiesten ja tapausten esittelyä. Eilenkin tuli taas putkeen ensin henkilökuva transvestiitti, kenkäfetisisti, nekrofiili ja sarjamurhaaja (vaikka sarja sitten onneksi varsin lyhyeksi jäikin) Jeremy (Jerry) Brudoksesta USA:n Oregonista ja heti perään CIA:n jakso Greenoughin perhemurhasta Länsi-Australiasta 1993. Jälkimmäinen on sen verran masentava tapaus huumehörhöilyineen ja pikkulasten tappamisineen, että jätän sen suosiolla sivuun. Toki kiinnostuneet löytävät siitäkin helposti verkosta lisätietoa.

Ei nyt Jerry Brudoksen toiminnassakaan mitään erityisen hauskaa ole, varsinkaan hänen uhriensa näkökulmasta, mutta varsin kattava lista erilaista pervoilua hänen repertuaaristaan näytti kyllä löytyneen. Kiinnostava pointti, jotta dokkarissakin ja siinä haastateltujen psykiatrien toimesta tuotiin aika voimakkaasti esille, on se, että olennainen tekijä, joka johdatti hänen luonnettaan kieroon, tuntuu olleen se, että hänen äitinsä regoi voimakkaasti ja kielteisesti kun kohtasi ensimmäisen kerran pikku-Jerryn kävelevän hänen korkokengissään ja hiplaavan naisten alusvaatteita. Erityisen traumaattista oli kuulema nähdä äidin polttavan ko. korkokengät Jerryn nähden, joten ilmeisesti tarinan opetus kaikille äideille on se, että jos näette pikkupilttinne tekevän jotain pervoa, älkää rangaisko häntä siitä ainakaan liian traumaattisella tavalla, ettei pojasta sitten kehity fetisisti, nekrofiili ja sarjamurhaaja! Joten Minfonkin mammaosasto, pitäkääpä mielessä! 8)

Jerry ehti muodostua jo sen verran julkkikseksi ja hänestä on niin paljon juttua, ettei kaikkia linkkejä kannata liittää tähän. Tässä nyt muutamia keskeisiä alkajaisiksi, mikäli juttu kiinnostaa:

- http://en.wikipedia.org/wiki/Jerry_Brudos
- http://www.kevo.com/profile/jerrybrudos
- http://crime.about.com/od/serial/a/jerry_brudos.htm
- http://www.geocities.com/verbal_plainfi ... rudos.html
- http://americanserialkillers.com/articl ... egon-1968/
- http://www.trutv.com/library/crime/seri ... index.html (18 sivua)

Uhrit:

Kuva

Linda Slawson

Kuva

Jan Whitney

Kuva

Karen Sprinker

Kuva

Linda Salee

Niin ja herra itse silloin ja vähän myöhemmin:

Kuva

Kuva

Tuottelias rikoskirjailija Ann Rule, josta on ollut puhetta mm. Gary Ridgwayn eli Green River Killerin yhteydessä (http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... reen+river), on luonnollisesti käsitellyt myös tätä "kotikonnuillaan" (hän asuu naapuriosavaltion Washingtonin Rentonissa) tapahtunutta tapausta täysimittaisen kirjan verran. En ole ehtinyt sitä vielä lukea, mutta jossain vaiheessa pitää sekin lisätä yöpöydällä olevan pinon jatkeeksi...

Kuva

- http://www.epinions.com/review/Lust_Kil ... 0198134404

Niin, ja pitäähän "hyvästä" tarinasta tietysti väsätä värssy:

- http://www.lyricsmania.com/lyrics/macab ... 54283.html
Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja vivy »

Olis kiva, jos joku jaksais vääntää jonkun pienen referaatin tapahtumista, kun kaikki ei kuitenkaan englantia osaa niin hyvin, että jaksaisi sitä sivukaupalla lukea.. :roll:

Harmittaa, etten näe kyseisiä Jimin dokkareita! Mielenkiintoisia aiheita niissä nimittäin..
John Doe
Christopher Lorenzo
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 4:28 pm
Paikkakunta: Desert Island

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Miks et muka nää?Sulla on nettiyhteys,joten koita tätä: www.jimtv.fi Pitäis näkyä jos on riittävän levee "kaista". :mrgreen:
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja vivy »

John Doe kirjoitti:Miks et muka nää?Sulla on nettiyhteys,joten koita tätä: http://www.jimtv.fi Pitäis näkyä jos on riittävän levee "kaista". :mrgreen:
No kun ne mokomat ei näy Suomen ulkopuolella. :(
Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

vivy kirjoitti: No kun ne mokomat ei näy Suomen ulkopuolella. :(
Hm, hiukan OT:na, milläs kielellä Suomen ulkopuolella oikein pärjäilet, jos englanti ei ole hallussa? En ole tsekannut esim. ruotsinkielistä tarjontaa ko. tapahtumista, löytyisikö sillä sitten jotain kiinnostavaa. Mahdollisesti. Englanninkielisten tekstien kääntämiseen minulla ei ole aikaa eikä motivaatiota. Mikäli aihe kiinnostaa, niin luulisi lähipiiristä aina jonkun englannintaitoisen löytyvän. On se sen verran lingua franca jo näinä päivinä ja varmasti jatkossa vielä enemmän muiden isojen ja perinteisten kielten edustajien ja ystävien harmiksi, mutta minkäs teet, c'est la vie! :roll:
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5190
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Kannatan myös hartaasti sitä, että Englanninkieliset linkit olisivat vain LISÄNÄ aiheesta kerrottaessa ja Suomen kieli olisi se jolla ehdottomasti tarina alustetaan.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja vivy »

Valdovas kirjoitti:Hm, hiukan OT:na, milläs kielellä Suomen ulkopuolella oikein pärjäilet, jos englanti ei ole hallussa? En ole tsekannut esim. ruotsinkielistä tarjontaa ko. tapahtumista, löytyisikö sillä sitten jotain kiinnostavaa. Mahdollisesti. Englanninkielisten tekstien kääntämiseen minulla ei ole aikaa eikä motivaatiota. Mikäli aihe kiinnostaa, niin luulisi lähipiiristä aina jonkun englannintaitoisen löytyvän. On se sen verran lingua franca jo näinä päivinä ja varmasti jatkossa vielä enemmän muiden isojen ja perinteisten kielten edustajien ja ystävien harmiksi, mutta minkäs teet, c'est la vie! :roll:
Ensinnäkään en tarkoittanut pahalla, enkä sitä etten voisi hakea tietoa netistä itse. Ymmärrän kyllä, ettei kaikkeen ole aikaa ja arvostan teidän "ketjujen aloittajien" työtä. Tarkoitin vain sitä, että on jotenkin niin "helppo" lukea ketjuja, joiden alussa on edes pieni tiivistelmä tapahtumista, enkä viitannut siihen, että juuri sinun tulisi tuo tehdä. :roll:
Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

vivy kirjoitti: Ensinnäkään en tarkoittanut pahalla, enkä sitä etten voisi hakea tietoa netistä itse. Ymmärrän kyllä, ettei kaikkeen ole aikaa ja arvostan teidän "ketjujen aloittajien" työtä. Tarkoitin vain sitä, että on jotenkin niin "helppo" lukea ketjuja, joiden alussa on edes pieni tiivistelmä tapahtumista, enkä viitannut siihen, että juuri sinun tulisi tuo tehdä. :roll:
No juu, en sitä mitenkään itseeni ottanutkaan, mutta jotenkin oletin lähtökohtaisesti, että jos joku ulkomaisista tapauksista nyt ylipäätään on kiinnostunut, niin valmiutta myös vieraskielisen materiaalin läpikäymiseen on, sillä kovin pitkällehän ei pelkällä suomenkielellä yleensä pääse. Koko tapauksenkin otin esille maailman satojen ellei tuhansien sarjamurhaajien joukosta lähinnä kahdesta syystä. Ensiksikin koska siitä sattui sunnuntaina olemaan dokkari Jimillä, jonka kuvaus muuten kokonaisuutena tässä, jos yhtään auttaa:

JIM D Henkilökuva: Murhaaja Jerry Brudos. Sarjamurhaaja ja nekrofiili Jerome Brudos tappoi neljä nuorta naista 1960-luvun loppupuolella. Dokumentissa tutkitaan, miten miehestä tuli murhaaja ja kuinka hänet lopulta pysäytettiin. Amerikkalainen dokumenttisarja. Uusinta sunnuntailta.

Toinen syy oli tuo esiintuomani ja ehkä erilaisiakin näkemyksiä herättävä kysymys vanhempien ja erityisesti äidin vastuusta poikansa ja tämän seksuaalisuuden kehittymisessä, jota mahdollisesti voisi pohtia pitempäänkin, mikäli kiinnostusta aiheeseen löytyy. Muotoilin jutun tarkoituksellisesti hiukan provohengessä, jotta joku siihen tarttuisi, muttei ainakaan vielä näytä tehonneen. No, eihän se aina onnistu... 8)

Laajempi periaatteellinen kysymys sitten on, mikä on ketjun tai keskustelun avaajan "vastuu" tai "velvollisuus" lukijoitaan kohtaan. Pitääkö hänen laatia jostain aiheesta kattava suomenkielinen alustus, jotta ylipäätään voidaan joku keskustelu avata? Entä jos aihe ei juuri ketään kiinnostakaan...?? Esim. Pyjamatytön tapauksessa aihetta käsitelleen kirjan luettuani kirjoitin pitkähkön pohdiskelun (suomeksi) siinä esitetyistä näkökulmista, muttei se juuri kommentteja ole ainakaan vielä kirvoittanut. Herää kysymys, miten paljon vaivaa kannattaa nähdä, ellei aihe yksinkertaisesti kiinnosta ketään muita...

Olemmeko myös ylipäätään niin laiskoja ja valmiiksi pureskeltuun serveeraukseen tottuneita, ettemme viitsi nähdä yhtään itse vaivaa jonkun asian selvittämiseen? Mikäli kiinnostus on noinkin vähäistä, niin kannattaako koko asiaa sitten lähteä lukemaan ylipäätään ollenkaan...?? Tälläkin sivustolla on satoja aiheita, jotka eivät kiinnosta minua ollenkaan, muttei se siitä johdu, etteikö niitä ole tarjoiltu ja esitelty riittävän hyvin. Jos joku asia kiinnostaa minua, otan siitä tietenkin itse selvää riippumatta siitä missä muodossa tai millä kielellä se on esitetty.
Viimeksi muokannut Valdovas, Ti Huhti 14, 2009 7:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Valdovas kirjoitti:Laajempi periaatteellinen kysymys sitten on, mikä on ketjun avaajan tai keskustelunavaajan "vastuu" tai "velvollisuus" lukijoita kohtaan. Pitääkö hänen laatia jostain aiheesta kattava suomenkielinen alustus, jotta ylipäätään voidaan joku keskustelu avata? Entä jos aihe ei juuri ketään kiinnostakaan...?? Esim. Pyjamatytön tapauksessa aihetta käsitelleen kirjan luettuani kirjoitin pitkähkön pohdiskelun (suomeksi) siinä esitetyistä näkökulmista, muttei se juuri kommentteja ole näköjään kirvoittanut. Herää kysymys, miten paljon vaivaa kannattaa nähdä, ellei aihe yksinkertaisesti kiinnosta muita...

Olemmeko myös ylipäätään niin laiskoja ja valmiiksi pureskeltuun serveeraukseen tottuneita, ettemme viitsi nähdä yhtään itse vaivaa jonkun asian selvittämiseen? Mikäli kiinnostus on sitten noinkin vähäistä, niin kannattaako koko asiaa sitten lukea ylipäätään ollenkaan...?? Tälläkin sivustolla on satoja aiheita, jotka eivät kiinnosta minua ollenkaan, muttei se siitä johdu, etteikö niitä ole tarjoiltu ja esitelty riittävän hyvin. Jos joku asia kiinnostaa minua, otan siitä tietenkin itse selvää riippumatta siitä missä muodossa tai millä kielellä se on esitetty.
Useita kymmeniä alustuksia foorumilla tehneenä voin sanoa, että kunnollinen alustus on enemmän kuin tuhat jänistä - olen tehnyt joidenkin alustuksien kanssa ihan järkyttävät määrät töitä, tietäen samalla että se tuskin saa yhtä paljon huomiota osakseen muilta kuin minulta ehkä koskaan. Joihinkin alustuksiin olen saanut vain pari kommenttia, joissakin on ollut hiljaista todella pitkään ennen kuin joku on kommentointut, ehkä vain sanoakseen kiitos. Siitä huolimatta koen velvollisuudekseni kirjoittaa kunnollisen alustuksen kuva+linkkiketjun sijasta, sillä sitähän varten tämä foorumi on! Moni on sanonut, ettei englanti taitu, joten koska itse sitä osaan hyvin, koen tekeväni palveluksen näille, jotka eivät kyseistä kieltä niin paljon sitten ehkä osaakaan. Enkä minä syytä ihmisiä siitä, jos kieli ei taivu, ei jokaista asiaa vain voi osata. En minäkään puhu ruotsia, minusta se on täysin järjetön ja vaikea kieli, joten olen kiitollinen niille jotka täällä foorumille vaivautuvat kääntämään erilaisia otsikkoja ruotsista suomeen ja monista muista kielistä myös. Kuitenkin kyseessä on suomalainen foorumi suomalaisille, eikä mikään kerätään linkkejä aiheista kielellä kuin kielellä-foorumi. Hyvästä alustuksesta saa myös kunnioitusta ja kun lukee toisten oikeasti työllä keräämää aineistoa, alkaa usein itselläkin kiinnostus heräämään kyseiseen aiheeseen. Toki aina ei voi voittaa, jotkin aineistot eivät vain kiinnosta suurinta osaa, vaikka mitä tekisit. Kuitenkin kokisin, että aika hyvän vaiston moni omaa sen suhteen, mikä kiinnostaa. Perinteiset Rane tappoi Masan ryyppyillan jälkeen -jutut harvemmin vetävät porukkaa puoleensa, ellei jotain todella erikoista ole tapahtunut samaan aikaan ja juttu jäänyt hieman mysteeriksi. Jos kokee, että ei halua tehdä liikoja töitä jutun eteen joka ei ehkä kiinnostakaan ketään, niin ehkä kannattaa pysyä taustalla antamassa vain vinkkejä mielenkiintoisista tapauksista tai lyhyesti kertoa niistä samankaltaisia tekoja sisältäneissä ketjuissa, joista joku ehkä ne sitten nappaa käsittelyyn ja tekee paremman alustuksen. Eihän koulussakaan saada hyviä arvosanoja aineista, joissa on vain Googlen linkkejä siellä täällä, pari kuvaa ja voila - ja siitä huolimatta ihmiset tekevät usein kaikkensa niiden aineiden eteen, vaikka muita se juttu tuskin kiinnostaa ja lukijoitakin on suurinpiirtein vain se yksi - opettaja.

Minä en väittäisi kyseessä olevan laiskuuden. Minusta on vain huomattavasti viihdyttävempää lukea hyvin koottua juttua kuin seilata tuhannen eri nettisivun väliä ja yrittää koota sen puolesta kokonaiskuvaa. En tiedä miten muut ihmiset tekevät näissä asioissa, mutta kirjojakin tykkään lukea niin, että koko tarina on samoissa kansissa, eivätkä sivut ole vain täynnä viittauksia eri kirjoihin ja kohtiin, että lue tästä, ja sitten täältä ja lopuksi vielä tästä, niin olet lukenut tämän kirjan ensimmäisen lauseen.

Brudos tapauksena oli mielenkiintoinen, satuin katselemaan tuon samaisen dokumentin samana iltana kuin sinä olit sen katsellut, mutta tämä sinun alustuksentynkäsi ei kyllä anna minkäänlaista oikeutta itse tapaukselle. En väitä olevani mikään alustusjumala itsekään, mutta vaivaa minusta näiden juttujen eteen pitäisi kyllä nähdä, jotta kokemuksesta tulisi nautittava lukijoillekin. Jos kerran on itse selvittänyt jo juttuja kunnolla ja selannut tuhat sivustoa läpi, niin miksi ei helpottaisi edes muiden työmaata sen suhteen?

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

VoDKa kirjoitti: Useita kymmeniä alustuksia foorumilla tehneenä voin sanoa, että kunnollinen alustus on enemmän kuin tuhat jänistä - olen tehnyt joidenkin alustuksien kanssa ihan järkyttävät määrät töitä, tietäen samalla että se tuskin saa yhtä paljon huomiota osakseen muilta kuin minulta ehkä koskaan. Joihinkin alustuksiin olen saanut vain pari kommenttia, joissakin on ollut hiljaista todella pitkään ennen kuin joku on kommentointut, ehkä vain sanoakseen kiitos. Siitä huolimatta koen velvollisuudekseni kirjoittaa kunnollisen alustuksen kuva+linkkiketjun sijasta, sillä sitähän varten tämä foorumi on! Moni on sanonut, ettei englanti taitu, joten koska itse sitä osaan hyvin, koen tekeväni palveluksen näille, jotka eivät kyseistä kieltä niin paljon sitten ehkä osaakaan.
Kunnioitettavaa viitseliäisyyttä sinänsä, mutten usko, että kaikki ottavat tällaista harrastusta ihan noin vakavasti. Jos katsoo ketjujen avauksia yleisemmin, niin kyllä siellä aika keveitäkin on, tyyliin "oletteko kuulleet tapauksesta x silloin ja silloin siellä ja siellä tai sinnepäin?", itse asiassa jopa varsin paljon, eivätkä ne ole keskustelua välttämättä haitanneet ollenkaan, mikäli kyse on ollut kiinnostavasta aiheesta, johon useampikin on sitten tarttunut tuoden uusia näkökulmia ja mahdollisesti lisätietoa eri lähteistä.

Sinänsä toki allekirjoitan ajatuksen, että asiapitoisia ja pohdiskelevia tekstejä on kiinnostavampi lukea kuin pelkkiä kauhisteluja ja päivittelyjä erinäisistä turhanpäiväisista kinasteluista nyt puhumattakaan, mutten näe, miksi se olisi välttämättä vain ja ainoastaan aloittajan vastuulla. Ei kai aihe siitä "saastu" tai "turmellu", jos joku aloittaa sen lyhyillä kommenteilla. Voihan kuka tahansa tuoda siihen sitten sisältöä niin paljon kuin sielu sietää ja bittejä piisaa..!! :D

Sitä paitsi et näköjään itsekään aina tunnu noudattavan tuota "pyhää" periaatettasi. Joukossa on toki monia pitkiäkin käännöksiä ja selostuksia, mutta useita varsin lyhyitä Iltalehden tai muun vastaavan uutisen linkkauksia korkeintaan lauseen parin saatteella. Ei noissakaan nyt niin hirveän suurelta tuo oma panos aina tunnu... ;)
Enkä minä syytä ihmisiä siitä, jos kieli ei taivu, ei jokaista asiaa vain voi osata. En minäkään puhu ruotsia, minusta se on täysin järjetön ja vaikea kieli, joten olen kiitollinen niille jotka täällä foorumille vaivautuvat kääntämään erilaisia otsikkoja ruotsista suomeen ja monista muista kielistä myös. Kuitenkin kyseessä on suomalainen foorumi suomalaisille, eikä mikään kerätään linkkejä aiheista kielellä kuin kielellä-foorumi. Hyvästä alustuksesta saa myös kunnioitusta ja kun lukee toisten oikeasti työllä keräämää aineistoa, alkaa usein itselläkin kiinnostus heräämään kyseiseen aiheeseen.
Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että kyllä itse aihe on olennaisempi kiinnostuksen kannalta, mutta jälleen, mikä estää täydentämästä jotain aihetta niin paljon kuin aika ja energiaa riittää ja kokee sille tarvetta...
Eihän koulussakaan saada hyviä arvosanoja aineista, joissa on vain Googlen linkkejä siellä täällä, pari kuvaa ja voila - ja siitä huolimatta ihmiset tekevät usein kaikkensa niiden aineiden eteen, vaikka muita se juttu tuskin kiinnostaa ja lukijoitakin on suurinpiirtein vain se yksi - opettaja.
No, eiköhän koulussa ole hiukan eri motiivit erinäisiin suorituksiin kuin tällaisissa harrastuskuvioissa. Niin addiktoivaa kuin joku Minfo voi ehkä ollakin, on kyllä hyvä muistaa, että useimmiten sitä elämää löytyy sen ulkopuoleltakin... 8)
Minä en väittäisi kyseessä olevan laiskuuden. Minusta on vain huomattavasti viihdyttävempää lukea hyvin koottua juttua kuin seilata tuhannen eri nettisivun väliä ja yrittää koota sen puolesta kokonaiskuvaa. En tiedä miten muut ihmiset tekevät näissä asioissa, mutta kirjojakin tykkään lukea niin, että koko tarina on samoissa kansissa, eivätkä sivut ole vain täynnä viittauksia eri kirjoihin ja kohtiin, että lue tästä, ja sitten täältä ja lopuksi vielä tästä, niin olet lukenut tämän kirjan ensimmäisen lauseen.
No, tässä voi olla erilaisia tapoja ja tottumuksia, mutta olet ehkä huomannut, etten ole mitenkään pyrkinyt kritisoimaan muiden tyylejä toisin kuin sinä. Minusta olisi kovin itsekeskeistä olettaa, että kaikki haluaisivat toimia juuri samoin kuin minä ja kirjoittaa juttunsa juuri sillä tyylillä kuin minä.
Brudos tapauksena oli mielenkiintoinen, satuin katselemaan tuon samaisen dokumentin samana iltana kuin sinä olit sen katsellut, mutta tämä sinun alustuksentynkäsi ei kyllä anna minkäänlaista oikeutta itse tapaukselle. En väitä olevani mikään alustusjumala itsekään, mutta vaivaa minusta näiden juttujen eteen pitäisi kyllä nähdä, jotta kokemuksesta tulisi nautittava lukijoillekin. Jos kerran on itse selvittänyt jo juttuja kunnolla ja selannut tuhat sivustoa läpi, niin miksi ei helpottaisi edes muiden työmaata sen suhteen?
Miksi pitäisi? Eikös kiinnostavinta ole itse etsiä mieleisensä aineisto ja vertailla sitä joihinkin muihin mahdollisesti eri näkökulmasta kirjoitettuihin, jotta voi muodostaa itselleen mieleisensä näkemyksen jostain itseään kiinnostavasta tapauksesta? Itse en erityisesti pidä mistään valmiiksi pureskelluista näkemyksistä ja näkökulmista, vaan pyrin muodostamaan ne itsenäisesti. Toki tässäkin on jälleen varmasti erilaisia tapoja ja tyylejä ja kaikki kukat kukkikoon, mutta vaatimus siitä, että kaikki avaukset pitäisi tehdä yhden ja saman kaavan mukaisesti kuulostaa suoraan sanottuna quite boring... :roll:
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5190
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Vodka sanoikin lähes sen, mitä itsekin ajattelen.
Toisaalta - itse luen (suurellakin mielenkiinnolla) lähes kaikki hyvin kirjoitetut alustukset, mutta läheskään aina ei kannata kommentoida k.o. alustuksia, jos minulla ei ole mitään annettavaa kyseiselle ketjulle.
Kova olen aina kommentoimaan 8) , mutta yritän parantaa tapojani ja jättää kommentit "kauhea tapaus", "tästä en ollut ennen kuullutkaan" tai "olen lukenut tapauksesta jostakin" vähemmälle.
Keskustelu ja kyselyketjut ovat tietenkin juttu erikseen. Niissähän saatetaan kysellä jostakin tietystä tapauksesta ja kun saadaan lisätietoa kootaan aiheesta ehkä kelpo alustus omalle sopivalle otsikolleen.
Uusia otsikoita ja aiheita tänne postataan tiheään, mutta olisi pitkästä aikaa piristys jos joku kirjoittaisi muhevasta rikoksesta kattavan alustuksen. :P
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Tampereen Tyttö kirjoitti: Uusia otsikoita ja aiheita tänne postataan tiheään, mutta olisi pitkästä aikaa piristys jos joku kirjoittaisi muhevasta rikoksesta kattavan alustuksen. :P
John F. Kennedya vapaasti siteeraten: "Älä kysy mitä keskustelupalstasi voi tehdä sinun hyväksesi, vaan kysy mitä sinä voit tehdä keskustelupalstasi hyväksi!" 8)
MotiivitOn
Rico Tubbs
Viestit: 1271
Liittynyt: Ti Syys 02, 2008 8:10 am

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Valdovas kirjoitti:John F. Kennedya vapaasti siteeraten: "Älä kysy mitä keskustelupalstasi voi tehdä sinun hyväksesi, vaan kysy mitä sinä voit tehdä keskustelupalstasi hyväksi!" 8)
En ole oikein koskaan osannut ajatella, että kannattaisi noudattaa niiden miesten sanoja, joiden aivot on ammuttu pitkin kenttää...
noh, kuten jo todettu, jokainen tyylillään. :wink:

Jos nyt kuitenkin tuota neuvoa olisi noudattaminen, minun lisäkseni usean muun palstalle kirjoittelevan olisi varmaankin parasta työntää molemmat kätensä oksasilppuriin. 8)

Ei siinä, ihan mielenkiintoinen vesseli tämä "vimmamurhaaja"...
täytyy varmaankin etsiä sitten sitä länsimaisen sivistyksen vaikutuspiirin ulkopuolelle jääneillekin sopivaa, palstamme valtakielen mukaista, lingua francan vastaista materiaalia.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Valdovas kirjoitti:Sitä paitsi et näköjään itsekään aina tunnu noudattavan tuota "pyhää" periaatettasi. Joukossa on toki monia pitkiäkin käännöksiä ja selostuksia, mutta useita varsin lyhyitä Iltalehden tai muun vastaavan uutisen linkkauksia korkeintaan lauseen parin saatteella. Ei noissakaan nyt niin hirveän suurelta tuo oma panos aina tunnu... ;)
Nämä tapaukset sijoittuvat poikkeuksetta otsikon "Ajankohtaista" alle, jolloin useimmiten tapauksista on vähemmän tietoa saatavilla, jota Googlailla. Toki jos tapaus on tarpeeksi mielenkiintoinen ja sitä sorttia, että siitä useampikin Minfolla pyörivä voisi kiinnostua, koitan tonkia lisätietoa matkaan viimeistään seuraavaan viestiin, jos sitä päivän/viikon mittaan lisää ilmaantuu.

Useimmiten aloitusvaiheessa vain tilanne on se, että tiedetään tasan sen verran, että joku on kuollut (yleensä) ja tekijä on joko kuollut tai vapaalla myös. Taustoista ja muista ei tässä vaiheessa monikaan osaa sanoa mitään, joten ajankohtaista-osion aloitukset ovat tästäkin syystä ymmärrettävästi ns. tynkäaloituksia.

Muissa osioissa mielestäni olisi parempi, jos tapauksesta olisi kerätty mahdollisimman paljon tietoa saman otsikon alle.

Ja noita "oletko kuullut tapauksesta x"-aloituksia tietenkin löytyy, koska ne ovat usein kyselyosiosta siirtyneet omiksi ketjuikseen itse pääfoorumille, kun joku onkin osannut yllättäen lisää ja enemmän tietoa tapauksesta antaa.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Re: "Lystitappaja" Jerry Brudos Oregonissa 1968-69

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

MotiivitOn kirjoitti: En ole oikein koskaan osannut ajatella, että kannattaisi noudattaa niiden miesten sanoja, joiden aivot on ammuttu pitkin kenttää... noh, kuten jo todettu, jokainen tyylillään. :wink:
Usein niillä, joiden murhaamiseksi nähdään erityisen paljon vaivaa, on ollut myös jotain sanottavaa... 8)
Vastaa Viestiin